Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006069
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejdem.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af etmotorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-gets Retsudvalg:”Ministeren bedes oversende en statistik over antal uheld i for-bindelse med vejarbejde, hvor en vejarbejder er kommet tilskade de sidste 10 år? Statistikken bør, hvis det er muligt, op-deles på vejtype, fx motorvej, motortrafikvej, byvej osv.”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Nedenstående tabel opgør antallet af fodgængerulykker, hvor det ipolitiets registreringer fremgår, at den tilskadekomne fodgænger varvejarbejder.Tabel 1: Tilskadekomne i forbindelse med vejarbejde 2003-2012Tilskadekomne fodgængere der er vejarbejdereÅr2003200420052006200720082009201020112012I altDræbt00000100001Alvorligt10020110005Let01000200003I alt11020410009
Der skal tages forbehold for ovenstående tabel 1, idet ulykkesstati-stikken i forbindelse med vejarbejder ikke giver mulighed for at be-svare det stillede spørgsmål eksakt. Dette bunder i, at der i registre-ringerne ikke skelnes mellem vejarbejdere og øvrige trafikanter.Vejdirektoratet lavede dog i 2011 en temaanalyse, hvori der blevforsøgt opgjort, hvor mange vejarbejdere, der er kommet til skade.Opgørelsen bygger på antagelsen om, at vejarbejderen er fodgænger,hvorfor man ved gennemlæsning af fodgængeruheldsregistreringerneuddrog de hændelser, hvor politiet i den kortfattede beskrivelse an-førte, at den tilskadekomne fodgænger var vejarbejder. Temaanaly-sens tabel 8 er blevet ajourført i ovenstående tabel, som dækker pe-2
rioden 2003-2012. Det ses, at en vejarbejder er dræbt, fem er kom-met alvorligt til skade, mens tre er kommet lettere til skade i perio-den.Det skal bemærkes, at der ud over hændelserne som fremgår af tabel1, også kan være vejarbejdere impliceret i andre uheldstyper endfodgængere, eksempelvis hvis vejarbejderen har siddet i en traktorog er blevet påkørt. Som nævnt indledningsvist kan sådanne hændel-ser ikke læses ud af de tilgængelige registreringer.Det bemærkes afslutningsvist, at vedlagte temaanalyse ”Ulykker vedvejarbejde 2001-2010” bl.a. viser, at andelen af person- og varebiler,hvor den skønnede hastighed ligger over den skiltede, er større i for-bindelse med ulykker ved vejarbejde i forhold til ulykker generelt.”
Justitsministeriet skal i tilknytning hertil bemærke, at det – som anført un-der pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger – er vigtigt for rege-ringen, at de personer, der udfører vejarbejde mv., og hvis arbejde f.eks. erafgørende for, at vejene er i god og sikker stand, kan arbejde under sikreforhold og føle sig trygge. Dette gælder, uanset hvor mange faresituationerder har ført til egentlige ulykker.Det bilag, der henvises til i Transportministeriets bidrag, er vedlagt.
3