Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1325330_0001.png
1325330_0002.png
1325330_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006077
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om det forventes, at de nye fotovog-ne der påregnes indkøbt i 2014, tager bedre billeder, således atfærre billeder må kasseres, da det ikke er muligt klart at se fø-reren af bilen.”

Svar:

Som anført under pkt. 4.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkningerblev der i 2012 taget ca. 293.000 ATK-billeder, som førte til, at der bleviværksat egentligt sagsbehandling i ca. 206.000 sager. I 2011 blev der tagetgodt 317.000 billeder, og der blev foretaget sagsbehandling i godt 227.000sager. Rigspolitiet har oplyst, at godt 85 pct. af alle ATK-sager (dvs. ca.193.000 af de 227.000 sager, som der i 2011 blev iværksat egentlig sags-behandling i) angår sådanne forseelser.Et betydeligt antal ATK-billeder (ca. 87.000 i 2012 og ca. 90.000 i 2011)danner således ikke grundlag for egentlig sagsbehandling, fordi billederneer uanvendelige f.eks. på grund af billedets kvalitet, fordi førerens ansigtikke er tydeligt, eller fordi nummerpladen foran mangler eller er ulæselig.I 2012 blev ca. 36.700 billeder – svarende til ca. 12 pct. af alle billeder –på den baggrund henlagt, uanset at nummerpladen var læselig. I 2011gjorde det samme sig gældende for godt 36.000 billeder svarende til godt11 pct.Objektivt ansvar er grundlæggende karakteriseret ved, at straf pålægges,uden at det nærmere konstateres, hvem der begik den strafbare handling.Det er således ikke afgørende, at der kan fremlægges et billede, som enty-digt dokumenterer, hvem der førte køretøjet på gerningstidspunktet, jf. pkt.7 i den kommenterede høringsoversigt. De ATK-billeder, som i 2011 og2012 blev henlagt på grund af billedets kvalitet, uanset at nummerpladenvar læsbar (f.eks. i tilfælde, hvor førerens ansigt ikke var tydeligt på grundaf en nedslået solskærm, eller hvor føreren anvender hovedbeklædning el-ler har ansigtet drejet), vil derfor ikke skulle henlægges med den foreslåe-de ordning.
2
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i øvrigt ind-hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”På nuværende tidspunkt er udbuddet vedrørende det nye måleudstyrendnu ikke gennemført, hvorfor det ikke er fastlagt præcist, hvilkentype udstyr der vil blive indkøbt. Der vil dog blive tale om udstyr,der anvender digital fototeknologi.Det kan endvidere oplyses, at de analoge kameraer, der anvendes idag, kan tage billeder af samme kvalitet som digitale kameraer. Deter derfor ikke Rigspolitiets forventning, at overgangen til digital fo-toteknologi i sig selv vil medføre en generel forbedring af billeder-nes kvalitet. Digitale kameraer har imidlertid den fordel frem foranaloge, at fotokvaliteten kan kontrolleres i ATK-køretøjet, indenmålingerne påbegyndes, og dermed kan kameraerne om nødvendigtjusteres, inden hastighedskontrollen påbegyndes.På denne baggrund er det Rigspolitiets vurdering, at overgangen tildigital teknologi vil medføre et fald i antallet af sager, der henlæggespå grund af [billedets] dårlig[e] kvalitet.Som det fremgår af lovforslaget, vil indførelse af et betinget objek-tivt ansvar yderligere reducere antallet af billeder, som må kasseres,idet der vil kunne ske retsforfølgning i de ATK-sager med en hastig-hedsovertrædelse på højst 30 procent, som i dag henlægges, fordibillederne af føreren er uanvendelige, men hvor nummerpladen gen-kendes.”
3