Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1325340_0001.png
1325340_0002.png
1325340_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006098
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Mener ministeren, at de nye forhøjede bøder for hastigheds-overtrædelser ved vejarbejde er proportionelle med retspraksisfor bøderne for f.eks. vanvidskørsel og uagtsomt manddrab itrafikken?”

Svar:

Om sanktionsniveauet i sager om ”vanvidskørsel” og uagtsomt manddrab itrafikken henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 27vedrørende lovforslaget.Bøder for hastighedsovertrædelser fastsættes som anført under pkt. 3.2.1 ilovforslagets almindelige bemærkninger i dag som udgangspunkt på bag-grund af størrelsen af den procentvise hastighedsoverskridelse, eventueltkombineret med et såkaldt højhastighedstillæg ved højere hastigheder.Derudover er systemet i færdselsloven indrettet sådan, at størrelsen af denprocentvise overskridelse af hastighedsgrænsen er afgørende for, om rettentil at føre motordrevet køretøj skal frakendes, eller om føreren skal have etklip i kørekortet.De konkrete omstændigheder i forbindelse med en hastighedsovertrædelse– uanset den procentvise overskridelse af hastighedsgrænsen – kan endvi-dere have betydning for den sanktion, der idømmes. F.eks. kan en betingetfrakendelse komme på tale, hvis en bilist i forbindelse med en hastigheds-overtrædelse under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikker-heden har fremkaldt fare for person- eller tingsskade. En ubetinget fraken-delse kan idømmes, hvis en person f.eks. har ført sin bil på særlig hensyns-løs måde.Endelig kan der ved grove eller gentagne overtrædelser af færdselslovenske konfiskation af køretøjet.Det bemærkes, at Justitsministeriet naturligvis løbende vurderer, om der erbehov for at foretage justeringer i færdselsloven, herunder i forhold til,hvilke sanktioner der bør udmåles for de forskellige forseelser.
2
Som anført under punkt 3 i den kommenterede høringsoversigt finder Ju-stitsministeriet, at kørsel med høj fart udgør ensærligrisiko i forbindelsemed vejarbejde mv., hvor arbejdere ofte befinder sig tæt på kørebanen un-der risikofyldte omstændigheder. Hertil kommer, at de ændrede forhold påstedet også i øvrigt af hensyn til færdselssikkerheden ofte gør, at der ergrund til at sikre, at hastighedsgrænserne overholdes i forbindelse medvejarbejder mv.Justitsministeriet finder derfor efter en samlet vurdering, at sanktionernebør skærpes for hastighedsovertrædelser, som sker i forbindelse med vej-arbejde mv., hvor den hastighedsgrænse, som ellers gælder på stræknin-gen, ved færdselstavler eller anden afmærkning midlertidigt er nedsat iforbindelse med det igangværende vejarbejde mv.Med lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, foreslås det i overensstemmelse hermed,dels at bøden fordobles i forhold til den bøde, som vil skulle udmåles eftergældende ret, dels at betinget frakendelse skal ske ved en hastighedsover-skridelse på 40 pct. mod i dag 60 pct. Der henvises i den forbindelse i øv-rigt til pkt. 3.2.2 og 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Efter Justitsministeriets opfattelse er der generelt den fornødne proportio-nalitet mellem sanktionsniveauet for forskellige forseelser på færdselsom-rådet, herunder når der i den forbindelse sker overtrædelse af straffeloven.
3