Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322496_0001.png
1322496_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-0061992840
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædel-ser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Hvordan vil en bilist, der idømmes fartbøde på baggrund afen ATK-måling – realistisk set – kunne løfte bevisbyrden for,at den pågældende fartmåling ikke er udført korrekt, herunderat måleudstyret ikke har været i orden?”

Svar:

Som anført under pkt. 4.3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger vilder ved indenretlig prøvelse – ligesom i dag – kunne gøres indsigelser overfor f.eks. målingens rigtighed, herunder udstyrets kalibrering. Sådanneindsigelser vil kunne gøres gældende af såvel den ejer (bruger), der søgesstraffet på objektivt grundlag, som af den fører, der erkender at have førtkøretøjet på gerningstidspunktet, og – i tilfælde af brugstyveri mv. – afden, der var i uberettiget besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.Som det er anført under pkt. 7 i den kommenterede høringsoversigt, vil derf.eks. kunne gøres indsigelser over for, at skiltningen på den målte stræk-ning er ulovlig, eller at ATK-bilen ikke var opstillet efter forskrifterne. Dervil ligeledes kunne gøres indsigelse mod de registrerede oplysninger omtid og sted for hastighedsoverskridelsen eller angivelsen af, hvilken hastig-hedsbegrænsning der gælder på det sted, hvor målingen er foretaget.Vedtager ejeren, brugeren eller føreren ikke bødeforelægget, vil anklage-myndigheden – ligesom det er tilfældet i dag – skulle tage skridt til at ind-levere anklageskrift til retten med henblik på indenretlig prøvelse af sagen.Det påhviler i den forbindelse anklagemyndigheden at løfte bevisbyrdenfor, at betingelserne for at kunne pålægge straf er til stede, herunder at ind-sigelser fra ejeren (brugeren) ikke skal føre til frifindelse.
2