Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322542_0001.png
1322542_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006194
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Er ministeren enig i, at lovforslaget vælter politiets efter-forskning over på den private borger?”

Svar:

Det følger allerede af lovgivningen i dag, at en ejer (bruger) kan straffesmed bøde, hvis ejeren (brugeren) ikke oplyser identiteten på den, der somfører f.eks. kørte for stærkt, jf. oplysningspligten i færdselslovens § 65,stk. 1.Den foreslåede ordning med betinget objektivt ansvar kan efter Justitsmi-nisteriets opfattelse i et vist omfang betragtes som en form for skærpelse afdet afledte bødeansvar, der følger af oplysningspligten, hvorefter ejeren(brugeren) – ligesom ved et betinget objektivt ansvar – pålægges byrdenfor at udpege vedkommende fører, hvis ejeren (brugeren) vil undgå bøde-ansvaret.Som anført under pkt. 4.3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,sikrer den foreslåede ordning med betinget objektivt ansvar, at der er enklar og let adgang til at undgå strafansvaret, hvis den faktiske fører påtagersig ansvaret. I den forbindelse pålægges ejeren (brugeren) af køretøjet byr-den med at udpege den, der var fører på gerningstidspunktet.Det bemærkes i øvrigt, at vedtager ejeren (brugeren) eller føreren ikke bø-deforelægget, vil anklagemyndigheden – ligesom det er tilfældet i dag –skulle tage skridt til at indlevere anklageskrift til retten med henblik på in-denretlig prøvelse af sagen. Det påhviler i den forbindelse anklagemyndig-heden at løfte bevisbyrden for, at betingelserne for at kunne pålægge strafer til stede – herunder at indsigelser fra ejeren (brugeren) ikke skal føre tilfrifindelse.
2