Miljøudvalget 2013-14
L 73 Bilag 1
Offentligt
Jord & AffaldJ.nr. MST-7 041-00013Ref. liv ed/vibunDen 1 6. oktober 2013
Høringsnotat – ændring af m iljøbeskyttelsesloven(ændring af reglerne om
elektronikaffald, gebyrfinansiering af indsamleruddannelsen og digitalisering af gebyr- ogtilskudsordninger på affaldsområdet)Forslag til ændring af miljøbeskyttelseslove n har v æret i høring fra 1 0. september til 8. oktober201 3. Miljøstyrelsen har den 1 9. september 2013 afholdt høringsm øde. Der v ar 9 deltagere.Følgende my ndigheder og organisationer, i alt 1 3, har afgiv et bemærkninger:Dansk Transport og Logistik (DTL), European Ressource Platform (ERP) Danmark, elretur,Brancheorganisationen for den danske v ejgodstransport (ITD), Dansk Erhv erv,Digitaliseringsstyrelsen, DPA -Sy stem, DI, Branchen ForbrugerElektronik (BFE),Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater ( FEHA ), V ELUX A/S,Genv indingsIndustrien samt A ffalds- og Ressourceindustrien.Følgende, i alt 8, har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:Adv okatrådet, Erhvervs- og V ækstministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og V ideregående Uddannelser,DanskByggeri,Forsv arets By gnings- og Etablissementstjeneste og Forbrugerrådet.Følgende, i alt 84, har ikke afgiv et høringssvar:
Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, DCE – Nationalt Center for Miljøog Energi, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Finansministeriet, Forsvarsministeriet,Fødevarestyrelsen, GEUS, Justitsministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet,Kulturstyrelsen, Kystdirektoratet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri, Moderniseringsstyrelsen, Skatteministeriet, Statsministeriet,Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Danske Regioner, KL, AffaldVarme Aarhus, Akademietfor de Tekniske Videnskaber, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL – Danmarks Almene Boliger,Byggesocietetet, Bygherreforeningen, CONCITO, Copenhagen Ressource Institute, DAKOFADanmarks Naturfredningsforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskEjendomsmæglerforening, Dansk Energi, DI, Dansk Standard, Danske Advokater, DANVA, DenDanske Landinspektørforening, Det Økologiske Råd, DONG Energy, Dækbranchens Miljøfond,Energi – og olieforum, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet, FORCETechnology, Foreningen af Kommunale Tekniske Chefer, Foreningen af Miljømedarbejdere ikommunen (ENVINA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Revisorer,Forsikring og Pension, Friluftsrådet, GenvindingsIndustrien (GI), Greenpeace, Håndværksrådet,Informationscenter for Miljø & Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KommunaltekniskChefforening (KTC), Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), LWF(Lyskildebranchens WEEE-forening), Natur- og Miljøklagenævnet, Miljøbevægelsen NOAH,Parcelhusejernes landsforening, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, RENE,Returbat, Rigsrevisionen, Teknologisk Institut og WWF Verdensnaturfonden.Nedenfor er de indkomne høringssvar gengivet opdelt efter den relevante bestemmelse. For hvertpunkt er også Miljøministeriets bemærkninger til høringssvarene anført, ligesom indarbejdede
ændringer som følge af høringssvarene er beskrevet.
Høringsnotat – Generelle bemærkningerDIer generelt tilfredse med, at der er fokus på at minimere de administrative byrder ogomkostninger forbundet med WEEE-direktiv et.BFEogFEHAer ov erordnet set tilfredse med lovforslaget, idet der i lov forslaget synes at v ærefokus på øget effektiv itet i indsamlingen uden at dette medfører øgede administrative byrder forv irksomhederne.Dansk ErhvervogGenvindingsIndustrienanfører, at en effektiv udnyttelse, øget indsamling,korrekt behandling og lettelse af de administrative byrder skal diskuteres på plads i en tidlig dialogmed producenter og importører, og at den danske implementering bør harmoniseres med de øvrigeEU lande. Endv idere bemærker de, at såfremt Danmark ønsker en implementering af WEEE-direktiv et, der bidrager til grøn omstilling med udvikling af innov ativ teknologi og arbejdspladser,er det afgørende v igtigt, at affaldso mrådet konkurrenceudsættes, så priv ate aktører kan bidrage tileffektiv itet og løft af WEEE-materialernes v ærdi.Digitaliseringsstyrelsenanfører, at styrelsen koordinerer i henhold til digitaliseringsstrategienårligt (201 2-2015) samlelove vedrørende obligatorisk digital selvbetjening for borgere.Digitaliseringsstyrelsen har således ikke konkrete bemærkninger til lovforslaget.DPA -Systemanfører, at der udestår et paradigmeskifte i lovgivningen fra at v ære enomkostningsbaseret affaldslovgivning til at bliv e en regulering af en v ærdibaseret ressourceindustrifor udv inding af v ærdifulde metaller og plast. EfterDPA -Systemsopfattelse mangler dennuv ærende regulering incitamenter til at øge kv aliteten i udv indingen af ressourcerne ogincitamenter til at udv ikle og designe produkter med henblik på en effektiv udvinding af dev ærdifulde ressourcer.DPA -Systemforeslår, at ændringen af miljøbeskyttelsesloven gentænkes idet ny e paradigme, så den også ses som en aktiv erhvervslovgivning, der kan fremme miljø, vækstog jobskabelse i Danmark.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er enigt i, at der bør v ære fokus på øget indsamling af elektronikaffald. Eftersty relsens opfattelse er der fuld konkurrence på affaldsområdet, da alt indsamlet elektronikaffaldreturneres til producenterne til behandling.Miljøsty relsen bemærker, at regeringens Ressourcestrategi 2013 er udtryk for et paradigmeskift,idet ressourcestrategien lægger op til at betragte affald som en ressource, der kan bruges igen.Endv idere bemærkes, at Miljøministeriet bl.a. i regi af ressourcestrategien arbejder med at skabeincitamenter, som bl.a. kan føre til effektiv udvinding af ressourcerne og miljørigtigtproduktdesign.
Alm indelige bemærkninger, pkt. 4: Lov forslagets økonomiske og adm inistrativekonsekvenser for det offentlige (ændringer som følge af WEEE-direktivet)elreturmener ikke, at det er korrekt at henføre merudgifterne til drift af DPA -Sy stem som følge aflov forslaget under statslige udgifter. I den forbindelse anførerelretur,at DPA -Sy stem er en privatorganisation, hvis drift er 1 00 % finansieret af producenterne (registrerings-, mængde- ogtimesatsgebyrer). Efterelretursopfattelse har lovforslagets merudgifter til drift af DPA -Sy stem ikkeøkonomiske konsekvenser for det offentlige, men derimod for erhvervslivet i form af merudgifter tilgeby rbetaling til DPA -Sy stem.
2
Dansk Erhvervfinder, at det er uklart, om det er producenter og importører, der skal afholdeengangsudgiften på kr. 1 00.000 i forbindelse med udvidelse af det eksisterende datasystem hosDPA -Sy stem med henblik på at muliggøre registrering af bemynd igede repræsentanter.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er principielt enigt i, at eftersom DPA -Sy stems drift er gebyrfinansieret, harlov forslagets merudgifter til drift af DPA -Sy stem ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige,men derimod for erhvervslivet i form af merudgifter til gebyrbetaling til DPA -Sy stem.Bemærkningerne er tilrettet i ov erensstemmelse hermed.Endv idere bemærkes, at engangsudgiften på kr. 1 00.000 v edrørende udvidelse af det eksisterendedatasy stem hos DPA -Sy stem ikke er en administrativ udgift for Miljøstyrelsen men derimod forDPA -Sy stem som registermyndighed. Engangsudgiften v il derfor blive finansieret afgeby rbetalingen til DPA -Sy stem. Det bemærkes dog samtidig, at udvidelse af datasy stemetforv entes at medføre forenklinger for producenter og importører.
Alm indelige bemærkninger, pkt. 5: De økonomiske og adm inistrative konsekvenserfor erhv ervslivet (ændringer som følge af WEEE-direktivet)elreturogDansk Erhvervanfører, at bemærkningerne i lov forslaget overvurderer værdien afelektronikaffaldet.elreturanfører, at prisudviklingen på elektronikaffald er afhængig af priserne på det globalemarked for de råv arer, der måtte være i elektronikaffaldet, og at priserne på råvarer sidenproducentansvarets ikrafttræden i 2006 har fluktueret kraftigt i både op- og nedadgående retning.elreturhar således anvendt et langt større beløb på affaldshåndteringen, end det samlede beløb,der skønnes for samtlige producenter/importører i bemærkningerne (kr. 1 50-175 mio.).elreturanfører endvidere, at indsamlings- og oparbejdningsforpligtelsen for producenterne er forbundetmed bety delige udgifter til transport, håndtering samt anskaffelse og v edligeholdelse af materiel.elreturpåpeger også, at en meget stor del af de mængder elektronikaffald, der v ed høje råvarepriserkan giv e en indtægt, ikke returneres til producenterne/importørerne, men handles uden omsy stemet.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen anerkender, at der er omkostninger til indsamling og materiel. Det reflekteres ilov forslaget på den måde, at det fremgår af bemærkningerne, at det meste af elektronikaffaldet haren positiv v ærdi, når det er indsamlet. Ifølge de oplysninger, som Miljøstyrelsen løbende harmodtaget fra branchen på møder og workshops, er det generelle billede, som der refereres til ilov forslaget, at prisudviklingen for elektronikaffaldet, når det er indsamlet, har v æret stigende i denperiode, hvor producentansvaret har bestået. Det fremgår også af bemærkningerne, atMiljøsty relsen ikke har v iden om, hvad producentansvaret reelt har kostet producenterne.Miljøsty relsen mener således ikke, at bemærkningerne om prisudviklingen på området ermisv isende.Miljøsty relsen er enigt med elretur i, at en v is mængde elektronikaffald fra husholdninger i stridmed reglerne håndteres uden om producentansvaret. Der er derfor iværksat initiativer til at øgeindsamlingen dels i regi af ressourcestrategien og dels v ed indgåelse af en friv illig aftale me d storedele af branchen.
3
§ 1, nr. 1 - § 7 , stk. 4 (indsam leruddannelsen)ITDstøtter forslaget om at gebyrfinansiere indsamleruddannelsen således, at brugeren betaler.ITDhenstiller dog, at det sikres, at gebyret ikke ov erstiger de faktiske udgifter t il udv ikling afindsamleruddannelse og prøve.Affalds- og Ressourceindustriener af den opfattelse, at den ekstra økonomiske byrde, sompålægges branchen, ikke nødvendigvis v il giv e sig udslag i miljøgevinster, idet byrden for branchenikke kun omfatter gebyrets størrelse men også medarbejdernes tidsforbrug i forbindelse meduddannelsen. Det påpeges, at indsamlingsvirksomhederne i flere år har løftet ansvaret for denmiljømæssige forsvarlige håndtering og slutbehandling af det indsamlede affald og indberetningenaf data om dette affald til Affaldsdatasystemet - uden at deres ansatte har deltaget iindsamleruddannelsen. Kravet om bevis for indsamleruddannelsen hos én ansat på alle p -enhedermed 1 0 eller flere ansatte harmonerer dårligt med ordlyden af hjemme lsbestemmelsen imiljøbeskyttelsesloven, de tilhørende lovbemærkninger og lovens v irksomhedsbegreb. I langt defleste indsamlingsvirksomheder foretages dataindberetningen til Affaldsdatasystemet centralt ogikke af de enkelte produktionsenheder, hvorfor de nne del af uddannelsen i realiteten er dedeltagende medarbejdere uvedko mmende og derfor af lille v ærdi.Dansk Transport og Logistik, Dansk ErhvervogGenvindingsIndustrienanfører, ataffaldsregisteret og affaldsdatasystemet medfører ekstra omkostninger for indsamlervirksomhedeni forhold til transportøren. Dette skaber en skæv vridning i den indby rdes konkurrence, eftersomtransportøren ikke betaler til affaldsdatasystemet og heller ikke v il blive pålag t at betale gebyr forindsamleruddannelsen.Dansk Transport og LogistikogDansk Erhvervmener på den baggrund,at indsamleruddannelsen bør finansieres helt uden gebyr.Endv idere anførerDansk ErhvervogGenvindingsIndustrien,at indsamleruddannelsen bør være1 00 % web-baseret, og at sy stemet bør baseres på kendt teknologi.Dansk Transport og Logistikadv arer imod, at der gennemføres et forkromet system med høje omkostninger til følge.Udv iklingsarbejdet bør således have etablerings- og driftsomkostninger i et stærkt fokus.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er enigt i, at da der er tale om et geby r kan og skal dette alene dække de faktiskeudgifter til opnåelse af indsamlerbevis. Miljø styrelsen kan samtidig oplyse, at sty relsen har fokuspå, at der udv ikles et effektivt, digitalt uddannelsessystem, så udgifterne til løbende opdatering ogv idereudvikling begrænses v idest muligt. Miljø styrelsen tager sy nspunktet fra Dansk Transport ogLogistik og Dansk Erhv erv omkring konkurrenceforholdet mellem indsamlervirksomheder ogtransportører til efterretning. Miljø styrelsen skal dog understrege, at kravet om indsamlerbevisalene kommer til at gælde v irksomheden som sådan (CV R-niv eau) samt selvstændigeproduktionssteder under v irksomheden med 1 0 eller flere ansatte. Hv orvidt intentionen omkringrollefordelingen mellem transportører og indsamlingsvirksomheder i praksis fungerer efterintentionen i hov edaftalen om ny organisering af affaldssektoren, v il indgå i den foreståendeev aluering af aftalen. Endelig skal Miljø sty relsen understrege, at ministeriet generelt tilstræber atny lov givning og ny e systemer i v idest muligt omfang koordineres med lovgivning og sy stemer i deøv rige EU-medlemslande.
§ 1, nr. 6 - § 9 j, stk. 2Opgørelse af markedsførte mængderV ELUX A/Sanfører, at man i forbindelse med udviklingen af den fælles metode til at beregnev ægten af EEE bør hav e med i ov ervejelserne, at det for nogle produkttyper, ikke erhensigtsmæssigt at tage v ægten af det komplette produkt , som det markedsføres, i betragtning. Detgælder f.eks. produkter, hv or kun en delkomponent (f.eks. motoren, der har en lille v ægtandel i4
forhold til det komplette produkt) af produktet reelt kan defineres som WEEE.V ELUX A/Sforeslår, at der i stedet betales en fast pris per produkt eller alene for v ægten af elektronikken iproduktet, uanset vægten af hele produktet.EksportrefusionEfterelretursopfattelse har implementeringen af eksportrefusion ingen økonomiske konsekvenserfor producenterne for så v idt angår selve affaldshåndteringen, da produkterne ikke bliv er til affald iDanmark og derfor ikke skal indsamles eller håndteres. Erfaringerne fra den tilsv arende ordning påbatteriområdet v iser, at udgifterne derimod opstår i forbindelse med den administration, der vilv ære forbundet med reeksportbestemmelserne, i form af ændring i indberetninger, bogføring,udstedelse af kreditnota m.v.elreturmener derfor, at eksportrefusion i den kommendeelektronikaffaldsbekendtgørelse bør reguleres som i batteribekendtgørelsen, dvs. som en ret, ikkeen pligt.Miljøstyrelsen bemærkningerBemærkningerne v il blive inddraget i forbindelse med udarbejdelse afelektronikaffaldsbekendtgørelsen, som vil ske i tæt dialog med relevante interessenter.
§ 1, nr. 8 - § 9 j, stk. 5 (bem yndiget repræsentant)BFEogFEHAhilser forslaget om bemyndiget repræsentant og den deraf følgende potentiellegev inst for v irksomhederne ved øget fleksibilitet og øget harmonisering på europæisk planv elkomment.elreturanfører, at producenter og importører, der markedsfører udstyr i flere lande, allerede errigeligt udfordret af uens regler i de forskellige lande, både for så v idt angår selveregistreringspligten, scoping af produkter og kategorisering af produkter.Elreturønsker derfor, atDanmark v ed fastlæggelse af de nærmere bestemmelser nøje skeler til, hvordan bestemmelsener/v il blive implementeret i de andre medlemslande.ERPønsker at få præciseret, hvilke kriterier der stilles for at kunne repræsentere en producent,herunder hvorvidtERPsom kollektiv ordning kan repræsentere producenter, som er etableret i enanden medlemsstat.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er enigt i, at en koordinering mellem medlemslandene af implementeringen afdirektiv bestemmelsen v edrørende bemyndiget repræsentant bør tilstræbes. Miljøstyrelsen harsåledes bl.a. leveret input til Kommissionens FAQ v edrørende det nye WEEE-direktiv , som erunder udarbejdelse.Miljøsty relsen har præciseret lovbemærkningerne vedrørende bemyndiget repræsentant. Denærmere regler v edrørende bemyndiget repræsentant v il blive fastsat ielektronikaffaldsbekendtgørelsen i tæt dialog med producentregistret, DPA -Sy stem og øvrigerelev ante interessenter.
§ 1, nr. 13 - § 9 æ, stk. 2 (Ov erførsel af oply sninger til og fra producentregistret, DPA-sy stem)ERPanfører, at en ov erdragelse af DPA -Sy stems arbejdsopgaver m.h.t. indberetninger til detnationale producentregister til Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem v il medføre store ulemper for dekollektiv e ordninger.ERPhenv iser til, at DPA -Sy stem siden 2006 har oparbejdet og udbyggetekspertisen på dette område, og at dette ikke bør ændres fremadrettet.ERPbemærker endvidere,5
atERPgenerelt er tilfreds med DPA -Sy stems v aretagelse af producentansvaret.ERPefterspørgerendv idere, at DPA -Sy stem får kompetence til at træffe afgørelser i konkrete spørgsmål v edrørendede kollektiv e ordningers opfyldelse af deres forpligtelser i medfør af lov en , hvilket v ille sikre enmere retfærdig udøvelse af producentansvaret i Danmarkelreturmener, at bestemmelsen er et v igtigt skridt i retning af, at de store mæn gderelektronikaffald, der i dag indsamle s uden om sy stemet bliver korrekt registreret, jf. de ny eindsamlingsmål. Efterelretursopfattelse fremgår det ikke, om intentionen med den ny ebestemmelse er, at producenterne/importørerne skal til at indberette indsamlede mængder tilAffaldsdataregisteret, men fortsat indberette markedsførte mængder til DPA -Sy stem. Er detteintentionen, v il det efterelretursopfattelse medføre en så betydelig administrativ b yrde forv irksomhederne, at det bør overvejes, at producenterne i stedet foretager alle indberetninger, ogsåmarkedsførte mængder, til Affaldsdatasystemet.Miljøstyrelsens bemærkningerBaggrunden for bestemmelsen er at sikre hjemmel til, at der kan ov erføres relevante oplysningerprimært mellem DPA -Sy stem og Miljøstyrelsen om data for markedsført elektronik og tilbagetagnemængder.Bestemmelsen sikrer samtidig hjemmel til, at der kan etableres et enstrenget system forindberetning af tilbagetagne mængder. Alt indsamlet elektronikaffald skal allerede nu indberettestil affaldsdatasystemet. Miljøstyrelsen har imidlertid konstateret, at når affald omfatte t afproducentansvar tillige skal indberettes til DPA -Sy stem, er der nogle, der fejlagtigt har troet, at deikke også har skullet indberette til Affaldsdatasystemet. Baggrunden for ønsket om et enstrengetsy stem, hvor tilbagetagne mængder kun skal indberet tes et sted, er at forhindredobbeltindberetning og at få bedre sty r på de samlede indsamlede mængder. Det gældende sy stemindebærer dog kun delvist dobbeltindberetning, da der efterspørges forskellige oplysninger v ed deto indberetninger, der skal foretages. Forpligtelsen til at indberette til to registre, når det drejer sigom elektronikaffald omfattet af producentansvar, er tidligere blevet kritiseret af bl.a. DI.Oprettelsen af et enstrenget sy stem v il ikke ske i den kommende ændring afelektronikaffaldsbekendtgørelsen. Gennemførelse heraf kræver nøje overvejelser, og det skal i densammenhæng v urderes, om et sådant system v il være en reel forbedring. Det er planlagt, at detteanaly searbejde skal foregå i 201 4. Såfremt det besluttes at ændre systemet, vil sådanne ændringerskulle gennemføres i affaldsdatabekendtgørelsen og elektronikaffaldsbekendtgørelsen. Analyse ogev entuelle ændringer i indberetningsforpligtelserne v il ske i tæt dialog med de relevanteinteressenter.
§ 1, nr. 18 og 19 - § 53, stk. 1 og 4– Hjem mel til digital indberetningDI, ERP, Dansk Erhverv, FEHA og BFEforv enter, at denne bestemmelse ikke bringes i anv endelseinden for WEEE-området generelt.GenvindingsIndustrienanfører, at det er positivt, at det nu bliv er muligt at indberette, ansøge, ind-og udbetale digitalt i forbindelse med gebyr- og tilskudsordninger, men at det bør præciseres ibemærkningerne, at det er relevant for dækordningen.Skatteministerietbemærker, at der i miljøbeskyttelsesloven er behov for at sikre hjemmel til digitalangiv else og betaling af gebyr på dæk. Som følge af lov nr. 513 af 7 . juni 2006 (opkrævning via énskattekonto) er der behov for en tilpasning af regelsættet v edrørende bl .a. gebyr på dæk medhenblik på at skabe hjemmel til at opkræv ningslovens §§ 1 6 -1 6 d kan finde anv endelse v edopkræv ningen af beløbene.Skatteministerietmener, at tilpasningen skal v ære gennemført indennæste opkræv ning af de pågældende beløb.6
Miljøstyrelsens bemærkningerDet ny e i bestemmelsen er, at når en tilskudsordning er etableret med hjemmel i bestemmelsen,skal indberetning af data i henhold til denne ordning ske digitalt. § 53, stk. 1 , er hidtil kun bragt ianv endelse i forbindelse med indførelse af tilskudsordning for udtjente dæk. Det er ikke hensigten,at der indføres en tilsvarende tilskudsordning vedrørende elektronikaffald.Ordly den af § 53, stk. 4, er ændret i ov erensstemmelse med Skatteministeriets bemærkninger. Denøv rige tilpasning til opkrævningslovens §§ 1 6-1 6 d v il ske i forbindelse med revidering afdækbekendtgørelsen.
Øv rige bem ærkningerLov hjemmel til v aretagelse af opgaverne v ed sikkerhedsstillelseDPA -Systemanmoder om, at der i lov forslaget indføres hjemmel til at gennem føre en ændring afelektronikaffaldsbekendtgørelsens bestemmelser om økonomisk sikkerhedsstillelse iov erensstemmelse med aftale mellem Miljøstyrelsen og et udv alg under DPA -Sy stems bestyrelse.DI støtter op om hovedpointerne i DPA -Sy stems bemærkninger.Miljøstyrelsens bemærkningerEfter Miljøsty relsens opfattelse er der hjemmel hertil i miljøbeskyttelseslovens § 9 k. Reglerne omsikkerhedsstillelse v il blive ændret i forbindelse med revidering afelektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Omregnings-/fordelingsnøglerDPA -System, DIogERP Denmarkanfører, at DPA -Sy stem mangler hjemmel til at gennemføreuv ildige sorteringsforsøg af indsamlede mængder af elektronikaffald. Formålet er at kunneudforme retvisende fordelingsnøgler mellem 6 indsamlingsfraktioner og de 1 0 produktkategorier,som direktiv et pt. har indberetningskrav om, hv ilket har betydning for datakvaliteten. Efterparternes opfattelse indeholder miljøbeskyttelsesloven ikke en præcis hjemmel til at kunnegennemføre de ønskede ændringer på bekendtgørelsesniveau. De anmoder derfor om, at sådanhjemmel indføres.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er enigt i, at det er v igtigt, at DPA -system er i besiddelse af relevante og korrektedata. Efter Miljøsty relsens opfattelse er der hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at gennemføretiltag med henblik på at øge datakv aliteten, og sådanne v il blive indført i forbindelse med denkommende ændring af elektronikaffaldsbekendtgørelsen. Bemærkningerne vil i øv rigt indgå iMiljøsty relsens fremtidige arbejde.
Harmonisering af lov givningen for WEEE, batterier og udtjente motorkøretøjer (ELV )DPA -Systemfinder, at der er naturligt sammenfald af v irksomheder, der er omfattet aflov givningen for både elektronik (WEEE), batterier (BAT) og biler (ELV ). Disse v irksomhederefterspørger en harmonisering af reglerne for de 3 producentansvarsområder, som kan nedsætte desamlede administrative byrder for v irksomhederne. Derfor opfordrerDPA -Systemtil, atmålsætningen om y derligere harmonisering mellem områderne fremgår eksplicit afmiljøbeskyttelsesloven, ligesom der i praksis bør arbejdes for en samordning af lov givningen, isærhv or forskelle ikke følger af direktivbestemmelserne. DI støtter op om hovedpointerne i DPA -Sy stems bemærkninger.
7
Miljøstyrelsens bemærkningerLov givningen på de anførte områder harmoniseres løbende og denne udvikling v il fortsætte.Harmoniseringen v il primært ske i de relev ante bekendtgørelser.
Datakv alitetDPA -Systemfremsætter en række bemærkninger samt forslag til forbedringer af datakv aliteten forudsty r omfattet af producentansvaret og for opgørelsen af markedsførte mængder. EfterDPA -Systemsopfattelse mangler der hjemmel til, atDPA -Systemkan indsamle oplysninger hoskommuner, hos genvindingsindustrien, i detailhandlen og hos andre af de centrale ak tører, derindgår i håndteringen af udsty r omfattet af producentansvaret, samt til at DPA -Sy stem kan v aliderede data, som Miljøsty relsens Affaldsdataregister modtager og v ideregiver til DPA -Sy stem.Endv idere finderDPA -System,at det bør overvejes at udstyreDPA -Systemmed kompetence til atudstede påbud angående aktørernes udlevering af data.Miljøstyrelsens bemærkningerMiljøsty relsen er enigt i, at det er v igtigt, at DPA -system er i besiddelse af relevante og korrektedata. Efter Miljøsty relsens opfattelse er der hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at gennemføretiltag med henblik på at øge datakv aliteten. DPA -Sy stem udfører registeropgaverne godt ogeffektiv t, og Miljøstyrelsens anser derfor DPA -Sy stem for en god samarbejdspartner i detfremtidige arbejde med at v urdere, om der er behov for tilretninger af de gældende regler.
Afbureaukratisering og regelforenklingDPA -Systemforeslår, at der skabes hjemmel til at indføre en hel eller delvis lempelse afproducentansvaret for meget små v irksomheder. AfDPA -Systemsårsstatistik fremgår det, at etstort antal meget små producenter og importører er omfattet af reglerne om producentansvar, mende mængder af produkter, som de små v irksomheder markedsfører, udgør en forsvindende lilleandel af de samlede mængder på marke det.DPA -Systemhenviser til, at der i Storbritannieneksisterer en bagatelgrænse for batterier og forventes indført en bagatelgrænse på WEEE-områdetper 1 . nov ember 2013.DI støtter op om hovedpointerne i DPA -Sy stems bemærkninger.Miljøstyrelsens bemærkningerBatteridirektivet indeholder hjemmel til at lempe producentansvaret for meget små v irksomheder.Tilsv arende bestemmelser er ikke indeholdt i hv erken det gældende eller det nye WEEE-direktiv .Dog er der mulighed for at lempe de administrative krav for så v idt angår meget små v irksomheder.Det v il indgå i arbejdet med revidering af elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
8