Miljøudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
L 71 Bilag 33, L 72 Bilag 33
Offentligt
1315355_0001.png
1315355_0002.png
Til lovforslag nr.L 72
Folketinget 2013-14
Ændringsforslag stillet den 18. december 2013
Ændringsforslagtil 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering ogstyring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskellige andrelove(Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlægning)[af miljøministeren (Ida Auken)]Afmiljøministeren:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 11 b, stk. 1,ændres »ogudarbejdelse af indsatsplaner, jf. §§ 12 og 13,« til: », jf. §12, og udarbejdelse af indsatsplaner, jf. § 13, samt udarbej-delse af indsatsplaner for andre områder end udpegede ind-satsområder, jf. § 13 a, inden for områder med særlige drik-kevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vand-forsyninger uden for områder med særlige drikkevandsinte-resser,«, og »lov om afgift på ledningsført vand.« til: »lovom afgift af ledningsført vand.«[Finansiering af indsatsplaner for andre områder end udpe-gede indsatsområder samt korrektion af fejl i teksten]2)Det undernr. 2foreslåede§ 11 b, stk. 2, nr. 2,affattessåledes:»2) 29,7 pct. til dækning af kommunernes udgifter til vare-tagelse af opgaver ved at oprette og lede et koordinati-onsforum, jf. § 12, og udarbejdelse af indsatsplaner forudpegede indsatsområder, jf. § 13, samt udarbejdelse afindsatsplaner for andre områder end udpegede indsats-områder, jf. § 13 a, inden for områder med særligedrikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almenevandforsyninger uden for områder med særlige drikke-vandsinteresser.«[Finansiering af indsatsplaner for andre områder end udpe-gede indsatsområder]Til § 23)Inr. 1ændres »§ 40, stk. 4, i lov om vandplanlægning«til: »§ 39, stk. 4, i lov om vandplanlægning«.[Korrektion af henvisning]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en udvidelse af de afgiftsfinansierede ud-giftsområder til også at omfatte udarbejdelse af indsatspla-ner efter § 13 a, jf. den foreslåede ændring i nr. 2, samt enkorrekt angivelse af navnet på lov om afgift af ledningsførtvand.Til nr. 2Med ændringsforslaget indføres en bestemmelse om, atogså kommunalbestyrelsens udarbejdelse af indsatsplanerfor andre områder end udpegede indsatsområder kan finan-sieres af afgiften til drikkevandsbeskyttelse, der opkrævesefter lov om afgift af ledningsført vand.Kommunalbestyrelsen kan vedtage indsatsplaner eftervandforsyningslovens § 13 a, hvis kommunalbestyrelsenfinder, at udpegning efter § 11 a, stk. 1, nr. 5, er utilstrække-lig til at sikre kommunens interesser. Dette kan f.eks. være,hvis der endnu ikke er gennemført en grundvandskortlæg-ning af området, eller hvis kommunalbestyrelsen vurderer,at den gennemførte grundvandskortlægning og de udpegedeindsatsområder vurderes utilstrækkelige til at sikre kommu-nens interesser.En indsatsplan udarbejdet efter § 13 a forudsætter, at derer sket en detaljeret grundvandskortlægning, jf. § 13, stk. 2
AX015630
2
og 3. Grundvandskortlægning foretaget af kommunen finan-sieres ikke af afgift af ledningsført vand.Tilføjelsen til bestemmelsen dækker kun finansiering afudarbejdelse af indsatsplaner efter vandforsyningslovens §13 a inden for områder med særlige drikkevandsinteresserog indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden forområder med særlige drikkevandsinteresser. Det forudsæt-tes, at der ikke skal udarbejdes indsatsplaner for hele områ-det med særlige drikkevandsinteresser og alle indvindings-oplande.Afgiften dækker alene kommunernes udarbejdelse af ind-satsplaner og således ikke planer udarbejdet af ejeren af etalment vandforsyningsanlæg, jf. § 13 a, der fortsat skal fi-nansieres over vandtaksterne.Afgiften dækker ikke udmøntningen af en indsatsplan,herunder gennemførelse af konkrete rådighedsindskrænk-
ninger. Disse kan fortsat finansieres over vandtaksterne elleraf kommunen i overensstemmelse med de almindelige reg-ler i lovgivningen.Bestemmelsen regulerer ikke indholdet af indsatsplaner-ne. Det vil bl.a. fortsat være således, at hvis der skal gen-nemføres konkrete rådighedsindskrænkninger efter miljøbe-skyttelseslovens regler, skal kommunerne vurdere den fagli-ge nødvendighed af rådighedsindskrænkninger, bl.a. underhensyntagen til det almindelige proportionalitetsprincip.Herudover henvises til de specielle bemærkninger tilvandforsyningslovens § 13 a.Til nr. 3Der er alene tale om en redaktionel ændring, som ikke in-debærer ændringer i lovforslagets materielle indhold.