Miljøudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
L 71 Bilag 27, L 72 Bilag 27
Offentligt
1312255_0001.png
1312255_0002.png
1312255_0003.png
1312255_0004.png
1312255_0005.png
1312255_0006.png
1312255_0007.png
1312255_0008.png
1312255_0009.png
1312255_0010.png
1312255_0011.png
1312255_0012.png
1312255_0013.png
Til lovforslag nr.L 71 og L 72
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 0. december 2013
1. udkasttil
Betænkningover
I. Forslag til lov om vandplanlægningII. Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurderingog styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskellige andrelove(Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlægning)[begge af miljøministeren (Ida Auken)]1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovfor-slag nr. L 71 og 6 ændringsforslag til lovforslag nr. L 72.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 14. november 2013 ogvar til 1. behandling den 22. november 2013. Lovforslageneblev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljøudval-get.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 13. september2013 udkastet til L 71 til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag420, folketingsåret 2012-13 og sendte den 4. oktober 2013udkastet til L 72, jf. MIU alm. del - bilag 14 til udvalget.Den 14. november 2013 sendte miljøministeren de indkom-ne høringssvar og notater herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danmarks Naturfredningsforening,Djursland Landboforening,Fakse ladeplads Vandværk ApS,Foreningen af Vandværker i Danmark,Foreningen af Vandværker i Danmark Region Nord,Landbrug & Fødevarer,Laurbjerg Vandværk I/S,Svebølle Vandværk a.m.b.a.,Svejstrup Vandværk,Vandforsyningernes Fælleskonto på Samsø v/Einar Mor-tensen,Vandråd Thy,Vandrådet i Høje-Taarstrup,Vandrådet for Vandværker i Holstebro ogVandværksforeningen Region Øst.Miljøministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Danmarks Naturfredningsforening og DANVA,Djursland Landboforening ogLandbrug & Fødevarer
DokumentIdJournalnummer
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 76 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse[, som denne har besvaret. ]3. Udtalelse fra miljøministerenDræningI forhold til drøftelserne omkring landbrugsmæssig dræ-ning vil jeg gerne præcisere, at der ikke sker nogen ændrin-ger ift. i dag. Følgende bemærkninger fra den gældende mil-jømålslov vil således fortsat være gældende, hvis betingel-serne i lovens § 9 er opfyldt: »Eksempelvis vil en vand-løbsstrækning, der er stærkt reguleret for at sikre dræning aftilstødende jorder, eller en vandløbsstrækning, der er påvir-ket af opstemning af vand, kunne udpeges som stærkt modi-ficeret«.Politisk proces og erhvervsøkonomiske konsekvensbereg-ningerJeg lægger stor vægt på at udarbejde vandområdeplaner-ne i så stor åbenhed som muligt. Derfor vil jeg gerne inddra-ge partierne bag lovforslaget i den politiske proces for vand-planlægning og give partierne bag lovforslaget mulighed forat bidrage til beslutninger om miljømål og indsatser.Jeg vil gerne give tilsagn om, at jeg, når loven er vedta-get, vil invitere partierne bag lovforslaget til drøftelser hen-holdsvis forud for 1) udmeldingen af rammerne til kommu-ner og vandråd, 2) udsendelsen af samlede vandområdepla-ner og tilhørende bekendtgørelser om miljømål og indsats-programmer i høring samt 3) offentliggørelsen af endeligevandområdeplaner og udstedelsen af bekendtgørelser ommiljømål og indsatsprogrammer. Jeg vil desuden give til-sagn om at invitere partierne bag lovforslaget til drøftelserforud for eventuelle væsentlige ændringer i bekendtgørelser-ne om mål og indsatsprogrammer i planperioden.Der har været stor interesse for de økonomiske konse-kvenser, som følger af vandplanlægningen. Da lov om vand-planlægning er en rammelov, indeholder loven ikke i sigselv økonomiske analyser og konsekvensvurderinger vedrø-rende den konkrete vandplanlægning.For at imødekomme interessen for indholdet i de økono-miske analyser og konsekvensvurderinger, der foretagessom led i den konkrete vandplanlægning, vil jeg gerne, i for-bindelse med inddragelsen af partierne bag lovforslaget iden politiske proces for vandplanlægningen, invitere partier-ne bag lovforslaget til en præsentation af gennemførte ana-lyser og økonomiske konsekvensvurderinger.De gennemførte vurderinger og økonomiske konsekvens-vurderinger vil bl.a. indeholde vurderinger af direkte og in-direkte økonomiske konsekvenser for erhvervet, herunderoplysning om i hvilket omfang indsatser gennemføres moderstatning / kompensation eller som erstatningsfri regule-ring. Det vil tillige blive oplyst, hvis og i muligt omfanghvordan indsatser forventes baseret på gennemførelse af lo-kale konsekvensvurderinger. Oplysningerne vil omfatte rele-vante indsatser i bekendtgørelser om indsatsprogrammer ogmedvirke til at vise, at der i bekendtgørelser om indsatspro-grammer er balance mellem indsatser og den økonomiskeramme. Oplysningerne vil være ledsaget af en vurdering afindsatsens omfang i forhold til direktivets krav.
Rammer for arbejdet i kommuner og vandråd vedr. vand-løbsforanstaltningerMed forslag til lov om vandplanlægning bliver det muligtat etablere lokale vandråd, der skal bistå kommunerne i atudarbejde forslag til indsatsprogrammer. For anden planpe-riode skal kommuner og vandråd udarbejde forslag til sup-plerende vandløbsforanstaltninger (den aktive indsats derskal til for at forbedre miljøtilstanden), men kommuner ogvandråd må også gerne komme med input til det øvrige ind-satsprogram.Jeg vil gerne bestræbe mig på, at der, når loven er vedta-get, vil blive udmeldt en ramme for kommuner og vandrådsarbejde senest den 1. april 2014. Rammen vil være målrettetdet enkelte hovedvandopland og vil bestå af udkast til miljø-mål for vandløb, herunder en foreløbig vurdering af behovetfor anvendelse af undtagelsesbestemmelser, et prissat virke-middelkatalog, en vejledende økonomisk ramme samt entidsfrist for arbejdet.I udmeldingen vil indgå et samlet antal kilometer målsat-te vandløb med indsatsbehov samt oplysning om, hvor man-ge kilometer kommuner og vandråd skal udarbejde forslagtil forbedring af.Rammen vil være overordnet, da kommuner og vandrådskal foreslå, hvilke vandløbsstrækninger der skal påføresindsatser, samt hvilke indsatser der skal anvendes.Kommunerne vil have valgfrihed mellem de relevantevirkemidler inden for en indikativ økonomisk ramme ogskal på den baggrund udarbejde konkrete forslag til, hvor-dan de udmeldte målsætninger på vandløbsområdet kan op-nås lokalt. Dermed overlades kommunerne et større spille-rum til at fastlægge den lokale indsats for at forbedre leve-forholdene for dyr og planter i vandløbene. Der kan f.eks.være tale om ændret vedligeholdelse af vandløb, restaure-ring, åbning af rørlagte vandløb og fjernelse af spærringer. Ifastlæggelsen af det endelige virkemiddelkatalog vil resulta-terne af arbejdet i Vandløbsforum blive inddraget. Kommu-nerne og vandrådene skal ved valg af virkemidler vurdereomkostningseffektivteten. Kommunernes forslag til indsat-ser vil ligesom bekendtgørelsen om indsatsprogrammetskulle angives på et sådant overordnet niveau, idet indsats-programmet ikke skal foregribe den detaljerede udmøntningog vurdering af konsekvenserne af indsatsen.Kommunerne sender herefter forslaget til miljøministe-ren, som med eventuelle fornødne justeringer indarbejderforslaget i det samlede indsatsprogram (for vandløb, søer,kystvande og grundvand). Hvis ikke kommuner og vandrådleverer tilfredsstillende forslag, vil det være op til miljømi-nisteren at udarbejde indsatsprogrammer på vandløbsområ-det.4. Indstillinger og politiske bemærkninger[Udvalget indstiller forslaget tilvedtagelsemed de stille-de ændringsforslag. ]Med lovforslaget fremsætter miljøministeren en ny pro-ces for den fremtidige vandplanlægning i Danmark. Ven-stres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konser-vative Folkepartis medlemmer af udvalget har i udvalget ar-
3
bejdet hårdt for og presset ministeren til følgende indrøm-melser på 4 meget vigtige punkter;– Klageadgangen beholdes efter samme model som hidtiluden afvigelser.– Mulighederne for at nedklassificere et vandløb til modi-ficeret vandløb pga. betydningen for dræning og afvan-ding af landbrugsjord er fastholdt efter de hidtidige reg-ler– Ministeren forelægger 3 gange i processen om vandpla-nernes tilblivelse mål og konsekvenser samt de direkteog indirekte økonomiske konsekvenser for landbrug ogfødevareerhverv af de pågældende mål og beslutningerfor partierne bag lovforslaget.– Bekendtgørelserne til implementeringen af målsætnin-gerne skal udformes i vide, løst definerede rammer, somgiver mulighed for lokal indflydelse på den nøjagtigeimplementering. Rammerne skal være så overordnede, atkommuner og vandråd skal foreslå hvilke vandløbs-strækninger, der skal påføres vandløbsindsatsen samthvilke indsatser, der skal anvendes.Hvis ministeren under planperioden ændrer i en bekendt-gørelse, lægger partierne vægt på, at ministeren har lovet atpræsentere Folketingets partier for en begrundelse samt kon-sekvensberegning af den påtænkte ændring.Der lægges afgørende vægt på, at en vandløbsstrækning,der er stærkt reguleret for at sikre dræning af tilstødende jor-de, altid udpeges som »stærkt modificeret«, da dette er etkrav i EU’s direktiver på området.V, DF, LA og KF lægger vægt på Folketingets partiersinddragelse i debatten om ministerens målsætninger og be-regning af de økonomiske konsekvenser. Hertil noterer blåblok, at ministeren inviterer partierne med til debatten om-kring proces og vandplanlægning. Det er dog vigtigt, at ogsåborgerne får kendskab til de økonomiske konsekvenser, idetdette fremgår af vandrammedirektivet.Partierne understreger samtidig, at i forbindelse med mi-nisterens 3 forelæggelser for partierne bag lovforslaget afindsats og konsekvenser, er det partierne frit stillet at kom-mentere og forholde sig til ministerens udmeldte mål, ind-satser og konsekvensberegninger. Hertil er det ligeledes vig-tigt at understrege, at V, DF, LA og KF vægter, at der skalvære sammenhæng mellem de afsatte økonomiske midler ogde miljømæssige mål. Ligeledes anses det for centralt, at deendelige miljømål er målbare, således at statens godkendelseaf de kommunale indsatser er transparent.Slutteligt er det vigtigt for partierne i blå blok at under-strege, at denne lov udelukkende omhandler processen forvandplansindsatsen, og partierne noterer sig med tilfredshedministerens svar på spørgsmål 72 og 73 til L71, der lyder:Spørgsmål nr. 72 (L71)Kan ministeren bekræfte, at partiernes tilslutning til lov-forslaget alene har den konsekvens, at man støtter op omprocessen for vandplanindsatsen, og ikke de konkrete mål-sætninger og indsatser?SvarJa forslag til lov om vandplanlægning fastsætter denoverordnede ramme og proces for vandplanlægningen, ogikke de konkrete målsætninger og indsatser.
Spørgsmål nr. 73 (L71)Kan ministeren bekræfte, at et overfladevandområde skaludpeges som kunstigt eller stærkt modificeret vandløb, hvisde ændringer af områdets fysiske udformning, som er nød-vendige for at opnå god økologisk tilstand, vil have negativindvirkning på beskyttelse mod oversvømmelse, dræning el-ler andre bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter?SvarJa givet det opfylder betingelserne. Efter forslag til lovom vandplanlægning kan et vandløb udpeges som stærktmodificeret, hvis de ændringer af vandløbets hydromorfolo-giske (fysiske) karakteristika, som er nødvendige for at opnågod økologisk tilstand, vil have betydelige negative indvirk-ninger på f.eks. dræning, beskyttelse mod oversvømmelseeller andre lige så vigtige bæredygtige menneskelig udvik-lingsaktiviteter.Det er dog en betingelse efter direktivet, at formålet meddræning m.v. ikke med rimelighed på grund af tekniske van-skeligheder eller uforholdsmæssigt store omkostninger kannås med andre midler, som miljømæssigt er en væsentligbedre løsning.På baggrund af ministerens indrømmelser har V, DF, LAog KF derfor besluttet at støtte lovforslaget.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilI. Forslag til lov om vandplanlægningAfmiljøministeren,tiltrådt af <>:Til § 251)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Kommunalbestyrelserne træffer inden for en afmiljøministeren fastsat frist beslutning om, hvilken kommu-nalbestyrelse inden for hovedvandoplandet der skal varetagesekretariatsbetjeningen af vandrådet. Uenighed mellemkommunalbestyrelserne afgøres af miljøministeren.«[Sekretariat for vandråd]Nyt kapitel2)Efter § 35 indsættes som nytkapitel:»Kapitel 01Klage§ 01.Vandområdeplaner efter § 26 kan påklages til Na-tur- og Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
4
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet, for så vidt angårvandområdeplanernes tilvejebringelse.§ 02.Klageberettiget er:1) Enhver, der har en individuel, væsentlig interesse i sa-gens udfald.2) Offentlige myndigheder.3) Lokale foreninger og organisationer, som har en væ-sentlig interesse i sagen.4) Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis ho-vedformål er beskyttelse af natur og miljø.5) Landsdækkende foreninger og organisationer, som ef-ter deres formål varetager væsentlige rekreative interes-ser, når afgørelsen berører sådanne interesser.Stk. 2.Ved klage efter stk. 1, nr. 4 og 5, kan Natur- ogMiljøklagenævnet kræve, at foreningerne eller organisatio-nerne dokumenterer deres klageberettigelse ved indsendelseaf vedtægter.§ 03.Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger ef-ter, at vandområdeplanen er offentliggjort. Hvis klagefristenudløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen tilden følgende hverdag.Stk. 2.Klage til Natur- og Miljøklagenævnet indgivesskriftligt til den myndighed, der har offentliggjort vandom-rådeplanen. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde vand-områdeplanen, snarest og som udgangspunkt ikke senereend 3 uger efter klagefristens udløb videresende klagen tilNatur- og Miljøklagenævnet. Klagen skal ved videresendel-sen være ledsaget af den påklagede vandområdeplan og enudtalelse fra myndigheden med myndighedens bemærknin-ger til sagen og de anførte klagepunkter.Stk. 3.Når myndigheden videresender klagen til Natur-og Miljøklagenævnet, sender den samtidig en kopi af sin ud-talelse til de i klagesagen involverede med en frist for at af-give bemærkninger til Natur- og Miljøklagenævnet på 3uger fra modtagelsen.«[Indførelse af klageadgang]Til § 363)Istk. 1ændres »den 22. december 2013« til: »dagen ef-ter bekendtgørelsen i Lovtidende«.[Ændring af lovens ikrafttræden]4)Istk. 2ændres »§ 38, nr. 1, 2, og 4-9« til: »§ 38, nr. 1-4og 7-11,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9 samt korrektion]5)Stk. 4 affattes således:»Stk. 4.Offentliggørelse af en revideret og ajourført ba-sisanalyse for anden planperiode, der er udarbejdet eftermiljømålslovens § 6 og regler udstedt med hjemmel heri,opfylder kravet i § 6.«[Udarbejdelse af basisanalyse efter miljømålslovens regleropfylder lovens krav]6)Stk. 5affattes således»Stk. 5.Offentliggørelse af foreløbig oversigt over væ-sentlige vandforvaltningsmæssige opgaver, der er udarbejdet
efter miljømålslovens § 5, nr. 3, opfylder kravet i § 27, stk.4.«[Udarbejdelse af foreløbig oversigt efter miljømålsloven op-fylder lovens krav]Til § 377)Istk. 1udgår »ved lovens ikrafttræden«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]Til § 388)Nr. 4 affattes således:»4.Kapitel 2-5, §§ 10-12og14-21samtkapitel 7-11ophæ-ves.«[Præcisering af de bestemmelser, der vil blive ophævet på etsenere tidspunkt]9)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.§ 13ophæves.«[Præcisering af, at miljømålslovens § 13 ophæves ved lo-vens ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget indføres en udtrykkelig bestem-melse om, at kommunalbestyrelserne inden for en af miljø-ministeren fastsat frist træffer beslutning om, hvilken kom-munalbestyrelse inden for hovedvandoplandet der skal vare-tage sekretariatsbetjeningen af vandrådet. I tilfælde af uenig-hed mellem kommunalbestyrelserne afgør miljøministeren,hvilken kommunalbestyrelse inden for hovedvandoplandet,der skal varetage sekretariatsbetjeningen af vandrådet.I tilfælde af at kommunalbestyrelserne ikke træffer be-slutning om, hvilken kommunalbestyrelse der skal varetagesekretariatsbetjeningen af vandrådet inden for den af miljø-ministeren fastsatte frist, træffer miljøministeren beslutningherom.Der kan med hjemmel i lovforslagets § 25, stk. 6, fastsæt-tes nærmere regler om udmøntning af bestemmelsen.Til nr. 2Med ændringsforslaget etableres en adgang til at klage tilNatur- og Miljøklagenævnet over vandområdeplanernes til-vejebringelse. Natur- og Miljøklagenævnet kan således ef-terprøve, om offentliggjorte vandområdeplaner indeholderde elementer, som ifølge loven skal være i planerne, samtom vandområdeplanerne har været i offentlig høring somforeskrevet i loven, jf. lovforslagets § 26 og § 27, stk. 6.Nævnet kan ikke efterprøve omfanget, kvaliteten og det ma-terielle indhold af vandområdeplanerne, herunder foretagneanalyser m.v., men alene vurdere, om de formelle og proces-suelle krav i loven og regler udstedt i medfør heraf til vand-områdeplanerne er opfyldt.Da miljømål og indsatsprogrammer for planperiodenfastlægges i bekendtgørelser, vil udmøntningen af vandplan-
5
lægningen, herunder gennemførelsen af fastlagte foranstalt-ninger, kunne fortsætte uændret, selvom der indbringes enklage over vandområdeplanernes tilvejebringelse. Såfremtnævnet underkender vandområdeplanerne grundet en tilve-jebringelsesmangel, vil der skulle foretages en politisk vur-dering af betydningen heraf i forhold til bekendtgørelserne.Det bør indgå i denne vurdering, at vandområdeplanerne eret dokument, der formidler et samlet overblik over vand-planlægningen og således ikke har retlig betydning over forborgere, kommunerne eller andre.Bestemmelsen om klageberettigelse svarer i det væsentli-ge til lignende bestemmelse i miljømålsloven.Bestemmelsen om indgivelse af klage svarer i det væ-sentlige til lignende bestemmelse i miljømålsloven.Til nr. 3Lovens ikrafttræden ændres med henblik på at give Fol-ketinget bedre tid til udvalgsbehandling.Til nr. 4Der er tale om en ændring og præcisering af, hvilke æn-dringer af miljømålsloven ministeren sætter i kraft, og der-med også af, hvilke ændringer der træder i kraft umiddelbartved lovens ikrafttræden (ændringen af miljømålslovens § 3,stk. 3, og ophævelsen af § 13). Forslaget indebærer ikke æn-dringer i lovforslagets materielle indhold.Til nr. 5 og 6Der er tale om en præcisering af, at hhv. basisanalyser ogoversigt over væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaveropfylder lovens krav, hvis de er udarbejdet efter de hidtilgældende regler.Til nr. 7Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 3.Til nr. 8 og 9Der er tale om en præcisering af ikrafttrædelsesbestem-melser.ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyningm.v., lov om vurdering og styring afoversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer ogforskellige andre love (Konsekvensændringer som følgeaf lov om vandplanlægning)Til §1)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 5 a, stk. 3,ændres »§ 11 e, stk. 1, nr. 8,« til: »§ 11 e,stk. 1, nr. 9,«.«
[Konsekvensændring]Til § 142)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, nr. 1,ændres »jf. § 8,« til: »jf. § 10 i lov omvandforsyning,««[Konsekvensændring]3)Inr. 1og2ændres »kapitel 2« til: »kapitel 5«.[Fejl i teksten]4)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»02.§ 28, stk. 1, nr. 1,ophæves.Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.03.I§ 28, stk. 2,ændres »stk. 1, nr. 5« til: »stk. 1, nr. 4«.04.I§ 29, stk. 1,ændres »§ 28, stk. 1, nr. 1-4,« til: »§ 28,stk. 1, nr. 1-3,«.05.I§ 29, stk. 3,ændres »§ 28, stk. 1, nr. 1 og 2,« til: »§ 28,stk. 1, nr. 1,«.06.I§ 29, stk. 5og6,ændres »§ 28, stk. 1, nr. 1-5,« til: »§28, stk. 1, nr. 1-4,«.«[Konsekvensændringer]Til § 175)Istk. 1ændres »den 22. december 2013« til: »dagen ef-ter bekendtgørelsen i Lovtidende«.[Ændring af lovens ikrafttræden]6)Istk. 2ændres »§ 14, nr. 1,« til: »§ 14, nr. 01, 1, 02, 03,04, 05 og 06,«.[Ikrafttrædelse af konsekvensændringer]BemærkningerTil nr. 1-4Der er alene tale om redaktionelle ændringer, som ikkeindebærer ændringer i lovforslagets materielle indhold.Til nr. 5Det foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen, i lighed med ikraft-trædelsesdatoen for lov om vandplanlægning (L 71), ændrestil dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til nr. 6Det foreslås, at ministeren også bemyndiges til at fastsæt-te tidspunktet for ikrafttrædelse af de i nr. 01-06 foreslåedekonsekvensændringer, da dette skal ske samtidig med ikraft-sættelsen af lovforslagets § 14, nr. 1.
6
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 71Bilagsnr.1TitelHøringsnotat og høringssvar, fra miljøministerenOversigt over bilag vedrørende L 72Bilagsnr.1TitelHøringsnotat og høringssvar, fra miljøministerenOversigt over bilag vedrørende L 71 og L 72Bilagsnr.23TitelPræsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11-13Notater om hhv. overimplementering ift. EU, klageadgang, mi-nisterens bemyndigelse samt indsatser for vandløb, som opfølg-ning på den tekniske gennemgang af lovforslaget den 14/11-13,fra miljøministerenHenvendelse af 22/11-13 fra Danmarks NaturfredningsforeningNotat fra Danmarks Naturfredningsforening i forbindelse medforetræde for udvalget den 28/11-13Henvendelse af 26/11-13 fra Landbrug & FødevarerTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 29/11-13 fra Danmarks Naturfredningsforeningog DANVAHenvendelse af 4/12-13 fra Vandforsyningernes Fælleskonto påSamsø v/Einar MortensenHenvendelse af 4/12-13 fra Foreningen af Vandværker i Dan-markHenvendelse af 3/12-13 fra Vandrådet i Guldborgsund Kommu-neHenvendelse af 6/12-13 fra Fakse Ladeplads Vandværk ApSPræsentationer fra Landbrug & FødevarerHenvendelse af 6/12-13 fra Djursland LandboforeningHenvendelse af 6/12-13 fra Laurbjerg Vandværk I/SHenvendelse af 5/12-13 fra Svejstrup VandværkHenvendelse af 7/12-13 fra Svebølle Vandværk a.m.b.a.Henvendelse af 7/12-13 fra Viborg VandrådHenvendelse af 8/12-13 fra Foreningen af vandværker i Dan-mark Region NordHenvendelse af 5/12-13 fra Vandrådet for Vandværker i Holste-bro KommuneHenvendelse af 6/12-13 fra Vandrådet i Høje - Taastrup Kom-muneHenvendelse af 6/12-13 fra Vandråd ThyHenvendelse af 10/12-13 fra Foreningen af Vandværker i Dan-markHenvendelse af 10/12-13 fra Vandværksforeningen Region Øst
456789101112131415161718192021222324
8
Bilagsnr.2526
TitelÆndringsforslag og udtalelse, fra miljøministerenMiljøministerens talepapir fra samrådet den 11/12-13 om L 71/L72 - samrådsspm. A og BOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71
Spm.nr.1
2
3
4
TitelSpm. om, hvilke tanker ministeren gør sig i forhold til sammen-sætningen og organiseringen af vandrådene, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke målsætninger lovforslaget sætter i forhold til re-duktion af fosfor og kvælstof, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvornår og hvordan ministeren forestiller sig at involve-re Folketinget i forbindelse med udarbejdelse af miljømål og ind-satsprogrammer, så den politiske udmøntning og ambitionerne forvandplanerne bliver drøftet med Folketingets partier, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilke tilfælde ministeren forestiller sig, at det kan bli-ve relevant at bruge muligheden for at ændre miljømålene gen-nem ændringer af betænkningerne efter en høring på 8 uger, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71 og L 72
Spm.nr.L 71 – spm. 5L 72 – spm. 1L 71 – spm. 6L 71 – spm. 2
TitelSpm. om kommentar til notatet af 26/11-13 fra Danmarks Natur-fredningsforening, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan overblikket over mulige forureningskilder ogen helhedsvurdering af risikoen for grundvandet i et område medsærlige drikkevandsinteresser sikres med de foreslåede ændringeri vandforsyningsloven, til miljøministeren, og ministerens svarherpåL 71 – spm. 7 Spm., om ministeren finder det er i overensstemmelse med mag-L 72 – spm. 3 tens tredeling, at loven indeholder så brede bemyndigelser, at lov-givningskompetencen reelt tilkommer ministeren og hendes em-bedsværk, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 8 Spm. om, hvornår i processen frem mod bekendtgørelsernes tilbli-L 72 – spm. 4 velse ministeren vil inddrage Folketinget, til miljøministeren, ogministerens svar herpåL 71 – spm. 9 Spm. om, i hvilket omfang ministeren agter at delegere sin kom-L 72 – spm. 5 petence efter loven til Naturstyrelsen, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåL 71 – spm. 10 Spm. om, hvorledes de enkelte miljømål for overfladevand ogL 72 – spm. 6 grundvandsforekomster bliver til, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåL 71 – spm. 11 Spm. om, hvem der politisk fastlægger miljømålene, til miljømi-L 72 – spm. 7 nisteren, og ministerens svar herpå
9
L 71 – spm. 12 Spm. om, i hvilken udstrækning ministeren agter at inddrage Fol-L 72 – spm. 8 ketinget vedr. fastlæggelse af miljømål, til miljøministeren, ogministerens svar herpåL 71 – spm. 13 Spm. om, i hvilken udstrækning det bliver muligt at se i bekendt-L 72 – spm. 9 gørelserne, hvad målsætningerne er for hvert enkelt vandløb, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 14 Spm., om der i de kommende bekendtgørelser om indsats vilL 72 – spm. 10 fremgå konkrete indsatser på konkrete vandløbsstrækninger, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 15 Spm. om, i hvilken udstrækning det vil være muligt på baggrundL 72 – spm. 11 af bekendtgørelserne om indsatser at vurdere, hvilken indsats påkonkrete vandløbsstrækninger, der tænkes gennemført, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 16 Spm. om, hvordan det sikres, at vandløbsindsatsen sammen medL 72 – spm. 12 de øvrige indsatser, som gennemføres for at opfylde vandramme-direktivets forpligtelser, ikke vil udgøre ekspropriative indgreb, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 17 Spm. om at redegøre specifikt for den proces, der forekommer fraL 72 – spm. 13 endelige bekendtgørelser træder i kraft, og frem til endelige ind-satser fremgår af eksempelvis vandløbsregulativer, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 18 Spm. om, i hvilken udstrækning ministeren vil supplere bemærk-L 72 – spm. 14 ningerne til lovforslaget med en overskuelig redegørelse herfor, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 19 Spm. om, i hvor stor en andel af vandløbene, der vil kunne iværk-L 72 – spm. 15 sættes en fuldt kompenseret indsats inden for den fremtidige øko-nomiske ramme, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 20 Spm. om, hvordan EU-Kommissionen vil forholde sig, hvis denL 72 – spm. 16 afsatte økonomiske ramme kun strækker sig til en begrænset ellermeget begrænset del af den indmeldte vandløbsstrækning, hvorder skal ske en indsats, til miljøministeren, og ministerens svarherpåL 71 – spm. 21 Spm. om, hvilke samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiskeL 72 – spm. 17 konsekvenser den danske gennemførelse af vandrammedirektivetafstedkommer, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 22 Spm. om, hvornår i vandplanprocessen konkrete økonomiske kon-L 72 – spm. 18 sekvensvurderinger på vandløbsstrækninger skal foretages, afhvem og med hvilke værktøjer, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåL 71 – spm. 23 Spm. om, hvor mange arbejdspladser i landbrugs- og fødevareer-L 72 – spm. 19 hvervet (direkte eller indirekte), der nedlægges ved gennemførel-sen af vandplanerne, til miljøministeren, og ministerens svar her-L 71 – spm. 24 Spm. om, hvordan FFL 2014 og overgangsår påvirkes af lovfor-L 72 – spm. 20 slaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 25 Spm. om at redegøre for, hvorvidt ministeren forestiller sig, atL 72 – spm. 21 eventuel anden finansiering skal supplere, til miljøministeren, ogministerens svar herpå
10
L 71 – spm. 26 Spm. om, hvordan ministeren vil finansiere de indsatser, der lig-L 72 – spm. 22 ger ud over den økonomiske ramme på 52 mio. kr., til miljømini-steren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 27 Spm., om ministeren mener, at det er retvisende, når der i lovfor-L 72 – spm. 23 slaget står, at erhvervslivets økonomiske og administrative konse-kvenser er begrænset til de ressourcer, der skal bruges for at delta-ge i lokale vandråd, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 28 Spm., om ministeren mener, at udmøntning af lovforslagets be-L 72 – spm. 24 myndigelser vil medføre økonomiske konsekvenser for erhvervs-livet – især i relation til indsatser til opfyldelse af miljømål, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 29 Spm. om, hvornår der skal laves økonomiske konsekvensbereg-L 72 – spm. 25 ninger for erhvervslivet, til miljøministeren, og ministerens svarherpåL 71 – spm. 30 Spm., om disse beregninger vil blive forelagt Miljøudvalget, in-L 72 – spm. 26 den bekendtgørelserne udstedes, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåL 71 – spm. 31 Spm., om ministeren vil garantere, at indsatserne til opnåelse afL 72 – spm. 27 de fastsatte miljømål ikke gør det yderligere vanskeligt for pro-duktionsvirksomheder at etablere eller udvide produktionen, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 32 Spm. om en virksomhed, der pålægges skærpede udledningskravL 72 – spm. 28 som følge af indsatser til opnåelse af miljømål, vil blive kompen-seret gennem den økonomiske ramme for vandløbsindsatsen på52 mio. kr. for omkostninger i den forbindelse, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 33 Spm., om ministeren vil sikre, at alle landmandens tab ved enL 72 – spm. 29 ændret vandløbsvedligeholdelse dækkes, til miljøministeren, ogministerens svar herpåL 71 – spm. 34 Spm. om, på hvilke punkter lovforslaget (den danske gennemfø-L 72 – spm. 30 relse) går videre end VRD og tilhørende EU Guidance docu-ments, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 35 Spm., om ministeren kan afkræfte, at vandrammedirektivet medL 72 – spm. 31 lovforslaget bliver overimplementeret i Danmark, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 36 Spm., om ministeren er villig til at ændre reglerne, hvis det viserL 72 – spm. 32 sig, at vandrammedirektivet er blevet overimplementeret i Dan-mark, til miljøministeren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 37 Spm. om, hvordan ministeren ved nedsættelse af vandråd vil sik-L 72 – spm. 33 re, at f.eks. de berørte lodsejere bliver involveret, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåL 71 – spm. 38 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at vandrådene får en lige-L 72 – spm. 34 lig fordeling af interesser/interessenter og en bred inddragelse afinteresser/interessenter, til miljøministeren, og ministerens svarherpåL 71 – spm. 39 Spm. om at redegøre for den proces, der sættes i værk, såfremt derL 72 – spm. 35 er vandråd, hvor der ikke opnås enighed, eller hvor det ikke er
11
L 71 – spm. 40L 72 – spm. 36L 71 – spm. 41L 72 – spm. 37
L 71 – spm. 42L 72 – spm. 38L 71 – spm. 43L 72 – spm. 39L 71 – spm. 44L 72 – spm. 40L 71 – spm. 45L 72 – spm. 41L 71 – spm. 46L 72 – spm. 42L 71 – spm. 47L 72 – spm. 43
L 71 – spm. 48L 72 – spm. 44L 71 – spm. 49L 72 – spm. 45L 71 – spm. 50L 72 – spm. 46
L 71 – spm. 51L 72 – spm. 47
L 71 – spm. 52L 72 – spm. 48
L 71 – spm. 53L 72 – spm. 49
muligt at pege på relevante indsatser, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at vandrådene bliver fornuftigt»klædt på eller uddannet« til opgaven, til miljøministeren og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren vil beskrive de initiativer, ministeriet vilsætte i værk, og med hvilket indhold, for at sikre hensigtsmæssigetablering af vandråd, til miljøministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvilke virkemidler vandrådene får mulighed for at væl-ge imellem, og på baggrund af hvilke instruktioner, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke virkemidler i forbindelse med supplerende foran-staltninger til opnåelse af miljømål er godkendte af Miljøministe-riet, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke virkemidler er nye i forhold til de virkemidler,der kan anvendes i første planperiode, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilke nye virkemidler er under afprøvning og godken-delse, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at afvandingsmæssige interesser af-føder, at modificerede vandløb karakteriseres som stærkt modifi-cerede, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan det sikres f.eks. gennem be-kendtgørelse om miljømål, at det fortsat er muligt at opretholdeden altafgørende afvanding af dyrkningsarealer, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at den eventuelle forsumpning afarealer, der affødes af en vandløbsindsats, bliver erstattet krone tilkrone, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan en eventuel forsumpning opgø-res – og hvor i processen denne vurdering foretages, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorvidt Århuskonventionen er over-holdt, når ministeren påtænker at gennemføre målfastlæggelse ogindsatsprogrammer for den kommende vandløbsindsats gennembekendtgørelser uden klageadgang, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om fjernelsen af klageadgangen er begrundet i ønsket om atfjerne muligheden for, at offentligheden hurtigt og billigt kankontrollere Miljøministeriets administration af regelgrundlaget forvandplanlægningen, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt at fjerneklageadgangen, når det netop er den eksisterende klageadgang imiljømålsloven, der er årsagen til, at vandplanerne blev under-kendt, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ikke på den baggrund mener, at det er hen-sigtsmæssigt at have en hurtig adgang for borgerne til at kontrol-
12
L 71 – spm. 54L 72 – spm. 50L 71 – spm. 55L 72 – spm. 51L 71 – spm. 56L 72 – spm. 52L 71 – spm. 57L 72 – spm. 53L 71 – spm. 58L 72 – spm. 54L 71 – spm. 59L 72 – spm. 55L 71 – spm. 60L 72 – spm. 56L 71 – spm. 61L 72 – spm. 57L 71 – spm. 62L 72 – spm. 58L 71 – spm. 63L 72 – spm. 59L 71 – spm. 64L 72 – spm. 60L 71 – spm. 65L 72 – spm. 61L 71 – spm. 66L 72 – spm. 62L 71 – spm. 67L 72 – spm. 63L 71 – spm. 68L 72 – spm. 64L 71 – spm. 69L 72 – spm. 65
L 71 – spm. 70L 72 – spm. 66
lere myndighederne, når nu behovet tydeligvist er der, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at den reducerede klageadgang er itråd med lovforslaget, hvis ønsket med dette er øget offentlig ind-dragelse, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-13 fra DanmarksNaturfredningsforening og DANVA, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 4/12-13 fra Vandforsyn-ingernes Fælleskonto på Samsø v/Einar Mortensen, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 4/12-13 fra Foreningenaf Vandværker i Danmark, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/12-13 fra Vandrådet iGuldborgsund Kommune, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-13 fra Fakse Lade-plads Vandværk ApS, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til præsentationerne fra Landbrug & Føde-varer, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-13 fra LaurbjergVandværk I/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-13 fra SvejstrupVandværk, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-13 fra SvebølleVandværk a.m.b.a., til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-13 fra ViborgVandråd, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-13 fra Foreningenaf vandværker i Danmark Region Nord, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-13 fra Vandrådetfor Vandværker i Holstebro Kommune, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-13 fra Vandrådet iHøje-Taastrup Kommune, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-13 fra VandrådThy, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil begrænse anvendelsen af erstatningsfri re-guleringer under gennemførelse af 2. vandplansindsats til de hidti-dige anvendte reguleringer under gødskningsloven, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-13 fra Foreningenaf Vandværker i Danmark, til miljøministeren, og ministerenssvar herpå
13
L 71 – spm. 71L 72 – spm. 67L 71 – spm. 72L 72 – spm. 68
L 71 – spm. 73L 72 – spm. 69
L 71 – spm. 74L 72 – spm. 70
L 71 – spm. 75L 72 – spm. 71
L 71 – spm. 76L 72 – spm. 72
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-13 fra Vandværks-foreningen Region Øst, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at partiernes tilslutning til lov-forslaget alene har den konsekvens, at man støtter op om proces-sen for vandplanindsatsen, og ikke de konkrete målsætninger ogindsatser, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at et overfladevandområde skaludpeges som kunstigt eller stærkt modificeret vandløb, hvis deændringer af områdets fysiske udformning, som er nødvendige forat opnå god økologisk tilstand, vil have negativ indvirkning på be-skyttelse mod oversvømmelse, dræning eller andre bæredygtigemenneskelige udviklingsaktiviteter, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvornår modellen til brug for den økonomiske konse-kvensvurdering af forsumpning som følge af mindre afvanding afmarker vil være klar, til miljøministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren agter at inddrage erfaringerne frasammenlignelige landbrugsområder i Nordtyskland i udarbejdel-sen af danske mål og klassificering af vandløb i Danmark, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at oversende et notat om forskellen mellem Tysklandog Danmark på målopfyldelse og indsatsprogrammer i Flensborg-fjord, hvor man i Tyskland forventer at kunne nå målopfyldelsegennem frivillige aftaler og med optimal gødskning, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 71 og L 72
Samråds-spm.nr.A
TitelSamrådsspm. om at redegøre for, hvilken model for beregning aføkonomiske konsekvenser i oplandet ministeren vil anbefale, nåren ændret grødeskæring medfører højere vandstand i vandløbene,til miljøministerenSamrådsspm. om at redegøre for de forskelle, der vil være ved atman fremover skal implementere via bekendtgørelser i forhold tildet nuværende regelsæt, til miljøministeren
B