Kommunaludvalget 2013-14
L 68 Bilag 1
Offentligt
1299645_0001.png
1299645_0002.png
1299645_0003.png
1299645_0004.png
1299645_0005.png
EnhedValgenhedenSagsbehandlerMPKoordineret med
HØRINGSNOTAT
OVERforslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danskemedlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg(Mulighed for ændring af afstemningssted for vælgere med handicap eller ned-sat førlighed)1.Hørte myndigheder og organisationer mv.Et udkast til lovforslag blev den 13. september 2013 sendt i høring hos:Advokatrådet,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,Dansk UngdomsFællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, Danske Regioner,Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet, Institut for Menneskerettig-heder, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,Landsorganisationen i Danmark,Netværket af Ungdomsråd samt Ældremobiliseringen.Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Institut forMenneskerettigheder, KL og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.2. HøringssvareneDansk Arbejdsgiverforening, KL ogKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingenbemærkninger til lovforslaget.2.1. Tilgængelige valgstederInstitut for Menneskerettigheder og Danske Handicaporganisationerergenerelt positive over for lovforslaget og opfordrer samtidig Økonomi- og Indenrigsmi-nisteriet til at fortsætte arbejdet med at sikre, at afstemningsfaciliteter er fuldt tilgæn-gelige for personer med handicap i overensstemmelse med artikel 29 i FN’s Handi-capkonvention.
Sagsnr.2013-07004Doknr.162358Dato13-11-2013
Danske Handicaporganisationerbemærker, at der fortsat bør være stor opmærksom-hed på at skabe tilgængelige valgsteder alle steder, så personer med handicap kanvære inkluderet i lokalsamfundet og stemme de samme steder som deres venner ognaboer.Danske Handicaporganisationeranfører i den forbindelse, at der med lovændringen-kan være en risiko for, at kommunerne ikke vil gøre nok for fortsat at forbedre tilgæn-geligheden af valgsteder med henvisning til at leve op til et minimumskrav, hvis der fxbare er et enkelt fuldt tilgængeligt valgsted.Lovforslaget bør derfor ifølgeDanske Handicaporganisationerindeholde en målsæt-ning om en stadig forbedret tilgængelighed gennem en konkret handlingsplan medkonkrete delmål for på sigt at gøre alle valgsteder fysisk tilgængelige. Herunder bør etdelmål være et krav i lovforslaget om, at mindst halvdelen af alle afstemningsstederskal være tilgængelige inden næste kommunalvalg i 2017.Endelig finderDanske Handicaporganisationerdet ikke tilfredsstillende, at ministerietalene i sine vejledninger kommer med henstillinger til kommunerne vedr. tilgængelig-hed til stemmelokaler og særlige stemmerum både i forbindelse med stemmeafgivningpå valgdagen og brevstemmeafgivning.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Ministeriet er grundlæggende af den opfattelse, at valgsteder bør være fysisk tilgæn-gelige både for så vidt angår adgangsforhold til bygningen som til stemmeboksene.Med hensyn til lokalernes tilgængelighed for vælgere med handicap eller nedsat før-lighed er det i erkendelse af, at ikke alle kommuner råder over et tilstrækkeligt antalegnede lokaler med handicapvenlige adgangsforhold, som kan anvendes som af-stemningssted, alene angivet somretningslinjei ministeriets valgvejledninger, atkommunerneså vidt muligtskal være tilgængelige for kørestolsbrugere m.v. Ministeri-et har i øvrigt ikke hjemmel i lovgivningen til at pålægge kommunerne en bestemtplacering eller indretning af afstemningsstederne.På de afstemningssteder, hvor der ikke findes handicapvenlige adgangsforhold, f.eks.elevator eller rampe til kørestole m.v., tillader ministeriet endvidere, at vælgere medhandicap eller dårligt gående vælgere, der ikke er i stand til at bevæge sig ind i valglo-kalet for at afgive deres stemme, kan stemme uden for valglokalet med de nødvendi-ge tillempninger af den foreskrevne fremgangsmåde. Det er derfor anført i ministerietsvejledninger om valg, at en vælger, hvis det er nødvendigt, skal have mulighed for atafgive stemme umiddelbart uden for stemmelokalet, f.eks. i en bil parkeret ved af-stemningsstedet (en såkaldt vognstemme).Nærværende lovforslag er et yderligere supplement til ovenstående muligheder, idetvælgere med handicap eller nedsat førlighed fremover efter ansøgning kan afgivederes stemme på et andet (mere tilgængeligt) afstemningssted, end det de er tilknyttetpå valglisten.Det foreliggende lovforslag er udtryk for, at der på den ene side tages hensyn til desærlige udfordringer, som personer med funktionsnedsættelse, dårligt gående m.v.har i relation til at afgive deres stemme på valgsteder med dårlige adgangsforhold. Påden anden side respekteres den enkelte kommunalbestyrelses behov for inden forrammerne af valglovgivningen at kunne tilrettelægge valgene, herunder udvælge deafstemningssteder, som efter en samlet vurdering er bedst egnede til formålet i relati-on til bl.a. størrelse og beliggenhed mv.Endelig skal det bemærkes, at det er et kommunalt anliggende at prioritere, hvordankommunens midler skal anvendes, herunder med hvilken kadence kommunens byg-ninger skal gøres handicaptilgængelige. Baggrunden for, at lovforslaget om ændring
2
af afstemningssted for vælgere med handicap m.v. fremsættes, er netop, at ikke alleafstemningssteder har lige god fysisk tilgængelighed.Høringssvarene giver ikke anledning til at ændre lovforslaget.2.2. Transport til valgstedet for personer med nedsat mobilitetDanske Handicaporganisationerbemærker, at der i tillæg til muligheden for personermed handicap m.v. for at blive overført til et andet afstemningssted end det, de ertilknyttet på valglisten, skal være transportmuligheder for personer med nedsat mobili-tet, således at det bliver muligt at komme til og fra valgstedet.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Valglovgivningen indeholder ikke i dag regler om befordring af vælgere med behovherfor til afstemningsstederne/brevstemmeafgivningsstederne.Med lovforslaget kan vælgere med handicap eller nedsat førlighed - som supplementtil de eksisterende muligheder for at afgive vogn- og brevstemmer, herunder brev-stemmer i hjemmet -vælge at stemme på det afstemningssted i kommunen, som harde bedste faciliteter og/eller ydre rammer i forhold til vælgerens behov i forbindelsemed stemmeafgivningen.Da lovforslaget således indebærer en supplerende mulighed til de eksisterende reglerom at lette adgangen til valget for vælgere med handicap, og da lovgivningen ikke iforvejen indeholder en hjemmel til at yde befordringsstøtte, finder ministeriet ikke an-ledning til tillige at indføre en sådan hjemmel i dette lovforslag.Høringssvaret giver ikke anledning til at ændre lovforslaget.2.3. Ændrede regler for hjælp til stemmeafgivningenDanske Handicaporganisationergør opmærksom på, at personer med handicap børhave ret til alene at blive ledsaget af en person efter eget valg til at yde assistance,dvs. uden tilstedeværelse af valgtilforordnede. Danske Handicaporganisationer me-ner, at de gældende regler er udtryk for en unødvendig og menneskeretlig problema-tisk demokratisk overkontrol, ingen andre personer er udsat for.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:I 2008 blev reglerne om hjælp til stemmeafgivningen, som især har betydning for han-1dicappede vælgere, ændret med virkning fra 1. april 2009 .Ved lovændringen fik alle med behov for hjælp til stemmeafgivning ret til at udpege enpersonlig hjælper til at yde hjælp til stemmeafgivningen både på valgdagen og vedbrevstemmeafgivning. Samtidig skal der dog medvirke en myndighedsperson i form afen valgstyrer eller tilforordnet vælger eller stemmemodtager ved brevstemmeafgiv-ning.Det er ministeriets opfattelse, at kravet om tilstedeværelse af en myndighedspersongiver vælgeren sikkerhed for, at krydset bliver sat der, hvor vælgeren ønsker, det skalsættes, og uden at nogen forsøger at påvirke vælgeren. Desuden er det vigtigt foroffentlighedens tillid til valghandlingen, at der ikke kan være nogen tvivl om, at det ervælgerens holdning, der kommer til udtryk, når en vælger skal have hjælp til at sættesit kryds.
1
Se Lov nr. 1371 af 19. december 2008, LF 17, FT 2008-2009
3
Det skal endvidere bemærkes, at netop forslaget om at ændre de gældende regler forhjælp til stemmeafgivningen var en del af B 74, forslag til folketingsbeslutning om øgettilgængelighed i forbindelse med deltagelse i demokratiet, fra folketingsåret 2012/13.Der var på daværende tidspunkt ikke politisk flertal for at ændre de gældende regler.Ministeriet finder derfor ikke anledning til at ændre de gældende regler for hjælp tilstemmeafgivningen.Høringssvaret giver ikke anledning til at ændre lovforslaget.2.4. Valgret for personer under § 6-værgemålDanske Handicaporganisationerbemærker, at der bør tages initiativ til at ændre reg-lerne for valgret, så personer, der er under værgemål med fratagelse af den retligehandleevne efter værgemålslovens § 6, ikke fratages deres valgret.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Efter grundlovens § 29, stk. 1, har enhver, som er dansk statsborger, har fast bopæl iriget og har nået den fastsatte valgretsalder (for tiden 18 år), valgret til Folketinget,med mindre vedkommende er umyndiggjort. Denne bestemmelse er nærmere udmøn-tet i valglovgivningen, som opregner betingelserne for valgret til hhv. folketingsvalg (ogfolkeafstemninger), kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg. For allenævnte valg og afstemninger gælder, at en person, der er under værgemål med frata-gelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, ikke har valgret.Valgret til folketingsvalg for personer, der er under værgemål med fratagelse af denretlige handleevne efter værgemålslovens § 6, ville derfor forudsætte en grundlovs-ændring.Med hensyn til spørgsmålet om en evt. ændring af reglerne for valgret til Europa-Parlamentsvalg og til kommunale og regionale valg med den virkning, at personer, derer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens §6, ikke længere skal have frataget deres valgret i medfør heraf, skal ministeriet be-mærke, at ministeriet har anmodet Justitsministeriet om en udtalelse. Ministeriet af-venter fortsat denne udtalelse. Når udtalelsen fra Justitsministeriet foreligger, vil mini-steriet nærmere overveje, hvilke tiltag udtalelsen evt. måtte give anledning til.Høringssvaret giver ikke anledning til at ændre lovforslaget.2.5. PersondatalovgivningenDatatilsynethar bemærket, at i det omfang der i forbindelse med ændring af afstem-2ningssted behandles personoplysninger inden for persondatalovens anvendelsesom-3råde, skal loven og sikkerhedsbekendtgørelsen iagttages.Datatilsynethar endvidere bemærket, at der efter persondatalovens § 57 skal indhen-tes en udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer ellerlignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet iforbindelse med behandling af personoplysninger.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at persondataloven og sikker-hedsbekendtgørelsen vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af person-oplysninger, der vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser. Endvidere vil mini-23
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringerBekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,som behandles for den offentlige forvaltning
4
steriet drage omsorg for at indhente en udtalelse fra Datatilsynet i det omfang, dermåtte blive udarbejdet administrative forskrifter inden for lovens område, der måttehave betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personop-lysninger.Høringssvaret giver ikke anledning til at ændre lovforslaget.
5