Transportudvalget 2013-14
L 65 Bilag 1
Offentligt
Gladsaxe 9. oktober 2013
Høring af udkast til lovforslag om en letbane på Ring 3
Region Hovedstaden og Kommunerne i letbaneprojektet på Ring 3 har modtaget udkast til lovforslagi høring og skal hermed afgive et fælles høringssvar.Region Hovedstaden og Kommunerne kan konstatere, at hver enkelt kommunes ejerandel ogindskud i Ring 3 Letbane I/S er specificeret i lovforslagets § 1, stk. 2 og 3. Region Hovedstaden ogKommunerne noterer sig i den forbindelse, at ejerandelene i henhold til lovforslagets bemærkningersvarer til parternes forholdsmæssige fordeling, som det er fastlagt i Samarbejdsaftalen af 29. juni2011, samt at de angivne beløb er afrundede, og at de præcise beløb vil fremgå af en betalingsplan iforbindelse med selskabets stiftelse.Region Hovedstaden og Kommunerne noterer sig, at en ejeraftale, som beskrevet i bemærkninger til§ 1, sikrer, at Kommunerne i relation til Ring 3 Letbane I/S kan optræde som én interessent.Region Hovedstaden og Kommunerne noterer sig, at ejerfordelingen mellem de 11 kommuner efterstatens udtræden af Ring 3 Letbane I/S kan ændres ved aftale, jf. § 13, stk. 2. Den angivneejerfordeling i § 13, stk. 1 bør angives med to decimaler. For en god ordens skyld gøres opmærksompå, at Kommunerne endnu ikke har aftalt den indbyrdes ejerfordeling, efter letbanen er taget i brug.I de almindelige bemærkninger fremgår, at prioritering af trafikknudepunkterne på letbanensstrækning ved Glostrup og Herlev stationer er væsentlig for forbedring af den kollektive trafik ogRegion Hovedstaden og Kommunerne er enige i, at knudepunkterne har stor betydning for såvelletbanens, S-togs, Regionaltogs og bussernes passagertal. Region Hovedstaden og Kommunerneforudsætter, at de nødvendige tilpasninger af jernbanedelen på Glostrup og Herlev stationer er enstatslig opgave.I de almindelige bemærkninger fremgår, at de forberedende arbejder i perioden forud for denendelige beslutning om gennemførelse af letbanen vil udgøre ca. 265 mio.kr. Region Hovedstaden ogKommunerne forudsætter, at det – jf. principaftalen – er muligt at forkorte anlægsperioden ved atfremrykke nogle af de fysiske forberedende arbejder. Region Hovedstaden og Kommunerneforudsætter, at det er årsagen til, at det for Kommunernes vedkommende i angivelsen af parterneshæftelse for de forberedende arbejder er anført et interval på op til 128 mio. kr., og skal foreslå ettilsvarende interval for Region Hovedstadens vedkommende.I bemærkningerne til § 12 fremgår, at staten efter sin udtræden af Ring 3 Letbane I/S ikke længerehæfter for eventuelle krav mod Ring 3 Letbane I/S, hverken krav som er opstået før statensudtræden eller krav, som opstår efterfølgende. Region Hovedstaden og Kommunerne antager, at
staten hæfter med sin ejerandel svarende til 40 pct. for selskabets økonomiske forpligtelser knyttettil anlægsperioden – herunder uforudsete udgifter i forhold til anlægsbudgettet – også efter statensudtræden af selskabet.Region Hovedstaden og Kommunerne har noteret sig, at der, jf. principaftalen, indgår en alternativlinjeføring gennem DTU i den videre planlægnings- og projekteringsproces, herunder i VVM-vurderingen, at beslutning om linjeføring ved DTU senest skal træffes, således at den valgtelinjeføring kan indgå i ændringsloven, samt at valg af den alternative linjeføring forudsætter tilkøb.I de almindelige bemærkninger fremgår, at VVM-redegørelsen ikke – som anført i principaftalen –alene vil ske ved godkendelse fra transportministeren, men vil kræve et ændringsforslag og dermedvedtagelse i Folketinget. Region Hovedstaden og Kommunerne finder, at denne proces giver etstyrket grundlag for godkendelse af VVM-redegørelsen og letbaneprojektet som helhed.Endelig har Region Hovedstaden og Kommunerne noteret sig, at Økonomi- og Indenrigsministeriet –jf. de almindelige bemærkninger – er indstillet på at give Region Hovedstaden og kommunernelånedispensation, dvs. dispensation til deponeringsfritagelse, således at lån optaget af Ring 3 LetbaneI/S ikke henregnes til Region Hovedstaden og kommunernes låntagning.Det er afgørende for Region Hovedstaden og kommunerne, at deres respektive andele afanlægsomkostningerne ikke medtages under henholdsvis det regionale og kommunale anlægsloft. Enløsning bestående af en forhøjelse af det regionale og kommunale anlægsloft med regionens ogkommunernes andele af anlægsomkostningerne kan føre til uhensigtsmæssige fordelingsmæssigekonsekvenser regionerne imellem og kommunerne imellem, idet en sådan løsning ikke giversikkerhed for, at Region Hovedstaden og de involverede kommuner vil få den fulde andel af etforhøjet anlægsloft. En sådan løsning må derfor frarådes.
Med venlig hilsenBo Rasmussen