Transportudvalget 2013-14
L 65 Bilag 1
Offentligt
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
8. oktober 2013Høringssvar vedr. lovforslag om letbane på Ring 3Transportministeriet sendte den 13. september 2013 ovennævnte lovforslag i høring. Herunder følger DTU's hø-ringssvar med tilhørende bilag.Når det gælder letbanens linjeføring, står valget mellem en linje, som går forbi DTU’s Lyngby Campus og en, somgår gennem campus. DTU er af den klare opfattelse, at linjeføringen gennem DTU's Lyngby Campus for det før-ste vil forbedre passagergrundlaget og dermed projektets samlede økonomiske sikkerhed. For det andet vil linjengennem DTU understøtte Danmarks internationale status som hjemsted for et eliteuniversitet i international top-klasse. For det tredje vil den styrke en samlet regional udvikling.
Bag denne opfattelse ligger undersøgelser og beregninger, som DTU Transport har foretaget, og som er beskre-vet i de vedlagte bilag.
Hovedpunkterne i disse beregninger er som følger:Det øgede passagertal som følge af linjeføringen gennem DTU’s campus vil kunne dække de øgede drifts-omkostninger i form af ekstra togsæt og lidt længere linjeføring
De ekstra omkostninger til linjeføringen gennem DTU vil være tilbagebetalt efter godt 30 års driftDet er DTU’s opfattelse, at disse synspunkter og den dokumentation, de hviler på, bør tages i betragtning i detfortsatte arbejde med letbanen med henblik på at nå frem til den samfundsmæssigt bedst mulige linjeføring.
Med venlig hilsen
Claus NielsenUniversitetsdirektør
Vedlagt:Notat om Letbanen – der bør føres gennem DTU, 23. april 2013Notat om økonomiske fordele ved en letbane gennem DTU, 11. juni 2013
Danmarks Tekniske UniversitetLedelse og Administration
Anker Engelunds Vej 1Bygning 101 A2800 Kgs. Lyngby
Tlf.Dir.Fax
45 25 25 2545 25 78 5145 88 17 99