Transportudvalget 2013-14
L 65 Bilag 1
Offentligt
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
DSBs høringssvar til Forslag til Lov om letbane på Ring 3DSB har med interesse læst ovennævnte lovforslag og vil generelt anbefale, at derhos Ring 3 Letbane I/S afsættes midler til gode skifteforhold mellem letbane, S2togog busser.Til lovudkastet og principaftalen har DSB nedenstående kommentarer.Lovudkastet§ 1 stk. 4 ”Transportministeren, … jf. stk. 1, stiller vederlagsfrit, midlertidig ellerpermanent, de arealer der er nødvendige for letbanens anlæg og drift, til rådighedfor Ring 3 Letbane I/S.”Det er DSBs opfattelse som en selvstændigt offentlig virksomhed, at DSB ikke eromfattet af den forpligtelse, som Transportministeren har til at afgive arealervederlagsfrit. Dette understøttes af DSB loven § 2. hvor det angives, at DSB skaldrives på forretningsmæssigt grundlag.I Glostrup er DSBs nuværende cykel2 og bilparkering nord for jernbanen disponerettil fremtidig letbanestation, og det forventes at der etableres bilparkering på DSBEjendomsudviklings areal syd for banen ved Stationsparken. DSB forventer atmodtage kompensation for begge arealer samt at Ring 3 Letbane I/S etablerer ogfinansierer ny cykel2 og bilparkeringI planerne for letbanen har det været foreslået at fortovet ved Buddinge stationinddrages, og at nyt gangareal anlægges gennem Buddinge station.DSB forventer at Ring 3 Letbane I/S erstatter de berørte arealer samt afledteomkostninger for stationens reetablering.§ 5 stk. 3 ”Tilkøb betales af den eller dem, der ønsker at foretage et tilkøb.”Det er tidligere beskrevet, at der blandt andet skal etableres en adgangsvej mellemen ny letbanestation og den eksisterende S2togsstation i Herlev. I henvisnings2rapporten Udredning om Letbane på Ring 3 står, at Ring 3 Letbane I/S kun levererperronanlæg og direkte adgangsveje til letbanestationerne.DSB forventer at denne ny adgangsvej finansieres af Ring 3 Letbane I/S.
Sekretariat & Jura10. oktober 2013
Telegade 22630 Taastrup
I planlægningen har der været tale om, at det vil være hensigtsmæssigt at flytte dennuværende Herlev S2togsstation. Metroselskabet har tidligere beregnet denneomkostning til mellem 110 og 120 mio.kr. Hvis det besluttes at stationen skalflyttes, så forventer DSB at Ring 3 Letbane I/S finansierer hele projektet .Ved Lyngby station vil det være nødvendigt at etablere en ny perronforbindelse fraletbanens standsningssted til S2togsperronen, så hensigten om at passagerne fårgode skifteforhold opfyldes. DSB forventer at Ring 3 Letbane I/S finansierer denneskiftemulighed.På Herlev station er der i dag en vendespor i området mellem Ring 3 og Herlevstation. Sporet anvendes ikke i den planlagte trafik, men anvende ifm sporarbejderog uregelmæssigheder. DSB forventer at Ring 3 Letbane I/S finansierer etablering afet erstatningsanlæg.§ 10 DSB noterer sig, at det forudsættes at interessentselskabet kan funde sineaktiviteter med lån på vilkår lig dem, statens selv kan opnå, dvs. uden den betalingaf differencen op til markedsrente, der er gældende for DSB.§ 20 ”Hvis ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter § 17 afskæres fra enudnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn tilarealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, derfinder sted af andre tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren på ethverttidspunkt kræve, at transportministeren overtager arealet på Ring 3 Letbane I/S’svegne mod erstatning. Ring 3 Letbane I/S afholder alle omkostninger hertil.”DSB SOV forventer at blive betragtet som berettiget til at få erstatning for afståedearealer efter denne paragraf.Det skal endvidere bemærkes, at etableringen af Ring 32letbanen vil påvirke DSB’sindtægtsdannelse, primært indtægtsdannelsen internt i hovedstadsområdet.Indtægtspåvirkningen vil afhænge bl.a. af følgende:••effekten på DSB’s rejsetal (+/2), herunder på andelen af DSBs rejser, der erkombinerede rejservilkårene for fastlæggelse af den andel af passagerindtægterne, der tilfalderletbanen, herunder evt. anvendelse af ’dobbeltfaktorer’ (som kunne indebære,at letbanens indtægter ikke kun er en funktion af hvad letbanekunderne betalerfor at rejse med letbanen, men også kan omfatte en omfordeling af indtægterpå bekostning af de øvrige parter i hovedstadstakstfællesskabet) iindtægtsfordelingsmodellen for hovedstadsområdet
I det omfang, der vil kunne tilvejebringes et grundlag for at opgøreindtægtspåvirkningen for DSB inden indgåelse af kommende DSB trafikkontrakt, vildet være naturligt, at dette indarbejdes i trafikkontraktgrundlagets passager2 ogindtægtsprognoser. Såfremt et datagrundlag først kan tilvejebringes på senere
tidspunkt, kan aftales at tillægskontrakt indgås, når indtægtspåvirkningen for DSBkan opgøres.Principaftale om anlæg og drift af en letbane på Ring 3I det omfang det bliver aktuelt så forventer DSB at Ring 3 Letbane I/S bidrager tildriftsudgifterne på eventuelle forpladsanlæg, adgangsveje mv.DSB går ud fra at alle ekstra driftsomkostninger som følge af anlæg og drift afletbanen, herunder omkostning til erstatningsbusser og tabte indtægter dækkes afRing 3 Letbane I/S.Som nævnt forventer DSB at bliver gjort skadesløs efter blandt andet § 20. Hvis detikke er tilfældet, så forventer DSB at de ovennævnte punkter indgår i forhandlingenaf en fremtidig trafikkontrakt.Med venlig hilsen
Marianne Clod Zauner