Transportudvalget 2013-14
L 65 Bilag 1
Offentligt
1299993_0001.png
10. oktober 2013PEHE
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KE-mail til[email protected]og[email protected]Høring over udkast til lovforslag om letbane på Ring 3DI Transport takker for muligheden for at afgive bemærkninger til ovennævnte ud-kast til lovforslag.Lovforslagets kapitel 2 omhandler Metroselskabets rolle som administrator på veg-ne af Ring 3 Letbane I/S. Da der er tale om investering af betydelige offentlige mid-ler, vil det være formålstjenligt, hvis der i de endelige bemærkninger til lovforslagetblev indført en beskrivelse af denne konstruktions eventuelle konsekvenser for of-fentlighedens indsigt i projektet og midlernes anvendelse. Vi finder det for eksem-pel uklart, hvordan den i bemærkningernes punkt 3.2 beskrevne konstruktion om-kring Metroselskabets formueforvaltning for Ring 3 Letbane I/S og sidstnævntesoutsourcing af samme til Sund & Bælt Partner A/S, vil blive håndteret i forhold tiltransparens og offentlig indsigt.Det fremgår endvidere af ovennævnte punkt 3.2 i bemærkningerne, at Metroselska-bet skal stå for at bringe kontrakter om både anlæg og drift i udbud. Vi formoder, atdette betyder, at den efterfølgende driftsorganisering sker direkte i Ring 3 Letba-nen I/S. Vi finder det formålstjenligt, hvis planerne for driftsorganisering blev be-skrevet i de endelige lovbemærkninger, herunder også driftens integration i detoverordnede samarbejde for den kollektive trafik i hovedstadsområdet.I bemærkningernes punkt 5 berøres de økonomiske og administrative konsekve n-ser, blandt andet for anlægsfasen. Der peges i den forbindelse på, at anlægsfasen vilmedføre reduceret kapacitet for vejtrafikken, hvilket umiddelbart synes at være istrid med Udredningen om Ring 3 Letbane (afsnit 8.2). Det beskrives ligeledes, atparterne har aftalt, at man i projekteringsforløbet skal finde en besparelse af an-lægsomkostningerne på 3 %. Vi finder det derfor vigtigt, at man i disse vurderingerforetager en afvejning i forhold til de samfundsøkonomiske omkostninger ved for-øgede gener for vejtrafikken.Vi har på nuværende tidspunkt ikke yderligere bemærkninger til udkastet.Med venlig hilsen
Per HenriksenDI Transport33 77 46 72