Transportudvalget 2013-14
L 65 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
12. november 20132013-2452
Høringsnotat – Forslag til Lov om letbane på Ring 3 (L 65)1. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til Forslag til Lov om letbane på Ring 3 blev den 13. september sendt ihøring hos de i bilag 1 nævnte myndigheder og organisationer. Lovforslaget hardesuden været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 10. oktober. Transportministeriet har modtaget 14høringssvar, som er vedlagt som bilag til høringsnotatet.Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:Dansk ErhvervDansk LedningsejerforumDanske HandicaporganisationerDI TransportDong EnergyDSBDTUHvidovre KommuneLyngby-Taarbæk KommuneLyngby-Taarbæk VidensbyMetroselskabet I/SMoviaRegion Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektet3FI det følgende gennemgås de væsentlige emner fra høringssvarene. Høringssva-rene er gennemgået i hovedtræk, og er derfor er ikke alle forhold i høringssva-rene kommenteret.Transportministeriets bemærkninger til høringssvarener er anført i kursiv.2. HøringssvareneDansk Erhverver positiv over for lovforslaget, der vil forøge kapacitet, til-gængelighed og komfort af den offentlige trafik i hovedstaden ligesom det vilbidrage til fremkommeligheden på tværs af S-togsfingrene.
Transportministeriet takker for bemærkningerne.Side 2/9
Dansk Erhvervhenstiller til, at man i anlægsperioden søger arbejdet tilrette-lagt og udført, således at det i videst muligt omfang ikke generer den øvrigetrafik.Transportministeriet er enig i, at tilrettelæggelsen af anlægsarbejderne såvidt muligt bør ske med behørig respekt for afviklingen af vejtrafikken.DI Transportfinder, at der i forhold Metroselskabets rolle i forhold til letba-nen på Ring 3 bør indføres en nærmere beskrivelse i lovbemærkningerne omoffentlighedens indsigtDI Transportbemærker, at i relation til, at Metroselskabet I/S skal stå for atbringe kontrakter om både anlæg og drift i udbud, at driftsorganiseringen afletbanen på Ring 3 bør beskrives nærmere, herunder integrationen i det over-ordnede samarbejde for den kollektive trafik i hovedstadsområdet.Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget er justeret, idet derer indsat en bestemmelse om, at bestyrelsen for Ring 3 Letbane I/S eftertransportministerens udtræden ansætter en direktion. Bestyrelsen for RingLetbane I/S kan vælge fortsat at benytte direktionen i Metroselskabet I/S somdirektion i Ring 3 Letbane I/S, men bestyrelsen har valgfrihed.For så vidt angår spørgsmålet om letbanens integration i samarbejdet omden offentlige servicetrafik i hovedstadsområdet, vil dette spørgsmål bliveovervejet nærmere i forbindelse med udformning af ændringsloven om anlægaf letbanen, herunder de organisatoriske rammer for driften og indplacerin-gen i den kommende paraplyorganisation for den kollektive trafik i hoved-stadsområdet.DI Transportanfører, at passussen i lovforslagets bemærkninger om økono-miske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og region (afsnit 5)om, at der i anlægsfasen forudsattes en optimal fremdrift for anlægsprojektet,som vil medføre reduceret kapacitet for vejtrafikken, synes at være i strid medudredningens afsnit 8.2.Transportministeriet skal hertil anføre, at udredningens afsnit 8.2 omhandlervejkapaciteten efter etablering af letbanen. Den forudsætning, der er beskre-vet i lovforslagets bemærkninger afsnit 5 afspejler udredningens kapitel 13om anlægsproces og tidsplan. Her fremgår det, at der i anlægsoverslaget og itidsplanen er forudsat en optimal fremdrift for anlægsarbejderne uden fuldkapacitet på Ring 3. I anlægsperioden må trafikken tilrettelægges, så den kanafvikles, selvom Ring 3 vil være præget af anlægsarbejder. Den konkrete til-rettelæggelse vil blive baseret på en afvejning af en række hensyn - bl.a. tiltrafikafvikling, trafiksikkerhed, økonomi og tidsplan.
Danske Handicaporganisationeranfører, at det er af afgørende betydningfor personer med handicap, at der stilles krav om materiellet på letbanen blivertilgængeligt, dvs. kan benyttes af personer med handicap og give mulighed forspontan rejse.Som det fremgår regeringens handicappolitisk handlingsplan for 2013 ”Etsamfund for alle”, vil regeringen sikre, at der skabes så god tilgængelighedsom muligt på bl.a. letbanen på Ring 3 ved at gøre brug af tilgængeligheds-paneler, tilgængelighedskonsulenter eller lignende, der skal følge projekterneog drøfte tilgængelighedsløsninger.Dong EnergyogDansk Ledningsejerforumanfører i deres høringssvar,at der er betydelig risiko for, at ledningsomlægninger, der gennemføres uden atkende letbaneprojektets detaljer, og uden at det er endeligt besluttet om anlæg-get skal gennemføres, viser sig at være unødvendige eller skal gennemføres påny senere i processen. Omkostningerne til forgæves udførte ledningsomkost-ninger, eller ledningsomkostninger, der skal gennemføres på ny, finder DongEnergy og Dansk Ledningsejerforum bør påhvile Ring 3 Letbane I/S. De anfø-rer endvidere, at det bør overvejes, hvorvidt en sådan tilrettelæggelse af projek-tet kan siges at være samfundsøkonomisk ansvarlig.Transportministeriet skal hertil anføre, at hvis der foretages ledningsomlæg-ninger i overensstemmelse med Ring 3 Letbane I/S’ anvisninger, som efterføl-gende må omlægges igen på letbaneprojektets foranledning, må det bero påen konkret vurdering, om der eventuelt skal foretages en omkostningsforde-ling. Det skal dog understreges, at sådanne ændringer vil blive søgt undgåetgennem en omhyggelig planlægning og koordinering af arbejdet med led-ningsomlægninger. Det er således ikke forudsat, at ledningsomlægningerne,som antaget af DONG Energy og Dansk Ledningsejerforum, skal ske, før derpå helt sædvanlig vis foreligger et projekt på niveau med et dispositionsfor-slag for letbanen.Dong EnergyogDansk Ledningsejerforumanfører i deres høringssvar,at de finder det uklart, hvad der menes med passussen i bemærkningerne tilbestemmelsen om gæsteprincippet, om at bestemmelse vil blive videreført itilpasset form i ændringsforslaget.Transportministeriet har på den baggrund justeret bemærkningerne, såledesat det nu alene fremgår, at bestemmelsen vil blive videreført. Den oprindeligeformulering om tilpasset form var alene møntet på den fremtidige konkret-formulering af bestemmelsen i lovteksten og ikke på en indholdsmæssig æn-dringDSBantager, at forpligtelsen i lovforslaget om at stille arealer vederlagsfrit tilrådighed ikke gælder for DSB, da de er en selvstændig offentlig virksomhed.Desuden antager DSB, at de vil være omfattet af bestemmelserne om byggelin-
Side 3/9
jer og dermed eventuelt være berettiget til erstatning, såfremt betingelserneherfor er opfyldt.Transportministeriet kan bekræfte begge DSB’s antagelser.DSBantager endvidere, at den perrronadgangstunnel, der skal etableres påLyngby Station er en del af letbaneprojektet.Transportministeriet kan ligeledes bekræfte dette.Hvidovre Kommuneønsker, at der i lovforslaget og bemærkningerne hertilkommer en perspektiverende beskrivelse af dels letbanens infrastrukturmæssi-ge sammenhæng, dels det samlede planlægningsarbejde vedrørende letbanen,herunder en beskrivelse af 2. etape og den tilknyttede, forventede byudviklinglangs letbanen.Transportministeriet skal hertil anføre, at lovforslaget er en kombineret pro-jekterings- og selskabslov, som medfører, at der oprettes et nyt interessent-skab, som gives bemyndigelse til at projektere en letbane på Ring 3 og gen-nemføre forberedende arbejder. I afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger er formålet med letbanen beskrevet, herunder sammenhængenmed øvrig kollektiv trafik. Desuden skal der efter udarbejdelse af VVM-redegørelsen udarbejdes en ændringslov om anlæg af letbanen, og i dette lov-forslag vil de planlægningsmæssige aspekter blive beskrevet nærmere.Lyngby-Taarbæk Kommuneanfører, at kommunen på baggrund afgranskningsrapporten for letbaneprojektet har taget initiativ til at undersøgeen udskiftning af jernbanebroerne på Buddingevej som alternativ til den tun-nelløsning, der indgår i letbaneudredningen. Begge løsninger er nærmere be-skrevet i et notat fra Cowi af 25.9.2013, som er vedhæftet kommunens hørings-svar. Kommunen finder, at notatet indeholder nye oplysninger, der betyder, atbegge løsninger bør indgå i den videre proces for letbaneprojektet.Transportministeriet skal hertil bemærke, at en selvstændig underføring forletbanen ved Lyngby Omfartsvejs brokonstruktion og under Nordbanen i enseparat tunnel har været udgangspunktet for udredningsarbejdet.Banedanmark har oplyst, at broerne i Lyngby Taarbæk Kommune er blevetunderlagt et særeftersyn i 2008. Dette viste, at broerne var i en relativ godvedligeholdelsestilstand og at de med en renovering ville holde standardenmindst 25 år frem.Grundet uklarheden om Letbanens indføring til Lyngby, anbefalede særefter-synet således en renovering af broerne frem for en udskiftning. Denne blevudført i 2011 i forbindelse med sporombygning på strækningen. Tidshorison-ten på 25 år i år 2008 svarer således i år 2013 til en tidshorisont på 20 år.
Side 4/9
Lyngby-Taarbæk KommuneogRegion Hovedstaden og kommuner-ne i letbaneprojektetomtaler begge den alternative linjeføring gennemDTU, som skal indgå i den videre planlægnings- og projekteringsproces,herunder i VVM-vurderingen. Begge parter har noteret sig, at beslutningom linjeføringen ved DTU senest skal træffes, således at den valgte linjefø-ring kan indgå i ændringsloven.
Side 5/9
DTUanfører i deres høringssvar, at linjeføringen gennem DTU vil forbedrepassagergrundlaget og dermed projektets samlede økonomiske sikkerhed.Samtidig understøtter linjen gennem DTU Danmarks internationale statussom hjemsted for et eliteuniversitet i international topklasse, og medvirkertil en stærkere samlet regional udvikling.Lyngby-Taarbæk Vidensbyanfører, at letbanens linjeføring bør føresind over DTU og hæfter sig ved, at DTU har anslået, at en ændret linjeføringhar en positiv nutidsværdi.Transportministeriet skal hertil anføre, at der vil blive arbejdet videremed den alternative linjeføring gennem DTU, herunder at linjeføringen vilindgå i VVM-redegørelsen. Linjeføringen gennem DTU indgår ikke i detanlægsbudget der ligger til grund for principaftalen og dermed for lov-forslaget. En eventuel beslutning om at vælge den alternative linjeføringvil skulle træffes inden fremsættelse af ændringslovforslaget om anlæg afletbanen og forudsætter, at en eller flere af parter tilkøber den alternativelinjeføring, dvs. finansierer udgifterne ved denne.Moviaudtrykker bekymring for lukninger eller indskrænkninger af vejkapaci-teten i anlægsperioden i forhold til afvikling af bustrafikken og anfører endvi-dere, at de gerne vil deltage i arbejdet med en smidig busafvikling i anlægsperi-oden.Transportministeriet anerkender Movias bekymringer og finder det oplagt, atMovia vil blive inddraget i planlægningsarbejdet i relation vil vejspærringermv. og den deraf ændrede busafvikling.Region Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektetbehandler ideres høringssvar en række forhold fra principaftalen, som er gengivet elleruddybet i lovslaget, herunder at hver enkelt kommunes ejerandel er blevet an-givet i lovforslaget samt det forhold, at kommunerne vil indgå en ejeraftalesikrer, at kommunerne kan optræde som én interessent.Transportministeriet skal hertil anføre, at beskrivelsen af ejeraftalen (borg-mesterforummet) er blevet yderligere udbygget i bemærkningerne til § 1, her-under bl.a. at ejeraftalen vil kunne indeholde bestemmelser om stemmefor-hold og indflydelse.
Region Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektetnoterer sig,at ejerfordelingen mellem de 11 kommuner efter statens udtræden af Ring 3Letbane I/S kan ændres ved aftale. De anfører endvidere, at den angivne ejer-fordeling bør angives med to decimaler.Transportministeriet har på den baggrund tilrettet lovforslaget, således atejerandelene i Ring 3 Letbane I/S, efter transportministerens udtræden, erangivet med to decimaler.Region Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektetforudsætter,at de nødvendige tilpasninger af jernbanedelen på Glostrup og Herlev stationerer en statslig opgave.Transportministeriet kan bekræfte, at de nævnte opgaver er statslige opga-ver. I givet fald vil der først skulle udarbejdes et beslutningoplæg og dernæstvil finansieringen skulle findes, idet der ikke for nuværende er afsat midler tilde nævnte projekter.Region Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektetbemærker, atdet fremgår af de almindelige bemærkninger, at de forberedende arbejder iperioden forud for den endelige beslutning om gennemførelse af letbanen viludgøre ca. 265 mio.kr. Parterne forudsætter, at det – jf. principaftalen – ermuligt at forkorte anlægsperioden ved at fremrykke nogle af de fysiske forbere-dende arbejder. Parter forudsætter, at det er årsagen til, at det for kommuner-nes vedkommende i angivelsen af parternes hæftelse for de forberedende ar-bejder er anført et interval på op til 128 mio. kr., og skal foreslå et tilsvarendeinterval for Region Hovedstadens vedkommende.Metroselskabetforudsætter, at det fortsat er muligt for den kommende be-styrelse i Ring 3 Letbane I/S – efter forelæggelse for interessenterne - i givetfald at træffe beslutning om en hurtigere gennemførelse af de forberedendearbejder og dermed anvende 375 mio. kr. til disse, som forudsat i principafta-len.Transportministeriet skal hertil anføre, at en given beslutning om at fremryk-ke nogle af de forberedende arbejder vil skulle træffes af interessenterne iRing 3 Letbane I/S og det er således ikke en beslutning, som kan træffes vialovforslaget. Transportministeriet skal i den forbindelse beklage, at der ved enfejl er indsneget sig et tal for meget i lovforslagets bemærkninger i afsnittetom de økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner ogregion. Fejlen er blevet rettet i det endelige lovforslag.Region Hovedstaden og kommunerne i letbaneprojektetanfører, atdet fremgår af bemærkningerne til § 12, at staten efter sin udtræden af Ring 3Letbane I/S ikke længere hæfter for eventuelle krav mod Ring 3 Letbane I/S,hverken krav som er opstået før statens udtræden eller krav, som opstår efter-følgende. Parterne antager, at staten hæfter med sin ejerandel svarende til 40
Side 6/9
pct. for selskabets økonomiske forpligtelser knyttet til anlægsperioden – her-under uforudsete udgifter i forhold til anlægsbudgettet – også efter statensudtræden af selskabet.Transportministeriet har tilrettet bemærkningerne, således at der fremgårfølgende: Efter sin udtræden er staten således som udgangspunkt fritaget foralle forpligtelser, der påhviler Ring 3 Letbane I/S eller som senere måtte bliverettet mod Ring 3 Letbane I/S. Dog er staten indstillet på at hæfte i forhold tilsin ejerandel på 40 procent for eventuelle krav mod Ring 3 Letbane I/S, somkan relateres til anlægsperioden. Det skal i den forbindelse præciseres, at sta-tens forpligtelser alene er knyttet til anlægsbudgettet og ikke til aktiviteterknyttet til driften, herunder driftsinvesteringer.3 Fopfordrer til, at det tydeligt kommer til at fremgå af udbudsmaterialet, athovedentreprenøren har et kædeansvar i forbindelse med overholdelse af desociale klausuler og at hovedentreprenøren også har et kædeansvar for, at derbliver oprettet tilstrækkeligt med lærlinge- og praktikpladser. Desuden bør detindarbejdes, at det er hovedentreprenøren, der skal betale de omkostninger,der er forbundet med kontrol af overholdelse af sociale klausuler m.m.Transportministeriet skal hertil anføre, at generelt anvender selskaberne(bygherren) under Transportministeriet ILO-konvention nr. 94 vedr. løn- ogarbejdsforhold i deres anlægskontrakter med hovedentreprenøren.Hovedentreprenøren er forpligtiget til at sørge for, at dennes underleveran-dører overholder de krav, bygherren har opstillet i kontrakten med hoveden-treprenøren. Hovedentreprenøren skal således kunne dokumentere over forbygherren, at de kontraktmæssige og lovgivningsmæssige krav er overholdthos både hovedentreprenøren selv og dennes underleverandører.Bygherren kan endvidere stille krav om dokumentation samt kræve at uret-mæssigheder bringes i overensstemmelse med lovgivningen og kontrakten.Det er således hovedentreprenørens pligt at sikre ordentlige løn- og arbejds-forhold og kunne dokumentere dette, og bygherren har pligt til at følge op påde i kontrakten anførte betingelser om løn- og arbejdsforhold på det givneprojekt.Vedrørende sociale klausuler om uddannelses- og praktikpladser har Trans-portministeriet i foråret 2013 på baggrund af Aftale om Finansloven for 2013anmodet relevante selskaber under ministeriets område om at anvende socia-le klausuler om uddannelses- og praktikpladser i relevante udbud eller forkla-re, hvorfor de ikke gør det – det såkaldte ”følg- eller forklar princip”.Ligesom det gør sig gældende vedr. arbejdsklausulerne (løn- og arbejdsfor-hold) er det også hovedentreprenørens pligt at sørge for, at de sociale klausu-
Side 7/9
ler om uddannelses- og praktikpladser overholdes hos både hovedentreprenø-ren og dennes underleverandører, samt at dette kan dokumenteres.Også her er det bygherrens pligt at følge op på, om de sociale klausuler omuddannelses- og praktikpladser overholdes på det givne projekt.Det anses for hensigtsmæssigt at anvende en model som ovenfor beskrevet iforbindelse medgennemførelsen af projektet i Ring3.3. LovforslagetLovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.Derudover er der foretaget andre mindre justeringer i lovforslaget.
Side 8/9
Bilag 1Side 9/9