Det var en fin lille hentydning til, at Tingets medlemmer skal holde deres mund efter min tale.
Jamen jeg vil jo på Enhedslistens vegne også slutte mig til det jublende og glade kor, fordi vi omsider – kan man næsten sige – kan se fremsættelsen af det her lovforslag, som Enhedslisten snart har ventet på i årtier.
Det har været en lang og indimellem træls proces, hvor skiftende transportministre enten har sagt ja eller nej til det her helt indlysende projekt.
Der har været brugt en del energi på at forhindre en letbane på Ring 3, og et gennemgående tema i argumentationen har været, at letbanen endelig ikke måtte tage plads fra bilerne.
Men skal den kollektive trafik udbygges og kunne udfolde sig, kan det ikke undgås, at den i hvert fald i en vis udstrækning vil tage noget af den plads, som bilerne boltrer sig på.
Og vel skal der være plads til alle trafikformer – husk nu, at jeg har sagt det – men det skader nu ikke, at bilerne for en gangs skyld kommer om ikke bagest, så i hvert fald rykker lidt tilbage.
Derfor hilser Enhedslisten naturligvis forslaget velkommen, som jeg sagde, og vi støtter det selvsagt.
Vi ser det som det første af flere kommende letbaneprojekter i hovedstadsregionen, som det også er foreslået af Region Hovedstaden, og vi håber, at snart flere vil følge efter, bl.a.
en letbane i Nordvestkorridoren , som man kalder den, midt på Amager og til Holmen og andre steder.
Der er på nuværende tidspunkt tvivl om linjeføringen ved DTU.
Vi kan helt tilslutte os de bemærkninger, som den socialdemokratiske ordfører og også De Radikales ordfører har nævnt her.
Vi synes, det er godt, at der bliver set på det.
Vi anbefaler, at letbanen føres ind igennem universitetsområdet for derved at øge passagergrundlaget betragteligt med adskillige tusinde studerende og ansatte, mens passagergrundlaget ved en linjeføring på Lundtoftevej er langt lavere, og dermed får letbanen også en dårligere indtjening.
Og vi vil også her henvise til det materiale, som DTU har tilsendt udvalget, og som jeg kan forstå at mange heldigvis har studeret nærmere.
Vi håber virkelig på, at man får lavet det slag ind i selve universitetsområdet, som er foreslået.
Vigtigt er det også, at letbanen kommer tættest muligt på de S-togsstationer, der passeres undervejs, og heldigvis er det lykkedes at få letbanen ført tæt på Glostrup Station.
Men vi kan se, at der i Herlev er forholdsvis langt mellem letbanen og stationen, og den udfordring mener jeg man skal prøve at se nærmere på.
I planlægningen skal tillige indgå den bedst mulige koordination med fremtidige letbaneprojekter.
Det gælder bl.a.
den kommende letbane i Nordvestkorridoren.
Ligeledes er det vigtigt at indtænke de kommende stoppesteders design, således at der er plads til et stort antal cykler, så de kan parkeres forsvarligt og gerne i aflåste og overdækkede cykelstalde.
Det bliver i hvert fald nødvendigt ved mange af stoppestederne.
Også vi er meget optaget af, at der ved anlæggelsen bruges sociale og arbejdsmæssige klausuler, og efterhånden er det jo noget, der går igen over alt, og det tror jeg da udmærket at vi her i Tinget kan blive enige om.
Men det er i hvert fald et must for Enhedslisten, således at anlægget etableres på danske løn- og arbejdsvilkår, og at man får ansat et antal lærlinge i projektet, som jo er et ret stort projekt.
Vi kan sådan set kun finde et problem med lovforslaget, nemlig – måske ikke overraskende – at Metroselskabet indsættes som administrator.
Og vi finder faktisk, at med de dårlige erfaringer, der er med Metroselskabet, gælder det om at begrænse Metroselskabets aktiviteter mest muligt.
Selskabet har simpelt hen ikke haft nogen heldig hånd med de opgaver, det hidtil har skullet løse, og vi skal derfor anbefale, at letbanen i stedet overlades til f.eks.
Movia, hvad der vil være meget oplagt, eftersom den jo er beliggende i Movias dækningsområde.
Vi håber, at ministeren kan give en meget god begrundelse for at overlade letbanen til Metroselskabet, for vi kan altså ikke få øje på den ihukommende de problemer, som Metroselskabet har med dårlig ledelse og i det hele taget med det metroprojekt, som man er ved at gennemføre, altså Cityringen.
Enhedslisten har en række spørgsmål til projektet, som vi vil rejse i udvalget.
Men som forslaget ligger her, støtter vi det – bortset fra Metroselskabets tilstedeværelse.