Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1334276_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. februar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven (Ændringer i vilkårfor varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anvendelses-område, post til døren m.v.), som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).

Spørgsmål nr. 177

1. § 4, stk. 1 i udkastet til regnskabsreglementet for Post Danmark A/S af den5. februar 2014 (jf. L 64 – bilag 23) lyder som følger: ”Denne regnskabsmæssi-ge adskillelse anvendes, når nettoomkostningerne ved at opfylde befordrings-pligten beregnes. Sådanne interne regnskabssystemer baseres på anvendelse afensartede og objektivt begrundede principper for produktøkonomiopgørelse.”Hvem definerer dette? I fald af Trafikstyrelsen, hhv. Transportministeriet, hvil-ke ’ensartede og objektivt begrundede principper’ vil Trafikstyrelsen, hhv.Transportministeriet, lægge til grund for dette?

Svar:

Nettoomkostningerne ved at opfylde befordringspligten vil skulle beregnes,hvis Post Danmark fremsætter ønske om bidrag fra udligningsordningen efterpostlovens § 18. I den forbindelse skal virksomheden kunne dokumentere, atbefordringspligten indebærer nettoomkostninger, som udgør en urimelig øko-nomisk byrde.Trafikstyrelsen vil til brug for sin beregning af nettoomkostningerne ved opfyl-delsen af befordringspligten skulle tage udgangspunkt i retningslinjerne op-trykt som bilag 1 til 3. postdirektiv fra 2008, ”Retningslinjer for beregning afeventuelle nettoomkostninger ved befordringspligten”.Styrelsen vil i den forbindelse i fornødent omfang involvere relevant eksternsagkundskab.Jeg vedlægger til udvalgets orientering en kopi af direktivets bilag 1.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke