Transportudvalget 2013-14
L 64 Bilag 8
Offentligt
1318778_0001.png
1318778_0002.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København KT: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, taenk.dk
Transportudvalget
20. december 2013

Forbrugerbeskyttelsen ved kontraktpakker i L64

Forbrugerrådet TÆNK finder den i L64 foreslåede forringelse afbrugerrådetforbrugerbeskyttelsen i forbindelse med kontraktpakker stærkt bekymrendebekymrende.Vi har svært ved at se formålet med og de gode argumenter (om nogen) for, atøvrige pakkedistributører ikke skal overholde postlovens grundlæggendebestemmelser om posthemmelighed osv.Det er f.eks. helt afgørende, at forbrugeren selv er herre over, til hvem pakkerkan leveres. Udgangspunktet er som i dag, at pakker skal leveres tildgangspunktet,forbrugeren, og at et samtykke til at levere til naboen naturligvis måforudsætte et klart aktivt samtykke fra forbrugeren. At den erhvervsdrivendeskal have adgang til at give sig selv retten til at levere til tilfældige naboergivegennem generelle betingelser er ikke bare urimeligt, men også svært at segelserurimeligt,foreneligt med et konkret samtykke fra forbrugeren. Se vedlagte artikel fraForbrugerrådet TÆNK om konkrete problemer med korrekt aflevering.korrektDer savnes i lovforslaget en uddybet begrundelse for, at forbrugerensgrundlæggende rettigheder skal afhænge af, om de erhvervsdrivende indgåraftaler med andre firmaer end PPost Danmark A/S.Vi skal henvise til teleområdet, hvor Erhvervsstyrelsen fører tilsyn medErhvervsstyrelsenlovgivning indeholdende forpligtelser for alle markedsdeltagere, uden at dissehar registreret sig eller opnået tilladelse til at operere på markedet. Det buburdesåledes være muligt at føre tilsyn med overholdelsen af den basaleforbrugerbeskyttelse for alle forbrugere uden af den grund at skulle krævegerbeskyttelsetilladelse af selskaberne.Det skal i øvrigt bemærkes, at denne forskelsbehandling af selskaber, derleverer kontraktpakker, bidrager til et ulige udgangspunkt for konkurrencemellem Post Danmark A/S og dets konkurrenter.stDet skal derudover bemærkes, at Forbrugerrådet Tænk finder detutilfredsstillende, at forbrugernes klageadgang på postområdet forringes. Viskal i den forbindelse som et minimum opfordre til, at der tages kontakt tilKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at sikre, at der findes entilfredsstillende løsning på dette i forbindelse med den foreståendeimplementering af de nye EUEU-regler om forbrugerklager.
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København KT: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, taenk.dk
Forbrugerrådet TÆNK vil gerne uddybe ovenstående ved et evt. fremmødefor udvalget.
Med venlig hilsenVagn JelsøeVicedirektørMartin SalamonCheføkonom