Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 14. februar 2014
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af postloven
(Ændringer i vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anvendelsesområde, post til døren m.v.)
[af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2013 og var
til 1. behandling den 21. november 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 23. januar 2014. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 4. februar 2014, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med det fornyede udvalgsar-
bejde modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Copenhagen Eco-
nomics.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 5. februar 2014.
Ministeren har oplyst, at han hovedsagelig benyttede
håndskrevne noter som grundlag for besvarelsen af samråds-
spørgsmålene, hvorfor han ikke har oversendt et egentligt
talepapir.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 5 spørgsmål til transportministeren til skriftlig be-
svarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
3. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget noterer, at
transportministeren med udkastet til regnskabsreglementet
for Post Danmark A/S foreslår, at § 4 i regnskabsreglemen-
tet ordret tilpasses ordlyden i postdirektivets artikel 14. Det
er kærkomment. Det er imidlertid helt afgørende, at de nye
bestemmelser tages alvorligt, således at Post Danmark fak-
tisk fra nu af foretager en omkostningsægte opgørelse af
omkostningerne. Den med forslaget afskaffede bestemmelse
i regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra c og parentesen i li-
tra f, bør og kan således ikke videreføres i nogen form. Be-
fordringspligten kan fremadrettet ikke bruges til at fordele
Post Danmarks omkostninger. Det er endvidere en selvføl-
ge, at når Transportministeriet med bestemmelserne fra
postdirektivet opgør omkostninger i Post Danmark, skal
Post Danmark naturligvis også med sine priser dække de
omkostninger, der bliver opgjort. Parallelt hermed gælder
reglerne i konkurrencelovgivningen. Endelig må det forud-
sættes, at Post Danmark forinden implementering af om-
kostningsfaktorer indgår i en kritisk dialog herom med rele-
vante instanser, såsom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kammeradvokaten, Trafikstyrelsen og Europakommissio-
nen – og at der som grundlag for en sådan dialog udarbejdes
et regnskab for 2013 baseret på de nye regnskabsregler, så-
ledes at det bliver klart hvilke ændringer der i realiteten bli-
ver tale om – herunder særlig afskaffelsen af den tidligere §
4, stk. 3 litra c og parentesen i litra f – inden beslutning om
nye regnskabsfordelingsprincipper og særlig valg af omkost-
ningsfaktorer træffes.
Det er fortsat partiernes opfattelse, at kontrollen med Post
Danmarks overholdelse af regnskabsreglementet dels bør
foretages af en myndighed, helt uafhængigt af ejerskabet af
DokumentId
Journalnummer