Transportudvalget 2013-14
L 64 Bilag 19
Offentligt
1327766_0001.png
Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 23. januar 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af postloven
(Ændringer i vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anvendelsesområde, post til døren m.v.)
[af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)]
1. Ændringsforslag
Enhedslisten (EL) har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2013 og var
til 1. behandling den 21. november 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 12. sep-
tember 2013 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bi-
lag 352, (folketingsåret 2012-13). Den 14. november 2013
sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 3 i åbne
samråd med udvalget den 19. december 2013 og den 16. ja-
nuar 2014. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget de
talepapirer, der dannede grundlag for ministerens besvarelse
af spørgsmålene. 2 spørgsmål forventes besvaret i et åbent
samråd den 30. januar 2014.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bech-Bruun,
Dansk Erhverv,
Danske Handicaporganisationer,
FK Distribution A/S,
Forbrugerrådet Tænk og
Konkurrenceraadgivning.dk.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har FK Distribution A/S mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 172 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, hvoraf 143 er besvaret. 29 spørgsmål
er foreløbigt besvaret og forventes besvaret endeligt inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at partierne er med
i aftalen om postloven, hvorfor partierne stemmer for lov-
forslaget.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti konstaterer, at det er blevet forelagt udvalget, at den
danske regering har konstateret i Højesterets dom af 15. fe-
bruar 2013 (sag 2/2008), at anvendelsen af AIC-princippet
til at opgøre omkostningerne får Post Danmark til at fremstå
kunstigt effektiv på de ikke-befordringspligtige områder.
Således følger det, at Post Danmark må fremstå kunstigt in-
effektiv på de befordringspligtige områder. Konsekvensen
af dette er, at der er risiko for, at Folketinget har understøttet
indførelsen og opretholdelsen af kunstigt høje portosatser
for breve og andre befordringspligtige produkter.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti er således bekymret for, om den eksisterende lovgiv-
AX015730
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0002.png
2
ning i tilstrækkelig grad sikrer, at Post Danmark foretager en
ægte omkostningsfordeling mellem produktkategorier både
inden for og uden for det befordringspligtige område.
Endvidere vækker det bekymring, at ministeren konse-
kvent henviser konkurrencespørgsmål vedrørende Post Dan-
mark og postloven til private klager til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når såvel de klager, der er over Post
Danmark, som ministerens svar på spørgsmål og de oplys-
ninger, der er kommet frem under lovbehandlingen, tydeligt
peger på, at Trafikstyrelsen hverken har hjemmel eller kom-
petencer til at kontrollere de dele af Post Danmarks adfærd
og økonomi, der ikke kan påklages til Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen.
Det vil sige, at de produktøkonomiopgørelser, som regn-
skabsreglementet pålægger Post Danmark at udarbejde, for
det første ikke gør det muligt for Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen at få den relevante indsigt og for det andet ikke
er et værn mod, at Post Danmark tager for høje portopriser,
da dette dels ikke vil være synligt i opgørelserne, dels ikke
påhviler (er hjemlet) nogen myndighed at kontrollere.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti mener, at uanset at Post Danmarks regnskabsreglement
skal sikre, at Post Danmark i sit regnskab overholder regler-
ne i postdirektivet og ikke præjudicerer anvendelsen af kon-
kurrencereglerne, er det i det nuværende regnskabsregle-
ment tilsyneladende søgt at kombinere såvel de postdirektiv-
mæssige som de konkurrencemæssige forhold. Kombinatio-
nen er direkte indskrevet i regnskabsreglementet § 6, stk. 2,
hvorefter de foretagne produktøkonomiopgørelser foretaget
ud fra § 4, stk. 3, skal kunne anvendes til at udregne det
konkurrenceretlige økonomiske benchmark »AIC« (ved at
dividere de for hver enkelt produkt opgjorte omkostninger
med styktallet).
Post Danmarks regnskabsreglement § 4, stk. 3, litra c, ly-
der: »... ved fastlæggelsen af omkostningsfordelingen under
litra a) og litra b) skal omkostninger, som det er nødvendigt
at afholde som følge af befordringspligten, henføres til den
enkelte befordringspligtige tjeneste henholdsvis en gruppe
af befordringspligtige tjenester...«.
Post Danmarks regnskabsreglement § 4, stk. 3, litra f, ly-
der: »... fællesomkostninger, der er nødvendige for at levere
både tjenester, der er omfattet af befordringspligten, og tje-
nester, der ikke er omfattet af befordringspligten (ikke-hen-
førbare fællesomkostninger), fordeles på passende måde;
Der skal anvendes samme omkostningsfaktorer på henholds-
vis tjenester, der er omfattet af befordringspligten og tjene-
ster, der ikke er omfattet af befordringspligten.«
Postdirektivets artikel 14, stk. 3, litra b, pkt. iv, lyder: »...
fællesomkostninger, der er nødvendige for at levere både
tjenester, der er omfattet af befordringspligten, og tjenester,
der ikke er omfattet af befordringspligten, fordeles på pas-
sende måde; der skal anvendes samme omkostningsfaktorer
på henholdsvis tjenester, der er omfattet af befordringsplig-
ten, og tjenester, der ikke er omfattet af befordringspligten.«
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti finder det problematisk, at regnskabsreglementets be-
stemmelse i § 4, stk. 3, litra c, ikke kan genfindes i postdi-
rektivets artikel 14, og at bestemmelsen i regnskabsregle-
mentets § 4, stk. 3, litra f, endvidere er blevet begrænset til
kun at angå ikke-henførbare fællesomkostninger, hvor post-
direktivets tilsvarende regel gælder alle fællesomkostninger.
Endelig er det problematisk at regnskabsreglementets be-
stemmelse i § 4, stk. 3, litra c, sandsynligvis strider imod
postdirektivets artikel 14, stk. 3, litra b, pkt. iv, idet de to
formuleringer åbenlyst synes at stride imod hinanden.
Disse forhold forstærker, at regeringen havde ret, da den i
højesteretssagen med dom af 15. februar 2013 argumentere-
de for, at produktøkonomiopgørelser for Post Danmark får
Post Danmark til at være kunstigt effektiv uden for befor-
dringspligtområdet og – som en konsekvens heraf – kunstigt
ineffektiv inden for det befordringspligtige område.
Samtidig medfører bestemmelserne, at når Post Dan-
mark, for så vidt angår den konkurrencemæssige opgørelse
tager udgangspunkt i de efter regnskabsreglementet opgjorte
omkostninger, mener Post Danmark i sin prissætning, at de
kan prissætte helt ned til det niveau, der er resultatet af an-
vendelsen af regnskabsreglementet og herunder særligt § 4,
stk. 3, litra c og f. På denne måde bliver omkostningerne for
Post Danmark hverken i postdirektiv- eller konkurrence-
mæssig henseende – hverken for det befordringspligtige el-
ler det ikke-befordringsmæssige område – opgjort korrekt
eller omkostningsægte. Disse bestemmelser er skadelige for
konkurrencen og medvirkende til, at Post Danmark ikke be-
høver at effektivisere sin drift tilstrækkeligt med bl.a. en for
høj portosats til følge.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti er her blevet mødt med det særlige modargument, at
regnskabsreglementet ikke fortrænger konkurrencelovgiv-
ningen. Dette kan meget vel være, men begrunder ikke nød-
vendigheden af de pågældende paragraffer. Tværtimod ska-
ber disse formuleringer usikkerhed både om Post Danmarks
vilje til at overholde konkurrencelovgivningen og om Dan-
marks vilje til at sikre intentionen i postdirektivet.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti anerkender, at lovforslaget indeholder en række be-
stemmelser, der har til formål at nedbringe Post Danmarks
omkostninger til glæde for alle Post Danmarks kunder, her-
under, at Post Danmark naturligvis er udfordret af de falden-
de brevmængder og sikkert af konkurrencen. Dette skal dog
ikke være en hindring for en regulering, der sikrer såvel fair
og omkostningsægte portosatser som en fair og rimelig kon-
kurrence på markederne. Transportministeren har i forbin-
delse med besvarelsen af spørgsmål 11 konkluderet, at æn-
dringen af postloven skyldes et ønske om fortsat at kunne
tilbyde omdeling om lørdagen. Således vil de kommercielle
kunder stadig kunne få omdelt deres adresseløse forsendel-
ser af Post Danmark, hvilket kun vil forværre ubalancen på
de ikke-befordringspligtige markeder, hvor Post Danmark
konkurrerer. Den almindelige borger mister derimod adgang
til at få omdelt sine breve om mandagen (med undtagelse af
et mandagsbrev til 50 kr.). Denne ændring betaler den al-
mindelige borger igennem en højere porto for både A- og B-
breve.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti ønsker først og fremmet et Post Danmark, der er til for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0003.png
3
borgerne, og som prioriterer omdelingen af de befordrings-
mæssige områder højest.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for det stillede æn-
dringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget udmønter en politisk aftale, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk
Folkeparti. Samtidig bliver transportministeren bemyndiget
til at udmønte fremtidige ændringer af betingelser i befor-
dringspligten, bekendtgørelser og lignende uden om Folke-
tinget – kun efter politisk drøftelse med partierne bag den
politiske aftale af 26. juni 2013. Enhedslisten er imod, at
Folketinget på den måde sættes ud af spillet ved fremtidige
ændringer af grundlaget for den lov – postloven – som regu-
lerer dette område. Serviceniveauet, som fastlægges politisk,
skal efter Enhedslistens mening fastlægges efter forhandlin-
ger i Folketinget. Den foreslåede administrative fremgangs-
måde ved fremtidige ændringer af serviceniveauet er demo-
kratisk betænkelig.
Enhedslisten anser postbefordring for at være en del af et
lands infrastruktur og som værende en del af samfundets
forsyningsvirksomhed. Derfor opretholder man selvfølgelig
befordringspligten, som gør, at alle danskere kan få post på
nogle rimelige vilkår.
Alligevel kræver man fortsat, at Post Danmark skal drive
virksomheden frem til 2016 uden offentligt tilskud, og at be-
fordringspligten og virksomheden i det hele taget skal vare-
tages på fuldt kommercielle vilkår. Enhedslisten mener, det
er en illusion at tro, at man kan drive et postvæsen i Dan-
mark af høj kvalitet uden statsligt tilskud. Med den vold-
somme tilbagegang i Post Danmarks kerneydelse, brevfor-
sendelser, som følge af den galopperende udvikling i omfan-
get af digital kommunikation er det blevet klart, at økonomi-
en ikke hænger sammen i Post Danmark. Underskuddet i
2012 var således 124 mio. kr., og man stiller krav om effek-
tiviseringer på 800 mio. kr. om året i de kommende år.
Dette vil tillige udløse et enormt pres på Post Danmarks
ansatte om at løbe hurtigere, om at arbejde på ubekvemme
tidspunkter og om at holde igen med lønningerne. Store fy-
ringsrunder kan ikke undgås. Det er således i høj grad de an-
satte, der kommer til at betale prisen for, at folketingsflertal-
let ikke vil yde statsligt tilskud til Post Danmark, men kræ-
ver, at det fortsat skal fungere på fuldt kommercielle vilkår
og samtidig være underkastet en befordringspligt, som Post
Danmarks konkurrenter ikke er omfattet af.
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget, idet Enhedsli-
sten ud over ovennævnte bemærkninger henviser til ordfø-
rertalen ved 1. behandling af lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(LA):
Til § 1
1)
Nr. 1
udgår.
[Muligheden for, at befordring af adresserede pakker kan
falde uden for postlovens tilladelseskrav, udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten at sikre, at
forbrugeren bevarer sine klagemuligheder i forhold til post-
loven, herunder særligt i forhold til afleveringsreglerne, i
stedet for at blive omfattet af de almindelige regler om for-
brugerbeskyttelse.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Poul Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Christian Friis Bach (RV) Lone Loklindt (RV)
Anne Baastrup (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL)
Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
47
45
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0004.png
4
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
22
16
15
12
9
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 64
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
Henvendelse af 26/11-13 fra Danske Handicaporganisationer
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 10/12-13 fra FK Distribution A/S
Henvendelse af 16/12-13 fra Konkurrenceraadgivning.dk ved Niels
Rytter
Henvendelse af 13/12-13 fra FK Distribution A/S
Henvendelse af 20/12-13 fra Forbrugerrådet Tænk
Notat om midlertidig tilladelse til postbefordring til Post Danmark A/S
fra 1. januar 2014, fra transportministeren
Redegørelse vedrørende regnskabsreglementet for Post Danmark A/S
og sammenhængen med postdirektivet og den konkurrenceretlige rets-
praksis, fra transportministeren
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 14/1-14 fra Dansk Erhverv
Henvendelse af 15/1-14 fra Bech-Bruun
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 15/1-14 fra Bech-Bruun
Talepapir fra samrådet den 16/1-14 samt baggrundsnotat, fra transport-
ministeren
Henvendelse af 16/1-14 fra FK Distribution A/S
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 64
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren kan redegøre for lovforslagets konsekvenser for
vilkårene for og udviklingen i landdistrikter og på øerne, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 6/11-13 fra Sam-
menslutningen af Danske Småøer, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 26/11-13 fra Danske Handica-
porganisationer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forventningen om, at Post Danmark ikke bruger de rammer,
der skabes med L 64, til at ødelægge markedet for adresseløse forsen-
delser ved at tilbyde kunderne meget lave priser, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at Post Danmark skal deltage i postmarkedet på lige fod
med deres private konkurrenter, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, at markederne for distribution af adresseløse forsendelser,
mad- og vareudbringning og flytteforretning er fuldt kommercielle
markeder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
12
13
14
15
16
17
18
2
3
4
5
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0006.png
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om, at når Post Danmark deltager på kommercielle markeder,
skal de dække deres fulde omkostninger ligesom andre private virk-
somheder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er problemfrit for konkurrencen, at Post Dan-
mark lader brevene bære en større og større del af omkostningerne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er problemfrit for konkurrencen, at Post Dan-
mark kan allokere sine omkostninger således, at adresseløse forsendel-
ser kun skal dække de marginale omkostninger, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ændringen i et notat til postforligsgruppen dateret
21/3-13 betyder, at fru Hansen for fremtiden kun vil modtage B-breve
to gange ugentligt sammen med reklamerne, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om definition af følgende: »Omdeling på lørdage har en markant
markedsmæssig betydning for kunderne på markedet for adresseløse
forsendelser, og Post Danmark vil reelt have risiko for at miste fodfæ-
ste på dette marked.«, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm., om ministeren mener, at Post Danmark har en dominerende stil-
ling på det danske postmarked, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig, at Post Danmark hverken i
dag eller i fremtiden misbruger sin dominerende stilling på postmarke-
det til at underbyde andre distributører, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren vil være med til at sikre en øget gennemsigtighed
i Post Danmarks forretning ved at pålægge Post Danmark at opgøre
deres omkostninger pr. ydelse ud fra, hvor meget den pågældende
ydelse trækker på Post Danmarks ressourcer, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil være med til at pålægge Post Danmark ikke at
prissætte under en ydelses omkostning opgjort ud fra ydelsens træk på
Post Danmarks ressourcer, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil være med til at tilføje til lovforslaget, at Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med vurderingen af Post
Danmarks prissætning skal inddrage ydelsens ressourcetræk ved op-
gørelse af ydelsens omkostninger, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at det er god og rimelig SF-politik, at
Post Danmark kan bringe en adresseløs forsendelse ud for langt under
1 kr., mens fru Hansen skal betale 6,50 kr. for et B-brev, der bringes
ud sammen med reklamerne, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren er enig med Post Danmark i, at Post Danmarks
prissætning af adresseløse reklamer er fuldt lovlig, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0007.png
7
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Spm., om ministeren er enig med Post Danmark i udlægningen af den
pågældende højesteretsdom, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for indholdet og konsekvenserne af
den pågældende højesteretsafgørelse, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorfor Post Danmark ikke dri-
ver de meget forskellige forretningsområder i separate selskaber, så
der sikres størst mulighed for transparens og sikkerhed for, at Post
Danmark ikke krydssubsidierer driften på ulovlig vis, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan forklare, hvorfor Post Danmark ikke frem-
lægger separate regnskaber, når der nu hersker så stor tvivl om lovlig-
heden af Post Danmarks drift, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad en tilpasning af det postale serviceudbud dækker over,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt en forbedring af årsresultatet på 800 mio. kr. gen-
nem reducerede omkostninger er realistisk, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om opretholdelse af en postservice i Danmark af høj kvalitet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt postservice er en så vigtig del af et lands infra-
struktur, at det kan være nødvendigt med offentlige tilskud til at drive
et postvæsen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan udmøntning af politiske aftaler »uden fornyet fore-
læggelse for Folketinget« skal foregå i praksis, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren vil bringe postbefordringens forpligtel-
se til »i hele landet at befordre adresserede breve m.v.« til også at gæl-
de for de mindre øsamfund, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt brevmængden falder med ca. 10-12 pct. årligt, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at Post Danmark distribuerer ca. dobbelt så mange adresse-
løse forsendelser som breve, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor brevene bærer en stigende andel af omkostningerne,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det kan koste op til 9 kr. at sende et brev, mens det
koster ned til 30 øre at sende en adresseløs forsendelse, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang portobårne breve stadig er Post Danmarks
kerneforretning, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange marginalforretninger Post Danmark kan hævde
at køre på ryggen af brevforretningen, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0008.png
8
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Spm. om volumen i omsætning og mængder, Post Danmarks omkost-
ninger ved forsendelsestypen eller forretningsområdet samt over- eller
underskuddet ved dette, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt Post Danmark har indklaget den danske distributi-
onsvirksomhed FK Distribution A/S for Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilket grundlag Post Danmark har indklaget FK Distri-
bution for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/Konkurrencerådet
har slået fast, at en AIC-opgørelse (»Average Incremental Cost«) af
Post Danmarks omkostninger fremstiller Post Danmark kunstig effek-
tiv, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at Post Danmark i klagen til Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har konkluderet, at FK Distribution »kan generelt antages at ha-
ve lavere omkostninger end Post Danmark«, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, at Post Danmark har indgivet en klage til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen over sin konkurrent FK Distribution, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Transportministeriet har godkendt og/eller været
informeret om, at Post Danmark nu prissætter sin distribution af adres-
seløse forsendelser ned til eller under de marginale omkostninger
(AIC), til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at når Post Danmark prissætter distributionen af adresseløse
forsendelser, til de marginale omkostninger (AIC), så dækker adresse-
løse forsendelser ikke omkostninger svarende til disse forsendelsers
ressourcetræk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Post Danmark har fået mindst fire sager afgjort
mod sig efter klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i perioden
2004-2011, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad Post Danmarks priser på adresseløse forsendelser har
været i hvert af årene 2004-2013, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvad Post Danmarks priser på B-breve har været i hvert af
årene 2004-2013, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spørgsmålet er annulleret
Spm. om, hvordan Post Danmark kan lade priserne stige på B-breve
og samtidig nedsætte prisen på adresseløse forsendelser, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-13 fra FK Distribution,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken forretningsplan Post Danmark følger, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt regnskabsreglementet fra 2011 indeholder en regu-
lering, der svarer til postdirektivets artikel 14, eller om der er undta-
gelser herfra, til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0009.png
9
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
Spm. om, hvorvidt det har været meningen med »Individuel tilladelse
til Post Danmark« punkt 10, jf. og henvisningen heri til, at Post Dan-
mark skal overholde postdirektivets artikel 14 og 15, og at et regn-
skabsreglementet skal afspejle fordelingsprincipperne fastlagt i postdi-
rektivet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det fortsat gælder, at regnskabsreglementet ikke re-
gulerer prissætningen af Post Danmarks produkter, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken baggrund den i regnskabsreglementet fra 2011
anførte skævallokering af omkostninger til de befordringspligtige
ydelser anses eller kan anses for at opfylde postlovens krav til omkost-
ningsægthed, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt eventuelle opkrævninger til udligningsordningen
over for andre postvirksomheder vil finde sted ud fra opgørelser af
omkostninger baseret på bestemmelserne i regnskabsreglementet fra
2011, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, af hvilken grund regnskabsreglementet fra 2011 for Post
Danmark ikke er bragt i overensstemmelse med postdirektivets artikel
14, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, af hvilke grunde der er givet Post Danmark, men ikke DSB,
adgang til skævallokering af omkostningerne, og af hvilke grunde
DSB's prissætning, men ikke Post Danmarks prissætning, er blevet
fastlagt i regnskabsreglementerne for de to virksomheder, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/12-13 fra Konkurrence-
raadgivning.dk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/12-13 fra FK Distribution,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om Post Danmarks forretning på markedet for adresseløse
forsendelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan man kan ændre Post Danmarks regnskabsreg-
lement, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om produktøkonomiopgørelser, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om udkonkurrering af andre aktører, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om prissættelse på omkostningsniveau, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd den
19/12-13, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/12-13 fra Forbrugerrådet
Tænk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke dele af teksten i Post Danmarks regnskabsreglements
§ 4, stk. 3, der ikke kan genfindes enslydende i teksten i EU’s postdi-
rektiv, artikel 14, stk. 3, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren vil ændre teksten i Post Danmarks regn-
skabsreglement, § 4, stk. 3, så denne er præcis enslydende med EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0010.png
10
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
postdirektiv, artikel 14, stk. 3, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren har fået forelagt en redegørelse for,
hvorledes omkostningerne ville blive fordelt, såfremt bestemmelsen i
regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra c, ikke fandtes, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt omkostninger til rutetiden for postbuddet vil skulle
deles mellem breve og tryksager, hvis bestemmelsen i Post Danmarks
regnskabsreglement § 4, stk. 3, litra c, ikke er der, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt anvendelsen af et AIC-princip for omkostningsfor-
delingen i Post Danmark får virksomheden til at fremstå kunstigt inef-
fektiv med hensyn til breve og andre befordringspligtige produkter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt taksterne for befordringspligtige produkter ikke er
»omkostningsægte«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt anvendelse af bestemmelsen i Post Danmarks
regnskabsreglement, § 4, stk. 3, litra c, får Post Danmark til at fremstå
endnu mere kunstigt ineffektiv med hensyn til breve og andre befor-
dringspligtige ydelser, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorvidt en eventuel opkrævning af bidrag fra andre post-
virksomheder under udligningsordningen ikke vil være baseret på en
omkostningsægte opgørelse, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt Post Danmark ved sin prissætning skal dække om-
kostningerne inden for de forskellige områder i produktøkonomiopgø-
relserne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at begrebet AIC i § 6, stk. 2, erstattes med et omkostnings-
begreb, som ikke får Post Danmark til at fremstå kunstigt effektiv, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at det de facto vil være Post Danmarks regnskabsreglement,
der fastsætter priserne på adresseløse forsendelser, hvis Post Danmark
vælger at lade prisen være lig med omkostningerne, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det er relevant med en omkostningsopgørelse i Post
Danmarks regnskabsreglement, hvis ikke omkostningerne skal dækkes
af Post Danmarks priser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan regnskabsreglementet sikrer, at omkostninger for-
delt som fastsat i § 4, stk. 3, litra c, kan lægges til grund for en rele-
vant omkostningsdækning af produkter, der ikke er omfattet af befor-
dringspligten, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand fra ministeren til at forstå, hvilke ændringer
der er påkrævet i postlovgivningen, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om hvordan opgørelsesmetoden opgjort ud fra ydelsens træk på
Post Danmarks ressourcer adskiller sig for konkurrencereglernes krav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0011.png
11
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
til en virksomhed med en klart dominerende markedsstatus, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om sammenhængen mellem regeringens holdning og Post Dan-
marks regnskabsreglement, § 4, stk. 3, litra c, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Post Danmarks regnskabsreglements § 4, stk. 3,
fortrænges af hovedreglen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt regeringens holdning som fremført i den pågæl-
dende højesteretsdom stemmer overens med Post Danmarks regn-
skabsreglement, særligt § 4, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om Post Danmarks påstande i Post Danmarks klage og supple-
rende klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at det var Post Danmarks påstand i Højeste-
rets dom 2/2008, at Post Danmark skulle frifindes for misbrug af do-
minerende stilling, og at Post Danmark ikke blev frifundet af Højeste-
ret, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens og Transportministeriets ansvar for Post Dan-
mark som ejer og storaktionær, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om oversendelse af rammer for ministerens faste dialog med
Post Danmark i form af forretningsorden el. lign., til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Transportministeriet og Trafikstyrelsen modtager
data fra Post Danmark for ikke-befordringspligtige produkter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Trafikstyrelsen eller den nævnte statsautoriserede
revisor tilser, at Post Danmark overholder konkurrencelovgivningen,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke meromkostninger Post Danmark skal afholde ved at
lade den femte udbringningsdag være lørdag og ikke mandag, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om sammenhængen mellem, at det er ministerens påstand, at
Post Danmarks gøren og laden på de ikke-befordringspligtige områder
alene er et spørgsmål for konkurrencemyndighederne, samtidig med at
ministeren beder Folketinget lovgive, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om grænsen for Folketingets indsigt i og konsekvenserne af den
politiske optimering og regulering af Post Danmarks befordringsplig-
tige område på de ikke-befordringspligtige områder, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om klart svar på spm. 12, hvilket vil sige med et »ja« eller et
»nej«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om anskueliggørelse af mængderne af adresseløse forsendelser i
forhold til mængderne af breve på en måde, der ikke vil være fortrolig,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0012.png
12
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
Spm. om eventuel ændring af regnskabsreglements § 4, stk. 3, litra c,
som siger, at befordringspligten skal bruges som cost driver, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/1-14 fra Dansk Erhverv, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-14 fra Bech-Bruun, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1-14 fra Bech-Bruun, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at Post Dan-
mark skal foretage en omkostningsfordeling, der følger artikel 14 i
postdirektivet og anbefalingerne fra European Regulators Group for
Postal Services om fordeling af omkostninger mellem befordringsplig-
tige og ikke-befordringspligtige produkter, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at såfremt Post Danmark ikke
dækker sine inkrementelle omkostninger forbundet med udbringnin-
gen af adresseløse forsendelser, vil dette være direkte tabsgivende, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at såfremt Post Danmark ikke
dækker sine inkrementelle omkostninger, og udbringningen af adres-
seløse forsendelser er tabsgivende, må et overskud indhentes andre
steder i koncernen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan angive andre steder end på det befordrings-
pligtige område, hvor et eventuelt overskud i Post Danmark kan ind-
hentes, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Trafikstyrelsens tilsyn efter
postlovgivningen ikke vil afskære Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens adgang til at efterprøve, hvor midlerne til at dække et eventuelt
underskud inden for adresseløse forsendelser inddækkes, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren konkret kan bekræfte, at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen vil kunne efterprøve, om prissætningen på det befor-
dringspligtige område medfører en overdækning, som eventuelt kan
anvendes til at finansiere et underskud andre steder i koncernen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at spørgsmålet om Konkur-
rence og Forbrugerstyrelsen vil kunne efterprøve, om prissætningen
på det befordringspligtige område medfører en overdækning, bliver
undersøgt af en ekstern instans, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke bemærkninger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
fremsatte i forbindelse med dennes påståede »godkendelse« af regn-
skabsreglementet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Post Danmark beregner sine inkrementelle omkost-
ninger, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de sager, hvor Konkurrencerådet har foreta-
get administrative afgørelser vedrørende Post Danmarks prissætning,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0013.png
13
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
der har vedrørt udbringelsen af breve, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at omkostningerne ved konkurren-
cesager i Post Danmark bliver fordelt 100 % til de konkurrenceudsatte
aktiviteter, og ikke belaster postudbringningen, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om det er et problem, hvis Post Danmark følger regnskabsregle-
mentet og samtidig fremstår kunstigt effektiv, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det er en konkurrencemæssig styrke
for Post Danmark at kunne tilbyde landsdækkende omdeling, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af al dialog mellem Transportministeriet, Tra-
fikstyrelsen og hhv. Post Danmark, Post Danmarks advokater og
Kammeradvokaten om Post Danmarks regnskabsreglement, postdirek-
tivet og lovforslaget siden 1. november 2013, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren mener, at B-breve skal udbringes to gan-
ge om ugen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, henset til, at Post Danmark udbringer A-breve fem dage om
ugen, ministeren da ikke mener, at det er tilstrækkeligt, at der alene
udbringes B-breve en gang om ugen, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, at det er rimeligt og relevant at godkende Post Danmarks
ønsker om at bringe B-post ud om lørdagen frem for om mandagen
med henvisning til efterspørgsel fra Post Danmarks kommercielle
kunder på de ikke-befordringspligtige markeder, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre fyldestgørende for formålet med
Post Danmarks regnskabsreglement, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren finder det vigtigt eller relevant, at regn-
skabsreglementet sikrer rimelige og omkostningsægte portopriser for
private forbrugere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hhv. Europa-
kommissionen har været involveret i udformningen af Post Danmarks
regnskabsreglement, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hhv. Europa-Kommis-
sionen har godkendt den fulde udformning af Post Danmarks regn-
skabsreglementet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Post Danmarks regnskabsreglement skal give konkurrence-
myndighederne et retvisende billede af omkostningsfordelingen i kon-
kurrenceretlig sammenhæng, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om de gentagne underskud ikke har til hensigt at eliminere kon-
kurrenterne ved at prisdumpe, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0014.png
14
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
Spm. om, hvad formålet er med ministerens kvartalsmøder med Post
Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om omkostningsfordelingsnøglerne i regnskabsreglementet blev
afstemt med Europa-Kommissionen, inden regnskabsreglementet blev
vedtaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Konkurrence- og Forbrugesstyrelsens involvering i udform-
ningen af reglementet, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm., om hvor i den pågældende afgørelse det fremgår, hvordan de
gennemsnitlige totale omkostninger skal opgøres, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at hvis en ydelse ikke dækker sin
passende andel af de ikke-inkrementelle omkostninger, så skal andre
ydelser dække en tilsvarende større andel af de ikke-inkrementelle
omkostninger, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Post Danmarks regnskabsreglement, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om en Højesteretsafgørelse fra 15. februar 2013, hvoraf det
fremgår, at højesteret underkendte Konkurrencerådet med henvisning
til, at de beregninger, der var foretaget, ikke var de rigtige, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Post Danmark og Post Danmarks advokat bidrager
til ministerens redegørelse for regnskabsreglementet for Post Dan-
mark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om sammenhængen mellem Post Danmarks regnskabsregle-
ment, § 4, stk. 3, litra c, og postdirektivets (2008) artikel 14, stk. 3 c,
punkt iv, herunder hvorfor disse to bestemmelse ikke strider imod hi-
nanden, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes Post Danmarks regnskabsreglement § 4, stk. 3, li-
tra c, påvirker vurderingen af Post Danmarks overholdelse af postdi-
rektivets takstprincipper, herunder postdirektivets § 12, som fordrer
omkostningsægte priser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren er enig i, at der uden Post Danmarks regnskabs-
reglement, § 4, stk. 3, litra c, ville blive allokeret færre omkostninger
til befordringspligtige produkter, og dermed ville de omkostningsægte
priser for befordringspligtige produkter være lavere, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det ikke er hensigtsmæssigt at
fjerne Post Danmarks regnskabsreglement § 4, stk. 3, litra c, når Post
Danmarks regnskabsreglement ikke ændrer den konkurrenceretslige
bedømmelse hos konkurrencemyndighederne, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om det regulatoriske regnskab, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at Post Danmarks regnskabsreglement,
§ 4, stk. 3, litra c, betyder, at der allokeres flere omkostninger til be-
fordringspligtige produkter og dermed kommer der højere omkost-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0015.png
15
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
ningsægte priser på befordringspligtige produkter (med andre ord hø-
jere porto), til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at postdirektivets artikel 12 stiller
krav til Post Danmarks priser på alle befordringspligtige produkter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren sikrer, at Post Danmarks priser overhol-
der postdirektivets artikel 12, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at Post Danmark ikke tager for
høje portopriser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det er Post Danmarks regn-
skabsreglement, der fastsætter portopriserne på grund af kravet om
omkostningsægte priser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at
Post Danmark lever op til postdirektivets taksprincipper for alle befor-
dringspligtige produkter, herunder artikel 12, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil bekræfte, at det fælles standpunkt fra ERGP
handler om, hvorledes det gældende postdirektiv bør implementeres,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at den i spørgsmål 95 nævnte udta-
lelse fra ERGP kom efter såvel den nævnte højesteretsdom som den
omtalte konkurrencesags pressemeddelelse IP/01/419, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at opdateringen af postdirektivet i
2008 ikke betød, at principperne fra sag COMP/35.141, Deutsche Post
AG, blev skrevet ind i postdirektivets artikel 14 om omkostningsfor-
deling, men at opdateringen i stedet betød, at artikel 14, stk. 3 c, punkt
iv, blev indført i postdirektivet, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/1-14 fra FK Distribution,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for konsekvenserne beskrevet i bemærkningerne
til § 1, nr. 1, til transportministeren og ministerens foreløbige svar her-
MFU spm. om, hvad Folketingets vedtagelse af L 50 - forslag til lov
om afgift af husstandsomdelte reklamer (reklameafgiftsloven), den 14.
december 2012, som fortsat er oplistet som gældende, er udtryk for, til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
MFU spm. om, at uddybe sit synspunkt fremført under samrådet i
Transportudvalget d. 16/1-14 om, at »regeringen ikke som sådan har
nogen holdning til reklamer« set i lyset af vedtagelsen af L 50 – for-
slag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (2012-13), til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om ministerens vurdering af, om højesteretsdommen kan godt-
gøre, at regnskabsreglementet overholder postdirektivet, og hvorvidt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0016.png
16
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
noget sådant fremgår af Højesterets dom, til transportministeren, og
ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om, at uddybe, hvordan dette argument kan begrunde, at regn-
skabsreglementet, § 4, stk. 3, litra c (og f), har et helt andet indhold
end hvad der fremgår af postdirektivet, til transportministeren, og mi-
nisterens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, om denne kommissionsbeslut-
ning efter ministerens opfattelse har forrang frem for den i 2008 gen-
nemførte ændring af postdirektivets artikel 14, hvor artikel 14, stk. 3
litra b, iv, blev indsat, til transportministeren, og ministerens foreløbi-
ge svar herpå
Spm. om at præcisere, hvor i Højesterets dom det fremgår, at Højeste-
ret selv har forholdt sig til og godkendt særligt en fordelingsbestem-
melse, som den der fremgår af regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra
c, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om at de inkrementelle omkostninger efter regnskabsreglementet
skal opgøres som defineret i bilaget hertil som »... omkostninger, såvel
faste som variable, som på kort eller mellemlangt sigt (3-5 år) falder
bort, såfremt en tjeneste falder bort«, til transportministeren, og mini-
sterens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det er de inkrementelle omkostnin-
ger, der skal opgøres for alle de tjenester (produktområder), som Post
Danmark har – såvel befordringspligtige som ikke-befordringspligti-
ge, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at de inkrementelle omkostninger vil
udgøre de omkostninger, som i Post Danmark ville falde bort målt in-
den for en 3-5- årig periode, såfremt Post Danmark ikke længere dis-
tribuerede breve, men opretholdt alle andre forretningsområder, til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at udgiften til postbudenes rutetid ikke
er inkrementel for breve eller adresseløse forsendelser, til transportmi-
nisteren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at sådan som Post Danmark i dag
opgør sine omkostninger, da anvendes den inkrementelle metode ikke
for breve, men kun for ikke-bordringspligtige produkter, til transport-
ministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Post Danmarks anvendelse af
regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra c, muliggør, at befordringsplig-
ten i sig selv anvendes som en cost driver, til transportministeren, og
ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om, hvor i postdirektivet i dets udformning fra 2008 ministeren
finder hjemlen til at have en bestemmelse som regnskabsreglementets
§ 4, stk. 3, litra c, til transportministeren, og ministerens foreløbige
svar herpå
Spm. om, hvor i postdirektivet i dets udformning fra 2008 ministeren
finder hjemlen til at en fordelingsmetode for det befordringspligtige
område, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0017.png
17
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
Spm., om ministeren er enig i, at postdirektivets artikel 14, stk. 3 B,
iv, ikke muliggør anvendelse af forskellige omkostningsfaktorer for
befordringspligtige produkter – f.eks breve – og ikke-befordringsplig-
tige produkter – f.eks., adresseløse forsendelser, jf. postdirektivets ar-
tikel 14, stk. 3 B iv, til transportministeren, og ministerens foreløbige
svar herpå
Spm. om ministeren er enig i, at bestemmelsen i postdirektivets artikel
14, stk. 3 B iv ikke er begrænset til visse fællesomkostninger – f.eks.
ikke-henførbare omkostninger – men at bestemmelsen udtrykkeligt
fastlægger fordelingsrammerne for »... fællesomkostninger, der nød-
vendige for at levere både tjenester, der er omfattet af, befordrings-
pligten, og tjenester, der ikke er omfattet af befordringspligten«, til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for foreneligheden mellem postdi-
rektivets artikel 14, stk. 3, litra b, iv, og begrænsningen til ikke-hen-
førbare omkostninger i regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra f, til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om at oplyse, hvor i bilaget til postdirektivet ministeren finder
hjemmel for bestemmelserne i regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra
c og litra f, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar her-
Spm. om, at uddybe sit svar om, at regnskabsreglementets § 4, stk. 3,
er i overensstemmelse med postdirektivet og bilaget heri, til transport-
ministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om, at redegøre for, hvor i postdirektivet der findes hjemmel til,
at ovennævnte bestemmelse fra Post Danmarks regnskabsreglement
har forrang frem for ovennævnte bestemmelse i postdirektivet, til
transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om at henvise præcist til den dom, hvoraf Højesterets klare ud-
sagn om at regnskabsreglementet overholder postdirektivet, fremgår,
til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om, at oversende kommissionens bekræftelse af, at regnskabs-
reglementet overholder postdirektivet, til transportministeren, og mini-
sterens foreløbige svar herpå
Spm. om at bekræfte at Højesteret, efter revisionen af postdirektivet i
2008 og revisionen af regnskabsreglementet i 2011 har fastslået, at
omkostningerne fordeles rigtigt, også efter at de nye bestemmelser
blev indført i hhv. 2008 og 2011, til transportministeren, og ministe-
rens foreløbige svar herpå
Spm. om at bekræfte, at det, ministeren mener, er at Kammeradvoka-
ten og Kommissionen har godkendt, at Post Danmarks regnskabsreg-
lement (2011), § 4, stk. 3, litra c, er en korrekt implementering af post-
direktivet, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om for det første at bekræfte, at den pågældende Højesteretsdom
vedrørte Post Danmarks priser i 2004, altså for 10 år siden, og for det
andet at bekræfte, at dette intet siger om, hvorvidt Post Danmark over-
holder reglerne i 2011, 2012 og 2013, til transportministeren, og mini-
sterens foreløbige svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1327766_0018.png
18
171
172
173
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke er tvivl om, at det kom-
missionen her har forholdt sig til, er regnskabsreglementets (2011) §
4, stk. 3, litra C, over for postdirektivets (2008) artikel 14, stk. 3, litra
B, iv, til transportministeren, og ministerens foreløbige svar herpå
Spm. om, hvor mange gange ministeren har mødtes til møder med de
respektive virksomheder, FK Distribution eller Post Danmark, siden
ministeren tiltrådte, til transportministeren, og ministerens foreløbige
svar herpå
Spm. om, at hvis det antages, at Post Danmarks portopriser af den ene
eller anden grund er for høje, bedes ministeren oplyse, hvilken myn-
dighed man da kan klage til, og hvilken myndighed da har hjemmel til
at anmode Post Danmark om at åbne regnskaberne med henblik på en
kontrol af, om portoen er fastsat for højt, til transportministeren, og
ministerens foreløbige svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 64
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om sikring af, at Post Danmark ikke udnytter sin domi-
nerende stilling på det danske postmarked til at holde konkurrenter
ude af markedet, og at der er vandtætte skotter mellem økonomien ved
udbringning og den øvrige forretning, til transportministeren
B
Samrådsspm. om, hvordan Post Danmark opgør sine omkostninger, og
hvordan der kan sikres gennemsigtighed i økonomien på Post Dan-
marks befordringspligtige områder, til transportministeren
E
Samrådsspm. om, hvorvidt Post Danmarks regnskabsreglement (2011)
§ 4, stk. 3, litra c, er i overensstemmelse med postdirektivet efter sene-
ste revision i 2008 m.v., til transportministeren
F
Samrådsspm. om fortolkning af Højesterets dom om regnskabsregle-
mentet for Post Danmark, til transportministeren
G
Samrådsspm. om præcisering af redegørelse om regnskabsreglementet
for Post Danmark, til transportministeren