MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2013 stillet mig følgende spørgs-
mål 60 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer i
vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-
delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Dennis Flydtkjær (DF)
Spørgsmål nr. 60:
I
forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål S 554 bedes ministeren redegøre
for, hvordan man kan ændre Post Danmarks regnskabsreglement, så de om-
kostninger i Post Danmark, der vedrører både det befordringspligtige område,
og andre kommercielle områder, fordeles mere lige, efter henholdsvis stk. og
volumen målt i vægt?
Svar:
Rent teknisk kan man skrive ind i regnskabsreglementet, at Post Danmark skal
fordele sine omkostninger ligeligt efter henholdsvis stk. og volumen.
Dette vil dog efter min bedste overbevisning være forkert.
Regnskabsreglementet pålægger Post Danmark at fordele sine omkostninger
med udgangspunkt i principperne i den konkurrenceretlige praksis i såvel EU
som i Danmark. Fordelingen skal muliggøre gennemførelsen af en omkost-
ningstest baseret på de såkaldt produktspecifikke omkostninger, jf. nedenfor.
Jeg vil citere en dom afsagt af Højesteret den 15. februar 2013, som afspejler
den konkurrenceretlige praksis. Dommen i sag nr. 2/2008 kan ses her:
http://www.domstol.dk/hojesteret/nyheder/Afgorelser/Documents/2-
2008.pdf.
Det først citerede er fremført af Konkurrencerådet i en pressemedde-
lelse:
”Vurderingen af om Post Danmark har misbrugt sin dominerende stilling ved
at anvende urimeligt lave priser, jf. forbuddet i artikel 82, stk. 1, litra a, og i
konkurrencelovgivningens § 11, stk. 1, tager udgangspunkt i fællesskabets rets-
praksis, jf. Deutsche Post-afgørelsen. Det fremgår af denne afgørelse, at en
postvirksomhed som Post Danmark, som har en befordringspligt og samtidig
udbyder andre tjenester i fri konkurrence, er underlagt en omkostningstest, der
er baseret på de produktspecifikke omkostninger (IC), dvs. at prisen skal over-
stige de gennemsnitlige produktspecifikke omkostninger (AIC).”