Transportudvalget 2013-14
L 64 Bilag 12
Offentligt
Folketingets TransportudvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
14. januar 2014
Vedr. forbrugerbeskyttelsen ved kontraktpakker i postlovenSom repræsentant for en række pakkedistributører og internethandelsvirksomheder ønskerDansk Erhverv at kommentere den henvendelse, som Forbrugerrådet TÆNK har sendt til Trans-portudvalget (L64, bilag 8).Forbruget TÆNK mener, at det aktuelle forslag om Postlov indebærer en forringelse af forbruger-beskyttelsen i forbindelse med leveringen af de såkaldte kontraktpakker (pakker leveret på bag-grund af en kontrakt med afsenderen), da kontraktpakker leveret af ikke-befordringspligtige pak-kedistributører ikke er omfattet af Postloven.Dansk Erhverv er uenig i, at loven medfører en ændring af de gældende regler. Den gældende be-kendtgørelse om postloven (nr. 727 af 24/06/2011) fastslår klart at kontraktpakker og kurerpostikke er omfattet af bekendtgørelsen – herunder bekendtgørelsens afsnit om afleveringsforhold,der er identiske med postlovens bestemmelser om samme.Det foreliggende lovforslag præciserer derfor blot den gældende regulering direkte i loven, ogmedfører ingen forringelser for forbrugerne.Dansk Erhverv mener desuden, at forbrugerne allerede er tilstrækkeligt sikret gennem købelo-vens bestemmelser, om at varen ikke kan anses for at være leveret før den er kommet modtagereni hænde.Distributionsbranchen og internethandelsvirksomheder respekterer naturligvis til fulde købelo-vens bestemmelser. Købeloven beskytter forbrugerne således, at de ikke kommer til at betale forvarer, som ikke er blevet leveret til dem i overensstemmelse med købelovens regler.
Pakkedistributører konkurrerer på fleksibilitet, leveringstid og kundeservice og på i øvrigt at leve-re de tjenester, der er efterspørgsel på fra kunderne. Dermed er alle distributører – uanset omman er omfattet af Postloven eller ej - naturligvis kun interesseret i, at pakker når den tiltænktemodtager på en sikker, billig og nem måde for forbrugerne.Derfor er der allerede i dag udviklet en række forskellige distributionsformer, så modtageren kanvælge det produkt, som modtageren ønsker og er villig til at betale for.Modtageren kan f.eks. vælge selv at afhente pakker i en pakkeshop eller en pakkeboks på et post-hus, et supermarked eller andre steder, der i dag har udviklet forskellige tilbud om modtagelse afpakker på modtagerens vegne. Derudover er der forskellige leveringsmåder, hvor pakkedistribu-tøren leverer pakken hos kunden.På den baggrund mener Dansk Erhverv, at de leveringsforhold der vil være resultatet af det aktu-elle forslag om postlov fortsat sikrer forbrugernes rettigheder, hvis en pakke ikke skulle blive leve-ret, og samtidig sikrer en pragmatisk fleksibilitet i afleveringen, der gør det nemt for forbrugerenat modtage pakker – samtidig med at dette kan gøres på en billig måde for forbrugeren.Strammes kravene til leveringsformen for pakkedistributørerne risikerer det at medføre mere bu-reaukrati samt højere omkostninger for alle forbrugere til distribution.Endelig vil vi bemærke, at vi undrer os over Forbrugerrådets TÆNKs bemærkning om, at leve-ringsvilkårene for kontraktpakker bidrager til et ulige udgangspunkt for konkurrence mellem PostDanmark og dets konkurrenter.Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har netop i en ny analyse påpeget, at Post Danmark har en såvæsentlig konkurrencefordel i kraft af sin momsfritagelse som befordringspligtig postselskab, atdet i sig selv påvirker konkurrencen pakkeområdet negativt til Post Danmarks fordel.Styrelsen påpeger endvidere, at momsfritagelsen i Danmark er mere omfattende end i andre lan-de – blandt andet ved at man i Danmark har valgt at lade kontraktpakker være omfattet af befor-dringspligten og dermed af momsfritagelsen.Da de befordringspligtige ydelser hos Post Danmark automatisk er omfattet af Postloven, er PostDanmarks kontraktpakker i modsætning til ikke-befordringspligtige pakkedistributører omfattetaf Postloven – herunder bestemmelserne om afleveringsforhold.Det er dog en klar fordel for Post Danmark, at man kan lade sine kontraktpakker være omfattet afPostloven, da man dermed er sikret at momsfritagelse af kontraktpakkerne i modsætning til kon-kurrenterne. Det giver Post Danmark en meget betydelig konkurrencefordel på levering af pakkerfra netop internethandelsvirksomheder på grund af udlægningsreglerne i momslovgivningen.
Side 2/3
På den baggrund skal Dansk Erhverv henstille til, at der ikke ændres i lovforslagets præcisering afat kontraktpakker fra ikke-befordringspligtige pakkedistributører fortsat ikke skal være omfattetaf Postlovens bestemmelser.
Med venlig hilsen
Jakob Tietgechefkonsulent
Side 3/3