Transportudvalget 2013-14
L 64 Bilag 1
Offentligt
1299972_0001.png
1299972_0002.png
1299972_0003.png
1299972_0004.png
1299972_0005.png
1299972_0006.png
1299972_0007.png
1299972_0008.png
1299972_0009.png
1299972_0010.png
1299972_0011.png
1299972_0012.png
1299972_0013.png
1299972_0014.png
1299972_0015.png
1299972_0016.png
NOTAT
DatoJ. nr.
13. november 20132013-1873

Høringsnotat

Høring vedrørende forslag til ændring af postloven

1. Indledning

Trafikstyrelsen har den 13. september 2013 sendt udkast til forslag til lov omændring af postloven til høring hos følgende organisationer og virksomhedermv.3F, AE (Arbejderbevægelsens erhvervsråd), Arbejdsgiverforeningen forTransport og Logistik, Bladkompagniet A/S, Coop Danmark A/S, Dan-marks Rederiforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, DanskeFragtmænd, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk MagasinpressesUdgiverforening, Dansk Standard, Danske Bank A/S, Danske Lokalaviser -Provinsens Distriktsblade, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Spe-cialmedier, Danske Speditører, Det Centrale Handicapråd, DI (Dansk Indu-stri), Distributionsservice A/S, DSK (De Samvirkende Købmænd), DTL(Dansk Transport og Logistik), FDIH (Foreningen for Distance- og Inter-nethandel), Finansrådet, FK Distribution A/S, Forbrugerombudsmanden,Forbrugerrådet, GLS Denmark A/S, HK/Post & Kommunikation, Hånd-værksrådet, International Transport Danmark (ITD), KL (KommunernesLandsforening), Kreativitet & Kommunikation, Landbrug og Fødevarer,Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, LO (Landsorganisationen iDanmark), Post Danmark A/S, Realkreditrådet, Offentligt Ansattes Organi-sationer, Sammenslutningen af Danske Småøer, Specialmedierne, UGE-AVISERNE, ÆldreSagen.Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 10. oktober 2013.Coop Danmark A/S har meddelt, at selskabet ikke har bemærkninger til lov-forslaget.Der er herudover modtaget høringssvar fra følgende organisationer og virk-somheder mv.:3F
Dagbladenes Distributionsnet,Dansk Blindesamfund,Dansk Erhverv,Dansk Industri,Danske Speditører,Forbrugerombudsmanden,KL,Landsforeningen Landsbyerne i DanmarkPost Danmark A/S,Sammenslutningen af Danske Småøer ogÆldreSagen.

1. Høringssvarene

I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger fra hø-ringssvarene.Høringsnotatet er sammenfattet således, at de mere omfattende og principiellehøringssvar gengives og kommenteres først. Transportministeriets kommenta-rer er angivet efterfølgende i kursiv.---Post Danmark A/S (Post Danmark) er overordnet af den opfattelse, at indhol-det i den nye politiske aftale fra 26. juni 2013 giver en stor grad af sammen-hæng mellem regulering, markedets udvikling og kundernes behov.Post Danmark understreger indledningsvis, at virksomheden gennem de sene-ste år har oplevet drastiske fald i brevmængden, som primært skyldes konkur-rencen fra digitale alternativer. Digitaliseringen vil få yderligere effekt, når dendigitale kommunikation mellem det offentlige og borgerne gøres obligatorisk.Også i posthusnettet er der sket en meget stor ændring i, hvad kunderne efter-spørger af ydelser. Borgerne bruger i dag fortrinsvis posthusnettet til at sendeog modtage breve og pakker og købe frimærker. Således drejer 99 % af alle ek-speditioner i posthusnettet sig om disse basale postydelser. Meget få kunderbenytter sig af Post Danmarks særlige serviceydelser, såsom forsendelse afværdipakker, afleveringsattester m.v. Der er derfor ikke samme behov somtidligere for, at disse ”nicheydelser” tilbydes overalt i postbetjeningsnettet.Post Danmark udtrykker stor tilfredshed med, at det politiske forlig om en æn-dring af postloven tager hensyn til markedsudviklingen, således at Post Dan-mark får fleksibilitet til at håndtere de ændrede kundebehov og de deraf megetudfordrende markedsvilkår.Post Danmark finder, at der med forslaget til nyt punkt i postlovens § 3, stk. 5,(lovforslagets § 1, nr. 1) skabes den nødvendige klare hjemmel til at indskrænkeområdet for, hvornår det kræver tilladelse at udøve erhvervsmæssig befordringaf pakker, og finder det samtidig positivt, at det i bemærkningerne til den fore-
Side 2/16
slåede bestemmelse udtrykkeligt er anført, at det er en forudsætning for at væreundtaget tilladelseskravet, at der er tale om en forud for befordringen indgåetkontrakt med afsender, der omfatter forsendelse af en flerhed af pakker (kon-traktpakker).Post Danmark har endvidere med tilfredshed noteret sig, at det i lovbemærk-ningerne er præciseret, at de øvrige regler i postloven stadig finder anvendelsepå kontraktpakker. Det er vigtigt, at reglerne om posthemmeligheden, korrektomdeling etc. også skal iagttages for så vidt angår disse pakker.Post Danmark administrerer ”post til døren”-ordningen på vegne af postbran-chen og finder det glædeligt, at det med forslaget til ændring af postlovens § 9,stk. 1 og 2, (lovforslagets § 1, nr. 2) bliver præciseret, at en bevilling af post tildøren alene gælder for én adresse, nemlig den pågældende postmodtagers fol-keregisteradresse.Forslaget til ændring af postlovens § 15, stk. 1, (lovforslagets § 1, nr. 3) omhjemmel til, at ændringerne i vilkårene for varetagelse af befordringspligten, jf.den politiske aftale, vil kunne udmøntes i den kommende individuelle tilladelsetil Post Danmark, er af stor betydning for Post Danmark og vil skabe de nød-vendige rammer for, at Post Danmark får fleksibilitet til at håndtere de ændre-de kundebehov. Forslaget sikrer den fornødne fleksibilitet i regelgrundlaget,således at kravene til befordringspligten om nødvendigt hurtigt kan tilpassesfremtidige ændringer i situationen på postmarkedet og i kundernes efterspørg-sel, hvis der er politisk enighed herom.Post Danmark hilser forslaget om at give mulighed for at reducere antallet afomdelingsdage for breve, men med bibeholdelse af en 6-dages serviceuge, vel-kommen. Post Danmark har endvidere med tilfredshed noteret sig, at det kankomme på tale at ændre kravet til en egentlig 5-dages omdelingsuge, hvis dermåtte opstå behov herfor.I overensstemmelse med EU-direktivets art. 3, stk. 3, går Post Danmark i øvrigtud fra, at kravene i den individuelle tilladelse til omdeling af de befordrings-pligtige forsendelser vil blive udformet som minimumskrav. Post Danmarkforetager i dag omdeling af adresserede pakker mandag til fredag, men overve-jer at udvide antallet af omdelingsdage, således at pakker fremover også vilblive omdelt om lørdagen.Det er efter Post Danmarks opfattelse positivt, at der med forslaget til ændringaf postlovens § 28, stk. 1, (lovforslagets § 1, nr. 4) indføres en klar hjemmel tilat kunne straffe overtrædelser af ordensforskrifterne i postlovens § 7, stk. 1 og2, vedrørende omdeling og udlevering af forsendelser. Dette gør sig ikke mindstgældende for så vidt angår kontraktpakker, der ikke er omfattet af de tilsvaren-de ordensmæssige regler i bekendtgørelsen om postbefordring og postvirksom-heder.
Side 3/16
Post Danmark foreslår i den forbindelse at ensrette ordlyden af postlovens § 7,stk. 1, om omdeling af forsendelser, med affattelsen af Trafikstyrelsens be-kendtgørelse nr. 727 om postbefordring og postvirksomheder, der i § 8, stk. 1,regulerer det samme forhold. Efter Post Danmarks opfattelse bør det såledesudtrykkeligt anføres i postlovens § 7, stk. 1, 1. pkt., at omdeling af forsendelserkan ske til en person på adressen, således at eksempelvis pakker fortsat kanafleveres personligt, herunder til et medlem af modtagerens husstand, uden atetablering af et egentligt fuldmagtsforhold er nødvendigt. Af samme årsag fin-der Post Danmark, at det anførte i bemærkningerne til forslaget til ændring afpostlovens § 28, stk. 1, om, at adresserede forsendelser derudover ”alene måudleveres til den, der har fået fuldmagt til at modtage forsendelsen”, bør udgåeller ændres.I postlovens § 7, stk. 1, 2. pkt., bør det i overensstemmelse med bekendtgørel-sens § 8, stk. 1, tilføjes, at forsendelser kan leveres til en automat. I dag bliver etstort antal pakker leveret til en af Post Danmarks Pakkebokse (tidligere Døgn-posten, som pr. 1. september 2013 har skiftet navn til ”Pakkeboksen”) frem fortil et postbetjeningssted.KommentarerTransportministeriet kan oplyse, at de såkaldte kontraktpakker på op til 20kg siden lovens ikrafttræden 1. januar 2011 har været undtaget fra postlovenstilladelsespligt og dermed samtidig fra udligningsordningen i postlovens § 18.De øvrige overordnede, relevante regler i postloven har af hensyn til forbru-gerbeskyttelsen ligeledes været gældende for disse adresserede kontraktpak-ker, herunder reglerne om posthemmeligheden, om korrekt omdeling etc.På baggrund af høringen, jf. efterfølgende høringssvar fra Dansk Erhverv,har Transportministeriet imidlertid besluttet at ændre lovforslaget og foreslåklar hjemmel i selve lovteksten til afgrænsningen mellem det tilladelsespligti-ge område og kontraktpakkerne i stedet for som i det forslag, som blev ud-sendt i høring, at foreslå en bemyndigelsesbestemmelse.Det er på den baggrund samtidig hensigten, at kontraktpakkerne efter lovensikrafttræden frit skal kunne indsamles, befordres og omdeles af enhver virk-somhed uden krav om, at virksomheden skal være underlagt hverken postlo-vens tilladelseskrav eller lovens øvrige, ordensmæssige regler. Undtagelsengælder dog ikke for den befordringspligtige postvirksomheds postbefordringaf kontraktpakker fra erhvervsafsendere til forbrugere, idet disse kontrakt-pakker fortsat vil være omfattet af befordringspligten.Det er Transportministeriets vurdering, at det skaber uklarhed, når en virk-somhed ikke er underlagt en central bestemmelse i postloven (tilladelsesplig-ten), men alligevel er omfattet af lovens øvrige, ordensmæssige bestemmelser.
Side 4/16
Trafikstyrelsen har ikke nogen reel sanktionsmulighed, hvis en virksomhedopererer uden tilladelse.Forslaget vedrørende kontraktpakkerne indebærer derfor, at postloven ikkefinder anvendelse for disse pakker. Trafikstyrelsen skal ikke føre tilsyn medomdelingen af disse, medmindre der er tale om den befordringspligtige post-virksomheds omdeling af befordringspligtige kontraktpakker, jf. ovenfor.Forbrugerbeskyttelsen i relation til øvrige kontraktpakker varetages herefteri medfør af de almindelige regler for forbrugerbeskyttelse, herunder af For-brugerombudsmanden.Yderligere præciseringer i de ordensmæssige regler om aflevering af almin-delige postpakker, herunder om at aflevering af forsendelser også kan ske tilmodtageren personligt, herunder til et medlem af husstanden, eller at pakke-forsendelser ligeledes kan leveres til en automat, skønnes ikke nødvendigvis atburde foretages i selve lovteksten, men bør overlades til at blive fastsat i deadministrative forskrifter, der vil blive udstedt i medfør af loven.Det bemærkes, at kravene til omdeling af de befordringspligtige forsendelsersom hidtil vil blive fastlagt i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/Ssom en forpligtelse. Bestemmelsen i den nuværende individuelle tilladelse ersåledes udformet, hvad angår servicekravet for pakker: ”For indenlandskeadresserede pakker er servicekravet dag-til-dag befordring mandag til fredagmellem alle byer, undtagen til Bornholm, hvor en ekstra dag må påregnes.”Generelt vil Post Danmark A/S altid kunne tilbyde en service, som ligger udover, hvad virksomheden er forpligtet til.Dansk Erhverv kan acceptere den tilpasning af befordringspligten, som denpolitiske aftale bag lovforslaget indeholder. Dog er det meget beklageligt, at deri forbindelse med revisionen af postloven ikke samtidig har været fokus på,hvorfor de danske priser på postdistribution er så meget højere end i sammen-lignelige lande. En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST)viser for eksempel, at danske forbrugere betaler op til 36 procent mere for atmodtage pakker fra e-handelsvirksomheder end i andre lande.Dansk Erhverv er enig med KFST i, at dette til dels kan forklares ved, at kon-kurrencen på postområdet ikke er velfungerende i Danmark på grund af PostDanmarks meget dominerede position i dette marked. Konkurrencen kan for-beredes, hvis Post Danmarks brede momsfritagelse tilpasses, så den ikke frem-over omfatter masseforsendelser på forhandlede vilkår.Lovforslaget medfører nye forpligtelser på virksomheder, der ikke tidligere harskullet indhente en godkendelse som postvirksomhed og dermed ikke i dag eromfattet af loven og lovens bekendtgørelser. Det vil Dansk Erhverv advaremod, da det kan blive en helt uoverskuelig indgriben i driften hos en række
Side 5/16
transportvirksomheder, der ikke hidtil har været omfattet af postlovens regule-ring. Dansk Erhverv anbefaler derfor, at det defineres klart i loven, hvad derforstås ved erhvervsmæssig postbefordring, samt hvilke paragraffer i postlovender omfatter transportvirksomheder, der ikke er godkendte postvirksomheder.Dansk Erhverv vil fastholde, at kurérvirksomheder samt virksomheder der di-stribuerer pakker efter en individuel kontrakt mellem transportvirksomhedenog afsenderen, ikke skal være omfattet af postloven. Dette bør udstrækkes tilogså at omfatte virksomheder, der distribuerer breve efter en individuel kon-trakt mellem transportvirksomheden og afsenderen.Endelig mener Dansk Erhverv, at postlovens § 18 om en udligningsordning børrevideres, så retssikkerheden for postvirksomheder, der kan blive pålagt atbetale bidrag til Post Danmark, forbedres. Virksomheder, der skal bidrage tiludligningsordningen, bør have adgang til – og ret til at kommentere – den do-kumentation og de beregninger, som Post Danmark forelægger for Transport-ministeriet som beslutningsgrundlag for spørgsmålet om, hvorvidt udlignings-ordningen skal iværksættes.Specifikke bemærkninger fra Dansk ErhvervMed hensyn til lovforslagets § 1, nr. 1, om præcisering vedrørende postbefor-dring af pakker omfattet af en forudgående kontrakt er Dansk Erhverv enig i, atbefordring af pakker leveret efter en kontrakt med afsenderen fortsat ikke skalkræve en tilladelse som postvirksomhed.Et flertal i Folketinget gav i forbindelse med betænkningerne til seneste revide-ring af postloven udtryk for, at der kun skulle være krav om godkendelse sompostvirksomhed, hvis virksomheden udførte distribution af pakker under be-stemte vilkår. For at adskille pakkepost fra andre typer af distributionsaktivite-ter - som kurérpost, godsdistribution og spedition - blev det afklaret, at pakke-post indebærer, at pakker kan indleveres til en postvirksomhed til distribution ivirksomhedens generelle produktions- og omdelingsstrøm til listepriser. Somkonsekvens heraf blev pakker omfattet af en individuel kontrakt mellem trans-portvirksomheden og afsenderen ikke omfattet af krav om godkendelse. DanskErhverv er enig med transportministeren og Folketingets flertal i denne af-grænsning.Dansk Erhverv finder, at den forslåede bestemmelse er udtryk for en markantændring af den gældende ret, som pålægger virksomheder, der ikke er postvirk-somheder i lovens forstand, nye betydelige forpligtelser, jf. bemærkningerne til§ 1, stk. 1. Her nævnes, at forslaget alene indebærer, at postbefordring af adres-serede pakker fortsat ikke kræver tilladelse efter postloven, men at pakker leve-ret efter kontrakt derimod fremover vil være omfattet af lovens øvrige bestem-melser. Det er efter Dansk Erhvervs opfattelse ikke tilfældet i dag, idet be-kendtgørelse om postbefordring og postvirksomheder (nr. 727 af 24/06/2011) i§ 1, stk. 4, anfører, at bekendtgørelsen ikke omfatter adresserede pakker, hvis
Side 6/16
befordringen er omfattet af en kontrakt mellem transportvirksomheden ogafsenderen. Disse transportvirksomheder har således ikke været omfattet afbekendtgørelsens bestemmelser om for eksempel offentligt tilsyn og klagesy-stem, bidrag til en udligningsordning, afleveringsforhold, mærkning af forsen-delser med mere.Dansk Erhverv advarer kraftigt mod, at udvide lovens dækningsområde såmarkant til virksomheder, der ikke i dag betragtes som postvirksomheder ilovens forstand. Det kan være en helt uoverskuelig indgriben i driften hos enrække transportvirksomheder inden for kurértjenester, godstransport og andenform for distribution af f.eks. pakker efter kontrakt med afsenderen, og DanskErhverv anbefaler derfor, at man skriver den gældende bekendtgørelses be-stemmelser (§ 1, stk. 4 og 5) direkte ind i loven, så det klart fremgår, at kurér-tjenester og pakker leveret efter en kontrakt mellem transportvirksomheden ogafsenderen ikke skal betragtes som erhvervsmæssig postbefordring i lovensforstand. Dette er en så afgørende bestemmelse, at den bør besluttes politisk ogskrives direkte ind i loven fremfor at overlades til transportministerens admini-strative beslutning, som lovforslaget lægger op til.Samtidig skal det præciseres, at transportvirksomheder, hvis aktiviteter ikkekræver godkendelse som postvirksomhed, naturligvis ikke kan pålægges at bi-drage til den udligningsordning, der kan blive iværksat for at understøtte PostDanmarks drift. Den gældende § 18 i postloven fastsætter, at det alene er post-virksomheder, der kan blive pålagt at betale bidrag til udligningsordningen.Postvirksomheder må i postlovens forstand være virksomheder, der er god-kendte til at udføre erhvervsmæssig postbefordring.Dansk Erhverv mener samtidig, at den forslåede sondring mellem almindeligpakkepost og pakker distribueret efter kontrakt, bør afspejles i selve befor-dringspligten. Pakker distribueret efter en kontrakt bør ikke være en del af PostDanmarks befordringspligt. Virksomheder, der ønsker at indgå kontrakt omdistribution på andre vilkår end den befordringspligtige postvirksomheds liste-priser, bør ikke garanteres dette gennem en offentlig befordringspligt.Virksomheder, der ønsker at indgå en særlig aftale om levering af pakker, harrig mulighed for at forhandle sig frem til dette på det private marked hos enrække pakkedistributører – herunder med Post Danmark. Skulle det mod alforventning ikke være muligt for hele eller dele af landet, kan virksomhedenbenytte sig af den befordringspligtige pakkedistribution til listepriser hos PostDanmark.Det er en politisk beslutning om befordringspligten skal være så omfattende, atden også omfatter pakkedistribution efter kontrakt. Flere lande i Europa harbesluttet, at disse ydelser ikke skal være en del af befordringspligten, da dettrygt kan overlades til markedet.
Side 7/16
Sondringen bestyrkes yderligere af EU-domstolens dom af 23. april 2009 ved-rørende EU's sjette momsdirektiv og momsfritagelser for ydelser præsteret afdet offentlige postvæsen (sag C-357/07). Her afgøres det, at postale ydelserleveret af det befordringspligtige postselskab ikke kan være momsfritaget, hvisvilkårene for disse ydelser er forhandlet individuelt. Pakker distribueret påbaggrund af en kontrakt må efter Dansk Erhvervs opfattelse i denne sammen-hæng anses for at være forhandlet individuelt.Dansk Erhverv mener på den baggrund, at det bør præciseres i loven, at pakkerleveret efter kontrakt med afsenderen ikke er omfattet af befordringspligten.Det samme bør gøre sig gældende for breve leveret efter kontrakt mellemtransportvirksomheden og afsenderen.Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2, om præcise-ringen vedrørende ”post til døren”.Med hensyn til lovforslagets § 1, nr. 3, om ændring af § 15, stk. 1, om vilkårenefor opfyldelse af befordringspligten har Danske Erhverv følgende bemærknin-ger:1) Ingen bemærkninger.2) Dansk Erhverv har ingen indvendinger mod, at mandagsudbringning tilprivate husstande fjernes fra befordringspligten. Dansk Erhverv ser ik-ke noget behov for det nye produkt, ”Mandagsbrevet”, da der vil værealternative løsninger, hvis det i sjældne tilfælde er nødvendigt at sendeet brev til en privat husstand om mandagen. Påtænkes fremtidige æn-dringer i omdelingsdagene, vil Dansk Erhverv understrege behovet forat virksomheder og erhvervsdrivende fortsat kan sikres postservicemandag-lørdag.3) Ingen bemærkninger.4) Dansk Erhverv mener det bør defineres klarere, hvilke begrænsninger ipostomdelingen, som transportministeren bemyndiges til at beslutte,da bemyndigelsen her er formuleret meget bredt.Dansk Erhverv kan tilslutte sig lovforslagets § 1, nr. 4, om straf for overtrædelseaf postlovens ordensmæssige bestemmelser for omdelingen under forudsæt-ning af, at de berørte virksomheder har en billig og ikke administrativ tungmulighed for at bestride bøderne.Det forudsættes, at en aftale med modtageren om at levere pakker til et alterna-tivt omdelingssted, f.eks. naboen, kan imødekommes ved, at en distributør isine generelle leveringsbetingelser angiver dette. Det kan for eksempel fremgå,når en modtager bestiller en vare og samtidig bestiller transport. Alternativtkan alle postvirksomheder sikres adgang til informationer om, hvilke husstan-de der er tilmeldt Post Danmarks Modtagerflex-ordning sammen med adgan-gen til modtagerdatabasen. For modtagerens synspunkt giver det god mening,
Side 8/16
at en tilladelse til at stille pakken gælder alle leverandører og ikke kun PostDanmark, da de fleste modtagere har svært til at forholde sig til, hvilken distri-butør der leverer pakken. Ligeledes meldes for eksempel flytning også kun hosPost Danmark.For at gøre det nemmest muligt for modtagerne bør andre distributører sikresadgang til at anvende Døgnposten (nu Pakkeposten), ligesom det i dag regule-res at andre distributører kan omdele post til Post Danmarks postbokse efterforhandlede vilkår.I den gældende postlov § 7 bør det fremgå, at transportvirksomheden kan udle-vere pakker og andet til den myndige person, der måtte åbne døren ved hen-vendelse til husstanden. Det er ikke rimeligt at forlange, at man skal identifice-re sig for at kunne modtage en pakke i eget hjem.KommentarerTransportministeriet kan oplyse, at de såkaldte kontraktpakker på op til 20kg siden lovens ikrafttræden har været undtaget fra postlovens tilladelses-pligt og dermed samtidig fra udligningsordningen i postlovens § 18. De øvrigeoverordnede, relevante regler i postloven har af hensyn til forbrugerbeskyt-telsen ligeledes været gældende for disse adresserede kontraktpakker, herun-der reglerne om posthemmeligheden, om korrekt omdeling etc.På baggrund af høringen, herunder navnlig høringssvaret fra Dansk Er-hverv, har Transportministeriet imidlertid besluttet at ændre lovforslaget ogforeslå klar hjemmel i selve lovteksten til afgrænsningen mellem hvilke pak-ker, der er omfattet af postloven, og hvilke pakker, der ikke er omfattet af lo-ven.Det er således hensigten, at kontraktpakkerne efter lovens ikrafttræden fritskal kunne indsamles, befordres og omdeles af enhver virksomhed uden kravom, at virksomheden skal være underlagt hverken postlovens tilladelseskraveller lovens øvrige, ordensmæssige regler. Undtagelsen gælder dog ikke forden befordringspligtige postvirksomheds postbefordring af kontraktpakkerfra erhvervsafsendere til forbrugere, idet disse kontraktpakker fortsat vil væ-re omfattet af befordringspligten.Forslaget vedrørende kontraktpakkerne indebærer derfor, at postloven ikkefinder anvendelse for disse pakker. Trafikstyrelsen skal ikke føre tilsyn medomdelingen af disse, medmindre der er tale om den befordringspligtige post-virksomheds omdeling af befordringspligtige kontraktpakker, jf. ovenfor.Forbrugerbeskyttelsen i relation til øvrige kontraktpakker varetages herefteri medfør af de almindelige regler for forbrugerbeskyttelse, herunder af For-brugerombudsmanden.
Side 9/16
De øvrige tilkendegivne ønsker og forslag til omfattende ændringer i postlov-givningen fra Dansk Erhverv, herunder begrænsninger af befordringspligtenaf hensyn til momslovgivningen, ligger klart uden for dette lovforslags formålog rammer, som er at udmønte den politiske aftale af 26. juni 2013, som eroptrykt i lovforslaget.Med hensyn til ønsket fra Dansk Erhverv om at få oplysningerne bag PostDanmarks Modtagerflex-ordning stillet til rådighed og få adgang til Pakke-posten bemærkes, at det efter Transportministeriets opfattelse ikke har værethensigten med et frit, konkurrencepræget postmarked, at andre postvirksom-heder eller distributører skal kunne lukrere på sådanne markedsinitiativer,udviklet af den befordringspligtige postvirksomhed. Ønsket ligger i øvrigtuden for lovforslagets formål og rammer.Dansk Industri lægger vægt på, at det foreslåede nye punkt i postlovens § 3, stk.5, (lovforslagets § 1, nr. 1) ikke skal medføre ændringer i afgrænsningen af,hvilke virksomheder eller pakkeforsendelser der er omfattet af et tilladelses-krav og finder det positivt, at der nu skabes en lovgivningsmæssig klarhed her-om.Dansk Industri støtter herudover forslaget om at ændre postlovens § 15, stk. 1,(lovforslagets § 1, nr. 3) således, at transportministeren som hidtil i den indivi-duelle tilladelse med den befordringspligtige postvirksomhed blandt andet kanfastsætte regler om service- og kvalitetskrav, og at ministeren administrativt ihenhold til den politiske aftale skal kunne fastsætte vilkår, der fastlægger detøvrige indhold af befordringspligten.KommentarerMed indførelse af klar hjemmel i selve lovteksten til at undtage kontraktpak-ker fra postlovens anvendelsesområde, lægges der ikke op til derudover atændre ved den afgrænsning, der blev foretaget under behandlingen af lov-forslaget til postloven i Folketinget.Dagbladenes Distributionsnet (JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Den Syd-vestjydske Venstrepresse, DAO Distribution og Bladkompagniet A/S) noterermed glæde, at lovforslaget ikke i væsentlig grad forringer den nuværende kon-kurrencesituation i Danmark, selv om forslaget ikke opfylder en del af dagbla-denes ønsker til postloven, såsom at Post Danmarks befordringspligt skal redu-ceres til alene at omfatte A- og B-breve, hvilket vil begrænse den konkurrence-mæssige fordel for Post Danmark som følge af momsfritagelsen for befor-dringspligtige forsendelser.Endvidere ønskes udligningsordningen i postlovens § 18 enten ophævet ellerbegrænset markant, idet ordningen i sin nuværende form betyder, at konkur-renter til den befordringspligtige postvirksomhed kan komme til at betale dob-
Side 10/16
belt for den samme ydelse, ligesom prisdifferentiering og begrænsning i post-omdelingen reelt allerede har løst de problemer med underskud på omdelingeni yderområderne, som vil kunne opstå for denne virksomhed.Dagbladenes Distributionsnet påpeger, at man vil kunne tilbyde omdeling tilstort set alle husstande i Danmark på søndage og også vil kunne gøre dette (ud-videt til at omfatte samtlige husstande) på dage, hvor Post Danmark ikke øn-sker at omdele, eksempelvis på mandage, hvor Post Danmark for fremtidenalene opretholder omdeling af dagblade til private.Dagbladenes Distributionsnet er betænkelig ved den foreslåede bemyndigelses-regel i lovforslagets § 1, nr. 3, idet lovgivning via bekendtgørelser er et retssik-kerhedsmæssigt problem. Dagbladenes Distributionsnet opfordrer derfor til, atbestemmelsen fjernes eller begrænses, og hvis forslaget fremmes, bør det sam-tidig være et krav, at en eventuel bekendtgørelse sendes i høring hos alle berør-te parter.KommentarerDe tilkendegivne ønsker og forslag til ændringer i postlovgivningen, herunderbegrænsninger af befordringspligten af hensyn til momslovgivningen og æn-dringer eller ophævelse af udligningsordningen, ligger klart uden for dettelovforslags formål og rammer dvs., udmøntningen af den politiske aftale af26. juni 2013.Med hensyn til Dagbladenes Distributionsnets betænkelighed ved bemyndi-gelsen i lovforslagets § 1, nr. 3, til, at ministeren uden fornyet forelæggelse forFolketinget administrativt vil kunne udmønte fremtidige politiske aftaler omindhold og omfang af befordringspligten, bemærkes, at bemyndigelsen alenegælder inden for rammerne af postloven og de politiske aftaler, som ligger tilgrund herfor. Som hidtil vil alle sådanne ændringer blive genstand for forud-gående høring.Danske Speditører finder det positivt, at lovforslaget giver hjemmel til, at ud-valgte postbefordringer falder uden for postlovens tilladelseskrav.KommentarerHjemmelen til at undtage såkaldte kontraktpakker for tilladelseskravet ud-springer af den gældende postlovs forarbejder. Ved lovforslaget indføres blotudtrykkelig hjemmel til afgrænsningen mellem kontraktpakkerne og den øv-rige erhvervsmæssige postbefordring i selve lovteksten, og der lægges ikke optil derudover at ændre ved den afgrænsning, der blev foretaget under be-handlingen af lovforslaget til postloven i Folketinget.Postbefordring og distribution af pakker fra erhvervsafsendere til erhvervs-modtagere samt fra erhvervsafsendere til private modtagere på baggrund af
Side 11/16
en forudgående kontrakt mellem afsenderen og transport- eller distributions-virksomheden, er således fortsat undtaget fra postlovens tilladelseskrav. Lov-forslaget medfører endvidere, at de virksomheder, som indsamler, befordrerog omdeler kontraktpakker, ikke længere skal være bundet af de ordensmæs-sige krav i postloven til omdelingen, reglerne om posthemmeligheden mv.Baggrunden herfor er, at når en virksomhed ikke skal søge om tilladelse hosTrafikstyrelsen, så er styrelsen ikke nærmere bekendt med virksomheden.Virksomheden kan derfor heller ikke være genstand for tilsyn. Derudover harstyrelsen ikke reelle sanktionsmuligheder, hvis der er tale om en virksomhed,der opererer uden tilladelse. Disse omstændigheder har ført til forslaget om,at kontraktpakker skal falde uden for postlovens anvendelsesområde, medmindre det drejer sig om kontraktpakker hos Post Danmark, som sendes aferhvervsafsendere til private modtagere.3F – Fagligt Fælles Forbund fremhæver, at post- og logistikbranchen er enbranche, hvor irregulære ansættelsesforhold er ved at indtage en stadig størredel af markedet i form af social dumping. Post Danmark fremstår som en af defå postvirksomheder med ordnede og regulære forhold for de ansatte. Alene afden grund er det vigtigt, at der lovgivningsmæssigt gives virksomheden rimeli-ge regulatoriske rammer at agere indenfor.Lovforslaget imødekommer efter 3Fs opfattelse Post Danmarks ønsker om ri-melige rammer for at kunne løse den samfundsmæssige forpligtelse, som udfø-res af Post Danmark.Med hensyn til den del af lovforslaget, der drejer sig om muligheden for at giveministeren hjemmel til at reducere i antallet af omdelingsdage (§ 15, stk. 1, nr.2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3), er det 3Fs holdning, at det vil være oplagt at und-lade postomdeling om lørdagen i stedet for om mandagen. Muligheden i lov-forslaget for at indskrænke om mandagen indebærer således samtidig en mu-lighed for, at 3Fs medlemmer får konverteret fuldtids- til deltidsstillinger. An-dre EU-lande har 5 dages omdeling fra mandag til fredag, og det danske mar-ked er ikke så anderledes, at der er grund til afvige herfra, navnlig når det tagesi betragtning, at rigtigt mange erhvervsdrivende i forvejen har en ordning,hvorefter de ikke får omdelt post om lørdagen.KommentarerAdgangen til administrativt at reducere antallet af omdelingsdage af hensyntil Post Danmarks økonomi indgår som en væsentlig del af den politiske aftaleaf 26. juni 2013, som ligger til grund for lovforslaget. Transportministerietbemærker herudover, at det har været Post Danmarks egen vurdering, at denmarkedsmæssige effekt af at undlade postomdeling om lørdagen vil værestørre end ved at undlade postomdeling om mandagen.
Side 12/16
Sammenslutningen af Danske Småøer (Sammenslutningen) finder overordnetset, at postbetjeningen af de danske småøer er essentiel for at opretholde le-vende helårssamfund. Sammenslutningen ønsker derfor ingen negativ særbe-handling af småøerne, og ”Principper for betjening af øsamfund” bør derforudgå af lovforslaget.Sammenslutningen stiller sig uforstående overfor, at øsamfund specifikt næv-nes i postloven med negative konsekvenser for postbefordringen på øerne tilfølge. Opretholdelsen af disse principper er i strid med afsnittet om befor-dringspligtens omfang: ”Post Danmark vil som befordringspligtig virksomhedfortsat være forpligtet til i hele landet at befordre adresserede breve m.v. [..]”.Principperne er derfor ensbetydende med negativ særbehandling af småøerne.Øer med 1-10 fastboende (helårs) husstande samt øer med 11 -1.000 fastboendehusstande bør have samme postbetjening som resten af landet, dvs. at der fort-sat skal være sikkerhed for udbringning til adresser på øerne og ikke blot tilbrevkasseanlæg i havnen, således som principperne foreskriver.Sammenslutningen vil samtidig pege på EU-Parlamentets resolution af 22.sept. 2010 vedrørende Lissabontraktatens Artikel 174, der påpeger, at der skalydes særlige opmærksomhed til geografisk afsides beliggende områder såsomøer. De nævnte principper i postloven er derfor i strid med artikel 174.Lovforslaget vil give forskellig service for betjeningsstederne på øerne. Særligvil tre øer med meget lang sejlafstand fra fastlandet – Endelave (60 minutter),Tunø (60 minutter) og Omø (50 minutter) - blive ramt, når den foreslåede ned-gradering fra betjeningssteder med fuld service til postshops finder sted. Detilbageværende betjeningssteder på øerne bør derfor opretholdes og med sam-me serviceniveau.Endelig er Sammenslutningen bekymret over, at ministeren ved lovforslagetbemyndiges til administrativt at kunne udmønte fremtidige politiske aftalerinden for lovens rammer uden fornyet forelæggelse for Folketinget.KommentarerTransportministeriet bemærker, at lovforslagets bestemmelser om postbetje-ningen af øerne og det fremtidige net af betjeningssteder i det hele følger afden politiske aftale af 26. juni 2013, som ligger til grund for lovforslaget.Principperne herfor blev grundigt drøftet i forligskredsen bag aftalen.Udover at videreføre de principper for postbetjeningen af de små øer udenfast broforbindelse, som har været gældende siden 2007, blev der af forligs-kredsen som led i aftalen taget flere nye hensyn til beboerne på disse øer, ek-sempelvis muligheden for på nærmere anførte betingelser at imødekomme et
Side 13/16
ønske fra disse om postlevering til et brevkasseanlæg ved færgelejet på øen istedet for levering på fastlandet.Med hensyn til Sammenslutningens betænkelighed ved bemyndigelsen i lov-forslagets § 1, nr. 3, til, at ministeren uden fornyet forelæggelse for Folketin-get administrativt vil kunne udmønte fremtidige politiske aftaler om indholdog omfang af befordringspligten, bemærkes, at bemyndigelsen alene gælderinden for rammerne af postloven og de politiske aftaler, som ligger til grundherfor. Som hidtil vil alle sådanne ændringer blive genstand for forudgåendehøring.ÆldreSagen henviser blandt andet til, at der i alt er mere end 300.000 perso-ner over 65 år, der aldrig har været på Internettet. Der er således en stor grup-pe særligt over 75 år, der ikke har mulighed for at modtage post via e-mail ogderfor er afhængig af den fysiske post.ÆldreSagen er bekymret over, at ministeren ved lovforslaget bemyndiges tiladministrativt at kunne udmønte fremtidige politiske aftaler inden for lovensrammer uden fornyet forelæggelse for Folketinget.Med hensyn til lovforslagets § 1, nr. 2, om præciseringen af, at en bevilling af”post til døren” alene gælder for den faste bopæl (folkeregisteradressen) frem-hæver ÆldreSagen, at det er muligt at omadressere sin post i en periode påminimum 14 dage og maksimum 6 måneder, og personer, som har fået bevilget”post til døren”, vil således reelt være afskåret fra denne ret under ophold i etfritidshus henover sommeren. Bevillingen om ”post til døren” bør derfor efterÆldreSagens opfattelse også gælde under kortere eller længere ophold på enanden adresse end folkeregisteradressen.KommentarerTransportministeriet bemærker, at der ikke skønnes at være noget væsentligtantal personer med en bevilling af ”post til døren” på den faste bopæl, somreelt har et tilsvarende behov under midlertidige ophold på andre adresser,herunder koloni- eller fritidshuse.En kommunal afgørelse om, hvorvidt en ansøger om ”post til døren” må ansesfor at være ude af stand til selv at hente post i brevkassen eller brevkassean-lægget, jf. postlovens § 9, er nødvendigvis baseret på de forudsætninger ogøvrige forhold, som er gældende på ansøgerens faste bopæl, dvs. på folkeregi-steradressen. De samme forudsætninger og forhold behøver nødvendigvisikke at være til stede på vedkommende borgers fritidshusadresse.Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets specielle bemærkninger om de ad-ministrative og praktiske problemer for både kommunerne og postvirksom-
Side 14/16
hederne forbundet med en ordning, som udvider ”post til døren”-ordningenfra den faste bopæl til i princippet at skulle gælde overalt.Dansk Blindesamfund udtrykker tilfredshed med, at postbefordring af blinde-forsendelser ikke ændres ved lovforslaget, selv om man er bekymret over, hvadder på sigt kan ske af forringelser i takt med liberaliseringen af postområdet oget stigende antal aktører/transporterer. De frygtes, at der opstår en situation,hvor andre aktører vil opleve det som urimeligt, at de skal tage særlige hensyntil en gruppe som de blinde, især hvis de ikke sikres en kompensation.Vedrørende intentionerne om etablering af et større antal postshops som enerstatning for det faldende antal posthuse finder Dansk Blindesamfund, at det idenne sammenhæng er det vigtigt at overveje og fokusere på, at postshops pla-ceres på steder, som er lette at komme til, og at de indrettes på en tilgængeligmåde.For at forbedre synshandicappedes muligheder for at kunne agere, hente oglevere post, foretage betalinger m.v., bør der samtidig gøres en indsats i forholdtil fabrikanter/leverandører af postautomater, således at disse gøres tilgængeli-ge. Ifølge FNs handicapkonventions Art. 9 vil det være et krav, at tilgængelig-hed iagttages i videst muligt omfang, og eftersom det må antages, at der kanopnås meget ad programmeringsmæssig (software) vej, opfordrer Dansk Blin-desamfund til, at disse synspunkter indgår i de fremtidige overvejelser og prio-riteringer.KommentarerDet er fortsat alene den befordringspligtige postvirksomhed, som er forpligtettil at tilbyde gratis befordring af blindeforsendelser på op til 7 kg. Forpligtel-sen er således ikke ændret i forbindelse med åbningen af det danske postmar-ked, og blinde og synshandicappedes forhold i relation til modtagelse af postbliver således ikke påvirket ved lovforslaget.Forbrugerombudsmanden henstiller ad lovforslagets § 1, nr. 4, om straf fortilsidesættelse af de ordensmæssige krav til korrekt aflevering af adresserede oguadresserede forsendelser, at det overvejes, om betegnelsen ”adresserede oguadresserede” forsendelser i postlovens § 7 også i postlovens forstand dækkeralle typer forsendelser.KommentarerØnsket om tydeliggørelse er imødekommet i bemærkningerne til lovforslaget,idet der er blevet indføjet, at der ved en uadresseret forsendelse forstås enhverforsendelse, som ikke af afsender er forsynet med både navn og adresse påmodtager.KL har ikke bemærkninger til den økonomiske høring og kan tiltræde, at æn-dringerne i postloven ikke får økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Side 15/16
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark har den overordnede holdning, atder som en nødvendig del af infrastrukturen fortsat skal opretholdes en post-service af høj kvalitet og med et fintmasket net af postkasser som postbetje-ningssteder - også i landdistrikterne.Landsforeningen fremhæver, at lovændringen stort set kun vedrører bemyndi-gelser til ministeren. I den forbindelse har Landsforeningen ingen specifikkeindvendinger.
Side 16/16