Miljøudvalget 2013-14
L 62 Bilag 1
Offentligt
1297473_0001.png
1297473_0002.png
1297473_0003.png
1297473_0004.png
1297473_0005.png
1297473_0006.png
NOTAT
JuraJ.nr. 020-00102Ref. metbrDen 5. november 2013
HøringsnotatvedrørendeForslag til lov om ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet ogforskellige andre love(Obligatorisk digital selvbetjening ved indgivelse af klage samtobligatorisk videresendelse af klage over lokalplan til Natur- ogMiljøklagenævnet m.v.)Udkast til lovforslag blev sendt i ekstern høring den 2. juli 2013. Høringsfristen forlovforslaget udløb den 13. september.Udkastet blev sendt i høring hos en bred kreds af organisationer mv., jf.bemærkningerne til lovforslaget. Naturstyrelsen har modtaget i alt 26 høringssvar.12 høringsparter oplyser enten, at man ikke har bemærkninger til lovforslageteller, at man støtter lovforslaget. De modtagne høringssvar er sendt til udvalgetsammen med dette notat.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:Friluftsrådet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Gylleramte (LFG),Retspolitisk Forening, Ældre Sagen, CAD (Centralforeningen af Autoreparatører iDanmark), Datatilsynet, Instituttet for Menneskerettigheder, DanmarksNaturfredningsforening (DN), Danske Regioner, Dansk Skovforening, DanskeHandicaporganisationer (DH) og Brønderslev Kommune.Svarene har især berørt følgende punkter:1. Krav til selvbetjeningsløsningen2. Tilgængelighed3. Hjælp, vejledning og information4. Rettidighed5. KlagevejledningI det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter.Kommentarer hertil er anført i kursiv. Det bemærkes, at høringssvarene kun ergengivet i hovedtræk. Ønskes der detaljerede oplysninger om svarenes indhold,henvises til de fremsendte høringssvar.
Generelle bemærkninger1. Krav til selvbetjeningsløsningenDanske Regioner bemærker, at det er vanskeligt at vurdere, hvorvidt den digitaleselvbetjening og den obligatoriske videresendelse af klager vil medføreressourcemæssige konsekvenser og investeringer for regionerne til nødvendige it-løsninger. Samtidig ønsker Danske Regioner at blive inddraget ibeslutningsprocessen for valg af løsninger på lige fod med KL.Brønderslev Kommune påpeger, at det ikke fremgår klart af lovforslaget ellerbekendtgørelsen, om der skulle være taget højde for, at kommunen vedkommunikation på den eksterne hjemmeside supplerende vil kunne dokumenteredette i eget ESDH.Datatilsynet bemærker, at det bør overvejes, hvilket sikkerhedsniveau derforventes overholdt i den digitale kommunikation mellem myndigheder ogborgere.Friluftsrådet anfører, at det er vigtigt, at der i den tekniske løsning af den digitaleselvbetjeningsløsning etableres et såkaldt Track and Trace system, således atklager kan følge en konkret klage igennem hele sagsbehandlingen.DN bakker op om en selvbetjeningsløsning under forudsætning af, at foreningenkan betale klagegebyret med en online faktura, således at det ikke nødvendigvis vilvære den person, der indsender klagen, som også skal håndtere betalingen.Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at den digitale selvbetjeningsløsning indføressom en mulighed i en passende periode, hvorved systemet kan afprøves, inden detgøres obligatorisk.KommentarerMiljøministeriet bemærker, at Danske Regioner ikke har været involveret iudviklingen af den digitale løsning, idet der er ganske få sager hos regionerne,som kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet. Kommunerne står forhovedparten af de sager, som kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.Samtidig bemærkes det, at der ikke vil være behov for bagvedliggende it-investeringer for myndighederne. Den digitale selvbetjeningsløsning vil givemyndigheden mulighed for at downloade dokumenter i portalen til egencomputer og videre brug i egne systemer. Der vil ikke være en direkte integrationmellem den digitale selvbetjeningsløsning og myndighedernes ESDH systemer.Miljøministeriet bemærker, at ministeriet er i løbende dialog med Datatilsynetomkring udviklingen af den digitale selvbetjeningsløsning.Miljøministeriet bemærker, at den tekniske løsning løbende videreudvikles,hvilket kan betyde, at selvbetjeningsløsningen på et tidspunkt udbygges med enTrace & Track- funktion, men det er ikke aktuelt på nuværende tidspunkt.Miljøministeriet vil - som det også fremgår af lovforslaget – sikre, atselvbetjeningsløsningen giver foreninger mulighed for at betale et evt.klagegebyr via online faktura.Miljøministeriet er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt, at den digitaleselvbetjeningsløsning er afprøvet i praksis, inden det gøres obligatorisk atanvende løsningen ved indgivelse af klager til Natur- og Miljøklagenævnet. Når2
den tekniske løsning er færdig udviklet, vil det derfor blive obligatorisk formyndighederne at anvende den digitale selvbetjeningsløsning ved videresendelseaf klage til Natur- og Miljøklagenævnet, jf. udkast til bekendtgørelse omanvendelse af Natur- og Miljøklagenævnets digitale selvbetjeningsløsning. Det vilsamtidig være muligt for klager på frivillig basis at indgive klage via den digitaleselvbetjeningsløsning. Samtidig vil det være ministeren, der bestemmertidspunktet for lovens ikrafttræden og dermed tidspunktet for obligatoriskanvendelse af den digitale selvbetjening. Dette vil først være, når den tekniskeløsning er fuldt færdig udviklet og driftssikker.De fremkomne bemærkninger har medført, at den forventede dato for lovensikrafttræden, for så vidt angår kravet om obligatorisk anvendelse af digitalselvbetjening ved indgivelse af klage til Natur- og Miljøklagenævnet, er ændretfra 1. februar 2014 til 1. maj 2014.2. TilgængelighedDH anfører, at det er positivt at lade kommunikationen mellem det offentlige ogborgere blive digital. Dette forudsætter bare, at den digitale kommunikation ertilgængelige for mennesker med handicap og lever op til de standarder ogretningslinjer, der findes for tilgængelighed for mennesker med handicap.Instituttet for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme denenkeltes menneskerettigheder – at det sikres, at digital selvbetjening vedindgivelse af klager over en afgørelse truffet af en myndighed til Natur- ogMiljøklagenævnet gøres tilgængelig for personer med handicap.Kommentarer:Miljøministeriet bemærker, at den digitale selvbetjeningsløsning vil leve op tilWeb Content Accessibility Guidelines - Retningslinjer for TilgængeligtWebindhold. Retningslinjerne omfatter en bred vifte af anbefalinger til, hvordanwebindhold kan gøres mere tilgængeligt. Ved at følge disse retningslinjer kanman sikre tilgængelighed for en større gruppe af mennesker med handicap,herunder blinde og svagsynede, døve og hørehæmmede, mennesker medindlæringshandicap, kognitive begrænsninger, begrænset bevægelighed,talehandicap og fotosensitivitet samt mennesker med kombinationer heraf. Vedat følge disse retningslinjer vil man også ofte i almindelighed gøre webindholdmere brugervenligt.Miljøministeriet gør i øvrigt opmærksom på, at Natur- og Miljøklagenævnet kanbehandle en klage, der ikke indgives ved anvendelse af digital selvbetjening, hvorsærlige forhold gør sig gældende, eller det vil være i strid med internationaleeller EU-retlige forpligtigelser at afvise en klage.De fremkomne bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer aflovforslaget.3. Hjælp, vejledning og informationDH anfører, at når man tilbyder andre kommunikationsformer end digitale, skalman sikre sig en bredde, der gør, at alle kan benytte en af løsningerne. Der findesogså blinde og svagsynede, der af andre grunde end tilgængelighed ikke bliverdigitale, og det vil ikke give mening at tilbyde denne gruppe en skriftlig blanket.Her vil det være mere relevant at tilbyde f.eks. fysisk fremmøde eller telefoniskkommunikation.3
KommentarMiljøministeriet bemærker, at en klage, der ikke indgives ved anvendelse afdigital selvbetjening, skal indgives skriftligt i overensstemmelse med alleredegældende ret, men det vil i øvrigt være op til Natur- og Miljøklagenævnet atfastlægge proceduren i forbindelse med indgivelse af klage i de særlige tilfælde,der undtages fra kravet om anvendelse af digital selvbetjening.Den fremkomne bemærkning har ikke givet anledning til ændringer aflovforslaget.4. RettidighedDansk Skovforening anfører, at det bør nævnes i lovforslaget, at en klage, derindsendes ikke digitalt før klagefristens udløb og herefter på baggrund afkommunens vejledning genfremsendes digitalt efter klagefristens betragtes som enklage, der er fremkommet rettidigt.Landbrug & Fødevarer bemærker, at systemsvigt o. lign. ikke må komme klager tilskade. Hvis nedbruddet sker i form af fx loginproblemer, er det imidlertid sværtfor borgeren at bevise, at der er forsøgt klaget. For at imødekomme denneproblemstilling bør det indføres, at hvis der inden klagefristens udløb modtages ene-mail med oplysning om klagehensigten og de konstaterede tekniske problemer,så accepteres der en kort udsættelse af fristen for indgivelse af klagen, fx tohverdage.Friluftsrådet foreslår, at bestemmelsen ændres således, at Natur- ogMiljøklagenævnet forpligtes til at give klager en frist på 14 dage til at indsende enny klage via den digitale selvbetjeningsløsning, hvis en klage indsendes via maileller brev, da ikke alle borgere nødvendigvis er opmærksom på at anvende dendigitale selvbetjeningsløsning.KommentarerMiljøministeriet kan oplyse, at i tilfælde af systemnedbrud, herunder også vedproblemer med login via borger.dk eller virk. dk, som umuliggør indgivelse afklagen via den digitale selvbetjening, har nævnet mulighed for at behandle klage,som er indgivet til den myndighed, der har truffet afgørelsen f.eks. via almindeligpost eller e-mail, jf. de foreslåede bestemmelser i § 18 b, stk. 2-4, i lov om Natur-og Miljøklagenævnet.Miljøministeriet bemærker, at lovforslaget ikke ændrer ved det forhold, at det erNatur- og Miljøklagenævnet, der afgør, om procesforudsætninger for behandlingaf klage er opfyldt, hvilket også fremgår af lovforslaget. Det vil således væreNatur-og Miljøklagenævnet, der i det enkelte tilfælde afgør, om en klage erindgivet rettidigt til den myndighed, der har truffet afgørelsen eller direkte tilnævnet, jf. klagebestemmelserne i særlovgivningen.Det er i lovforslagets bemærkninger præciseret, at klage, der indgives rettidigtuden anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning og derefter efterklagefristens udløb ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, vil blivebetragtet som værende indgivet rettidigt.
4
5. KlagevejledningÆldre Sagen mener, at det skal fremgå af klagevejledningen, at det er muligt, atklage på anden vis end den digitale selvbetjening, således at nogen ikke afholdersig fra at klage pga., at de ikke kan anvende den digitale løsning.Retspolitisk Forening anfører, at det efter foreningens opfattelse bør sikres, at detsom led i den obligatoriske klagevejledning bliver en egentligmyndighedsforpligtigelse at bistå klagere, der beder om det, med udformningen ogafsendelsen af en digitalt rigtigt affattet klage.KommentarerMiljøministeriet bemærker, at myndigheder er forpligtet til at give korrekt ogfyldestgørende klagevejledning, jf. forvaltningsloven. Det er derforMiljøministeriets forventning, at myndigheders klagevejledning ioverensstemmelse med de til enhver til gældende regler.Det er Miljøministeriets opfattelse, at myndigheders almindeligeklagevejledningsforpligtigelse kombineret med Natur- og Miljøklagenævnetssupportfunktion er fuldt tilstrækkelige til at sikre, at den digitaleselvbetjeningsløsning ikke vil være en barriere for indgivelse af klage.De fremkomne bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer aflovforslaget.Konkrete bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 18 b i lov om Natur- og MiljøklagenævnetDansk Skovforening er i tvivl om, hvorvidt Natur- og Miljøklagenævnets pligt til atafvise en klage kun er møntet på en situation, hvor en kommunes videresendelse afen klage fra en borger til Natur- og Miljøklagenævnet ikke er digital, eller er detmøntet på den situation, hvor en klager ikke sender en digital klage til kommunen.Ældre Sagen bemærker, at det ikke fremgår af loven, at man kan fritages fra atbruge den digitale selvbetjening, hvis der er behov for efterfølgendekommunikation om klagesagen med nævnet.KommentarerMiljøministeriet kan oplyse, at når klager har indgivet klagen i den digitaleselvbetjening, vil den myndighed, der har truffet afgørelsen, som påklages,digitalt modtage oplysning om, at der er indgivet en klage. Myndigheden skalherefter tilgå den digitale selvbetjeningsløsning via enten virk.dk eller alternativtNatur- og Miljøklagenævnets hjemmeside via Danmarks Miljøportal for at kunnebehandle klagen. Myndighedens videresendelse af klagen til Natur- ogMiljøklagenævnet sker via den digitale selvbetjening. Der vil derfor ikke kunneopstå en situation, hvor myndigheden ikke anvender den digitale selvbetjening tilvideresendelse af en klage til Natur- og Miljøklagenævnet, når klagen er indgivetvia den digitale selvbetjening.Miljøministeriet finder, at efterfølgende kommunikation om en klagesag ikke skalindgives ved digital selvbetjening, hvis klagen ikke er indgivet ved digitalselvbetjening. Det er blevet præciseret i bemærkninger til § 18 b, atundtagelsesbestemmelserne i § 18 b, stk. 2-4, også finder anvendelse i forhold tilen evt. efterfølgende kommunikation om klagesagen.5
Øvrige bemærkningerLFG bemærker, at udkastet ikke tager hensyn til de lugtgener de omkringboendemennesker til en svinefarm oplever med hensyn til ventilationsafkastetssundhedsskadelige svinestank og støv.KommentarMiljøministeriet bemærker, at det ligger uden for rammerne af dette lovforslagat regulere landbrugsmæssige forhold.Miljøministeriet kan i øvrigt oplyse, at lovforslaget skal ses i sammenhæng medden kommende bekendtgørelse om anvendelse af Natur- og Miljøklagenævnetsselvbetjeningsløsning. Med bekendtgørelsen bliver det obligatorisk for demyndigheder, der træffer afgørelser med klageadgang til Natur- ogMiljøklagenævnet, at videresende klager til nævnet og i øvrigt kommunikere mednævnet angående klagesager via den digitale selvbetjening.
6