Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930488
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediteringsord-ning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslagskom-petence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.)(L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik harstillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for udenland-
ske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence til
danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L 6):
”Kan ministeren i forbindelse med indførelsen af den "neder-landske Red-Carpetordning" i de danske visumregler oplyse,hvor mange gange de nederlandske myndigheder i 2011, 2012og 2013 har konstateret snyd med ordningen, hvilke konkretekontrolforanstaltninger der er, og hvor mange der i alt har be-nyttet sig af ordningen i de pågældende år?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:”Det nederlandske udenrigsministerium, der er ansvarlig for”Orange Carpet programmet”, fører ikke statistik over antalletaf virksomheder, der er optaget i programmet. Der føres ej hel-ler statistik over, hvor mange personer der har fået udstedt vi-sum under programmet.De nederlandske myndigheder har kun i meget få tilfælde kon-stateret misbrug af ordningen. Det skyldes ifølge oplysningerfra det nederlandske udenrigsministerium, at de deltagendevirksomheder har meget at tabe, såfremt de gribes i misbrug afordningen, idet de i givet fald ville blive udelukket fra pro-grammet.Det er den enkelte nederlandske ambassade eller handelsre-præsentation, der fastsætter reglerne for optagelsen i program-met, og som beslutter, hvilke firmaer der vil kunne blive opta-get. Ved fastlæggelsen af optagelseskriterierne og omfanget afimplementeringen af ordningen vil den enkelte nederlandskerepræsentation skulle tage hensyn til de lokale forhold.”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at den danske ”Red Carpet”-ordning vil være ledsaget af en række kontrolforanstaltninger for at hindremisbrug.Ved etableringen af ”Red Carpet”-ordningen på repræsentationer rundt omi verden skal ordningen tilpasses til de lokale forhold, således at der tageshensyn til asyl- og immigrationsrisikoen.
2
Der er ikke tale om en lempelse af praksis for de ansøgere, der ville få af-slag i dag, men om en forenkling af procedurerne for de reelle forretnings-rejsende, der også ville få visum i dag. Pointen er, at der ved akkrediterin-gen af en virksomhed sker en forudgående kontrol af, om der er tale om ensund og stabil virksomhed, og om virksomheden har et naturligt behov forat sende medarbejdere til Danmark på forretningsbesøg. Når virksomhe-derne på denne måde er kontrolleret på forhånd, er der behov for mindrekontrol af de enkelte ansøgere.Hvis der konkret er en formodning for misbrug, vil myndighederne stadiggive afslag.Akkrediteringer vil i øvrigt være tidsbegrænsede, således at der er mulig-hed for at følge op på kontrollen med virksomhederne.Der vil desuden blive foretaget stikprøvekontroller i konkrete sager, oghvis der konstateres misbrug, kan akkrediteringen inddrages.
3