Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930413
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediteringsord-ning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslagskom-petence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.)(L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik harstillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for udenland-
ske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence til
danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L 6):
”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at lempe karens-reglerne pga. tilfældige udenlandske mediers omtale af de dan-ske visumregler?”Svar:
Lovforslaget om revision af visumreglerne indeholder forslag om mindrejusteringer af karensreglerne.Formålet med forslaget vedrørende ansøgninger om arbejdstilladelse er atundgå, at særligt kvalificeret arbejdskraft, som der er behov for i Danmark,vil afholde sig fra at ansøge om arbejdstilladelse. En udlænding, der indgi-ver ansøgning om arbejdstilladelse under et visumophold, vil i øvrigt ogsåefter lovforslaget ifalde karens, hvis det må lægges til grund, at det afgø-rende formål med ansøgningen om arbejdstilladelse har været at forlængeopholdet her i landet, selv om det var åbenbart, at ansøgningen ikke villekunne imødekommes.Baggrunden for forslaget vedrørende kortvarige visumoverskridelser erførst og fremmest, at der har været konkrete sager, hvor en ganske kortoverskridelse har haft meget vidtrækkende konsekvenser, f.eks. at endansk virksomhed måtte stille et stort projekt i bero, fordi en nøglepersonpå projektet blev afskåret fra at få visum i en karensperiode på tre år somfølge af få dages visumoverskridelse.Efter Justitsministeriets opfattelse er der således flere gode grunde til atgennemføre de foreslåede justeringer af karensreglerne ud over hensynettil Danmarks image som et tilgængeligt land, der er åbent over for sam-handel med udlandet.
2