Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296794_0001.png
1296794_0002.png
1296794_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930347
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediteringsord-ning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslagskom-petence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.)(L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik harstillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for udenland-

ske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence til

danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L 6):

”Hvilke udlændinge har i kraft af EU reglerne en særlig nemadgang til at få udstedt et visum til Danmark?”

Svar:

Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 4 e, stk. 2, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 14, og de tilhørende bemærkninger i lovforslagets afsnit 4.3angår visumpligtige udlændinge, som er i familie med en statsborger fra etland, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen omDet Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller Schweiz (i det føl-gende benævnt en EU-statsborger), som udnytter sin ret til fri bevægelig-hed inden for EU.Ifølge EU-opholdsdirektivets artikel 5, stk. 2, skal medlemsstaterne bistådisse familiemedlemmer med henblik på udstedelse af visa, og sagerneskal behandles gebyrfrit og efter en hasteprocedure. Endvidere fremgår detaf direktivets artikel 27, stk. 1, at medlemsstaterne kun kan fastsætte be-grænsninger i den frie bevægelighed for disse familiemedlemmer ud frahensynet til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.Det følger af EU-opholdsdirektivets artikel 3, stk. 1, at direktivets reglerom visum finder anvendelse på familiemedlemmer, der ledsager en EU-statsborger eller slutter sig til denne, mens EU-statsborgeren rejser til ellertager ophold i en anden medlemsstat end den, hvor vedkommende er stats-borger. Reglerne finder således anvendelse i situationer, hvor EU-statsborgeren udnytter retten til fri bevægelighed efter EU-reglerne.Det følger endvidere af EU-opholdsdirektivets artikel 2, nr. 2, at følgendepersongrupper er omfattet af begrebet ”familiemedlem”:en ægtefælleen registreret partnerdirekte efterkommere af EU-statsborgeren eller af dennes ægtefæl-le/partner/samlever, hvis efterkommeren ikke er fyldt 21 år ellerforsørges af EU-statsborgeren2
slægtninge i opstigende linje til EU-statsborgeren eller til dennesægtefælle/partner/samlever, hvis slægtningen forsørges af EU-statsborgeren
Det følger herudover af EU-opholdsdirektivets artikel 3, stk. 2, at med-lemsstaterne ligeledes skal lette indrejse og ophold for følgende person-grupper:andre familiemedlemmer, hvis de i det land, de ankommer fra, for-sørges af EU-statsborgeren eller er optaget i dennes husstand, ellerhvis alvorlige helbredsmæssige grunde gør det absolut nødvendigt,at EU-statsborgeren personligt plejer de pågældendeen fast samlever
EU-opholdsdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 301 af 19. april2006 (lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelseog opløsning), lov nr. 248 af 30. marts 2011 (lov om ændring af udlændin-geloven), lov nr. 463 af 18. maj 2011 (lov om ændring af udlændingelo-ven) og bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011 (EU-opholdsbekendtgørelsen).Lovforslag nr. L 6 indebærer ingen ændringer i den personkreds, der harret til at få deres ansøgninger om visum behandlet efter EU-reglerne.
3