Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6 Bilag 1
Offentligt
1285776_0001.png
1285776_0002.png
1285776_0003.png
1285776_0004.png
1285776_0005.png
1285776_0006.png
1285776_0007.png
1285776_0008.png
1285776_0009.png
1285776_0010.png
1285776_0011.png
1285776_0012.png
1285776_0013.png
1285776_0014.png
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. september 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-940-0013914069

KOMMENTERET OVERSIGT

over

Høringssvar om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Revi-

sion af visumregler, akkrediteringsordning for udenlandske virksom-

heder, justering af karensregler, afslagskompetence til danske repræ-

sentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.)

I. Høringen

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-relsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Advokatrådet, Amnesty International,Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Dan-marks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DanmarksSkibsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, DanskErhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Danske Advokater, Dan-ske Havne, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Europabevægelse,Den Katolske Kirke i Danmark, Dokumentations- og Rådgivningscentretom Racediskrimination, Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeret-sadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),HORESTA, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Landsor-ganisationen i Danmark og Retspolitisk Forening.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Rigspolitiet, Rigsadvoka-ten, Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau For-ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dan-ske Havne, Danske Maritime, Datatilsynet, Den katolske Kirke i Danmarkog Kirkernes Integrations Tjeneste, Flygtningenævnet, Foreningen af Ud-lændingeretsadvokater, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettig-heder, KL, Landsorganisationen i Danmark, Retspolitisk Forening, Ægte-skab Uden Grænser og Aarhus Kommune.Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført ikursiv.

II. Høringssvarene

1. Generelt

Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Rigsadvokaten, Rigs-

politiet, Datatilsynet, Den katolske Kirke i Danmark og Kirkernes In-

tegrations Tjeneste, Flygtningenævnet, Grønlands Selvstyre og KL

harikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.

Danmarks Rederiforening

er positivt indstillet over for forslaget til lov-ændringer, herunder revisionen af fortolkningen af begrebet ”tre måneder”samt større smidighed omkring forretningsrejsende fra visumpligtige lan-de, der ønsker at besøge danske virksomheder, herunder rederier.

Danmarks Rejsebureau Forening

finder det særdeles positivt, at rege-ringen har valgt at følge anbefalingerne fra arbejdsgruppen om revision afvisumreglerne, der er fremkommet på baggrund af en bredt funderet ar-bejdsgruppe, hvor også erhvervet har været repræsenteret.Danmarks Rejsebureau Forening tilslutter sig fuldt ud lovforslaget og fin-der det især positivt, at danske repræsentationer får kompetence til at med-dele afslag i visumsager, samt at der indføres en akkrediteringsordning forudenlandske virksomheder. Danmarks Rejsebureauforening bemærker, atlovforslaget – sammen med den såkaldte Red Carpet-ordning, mere bru-gervenlige vejledninger til, hvordan man opnår visum til Danmark, og2
genetablering/erstatning af opsagte repræsentationsaftaler – kan tiltrækkelangt flere ferie- og forretningsrejsende til gavn for hele Danmark.

Dansk Arbejdsgiverforening

er positivt indstillet over for de initiativer,som arbejdsgruppen om revision af visumreglerne har foreslået, og følge-lig også over for nærværende lovforslag, som skal udmønte rapportens for-slag. Dansk Arbejdsgiverforening bemærker, at det er afgørende, at derskabes bedre vækstvilkår for danske virksomheder i den globale konkur-rence, og at Danmark kommer til at stå stærkere i konkurrencen om at til-trække handel, investeringer og turisme.Dansk Arbejdsgiverforening fremhæver bl.a. vigtigheden af at gennemføreakkrediteringsordningen for udenlandske virksomheder, udvidelsen af for-håndsgodkendelsesordningen for virksomheder i Danmark, tildelingen afafslagskompetence til danske repræsentationer i udlandet og justeringen afreglerne om karens som følge af visumoverskridelser.

Dansk Erhverv

bifalder de foreslåede ændringer af udlændingeloven, så-ledes at arbejdsgruppens anbefalinger kan gennemføres, hvilket vil gørevisumprocessen hurtigere og mere smidig til fordel for dansk erhvervslivog dansk turisme.Dansk Erhverv anser det som vigtigt, at der sættes fokus på at kommunike-re ændringerne ud til rejsebureauer, samarbejdspartnere og via de danskerepræsentationer, således at mulige visumansøgere bliver bekendt med denhurtigere og mere smidige praksis, hvilket vil medvirke til at genopretteDanmarks image.

Dansk Industri

anfører, at lovforslaget vil være med til at styrke sam-handlen og turismen, ligesom de foreslåede ændringer vil styrke Danmarksimage som et åbent land. Dansk Industri bemærker, at Danmarks nabolan-de i stigende grad er fokuseret på at sikre forretningsfolk og turister en en-kel og smidig adgang til deres land, og Dansk Industri hilser det derforvelkomment, at regeringen ønsker at sikre, at visumreglerne bliver tidssva-rende og i tråd med reglerne i vores nabolande.Dansk Industri giver i øvrigt udtryk for det synspunkt, at der er behov forat se på grænsefladen mellem visum og arbejds- og opholdstilladelser, idetdet efter Dansk Industris opfattelse bør være muligt at udføre flere typer afopgaver under et visumophold.
3
Justitsministeriet bemærker, at der ikke med lovforslaget tilsigtes nogenændring i reglerne om, hvilke aktiviteter en udlænding lovligt kan udføreunder et visumophold, og hvilke aktiviteter der kræver arbejdstilladelse.

Danske Havne

anerkender arbejdet med revisionen af de danske visum-regler og anfører, at revisionen af visumreglerne er et skridt i den rigtigeretning mod en mere smidig håndtering af bl.a. besætningsskift i forbindel-se med den maritime handel og søtransport.

Danske Maritime

anfører, at en revision af visumreglerne bør ske på ensådan måde, at alle de problemer, som maritime virksomheder oplever,kan løses samlet. Danske Maritime foreslår bl.a., at besætningsmedlemmerfritages for krav om visum såvel som arbejdstilladelse i forbindelse medophold på et værft, samt at virksomheder skal kunne ansøge om visum påderes gæsters vegne.Justitsministeriet bemærker, at Danske Maritimes forslag ikke vedrører deændringer, der foreslås i nærværende lovforslag.

Retspolitisk Forening

tilslutter sig generelt arbejdsgruppens anbefalinger,idet foreningen vurderer, at de foreslåede tiltag vil lette adgangen til for-retningsbesøg og i nogen grad give turisterhvervet bedre vilkår. Forenin-gen beklager imidlertid, at der efter foreningens opfattelse ikke er udsigt tilforbedring af vilkårene for iværksættere og deres samarbejdspartnere, somikke allerede er en del af ”det gode selskab”, eller for ganske almindeligeturister.Forslagene om indførelse af en akkrediteringsordning for udenlandskevirksomheder og om udvidelse af forhåndsgodkendelsesordningen for dan-ske virksomheder har til formål at forenkle procedurerne for de personer,der også hidtil har kunnet få visum efter en individuel vurdering. Formåleter derimod ikke at lempe praksis for de ansøgere, der hidtil har fået af-slag.

Aarhus Kommune

støtter regeringens ønske om at videreudvikle og for-bedre den nuværende visumpolitik samt signalere over for omverdenen, atDanmark er et tilgængeligt land, som er åbent over for samhandel med ud-landet.
4

2. Særligt om akkrediterings- og forhåndsgodkendelsesordningen for

forretningsrejsende

Dansk Arbejdsgiverforening

er positivt indstillet over for akkredite-ringsordningen for udenlandske virksomheder og fremhæver bl.a., at ord-ningen indeholder en lang række administrative forenklinger, som vilmedvirke til at signalere, at udenlandske forretningsforbindelser er vel-komne i Danmark.Dansk Arbejdsgiverforening fremhæver endvidere vigtigheden af, at for-håndsgodkendelsesordningen for virksomheder i Danmark udvides, da denvil medvirke til en mere smidig administration, også over for uddannelses-institutioner og organisationer.

Dansk Erhverv

bakker op om initiativet med en akkrediteringsordning forvirksomheder i udlandet efter nederlandsk forbillede, således at deresmedarbejdere og andre personer med fast tilknytning til virksomheden kanfå visum efter en særlig hurtig og smidig proces, da ordningen efter DanskErhvervs opfattelse vil gavne dansk erhvervsliv bredt.Dansk Erhverv støtter endvidere forslaget om, at den eksisterende for-håndsgodkendelsesordning for virksomheder i Danmark justeres, såledesat ansøgere, som er inviteret til Danmark af en forhåndsgodkendt virksom-hed, får mulighed for at få visum efter en særligt hurtig og smidig procedu-re, hvor en visumansøgning kan imødekommes direkte på repræsentatio-nen uden forelæggelse for Udlændingestyrelsen. Endvidere bakker DanskErhverv op om udvidelsen af forhåndsgodkendelsesordningen, således atdet ikke kun er erhvervsvirksomheder, der kan godkendes, men også ud-dannelsesinstitutioner, foreninger og organisationer. Dansk Erhverv anserudvidelsen af forhåndsgodkendelsesordningen som en stor gevinst for dan-ske virksomheder, der allerede har etableret samarbejde og samhandel medudenlandske virksomheder, ligesom udvidelsen af ordningen også vurderesat ville gavne yderligere samarbejde og samhandel mellem danske ogudenlandske virksomheder, uddannelsesinstitutioner, foreninger og organi-sationer.Dansk Erhverv støtter ligeledes forslagene til bestemmelser vedrørendeinddragelse af akkrediteringer og forhåndsgodkendelser samt afskæring afklageadgang i forhold til ansøgninger om akkreditering og forhåndsgod-kendelse.
5

Dansk Industri

hilser forslaget om indførelse af en akkrediteringsordningfor udenlandske virksomheder og udvidelse af den eksisterende forhånds-godkendelse af danske virksomheder velkomment.Forslaget vil efter Dansk Industris opfattelse gøre det enklere for uden-landske samarbejdspartnere at komme til Danmark og vil ikke alene styrkesamhandlen, men også styrke danske virksomheders og videninstitutionersmuligheder for at tiltrække og samarbejde med udenlandske ressourceper-soner.

Institut for Menneskerettigheder

anbefaler, at der fastsættes klare ogtransparente kriterier for akkreditering efter Red Carpet-ordningen, og atordningen løbende evalueres med henblik på at undgå forskelsbehandlingog vilkårlighed i anvendelsen af kriterierne.Ved udmøntningen af akkrediteringsordningen på de enkelte repræsentati-oner skal ordningen tilpasses til de lokale forhold, således at de enkelteordninger udformes under hensyntagen til den asyl- og immigrationsrisi-ko, der kendetegner et givent land eller område. De nærmere kriterier forakkreditering skal derfor fastsættes i forbindelse med indførelsen af ord-ningerne på de enkelte repræsentationer, og det forudsættes i den forbin-delse, at der vejledes om ordningerne – herunder kriterierne for akkredite-ring – på de enkelte repræsentationers hjemmesider.Det er endvidere forudsat, at der skal gennemføres årlig kontrol af repræ-sentationernes administration af ordningen.

Landsorganisationen i Danmark

tilslutter sig forslaget om udvidelse afordningen med forhåndsgodkendelse af danske virksomheder, herunderudvidelsen til visse organisationer og uddannelsesinstitutioner.

Aarhus Kommune

tilslutter sig forslagene om indførelse af en akkredite-ringsordning for udenlandske virksomheder og om udvidelse af den hidti-dige forhåndsgodkendelsesordning for danske virksomheder.

3. Særligt om kompetencefordelingen på visumområdet

Advokatrådet

tilslutter sig forslaget om, at repræsentationerne får kompe-tence til at give afslag i de sager, som i dag forelægges for Udlændingesty-relsen med henblik på afslag, samt at afgørelserne i første omgang medde-les alene ved brug af den standardformular, der fremgår af visumkodek-6
sens bilag VI. Idet disse afgørelser ikke opfylder forvaltningslovens be-grundelseskrav, finder Advokatrådet det endvidere hensigtsmæssigt at ind-føre en ordning, hvorefter repræsentationernes afgørelser om afslag ansesfor påklaget ex officio til Udlændingestyrelsen, der herefter, hvis afslagettiltrædes, vil kunne gøre dette i form af en afgørelse, der opfylder de sæd-vanlige begrundelseskrav.Advokatrådet finder det imidlertid betænkeligt, hvis ordningen kommer tilat indebære, at Justitsministeriet ikke skal være klageinstans i forhold tilUdlændingestyrelsens afgørelser. Advokatrådet anfører i den forbindelse,at retssikkerhedsmæssige grunde taler for at bibeholde Justitsministerietsom klageinstans, når ansøgeren først har modtaget den egentlige begrun-delse for afslaget med Udlændingestyrelsens afgørelse.Forslaget om ændret kompetencefordeling på visumområdet indebærer, atde danske repræsentationer får mulighed for at meddele afslag ved brug afen standardformular i de visumsager, der kan oplyses tilstrækkeligt påstedet. De mere komplicerede sager, der kræver yderligere undersøgelser,skal stadig forelægges for Udlændingestyrelsen. Anvendelsen af en stan-dardformular i de fuldt oplyste sager indebærer selvsagt, at ansøgerne iførste omgang får en mindre udførlig begrundelse for afgørelsen, end til-fældet er i dag, men i sådanne tilfælde skal sagerne ex officio fremsendestil Udlændingestyrelsen med henblik på klagesagsbehandling, hvorfor an-søgerne i alle tilfælde vil modtage en fyldestgørende begrundelse, hvis enansøgning ikke imødekommes. Udlændingestyrelsen har adgang til allesagens akter – herunder alt, hvad ansøgeren har indleveret til støtte foransøgningen – og styrelsen vil inddrage alle relevante oplysninger ved af-gørelsen af sagen, uanset om repræsentationen har tillagt de pågældendeoplysninger betydning, og uanset om der henvises til oplysningerne i enklage.I sager, hvor Udlændingestyrelsen stadfæster en repræsentations afgørel-se, vil ansøgeren desuden have mulighed for at få sagen genoptaget, hvisder fremkommer oplysninger, som Udlændingestyrelsen ikke var bekendtmed på tidspunktet for den oprindelige afgørelse, og som må antages atville have medført en væsentlig anden vurdering af sagen.En ordning som den af Advokatrådet foreslåede, hvorefter visumsager skalbehandles i tre instanser, forekommer efter Justitsministeriets opfattelseunødigt ressourcekrævende, ligesom indførelsen af en sådan ordning ogsåvil harmonere dårligt med, at et af formålene med den ændrede kompeten-7
cefordeling er at gøre visumsystemet mindre bureaukratisk og lettere gen-nemskueligt for borgerne. Det bemærkes i øvrigt, at Udlændingestyrelsensafgørelser i visumsager kun i begrænset omfang bliver omgjort af Justits-ministeriet.

Dansk Erhverv

støtter forslaget om, at de danske repræsentationer fårkompetence til at meddele afslag i alle sager, som kan oplyses tilstrække-ligt på stedet, således at Udlændingestyrelsen alene skal behandle visum-ansøgninger i første instans, hvis sagerne kræver yderligere undersøgelser,inden der kan træffes afgørelse. Ændringerne vurderes at nedbringe sags-behandlingstiden betydeligt, hvilket vil være til stor gavn for dansk er-hvervsliv.

Dansk Industri

hilser forslaget om, at de danske repræsentationer skalkunne meddele afslag i visumsager, velkomment, idet Dansk Industri vur-derer, at forslaget vil forbedre Danmarks muligheder for at indgå gensidigerepræsentationsaftaler med lande, der ønsker at give Danmark afslags-kompetencen i forbindelse med repræsentationsaftalen.Dansk Industri bemærker, at en væsentlig udfordring i forbindelse medsamhandlen med udlandet og tiltrækningen af turister er, at Danmark ikkeer repræsenteret i samtlige lande eller har indgået repræsentationsaftalermed andre Schengenlande i forhold til udstedelsen af visa til Danmark.

Foreningen af Udlændingeretsadvokater

kan ikke tilslutte sig forslagetom, at de danske repræsentationer i udlandet får kompetence til at meddeleafslag på visum i de sager, som repræsentationerne i dag forelægger forUdlændingestyrelsen med henblik på afslag. Foreningen anser det såledesfor problematisk, at repræsentationerne alene vil skulle udfylde en stan-dardformular med et afkrydsningsskema, og at afgørelsen således ikke vilopfylde begrundelsespligten i forvaltningslovens § 24. Foreningen finderikke, at ansøgernes retssikkerhed tilgodeses, hvis repræsentationernes af-slag anses for påklaget ex officio til Udlændingestyrelsen, idet ansøgerneførst vil få en konkret begrundet afgørelse, hvis afgørelsen stadfæstes afUdlændingestyrelsen. Foreningen anfører, at det vil være nærmest umuligtat skrive en begrundet klage over en afgørelse meddelt ved brug af stan-dardformularen, og at formålet med to-instans princippet dermed fjernes,idet ansøgeren først efter afgørelsen i anden instans vil kunne se, hvad derer den egentlige begrundelse for afslaget.
8
Foreningen af Udlændingeretsadvokater anfører endvidere, at justitsmini-sterens bemyndigelse efter § 39, stk. 2, til at fastsætte nærmere regler påvisumområdet ikke bør udvides, idet fastsættelsen af kriterier for, hvilkesagstyper der kan afgøres med afslag på repræsentationerne, og hvilkesagstyper der skal forelægges for Udlændingestyrelsen, efter foreningensopfattelse bør fastsættes ved lov.

Institut for Menneskerettigheder

anfører, at forvaltningslovens reglerom begrundelse ikke bør fraviges i forbindelse med de danske repræsenta-tioners afslag på visum.Som tidligere nævnt indebærer forslaget om ændret kompetencefordelingpå visumområdet, at de danske repræsentationer får mulighed for at med-dele afslag ved brug af en standardformular i fuldt oplyste visumsager,mens sager, der kræver yderligere undersøgelser, stadig skal forelæggesfor Udlændingestyrelsen.I sager, hvor en repræsentation meddeler afslag på visum ved brug af enstandardformular, og hvor Udlændingestyrelsen stadfæster denne afgørel-se, vil ansøgeren modtage en konkret begrundelse for afgørelsen fra Ud-lændingestyrelsen. Hvis ansøgeren (eller dennes advokat) herefter vurde-rer, at afgørelsen er truffet på et urigtigt eller utilstrækkeligt grundlag, vilden pågældende have mulighed for at anmode om genoptagelse af sagenefter almindelige forvaltningsretlige principper under henvisning til de nyeoplysninger. Det bemærkes endvidere, at Udlændingestyrelsens afgørelseri visumsager kun sjældent bliver omgjort af Justitsministeriet.

Ægteskab Uden Grænser

anser det for vigtigt, at det er så let og billigtsom muligt at ansøge om visum med henblik på familiebesøg. Foreningentilslutter sig på den baggrund forslaget om ændring af kompetenceforde-lingen på visumområdet, idet dette vil forbedre Danmarks muligheder forat indgå repræsentationsaftaler og dermed føre til flere ansøgningssteder.

Aarhus Kommune

anser det for væsentligt, at en ændring af kompetence-fordelingen på visumområdet vil forbedre Danmarks muligheder for atindgå gensidige repræsentationsaftaler, idet dette vurderes at ville forbedredanske virksomheders muligheder for samhandel med udlandet og at styr-ke Danmarks image som turistland.
9

4. Særligt om justeringen af karensreglerne

Advokatrådet

tilslutter sig forslaget om at ændre udlændingelovens ka-rensregler, således at indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse un-der et visumophold kun skal medføre karens, hvis udlændingen faktisk harbenyttet ansøgningen om opholdstilladelse til at forlænge opholdet i Dan-mark ud over det meddelte visums gyldighed.

Dansk Arbejdsgiverforening

anser det for vigtigt, at karensreglerne ju-steres, således at der kan ske fravigelse i særlige situationer, hvor reaktio-nen ikke står i forhold til udlændingens overskridelse af det udstedte vi-sums gyldighed.

Dansk Erhverv

tilslutter sig forslaget om mindre justeringer af karensreg-lerne, således at det bliver muligt at fravige karensreglerne af særligegrunde, f.eks. hvis en afskæring af udlændingens muligheder for at få vi-sum vil påføre danske virksomheder uforholdsmæssige omkostninger ellerproblemer. Dansk Erhverv er af den opfattelse, at denne justering vil med-virke til, at Danmark fremstår som et åbent og tilgængeligt land, hvorsamhandel og samarbejde med udlandet prioriteres højt.

Dansk Industri

hilser justeringen af karensreglerne velkommen, idet denuværende regler efter Dansk Industris opfattelse betyder, at selv en min-dre undskyldelig overskridelse af opholdet i Danmark automatisk fører tilen karensperiode på mindst tre år.

Foreningen af Udlændingeretsadvokater

tilslutter sig forslaget om, atder indføres mulighed for at dispensere fra reglerne om karens som følgeaf visumoverskridelser. Foreningen finder imidlertid, at formuleringen afden foreslåede bestemmelse er uigennemskuelig, ligesom foreningen ikkeønsker, at dispensationsadgangen skal være begrænset til sager, hvor et af-slag på visum vil få åbenbare konsekvenser for danske virksomheder. For-eningen foreslår, at der i stedet gives mulighed for, at myndighederne kanfravige karensreglerne i sager om mindre overskridelser, hvor proportiona-litetsbetragtninger taler imod, at udlændingen pålægges karens.Foreningen af Udlændingeretsadvokater tager generelt afstand fra reglerneom karens ved indgivelse af ansøgninger om opholdstilladelse, men kantilslutte sig forslaget om, at en ansøgning om arbejdstilladelse ikke skaludløse karens, selv om ansøgeren får afslag på opholdstilladelse. Forenin-gen er enig i, at karensreglerne kan afholde udlændinge fra at ansøge om10
arbejdstilladelse, hvis de ikke tør løbe risikoen for at blive afskåret fra at fåvisum til Danmark i 5 år.Foreningen af Udlændingeretsadvokater kan tilslutte sig forslaget om, atindgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse under et visumophold ik-ke længere skal føre til, at udlændingen pålægges karens, hvis den pågæl-dende udrejser i overensstemmelse med det udstedte visums gyldighed.

Retspolitisk Forening

anfører, at forslaget om justering af karensreglerneforekommer unødigt forsigtigt. Foreningen henviser i den forbindelse tildet af arbejdsgruppen anførte om, at ingen af de andre nordiske lande harregler svarende til de danske karensregler.

Ægteskab Uden Grænser

giver udtryk for det synspunkt, at karensregler-ne helt bør afskaffes, idet reglerne efter foreningens opfattelse ikke tjenernoget sagligt formål og kun anvendes yderst sjældent.Ægteskab Uden Grænser anfører bl.a., at reglerne om karens som følge afvisumoverskridelser eller på baggrund af en tidligere asylansøgning erunødvendige, idet en ansøgers tidligere misbrug af visumsystemet ogsåkunne begrunde et afslag ud fra en konkret vurdering af immigrationsrisi-koen.Ægteskab Uden Grænser anfører endvidere, at reglerne om karens somfølge af indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark efterforeningens opfattelse er en ulogisk straf, som kommer bag på mange af demennesker, der rammes af den, fordi de i forbindelse med sagen om op-holdstilladelse har fået ret til at blive i Danmark på processuelt ophold.

Aarhus Kommune

støtter forslagene om justering af karensreglerne.For så vidt angår reglerne om karens som følge af visumoverskridelserbemærker Justitsministeriet, at den foreslåede undtagelsesbestemmelseskal fortolkes snævert, idet det fortsat vil være den enkelte udlændings an-svar at være opmærksom på gyldigheden af et udstedt visum og at udrejsei overensstemmelse hermed. Karensreglerne har til formål at virke præ-ventivt i forhold til misbrug af visumsystemet, og reglerne bør kun fravigesi særlige tilfælde, hvor anvendelse af reglerne ville udgøre en åbenbartuforholdsmæssig reaktion. På den anden side finder Justitsministeriet ikke,at undtagelsen på forhånd bør begrænses til bestemte situationer, idet deri hvert enkelt tilfælde må foretages en konkret vurdering, hvori bl.a. indgår11
visumoverskridelsens varighed, baggrunden for visumoverskridelsen, den-nes betydning for vurderingen af den aktuelle immigrationsrisiko og kon-sekvenserne ved anvendelse af karensreglerne for såvel udlændingen somden herboende vært eller virksomhed.I forhold til karens som følge af ansøgninger om opholdstilladelse bemær-kes det, at reglerne finder anvendelse, hvis ansøgningen indgives under vi-sumophold i Danmark, uanset om udlændingen efterfølgende meddelesprocessuelt ophold.Ved behandlingen af sager, hvor der kan blive tale om at pålægge en ud-lænding karens på grund af en ansøgning om opholdstilladelse, påses det,at der er vejledt om karensreglerne i forbindelse med indgivelsen af an-søgningen om opholdstilladelse.

5. Særligt om visumpraksis for visumpligtige søfolk

Nærværende udkast til lovforslag bygger i vidt omfang på anbefalingernefra en tværministeriel arbejdsgruppe om revision af visumreglerne, somafgav rapport i juni 2013. Lovudkastet omfatter således de af arbejdsgrup-pens anbefalinger, der forudsætter en lovændring, mens arbejdsgruppensøvrige anbefalinger vurderes at kunne gennemføres administrativt.I forbindelse med nærværende høring har en række organisationer fremsatbemærkninger til arbejdsgruppens forslag om smidiggørelse af praksis forvisumpligtige søfolk.Justitsministeriet kan oplyse, at der arbejdes på at smidiggøre visumsags-behandlingen for visumpligtige søfolk, bl.a. – som anbefalet af arbejds-gruppen – ved fastholdelse af en fleksibel administration af reglerne omnødviseringer ved grænsen og gennem øget anvendelse af visa gældendefor flere indrejser og med længere gyldighed.Initiativerne i forhold til visumpligtige søfolk vurderes at kunne gennemfø-res administrativt og indgår derfor ikke i lovforslaget.
12

III. Lovforslaget i forhold til lovudkastet

I forhold til lovudkastet indeholder lovforslaget følgende indholdsmæssigeændringer:I den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 4 e er det tilføjet,at muligheden for at meddele afslag ved brug af visumkodeksens stan-dardformular ikke gælder for udlændinge omfattet af EU-reglerne, jf.bestemmelsens stk. 2.Det skyldes, at udlændinge, der skal have deres ansøgning behandletefter EU-reglerne, kun kan meddeles afslag på visum ud fra hensynettil den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, samt at negative afgø-relser over for disse udlændinge skal indeholde en fuldstændig begrun-delse.I den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 4 e er det endvide-re tilføjet, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om, i hvilketilfælde repræsentationerne kan træffe afgørelse alene ved brug af vi-sumkodeksens standardformular, jf. bestemmelsens stk. 3.Samtidig er den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 46 a,stk. 8, ændret, således at der vil være almindelig adgang til at påklageen repræsentations afgørelse om afslag, annullering eller inddragelse afet visum i sager, hvor afgørelsen fuldt ud opfylder forvaltningslovenskrav til begrundelsens indhold, mens afgørelser, der meddeles aleneved brug af visumkodeksens standardformular, vil blive anset for på-klaget ex officio.Baggrunden for disse ændringer i forhold til lovudkastet er, at Justits-ministeriet og Udenrigsministeriet efter nærmere drøftelser har identi-ficeret nogle afgørelsestyper, hvor repræsentationerne vil kunne giveen begrundelse for afgørelsen, som fuldt ud opfylder forvaltningslo-vens krav, og hvor der derfor ikke er behov for den særlige beskyttelse,som ordningen med ex officio påklage skal sikre.Det forudsættes, at repræsentationerne skal benytte visumkodeksensstandardformular, og at afgørelserne følgelig skal anses for påklaget exofficio, medmindre justitsministeren har bestemt andet. Sidstnævntekan være tilfældet i sager, hvor afgørelsen hviler på objektivt konsta-terbare forhold, og hvor repræsentationerne derfor vil kunne give en13
begrundelse, der fuldt ud opfylder forvaltningslovens krav, f.eks. hvisansøgeren har fremvist et falsk rejsedokument eller har undladt efteranmodning at indlevere nødvendig dokumentation.Herudover er der foretaget visse mindre ændringer af sproglig og lovtek-nisk karakter.
14