Transportudvalget 2013-14
L 58
Offentligt
1318344_0001.png
1318344_0002.png
1318344_0003.png
1318344_0004.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 4
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmålASamrådsspørgsmål A – TRU alm. del,stillet til transportministeren den 17.december 2013:Finder ministeren det acceptabelt, atFolketinget skal 3. behandle L 58vedrørende ændrede bødesatser forovertrædelse af godskørselsloven ogbuskørselsloven, når der i forbindelsemed udvalgsbehandlingen ikkeforeligger et klart svar fra regeringenpå det relevante spørgsmål om, hvormange bøder, der er givet for ulovligcabotagekørsel på busområdet?Svar:Transportministeriet ligger desværreikke inde med oplysningerne tilbesvarelsen af de spørgsmål, der er
Side 2 af 4
stillet i forbindelse med udvalgsbehand-lingen om, hvor mange bøder, derkonkret er givet for ulovligcabotagekørsel på busområdet.Det er Justitsministeriets område, og deter derfor også dem, der har bidraget tilbesvarelsen.Af Justitsministeriets svar fremgår det,at det ikke er muligt at fremskaffe deefterspurgte oplysninger, medmindreder iværksættes en ressourcekrævendemanuel gennemgang i politikredsene afsamtlige sager af ulovlig cabotagekørsel.Justitsministeriet har ikke fundetanledning til at iværksætte dennegennemgang på det foreliggendegrundlag, og det har jeg forståelse for.
Side 3 af 4
Når det er sagt, vil jeg gerneunderstrege, at der altid har væretparallelitet mellem bødesatserne pågods- og busområdet, fordi der i beggetilfælde er tale om erhvervsmæssigvejtransport, som kræver tilladelse.Derfor er overtrædelse af reglerne –uanset om det finder sted på det eneeller det andet område – ligeuacceptable og bør straffes på sammemåde. Derfor omfatter lovforslaget ogsåændringer i busloven – og så er det dakun glædeligt, hvis der rent faktisk, somspørgsmålene fra Kristian Pihl lægger optil, ikke er mange overtrædelser påbusområdet.Så ja, jeg finder det stadigvækacceptabelt, at Folketinget skal 3.
Side 4 af 4
behandle lovforslaget på detforeliggende grundlag.