Transportudvalget 2013-14
L 58 Bilag 9
Offentligt
1313058_0001.png
1313058_0002.png
1313058_0003.png
1313058_0004.png
Til lovforslag nr.L 58
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 12. december 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Ændring af bødesatser)[af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)]1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-forslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til1. behandling den 21. november 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 2. septem-ber 2013 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13,TRU alm. del – bilag 341. Den 31. oktober 2013 sendtetransportministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Danske Busvognmænd og ITD(Brancheorganisation for den danske vejgodstransport).Transportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Danske Busvognmænd og ITD (Branche-organisation for den danske vejgodstransport) mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-get.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Venstres, Liberal Alliances og Konservative Folkepartismedlemmer af udvalget kan ikke støtte dette lovforslag, derindebærer en markant forhøjelse af bøderne for brud pågodskørselsloven og buskørselsloven.For det første blev bødesatserne for brud på godskørsels-loven og buskørselsloven hævet markant så sent som i 2012.Regeringen har ikke fremlagt dokumentation for, at danskelastbilvognmænd eller busvognmænd i det seneste 1½ år harbrudt loven i forøget omfang, hvorfor den foreslåedemarkante forøgelse af bødeniveauet er utidig og irrelevant.Vognmænd skal naturligvis overholde love og regler, så vifår en fair konkurrence og sikkerhed på vejene. Men der erintet belæg for at hæve hele bødeniveauet så kort tid efterden seneste skærpelse.For det andet er de foreslåede bødesatser ude af proporti-oner i forhold til de konkrete forseelser. Der savnes en ek-stra kategori af sanktioner i nærmere definerede tilfælde,hvor en vognmand eller en chauffør utilsigtet kommer til atbegå en bagatelagtig forseelse. I sådanne tilfælde kunne po-litiet passende give en advarsel eller en mindre bøde påf.eks. 1.000 kr.For det tredje rammer lovforslaget helt ved siden af i for-hold til det vigtige mål om at forebygge ulovlig cabotage-kørsel. Dette mål nås bedst, ved at risikoen for at blive af-sløret i en vejkontrol er stor, hvorfor det hilses velkommen,at politiets vejkontroller er blevet styrket med deraf følgendeafskrækkende effekt.For det fjerde vil en generel forøgelse af bøderne i særliggrad ramme danske lastbilvognmænd og danske busvogn-mænd. Af høringssvarene spores en forståelig dyb skepsis
DokumentIdJournalnummer
2
over for dette lovforslag. Eksempelvis er det komplet ufor-ståeligt for danske busvognmænd, at de som en udløber afcabotagedebatten for lastbiler skal udsættes for en genereldramatisk forøgelse af bøderne på flere hundrede procent –og det blot 1½ år efter den seneste forøgelse af bøderne.Denne skærpede sanktion over for busvognmændene er isærlig grad urimelig, på baggrund af at regeringen ikke i be-handlingen af dette lovforslag har fremlagt dokumentationfor, at der siden 2009 er sket et eneste brud på cabotagereg-lerne for buskørsel i Danmark.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter de hø-jere bøder for ulovlig cabotagekørsel. Ulovlig cabotagekør-sel er stærkt konkurrenceforvridende og bør derfor bekæm-pes med alle midler, herunder skærpede sanktioner og enøget politiindsats.Når Dansk Folkeparti ikke kan støtte det samlede lovfor-slag, skyldes det de helt urimelige bødestørrelser for danskevognmænd. Her havde Dansk Folkeparti gerne set en baga-telgrænse og bøder på 1.000 kr. for de små forseelser. DanskFolkeparti kan heller ikke støtte, at busvognmændene med-tages i lovforslaget, da der ikke er dokumentation for, atbusvognmændene har brudt cabotagereglerne – regler, som iøvrigt ikke er de samme som for transportbranchen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. ÆndringsforslagÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 17, stk. 5,ændres »over-trædelsens karakter« til: »karakteren af den begåede over-trædelse«.
[Præcisering af ordlyd samt anvendelseskriterier]Til § 22)I det undernr. 3foreslåede§ 22, stk. 5,ændres »over-trædelsens karakter« til: »karakteren af den begåede over-trædelse«.[Præcisering af ordlyd samt anvendelseskriterier]BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede ændring i godskørselslovens § 17,stk. 5, sikres det, at ordlyden af godskørselslovens § 17, stk.4 og 5, bliver enslydende, således at der ikke er tvivl om, atkriterierne for anvendelsen af de to bestemmelser skal værede samme. Det betyder, at der ved udmåling af straffen forovertrædelse af godskørselsloven, forskrifter udstedt i med-før heraf eller vilkår, der er fastsat i en tilladelse eller god-kendelse i henhold til loven eller forskrifter udstedt i medføraf denne, og for overtrædelse af EU-regler vedrørende for-hold, der er omfattet af denne lov, kan lægges vægt på, hvil-ke økonomiske gevinster der er opnået eller forsøgt opnåetved den pågældende overtrædelse, samt karakteren af denbegåede overtrædelse og overtrædelsens grovhed.Til nr. 2Med den foreslåede ændring i buslovens § 22, stk. 5, sik-res det, at ordlyden af buslovens § 22, stk. 4 og 5, bliverenslydende, således at der ikke er tvivl om, at kriterierne foranvendelsen af de to bestemmelser skal være de samme. Detbetyder, at der ved udmåling af straffen for overtrædelse afbusloven, forskrifter udstedt i medfør heraf eller vilkår, derer fastsat i en tilladelse eller godkendelse i henhold til loveneller forskrifter udstedt i medfør af denne, og for overtrædel-se af EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af dennelov, kan lægges vægt på, hvilke økonomiske gevinster der eropnået eller forsøgt opnået ved den pågældende overtrædel-se, samt karakteren af den begåede overtrædelse og overtræ-delsens grovhed.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Poul Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Christian Friis Bach (RV) Lone Loklindt (RV)Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 58Bilagsnr.12345678TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenSupplerende høringsnotat og kopi af høringssvar fra Dansk ErhvervUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetNotat af 28/11-13 fra ITD (Brancheorganisation for den danske vej-godstransport)1. udkast til betænkningHenvendelse af 6/12-13 fra Danske BusvognmændÆndringsforslag, fra transportministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 58Spm.nr.1TitelSpm. om at få oversendt en kopi af Kommissionens pilotprojektsagmod Danmark vedrørende dokumentation for cabotagekørsel og bø-dernes proportionalitet, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 28/11-13 fra ITD (Brancheor-ganisation for den danske vejgodstransport), til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange udenlandske busvirksomheder der siden forord-ning 1073/2009’s ikrafttræden er blevet straffet for ulovlig cabotage-kørsel i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er juridisk nødvendigt, at sanktionsbestemmel-serne i godskørselsloven og busloven er ens, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken hjemmel det baserer sig på, hvis sanktionsbestem-melserne i de to love skal være identiske, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget. Enslydende med spørgsmål 3Spørgsmålet er tilbagetaget. Enslydende med spørgsmål 4Spørgsmålet er tilbagetaget. Enslydende med spørgsmål 5Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-13 fra Danske Busvogn-mænd, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6789