Transportudvalget 2013-14
L 58 Bilag 6
Offentligt
Foretræde for Folketingets Transportudvalg, torsdag den 12.12.2013 vedrørende L 58.
Baggrunden for L58 er nye skærpede cabotage-regler for godskørsel.Bus- og godskørselslovene baserer sig begge på EU-regler og har i mange år haft sammestrukturelle opbygning. Men den seneste udvikling, hvor der er fastsat klare cabotageregler pågodsområdet, er et klart brud med denne tradition.På busområdet har vi ikke fået nye cabotage-regler. Der kan lovligt udføres cabotagekørsel, nårdet sker i en ”begrænset periode”. I praksis vil det være en ”begrænset periode” så længe det ikkeer permanent. Trafikstyrelsen tolker selv reglerne som værende kørsel i 2-3 måneder. Så det erklart at retstilstanden er en helt anden end de meget detaljerede regler der findes for godskørsel.Efter vores opfattelse vil EU-domstolen skulle anerkende udenlandske turistbusser lovligt udførercabotage kørsel i Danmark i endnu længere tid ende de 2-3 måneder som Trafikstyrelsen arbejdermed.I praksis kører udenlandske turistbusser i Danmark i hele sommerhalvåret (Påske til efterårsferie).Dette gælder særligt for København, hvor udenlandske turistbusser får en stadig stigendemarkedsandel. Der er meget lille kontrol på området, og den vedrører primært miljøgodkendelserog momsregistrering. Men ikke noget med om bussen er her i en ”begrænset periode” (cabotage).Vi har ikke kendskab til, at udenlandske busvirksomheder er blevet straffet for ulovlig cabotagekørsel i Danmark.Vi forstår derfor ikke, at busloven overhovedet er omfattet af dette lovforslag. Der er, efter voresopfattelse, ingen juridisk forpligtelse til det og vi forstår simpelt hen ikke det politiske ønske omfortsat at behandle de to love ens sanktionsmæssigt, når centrale materielle regler nu er vidtforskellige.Hvis transportministeren mener, at der er en juridisk forpligtigelse til at fastholde sammesanktionsregler i de to, nu materielt forskellige love, vil vi gerne have oplyst grundlaget herfor.Steen Bundgaard6. december 2013