Transportudvalget 2013-14
L 58 Bilag 2
Offentligt
1301880_0001.png
1301880_0002.png
1301880_0003.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
J.nr.: TS1020000-00023Dato 13. november 2013
Supplerende høringsnotatvedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Ændring af bødesatser)
1. IndledningTrafikstyrelsen har den 29. august 2013 sendt udkast til forslag til lov om æn-dring af godskørselsloven og busloven til høring hos de i bilag 1 nævnte orga-nisationer. Lovforslaget har også været offentliggjort på Høringsportalen.Høringsfristen udløb den 18. september 2013.I det følgende refereres og kommenteres Dansk Erhvervs bemærkninger. Be-mærkningerne er delt op i relevante emner. Trafikstyrelsens kommentarer tilde enkelte emner følger efter i kursiv.2. Ændring af generelle bødesatserDansk Erhverv kan ikke støtte forslaget om en generel forhøjelse af bødetak-ster for overtrædelser af godskørselsloven og finder det gældende bødeniveau,som blev indført ved lov nr. 167 af 28. februar 2012, passende. Dansk Erhverver desuden ikke bekendt med, at der siden marts 2012 har været hændelser –såsom et øget antal overtrædelser eller en stigning i grovheden af disse, derkan begrunde, at straffene på godskørselsområdet generelt skærpes. Desudenbemærkes, at en generel skærpelse af bødeniveauet på godskørselsområdetikke har været drøftet i Cabotageudvalget, ligesom drøftelserne i Cabotageud-valget på intet tidspunkt har berørt busområdet.Dansk Erhverv finder ikke, at cabotage og de øvrige strafområder i godskør-sels- og busloven er så nært forbundne, at en bødeforhøjelse på cabotageom-rådet kan begrunde en generel bødeforhøjelse på bus- og godsområdet.Dansk Erhverv bemærker desuden, at der skal være mulighed for at der givesmulighed for at afslutte rent formelle overtrædelser med en advarsel og synesdette bør fremhæves i lovforslaget.
Trafikstyrelsen finder ikke grundlag for at undlade en ændring af bødeniveauetpå busområdet. Dette skyldes bl.a., at styrelsen finder en overtrædelse af bus-loven er lige så alvorlig som en tilsvarende overtrædelse af godskørselsloven.Trafikstyrelsen ønsker desuden at fortsætte et sammenhængende bødeniveaumellem godskørsels- og busområdet.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at såfremt man alene forhøjede bødeniveau-et for overtrædelse af cabotagereglerne, ville det udgøre en ulovlig diskrimina-tion af udenlandske vognmænd. Derfor omfatter ændringen også danskevognmandsvirksomheders overtrædelse af gods- og buslovgivningen.Trafikstyrelsen kan oplyse, at det er muligt for politiet i tilfælde af overtrædel-ser af bagatelagtig karakter at vejlede eller give en mundtlig advarsel.

Bilag 1

Arbejdsgiverforeningen for Transport og LogistikCentralforeningen af Taxiforeninger i DanmarkDansk ArbejdsgiverforeningDanmarks NaturfredningsforeningDansk ErhvervDansk Kollektiv TrafikDansk Taxi RådDansk Transport og LogistikDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske SpeditørerDen Danske BilbrancheDet Centrale HandicaprådDet Økologiske RådDIDI TransportFagligt Fælles ForbundFDL Frie Danske LastbilvognmændITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransportKommunernes LandsforeningLandsorganisationen i DanmarkNOAH-TrafikRigsadvokatenRigspolitietTrafikselskaberne i Danmark
3