Transportudvalget 2013-14
L 58 Bilag 1
Offentligt
1295061_0001.png
1295061_0002.png
1295061_0003.png
1295061_0004.png
1295061_0005.png
1295061_0006.png
1295061_0007.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
J.nr.: TS1020000-00023Dato 25. september 2013
Høringsnotatvedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Ændring af bødesatser)
1. IndledningTrafikstyrelsen har den 29. august 2013 sendt udkast til forslag til lov om æn-dring af godskørselsloven og busloven til høring hos de i bilag 1 nævnte orga-nisationer. Lovforslaget har også været offentliggjort på Høringsportalen.Høringsfristen udløb den 18. september 2013.Følgende organisationer m.v. kan tilslutte sig forslaget eller har ikke haft be-mærkninger til forslaget:Erhvervsstyrelsen
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra:Arbejdsgiverforeningen for transport og logistik (ATL)Dansk Transport og Logistik (DTL)Danske BusvognmændDanske SpeditørerDI TransportFagligt Fælles Forbund (3F)Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)ITD - Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD)
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger. Be-mærkningerne er delt op i relevante emner. Trafikstyrelsens kommentarer tilde enkelte emner følger efter i kursiv.2. Ændring af generelle bødesatser3F kan generelt støtte de nye regler vedrørende bødeændringer og anser lov-forslaget for at give en retvisende beskrivelse af den brede enighed der var iudvalget desangående.DI Transport og ATL er enige i behovet for en differentiering af bødesatsernefor overtrædelser af bus- og godskørselsloven. Dog mener DI Transport ogATL, at der bør indføres en fjerde kategori af ”mindre overtrædelser”, hvor derkan nøjes med påtale eller maksimalt 500 kr. i bøde. Desuden er DI Transportog ATL enige i lovforslagets bemærkninger om, at den nuværende bødetakstpå 10.000 kr. for mindre alvorlige overtrædelser ikke er proportional. Dog be-mærkes, at bøden på 5.000 kr. stadig er for høj og uproportional på en rækkeområder.ITD er enig i, at bødesatser bør differentieres, således at der tages hensyn tilovertrædelsens grovhed, men bemærker, at et foreslået bødeniveau altid skalvære proportionalt i forhold til overtrædelsen. ITD efterlyser desuden et doku-menteret behov for en generel forhøjelse af bødeniveauet og henviser til, atdet ifølge lovforslaget skal have en præventiv effekt.DTL kan ikke støtte forslaget om en generel forhøjelse af bødetakster for over-trædelser af godskørselsloven og finder det gældende bødeniveau, som blevindført ved lov nr. 167 af 28. februar 2012, passende. DTL er ikke bekendtmed, at der siden marts 2012 har været hændelser – såsom et øget antalovertrædelser eller en stigning i grovheden af disse, der kan begrunde, atstraffene på godskørselsområdet generelt skærpes. Desuden bemærker DTL,at en generel skærpelse af bødeniveauet på godskørselsområdet ikke har væ-ret drøftet i Cabotageudvalget, ligesom drøftelserne i Cabotageudvalget påintet tidspunkt har berørt busområdet.Danske Busvognmænd mener, at der alene bør gennemføres bødeforhøjelserpå godskørselsområdet og ikke busområdet. Årsagen er, at der ikke er blevetlavet et tilsvarende udvalgsarbejde for så vidt angår buskørsel. Reglerne forcabotagekørsel med bus – som fastsat i forordning nr. 1073/2009 - er hellerikke tilsvarende klare og lette and håndhæve, idet de alene foreskriver, at ca-botagekørsel kan foregå i en begrænset periode.Danske Busvognmænd mener således ikke, at det er retssikkerhedsmæssigtforsvarligt med en forøgelse af bødestraffene for cabotagekørsel for så vidtangår buskørsel, så længe retsgrundlaget ikke er mere præcist.Det er Danske Speditørers opfattelse, at hvis der skal ske en forøgelse af bø-desatserne, må det være fordi, at det generelle bødeniveau er dokumenteretfor lavt og begrundes ud fra præventive overvejelser - særligt for så vidt angårfare for liv og legeme.Danske Speditører mener, at bøderne i den gældende godskørselslov alleredenu ikke er proportionale med den forseelse der strafpålægges – især bøder formindre forseelser er ikke proportionale. Danske Speditører vil, såfremt loven
gennemføres, opfordre til, at der i loven indarbejdes en mulighed for at afslutterent formelle overtrædelser med en advarsel.FDL bemærker, at der fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger un-der 2.1.2 Forslag til nye kriterier 3. afsnit, at der anbefales indført lavere bøde-satser end i dag på 5.000 kr. i de tilfælde, hvor der er tale om mindre alvorligeovertrædelser, f.eks. hvis fragtbrevet mangler oplysninger om navn, adresseeller underskrift på afsender. Dette skyldes, at den nuværende bødesats på10.000 kr. ikke altid vurderes at være proportional i forhold til overtrædelsensFDL finder teksten selvmodsigende og ønsker den fjernet.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at såfremt man forhøjede bødeniveauet forovertrædelse af cabotagereglerne uden at forhøje de øvrige bødesatser, villedet alene være udenlandske og ikke danske vognmænd der rammes, hvilketville være i strid med ligebehandlingsprincippet i EU. Det vurderes således atville udgøre en ulovlig diskrimination af udenlandske vognmænd.Det er desuden styrelsens opfattelse, at det ikke ville være proportionalt kun atskærpe bøderne for overtrædelser af cabotagereglerne, idet det generelle bø-deniveau på transportområdet ville blive uensartet. Derfor omfatter ændringenogså danske vognmandsvirksomheders overtrædelse af gods- og buslovgivnin-gen.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at bødestørrelserne er proportionale i forholdtil de økonomiske byrder, der er forbundet med opnåelsen af en tilladelse,samt den økonomiske uberettigede vinding, en vognmand kan tilegne sig vedat overtræde lovgivningen på vejtransportområdet.Trafikstyrelsen finder ikke grundlag for at undlade en ændring af bødeniveauetpå busområdet. Dette skyldes bl.a., at styrelsen finder en overtrædelse af bus-loven er lige så alvorlig som en tilsvarende overtrædelse af godskørselsloven.Trafikstyrelsen ønsker desuden at fortsætte et sammenhængende bødeniveaumellem godskørsels- og busområdet.Trafikstyrelsen har noteret sig DI Transport og ATLs synspunkter vedrørendemindre bøder. Dog bemærkes, at Trafikstyrelsen ikke finder grundlag for atindføre bøder på maksimalt 500 kr. for overtrædelse af regler på gods- og bus-området, idet der til sammenligning henvises til, at bøden for at køre på cykeluden lys er 700 kr. Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at bøder for over over-trædelse af gods- og buslovgivningen ikke vil have nogen præventiv eller af-skrækkende effekt.Trafikstyrelsen kan oplyse, at det er muligt for politiet i tilfælde af overtrædel-ser af bagatelagtig karakter at vejlede eller give en mundtlig påtale.Trafikstyrelsen har noteret sig FDLs synspunkt vedrørende lovforslagets almin-delige bemærkninger under 2.1.2. Forslag til nye kriterier 3. afsnit. Afsnittetændres.Rigsadvokaten har udtrykt ønske om, at begrebet ”skærpende omstændighe-der” differentieres yderligere, ligesom det ønskes præciseret, hvilken indflydel-se skærpende omstændigheder forventes at have på bødeniveauet.Trafikstyrelsen har ændret lovforslaget i overensstemmelse med Rigsadvoka-tens bemærkninger.
3
3. Kriterier for udmåling af bøderFDL mener ikke, at det er relevant at lægge vægt på, hvilken økonomisk ge-vinst vognmanden kan opnå, da FDL finder, at det kun er speditøren, der harmulighed for at opnå en økonomisk gevinst. Det er FDLs opfattelse, at det erden indlejede vognmand, der straffes for den kørsel, som speditøren omkost-ningsfrit planlægger. FDL mener, at det er speditøren, som bør straffes forovertrædelser af reglerne på vejtransportområdet.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at det er sagligt og proportionalt at læggevægt på de økonomiske gevinster, som en vognmand potentielt opnår ved engiven overtrædelse i forbindelse med udmåling af en bøde.Trafikstyrelsen bemærker, at det er muligt at straffe aktører, der medvirker tilen overtrædelse efter straffelovens almindelige regler om medvirkensansvar.
4. Cabotagekørsel3F er generelt positiv overfor skærpelsen af bødeniveauet for overtrædelse afcabotagereglerne.DTL er generelt meget positivt stillet overfor, at bødetaksterne for ulovlig cabo-tagekørsel bliver skærpet, således at disse kan have en generel afskrækkendeog præventiv effekt.DI Transport og ATL støtter en indsats for at begrænse ulovlig godskørsel ogulovlig cabotagekørsel, idet man dog minder om, at cabotagekørsel er lovlig ogen EU-fastlagt rettighed på baggrund af forordning nr. 1072/2009, der er di-rekte gældende i Danmark.FDL mener ikke, at bøder for overtrædelse cabotage i henhold til forordning nr.1072/2009 artikel 8, stk. 2, bør stå alene. Det er FDLs opfattelse, at transpor-ten skal stoppes, og det ulovligt læssede nationale gods skal aflæsses indenden internationale transportport kan fortsætte og afsluttes, hvorefter der skalreturneres ud af landet uden last. Det er norsk praksis.Danske Speditører, DI Transport og ATL kan ikke støtte forslaget om kumulati-on af bøderne ved overtrædelse af dokumentationskravet ved udførelse af ca-botagekørsel. At flere mindre fejl, med udgangspunkt i de nu foreslåede forhø-jede satser, kan resultere i bøder af ikke uvæsentlige størrelser, er efter Dan-ske Speditørers opfattelse på ingen måde i overensstemmelse med, at der børvære proportionalitet imellem forseelsen og den straf, der pålægges. DI Trans-port og ATL mener bl.a., at ifølge forslaget kan tre små sjuskefejl medføre enbøde på 15.000 kr. og at bøden for overtrædelse af dokumentationskravet vedudførelse af cabotage er uproportional, da bøden ikke står i et rimeligt forholdtil overtrædelsens karakter, jf. forordning nr. 1072/2009 artikel 16.ITD mener, at lovforslagets anbefaling af udmåling af bøden for manglendedokumentation ved udførsel af cabotagekørsel reelt betyder, at der indføreskumulation. ITD mener ikke, at en bøden (på 5.000 kr. pr. manglende oplys-ning – dog højst 15.000 kr.) for manglende dokumentation ved udførelse afcabotagekørsel er proportional. På en række områder er 5.000 kr. stadigvækfor højt og ikke proportionalt, da der her er tale om bagatelagtige overtrædel-
ser. ITD kan ikke støtte en indførelse af kumulation af bøderne for overtrædel-se af dokumentationskravene.ITD finder, at bødetaksten på 35.000 kr. for overtrædelse af cabotagereglerneikke bør finde anvendelse i de tilfælde, hvor en udenlandsk vognmand måtteudføre fire cabotageture inden for syv dage. Dette skyldes, at det ikke er allevognmænd, der selv disponerer deres biler.Desuden oplyser ITD, at de fleste bøder for ulovlig cabotagekørsel ifølge politi-et gives for mindre alvorlige overtrædelser, hvor der er tale om sjuskefejl idokumenterne. I tilknytning hertil mener ITD ikke, at lovforslaget vil få denønskede effekt.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at bøden for manglende eller mangelfulddokumentation ved udførelse af cabotagekørsel ifølge lovforslagets anbefalinger proportional på trods af bødens kumulative karakter, idet formodningen for,at der reelt udføres ulovlig cabotage er så anseelig, at bøden bør have en af-skrækkende størrelse. Det har dog været nødvendigt at fremhæve, at bødenfor manglende oplysninger i fragtbrevet ikke må kunne overstige bøden formanglende fragtbrev, da det ville kunne afstedkomme at mere gunstig situati-on for en vognmand, der smider et mangelfuldt fragtbrev væk i tilfælde af kon-trol.Efter Trafikstyrelsens opfattelse udgør fire cabotageture på syv dage en ”megetalvorlig overtrædelse” af cabotagereglerne. Trafikstyrelsen finder således ikkeat der er tale om en simpel disponeringsfejl, men derimod at der er tale om engrundlæggende overtrædelse af cabotagereglerne.Rigsadvokaten bemærker, at det det synes at fremgå af lovforslagets alminde-lige bemærkninger, at der kun sker kumulation af bøden, såfremt der er taleom flere overtrædelser af artikel 8, stk. 3, litra a – c, e og f.Trafikstyrelsen har ændret lovforslagets almindelige bemærkninger i overens-stemmelse med Rigsadvokatens bemærkninger.5. Absolut kumulation3F Transport mener, at kumulative bøder bør indføres.DI Transport og ATL bemærker, at man er modstandere af kumulation og ab-solut kumulation i forbindelse med overtrædelser af gods- og buskørselslovgiv-ningen og de i forslagets nævnte forordninger.Trafikstyrelsen har tidligere taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt der ertungtvejende årsager til at indføre absolut kumulation - senest ved lovforslagnr. L 47 (folketingsåret 2011/12), hvor bødeniveauet blev pristalsreguleret.Bestemmelsen om absolut kumulation udgik af lovforslaget, da der ikke fand-tes tungtvejende grunde til at fravige straffelovens principper om udmåling afbødestraf. Situationen vurderes ikke at være ændret siden da.
6. Tilbagekaldelse af tilladelser
5
3F Transport mener, at der i lovforslaget bør indføres kommentarer om mulig-hederne for tilbagekaldelse af tilladelser, når antallet af bøder når et vist ni-veau.Trafikstyrelsen kan oplyse, at det efter gods- og buskørselslovene er muligt attilbagekalde tilladelser i tilfælde af grove eller gentagne overtrædelser af vej-transportlovgivningen. Ved vurderingen heraf indgår antallet af overtrædelserpr. motorkøretøj pr. år samt overtrædelsernes grovhed.
7. Opsamling af erfaringer3F Transport opfordrer Trafikstyrelsen til at udarbejde en oversigt over erfarin-ger efter ikrafttræden af loven, herunder en oversigt over kontrolniveau ogbødepålæggelser. Det er 3Fs intention, at denne redegørelse skal udgøregrundlaget for en drøftelse mellem styrelsen og organisationerne om, hvorvidtdet nye regelsæt har haft den ønskede og forventede effekt.Trafikstyrelsen vil drøfte med politiet om mulighederne for at udarbejde enoversigt over kontrolniveau og bødeudskrivelser efter lovens ikrafttræden.

Bilag 1

Arbejdsgiverforeningen for Transport og LogistikCentralforeningen af Taxiforeninger i DanmarkDansk ArbejdsgiverforeningDanmarks NaturfredningsforeningDansk ErhvervDansk Kollektiv TrafikDansk Taxi RådDansk Transport og LogistikDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske SpeditørerDen Danske BilbrancheDet Centrale HandicaprådDet Økologiske RådDIDI TransportFagligt Fælles ForbundFDL Frie Danske LastbilvognmændITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransportKommunernes LandsforeningLandsorganisationen i DanmarkNOAH-TrafikRigsadvokatenRigspolitietTrafikselskaberne i Danmark
7