Tak.
Og tak for muligheden for at førstebehandle et lovforslag, som jeg synes er ganske vigtigt.
Det handler om, at vi er udfordret i Danmark med hensyn til ulovlig cabotagekørsel og social dumping, og vi skal selvfølgelig hele tiden kigge på, hvor vi kan stramme reglerne, så vi kommer ulovlighederne til livs.
Det handler ikke om alle de vognmænd, der kører lovligt derude.
Det her handler jo om, at når man kører ulovligt, skal man også straffes.
Hvis man kigger i forslaget, kan man se, at det jo er baseret på cabotageudvalgets rapport tilbage fra maj 2013, hvor parterne satte sig sammen og diskuterede, hvad der skulle til for at dæmme op for det.
Det blev nedsat af min forgænger, hr.
Henrik Dam Kristensen, tilbage i august 2012, og det havde 1 år til at komme med nogle forskellige anbefalinger.
Det er jo korrekt, at cabotageudvalgets arbejde ikke omfatter busområdet, hvilket flere ordførere også har været inde på.
Men busser kører også cabotage, og der har altid været parallelitet mellem bødesatserne på gods- og busområdet, fordi der i begge tilfælde er tale om erhvervsmæssig vejtransport, der kræver tilladelse.
Derfor er der også ændringer i busloven.
Desuden gælder ændringen i satserne både danske og udenlandske vognmænd, så man kan altså ikke sige, at der er diskrimineret via den måde, vi laver bøderne på.
Med lovforslaget foreslås det, at politiet og domstolene ved udmålingen af bødestraffen kan lægge vægt på, om overtrædelsen er mindre alvorlig, alvorlig eller meget alvorlig.
I dag har vi kun to kategorier:
mindre alvorlig og meget alvorlig.
I virkeligheden sætter vi jo i nogle forhold bødestraffen ned fra 10.000 kr.
til 5.000 kr.
Der er flere ordførere, der får det til at lyde, som om vi har sat bødestørrelserne op, men det er faktisk ikke tilfældet.
Der lægges også vægt på de økonomiske gevinster, der er opnået eller forsøgt opnået ved overtrædelsen.
Hvad er det, man konkret får ud af ikke at overholde loven?
Det skal selvfølgelig afspejle sig i bøderne, så vi har foreslået en øget differentiering af bødestørrelserne.
På den måde bliver nogle større og nogle mindre.
Med forslaget anbefales et bødeniveau på 5.000 kr.
for mindre alvorlige overtrædelser.
Jeg har noteret mig DTL's høringssvar, og jeg vil også gerne lige understrege, at det her altså på alle områder handler om en nedsættelse og ikke en forøgelse af de 10.000 kr.
Der er nogle bøder, der bliver øget, men mange af dem bliver altså mindre end i dag.
Det er, fordi vi mener, at der er tale om bagateller, men stadig væk ulovligheder.
15.000 kr.
er for alvorlige overtrædelser, og endelig er det 35.000 kr.
for meget alvorlige overtrædelser.
I dag ligger bødeniveauet som sagt mellem 10.000 og 25.000 kr.
alt efter karakteren.
Ud over ønsket om at ramme social dumping ønskes det med lovforslaget som sagt også at indføre mere proportionalitet i bødeniveauet.
Vi anbefaler derfor at indføre lave bødesatser på 5.000 kr.
i de tilfælde, hvor der er tale om nogle mindre alvorlige overtrædelser.
Det kan f.eks.
være, at der i dokumentationen for cabotagekørslen mangler oplysninger om navn og adresse eller en underskrift fra afsenderens side.
Den nuværende bødesats på 10.000 kr.
vurderes ikke altid at være proportional med overtrædelsens karakter.
Derudover anses ulovlig cabotagekørsel som en meget alvorlig overtrædelse, og det vil jeg gerne understrege er regeringens pointe.
Det udløser som udgangspunkt en bøde på 35.000 kr.
Et eksempel på det er, hvis man udfører mere end tre cabotageture på 7 dage; det er en del af EU-forordningen.
Hvis ulovlig cabotagekørsel udføres inden for en længere periode, f.eks.
14 dage, vil der være tale om skærpende omstændigheder.
Det vil betyde, at bøderne vil kunne fordobles eller tredobles.
De økonomiske sanktioner ved ulovlig cabotagekørsel skærpes ved en markant forhøjelse af bødestraffen.
Forslaget vil alene have negative konsekvenser for de vognmandsvirksomheder, som ikke overholder reglerne, så de kan jo vælge at overholde dem.
Det er derfor, vi laver love i Folketinget.
Og så kan vi håbe på, at der ved reduceret ulovlig cabotagekørsel vil være afledte positive konsekvenser for det danske transporterhverv.
Lovforslaget skal desuden ses i sammenhæng med den øvrige indsats, regeringen arbejder med på cabotageområdet.
Jeg forventer således, at en skærpelse af bøderne sammen med en øget kontrolindsats, som politiet gennemfører, og øget information, hvad jeg også ved branchen er optaget af, vil have en ganske effektiv, præventiv effekt.
Men vi stopper altså ikke her.
Som EU-reglerne er i dag, er de generelt meget svære at kontrollere og giver i praksis anledning til ganske vidtstrakte muligheder for at udføre cabotage.
Det var ikke det, der var meningen med reglerne i sin tid.
Det er derfor afgørende, at vi lægger et stærkt og vedvarende pres på EU for at ændre reglerne, så det bliver nemmere at dæmme op for snyd og misbrug.
Der er flere ordførere, der undervejs i debatten har sagt, at de gerne vil have, at vi kigger på at undtage busområdet.
Det ville være en stor ændring af al tidligere praksis på det her område, så vi fastholder fra regeringens side, at bus og gods skal ses i sammenhæng.
Jeg er villig til under lovbehandlingen i udvalget at kigge på, om vi kan diskutere spørgsmålet om bagateller.
Der er nogle, der har nævnt, at der er enkelte bagateller, vi bør kigge nærmere på.
Jeg vil gerne kigge på – også sammen med branchen – om der er noget, vi bør tale om.
Det, jeg tror er vigtigt, og som Enhedslistens ordfører også understregede i sin tale, er, at vi skal have en effektiv kontrolindsats, at vi skal komme den ulovlige cabotagekørsel til livs.
Med hensyn til Enhedslistens ønske om at drage speditørerne yderligere til ansvar vil jeg meget gerne oplyse Folketinget om, at det allerede i dag er muligt at komme efter speditørerne.
Jævnfør straffelovens § 23 kan man i dag dømme speditører for medvirkeransvar, og det er allerede sket, så det er muligt at idømme speditørerne en bøde, om end det efterforskningsmæssigt er svært.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at når man idømmer chaufføren en bøde, idømmer man også vognmanden en bøde.
Så det, der er tale om, er selvfølgelig at kigge på, hvordan sammenhængen i systemet er, hvilket jeg også forstår at Enhedslisten er optaget af.
Men som sagt har flere ordførere nævnt det her med bagateller, og jeg kigger gerne på det i forbindelse med lovarbejdet.
Og jeg vil sige tak for en konstruktiv behandling af forslaget, som jeg fornemmer at et flertal i Folketinget bakker op om.