Udenrigsudvalget 2013-14
L 56 Bilag 2
Offentligt
1297016_0001.png
1297016_0002.png

Til Folketingets Udenrigsudvalg

Vedrørende L 56 forslag til lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde og lovom støtte til danske investeringer i Østlandene:Den nye offentlighedslov, der træder i kraft 1. januar, giver ikke mulighed for at fastsætteundtagelser for offentlighed ved bekendtgørelse. Undtagelser i de nuværende bekendtgørelser forinvesteringsfonden for udviklingslande (IFU) og investeringsfonden for Østlandene (IØ) ophørerderfor med årets udgang. Det giver en god anledning til at overveje, om lukkethed om fondenesaktiviteter skal fortsætte.Offentlighedskommissionen noterede, at der i 2009 var 65 undtagelser for offentlighedsloven iandre love. Sådanne undtagelser har Folketinget vedtaget på en række områder. Som eksempel kannævnes, at undtagelsen i DSB-loven, der blev vedtaget i 1998, har betydet at DSB-ledelsen sidenstort set har kunnet operere i et lukket rum. Offentlighedskommissionen anbefalede, at der foretagesen nærmere vurdering af, om de særlige undtagelsesregler skal opretholdes.1Lovforslagene, som udviklingsminister Christian Friis Bach netop har fremsat i Folketinget, vilbetyde, at lukketheden om Danmarks bistand til erhvervsudvikling i udviklingslande og østlande vilfortsætte.Der er tale om generelle undtagelser for oplysninger om forretningsmæssige forhold. Dette begreber ikke nærmere defineret, men ifølge bemærkninger til lovforslagene gælder undtagelserne ikke forpersonalesager og andre interne administrative forhold i fondene. Disse forhold ved fondene ersåledes omfattet af offentlighedsloven inklusive denne lovs brede undtagelser for netoppersonalesager og interne forhold. Det bliver ikke forklaret i bemærkningerne hvilke oplysningerved fondene, der er omfattet af aktindsigt, men det må f.eks. gælde oplysninger om personalets lønog rejseomkostninger. Bestyrelsens honorarer og rejseomkostninger er omfattet af aktindsigt, hvisdisse forhold betragtes som interne administrative forhold. Fondene har tidligere ment, at projekterogså var undtaget fra miljøoplysningsloven, men denne opfattelse blev underkendt af FolketingetsOmbudsmand i 2006.2Det er kort nævnt i bemærkningerne til lovforslagene, at undtagelsen ikkegælder miljøoplysningsloven.De generelle undtagelser for forretningsmæssige forhold vil betyde, at der fortsat kan lukkes forindsigt i oplysninger om projekter, der støttes fra IFU og IØ f.eks. tilskud og garantier tilvirksomheder, vilkår, samarbejdspartnere i udviklingslande, tilsyn med implementering,evalueringer, resultater m.v.Aktiviteterne i Investeringsfonden for Østlandene (IØ) er under udfasning, og de følgendebemærkninger koncentreres derfor om investeringsfonden for udviklingslande (IFU)."Målet for Danmarks udviklingssamarbejde er at bekæmpe fattigdom og fremmemenneskerettigheder, demokrati, bæredygtig udvikling, fred og stabilitet i overensstemmelse medFN-pagten, Verdenserklæringen om Menneskerettighederne og FN’s konventioner om12
Offentlighedskommissionens betænkning 1510.2009 side 895Folketingets Ombudsmands beretning 2006 17-3
menneskerettigheder" lyder det i § 1 i lov om internationalt udviklingssamarbejde. Dennemålsætning følges op i lovens § 4, der fastslår: "Det påhviler udviklingsministeren at sikre åbenhedi forvaltningen af udviklingsbistanden." Kontrasten til disse proklamationer bliver skærende, hvisder i samme lov indsættes brede undtagelser fra offentlighedsloven.Danmark er forpligtet af FN-konventionen om borgerlige og politiske rettigheder. FN'sMenneskerettighedskomité (UNHRC), der i 2011vedtog en erklæring af konventionens artikel 19,nævner udtrykkeligt retten til aktindsigt som en del af informations- og ytringsfriheden.3Begrænsninger kan kun fastsættes efter streng vurdering af nødvendighed og proportionalitet ogkun for at beskytte et de hensyn, der er nævnt i konventionens art. 19. Det fremgår, at kravene tilåbenhed også omfatter halvoffentlige organer og offentlige funktioner, der udføres uden for denoffentlige sektor.4Offentlighedsloven har en almindelig undtagelse for oplysninger om forretningsforhold, nårbeskyttelse har væsentlig økonomisk betydning for en virksomhed. Denne undtagelse dækkersaglige beskyttelsesbehov for særligt forretningsfølsomme oplysninger. De generelle undtagelser ilovforslagene om fondene forudsætter ikke vurdering af nødvendighed og proportionalitet.Ifølge lovforslagenes bemærkninger offentliggør fondene i årsrapporter oplysninger om navn påprojekt, projektlandet, navne på deltagende danske virksomheder og den totale investering forprojektet samt den totale investering for fondene. Sådanne informationer i årsrapporter sikrer ikkemulighed for offentlig kontrol og debat om fondenes aktiviteter. De generelle undtagelser fraoffentlighedsloven betyder, at fondene selv i høj grad kan styre den offentlige information omprojekter.Det er vigtigt, at Folketinget nøje overvejer, om det vil være rigtigt at cementere lukketheden omdansk udviklingsbistand. Denne lukkethed er i strid med internationale bestræbelser for at sikreåbenhed og forebygge korruption. Jeg har ikke kendskab til tilsvarende lukkethed i andre lande.Offentlighed er afgørende for offentlig kontrol og debat. Offentlighed er også vigtig for at fremmeeffektivitet og tillid til fondenes arbejde herunder bred tillid i erhvervslivet til fair konkurrence omprojektstøtte fra fondene.Oluf Jørgensen, forskningschef i mediejura,Danmarks Medie- og Journalisthøjskole5. november 2013
Human Rights Committee, 2011, General comment No. 34Jørgensen, Oluf (2013):"TheScope of Freedom of Information. To What Legal Bodies andFunctions Does the Right of Access to Information Apply?"i bogen"Freedomof ExpressionRevisited. Citizenship and Journalism in the Digital Era"(editor: Ulla Carlsson), Nordicom4
3