Retsudvalget 2013-14
L 55
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. december 2013ProcesretskontoretChristina Thode Hansen2013-0037-0056997924
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven (Sikkerhed i retssale) (L 55), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2013.
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov ændring af retsplejeloven
(Sikkerhed i retssale) (L 55).
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. december2013 fra Dommerforeningen, jf. L 55 - bilag 7.”
Svar:
1.
Den Danske Dommerforening redegør i sit brev af 6. december 2013 tilFolketingets Retsudvalg på ny for sine synspunkter i relation til afviklingaf samtlige grundlovsforhør i Københavns Byret og i Retten på Frederiks-berg i den særligt sikrede retssal og den generelle sikkerhedssituation veddomstolene.Dommerforeningen anfører bl.a., at langt hovedparten af de sigtede bande-og rockermedlemmer af sikkerhedshensyn sidder fordelt i arrester over he-le landet. Endvidere anfører Dommerforeningen, at de midler, som blevtilført domstolene med finansloven for 2007 med henblik på at øge sikker-heden i retsbygningerne, ikke er tilstrækkelige, og at lovforslaget derforikke vil føre til øget sikkerhed for retternes personale.2.
Justitsministeriet kan i den forbindelse indledningsvis henvise til mini-steriets besvarelser af 2. december 2013 af spørgsmål nr. 2, 6, 7 og 8 af 22.november 2013 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget. End-videre kan Justitsministeriet henvise til ministeriets besvarelse af 4. de-cember 2013 af spørgsmål nr. 11 af 2. december 2013 fra FolketingetsRetsudvalg vedrørende lovforslaget.Herudover kan Justitsministeriet i forhold til det af Dommerforeningen an-førte om, at langt hovedparten af de sigtede bande- og rockermedlemmeraf sikkerhedshensyn sidder fordelt i arrester over hele landet, oplyse, at deter korrekt, at sigtede bande- og rockermedlemmer kan være fordelt i arre-ster over hele landet.Efter Justitsministeriets opfattelse vil etablering af en sikret retsbygningved Vestre Fængsel imidlertid give mulighed for i højere grad end i dag atplanlægge og gennemføre fremstillinger af sigtede og arrestanter på en me-re hensigtsmæssig og effektiv måde, herunder i forhold til transport afbande- og rockermedlemmer.
2
Hertil kommer, at som det bl.a. fremgår af pkt. 3.1.5 i lovforslagets almin-delige bemærkninger, må en del af de grundlovsforhør mv., der i dag fore-går ved Københavns Byret og Retten på Frederiksberg, med etableringenaf en særligt sikret retssal i en retsbygning ved Vestre Fængsel forventes atskulle foregå i denne retsbygning.Det vil i den forbindelse kræve en udvidet dommervagtordning at gennem-føre grundlovsforhør begge steder samme dag eller på samme tidspunkt.Af hensyn til at sikre en hensigtsmæssig og effektiv anvendelse af ressour-cerne ved Københavns Byret og ikke pålægge retten unødige omkostnin-ger forudsættes det med lovforslaget, at Københavns Byrets Dommervagtflyttes fra Københavns Politigård til en retssal i den nye retsbygning, nårdenne er klar til at blive taget i brug.Af samme grund forudsættes med lovforslaget også, at dommervagten vedRetten på Frederiksberg flyttes til en retssal i den nye retsbygning ved Ve-stre Fængsel.For så vidt angår det, som Dommerforeningen anfører om, at der med lov-forslaget ikke følger midler med til domstolenes sikkerhedskontrol, skalJustitsministeriet henvise til, at den del af lovforslaget, som angår hjemmeltil sikkerhedskontrol, bygger på et ønske fra bl.a. Dommerforeningen, dersåledes har peget på muligheden for, at der tilvejebringes udtrykkelighjemmel til, at der kan etableres sikkerhedskontrol ved indgangen til ret-terne i form af undersøgelse af publikums yderbeklædning f.eks. ved an-vendelse af metaldetektor og mulighed for visitation. Der henvises hervedogså til pkt. 3.2.1 – 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.På den baggrund foreslås det med lovforslaget, at der i retsplejeloven ind-sættes en udtrykkelig hjemmel til, at vedkommende retspræsident kan be-stemme, at personer, som ønsker adgang til retten, skal lade deres beklæd-ning visitere og medbragte effekter undersøge, når sikkerhedsmæssigehensyn taler derfor. Endvidere foreslås det, at justitsministeren bemyndi-ges til at fastsætte de nærmere regler om gennemførelsen af visitation afbeklædning og undersøgelse af medbragte effekter, jf. lovforslagets § 1, nr.3 (forslag til retsplejelovens § 27 a).Der indføres med lovforslaget ingen pligt for retterne til at indføre en så-dan sikkerhedskontrol, men alene en mulighed herfor. Det vil således væreop til den enkelte retspræsident at bestemme, hvorvidt personer, som øn-sker adgang til retten, skal lade deres beklædning visitere og medbragte ef-3
fekter undersøge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor. Sikkerheds-kontrollen vil i den forbindelse kunne etableres både midlertidigt og per-manent, og det kan besluttes, at der kun skal foretages sikkerhedskontrol ivisse tidsrum og ved adgang til visse afdelinger i retten.Med lovforslaget forudsættes det på den baggrund, at etablering af sikker-hedskontrol ved de øvrige retsbygninger vil blive afholdt inden for dom-stolenes økonomiske rammer.
4