Retsudvalget 2013-14
L 55
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. december 2013ProcesretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0056983744
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven (Sikkerhed i retssale) (L 55), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov ændring af retsplejeloven
(Sikkerhed i retssale) (L 55).
”Ministeren bedes redegøre for, på hvilke andre områder enddomstolenes har myndighedspersoner, som ikke er en del afpolitiet, ret til at visitere besøgende på linje med den hjemmel,der sikres til retsbetjente i lovforslaget.”
Svar:
1.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrø-rende lovforslaget, foreslås det, at der i retsplejeloven indsættes en udtryk-kelig hjemmel til, at vedkommende retspræsident kan bestemme, at perso-ner, som ønsker adgang til retten, skal lade deres beklædning visitere ogmedbragte effekter undersøge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor.Endvidere foreslås det, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte denærmere regler om gennemførelsen af visitation af beklædning og under-søgelse af medbragte effekter, jf. lovforslagets almindelige bemærkningerpkt. 3.2.3–3.2.6 og de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3(forslag til retsplejelovens § 27 a).De administrative regler, som vil blive udstedt i forbindelse med gennem-førelsen af lovforslaget, vil bl.a. omfatte regler om den nærmere gennem-førelse af selve sikkerhedskontrollen og kontrollanternes egnethed, herun-der bl.a. krav til uddannelse.Sikkerhedskontrollen vil i praksis kunne udføres af fast personale ved ret-ten, der udpeges af retspræsidenten til at varetage denne opgave efter athave gennemført den fornødne uddannelse. Efter lovforslaget vil det imid-lertid også være muligt for retterne at antage bistand fra vagtvirksomhedermv. til håndtering af opgaven.2.
Når det gælder spørgsmålet om, på hvilke andre områder myndigheds-personer, som ikke er en del af politiet, har ret til at visitere besøgende pålinje med den foreslåede hjemmel, kan nævnes følgende (ikke udtømmen-de) eksempler:2.1.
I forhold til kriminalforsorgens institutioner gælder reglerne i be-kendtgørelse nr. 757 af 24. juni 2013 om adgangen til besøg m.v. til ind-satte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens instituti-oner.2
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. i § 9, stk. 1, en bestemmelse, hvoraf detfremgår, at der i lukkede institutioner foretages visitation af det tøj, somden besøgende er iført ved fremmødet. I åbne institutioner kan der foreta-ges visitation af det tøj, som den besøgende er iført ved fremmødet, jf. be-kendtgørelsens § 9, stk. 2. Visitation af det tøj, som den besøgende er iførtved fremmødet, kan foretages ved anvendelse af metaldetektor og ved, atden besøgende opfordres til at fremvise genstande, som den besøgende hari lommer m.v. Visitation kan endvidere foretages ved, at det ved klappeneller beføling uden på tøjet undersøges, om den besøgende har effektergemt i tøjet, i lommerne eller på kroppen under tøjet, jf. bekendtgørelsens§ 9, stk. 3.Hvis der i det enkelte tilfælde er en begrundet mistanke om, at den besø-gende vil foretage indsmugling, kan der endvidere efter bekendtgørelsens§ 10, stk. 1, foretages en nærmere undersøgelse af den besøgendes yderbe-klædning. Nærmere undersøgelse af den besøgendes yderbeklædning fore-tages ved, at den besøgende opfordres til at aftage sin yderbeklædning medhenblik på, at institutionen kan foretage en nærmere undersøgelse af den-ne, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 2.Af bekendtgørelsens § 11 fremgår endvidere, at hvis undersøgelse af denbesøgende i medfør af §§ 9-10 skal finde sted, skal det forinden tilkende-gives den besøgende, at undersøgelsen kun kan gennemføres med den be-søgendes samtykke, og at det kan medføre afvisning, hvis den pågældendenægter at lade sig undersøge.Undersøgelse af den besøgende i medfør af §§ 9-10 skal gennemføres påen måde, der i størst muligt omfang er egnet til at mindske den besøgendesoplevelse af at blive krænket, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 1. Visitation iform af klappen eller beføling uden på tøjet, jf. § 9, stk. 3, 2. pkt., må ikkeforetages af personer af andet køn end den, der skal undersøges, og nær-mere undersøgelse af den besøgendes yderbeklædning, jf. § 10, skal foregåi et særligt lokale og må ikke foretages eller overværes af personer af andetkøn end den, der skal undersøges. Undersøgelsen må ikke overværes afandre besøgende eller indsatte, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 2 og 3.Endelig fremgår det af bekendtgørelsens § 13, at når der foretages nærme-re undersøgelse af en besøgendes yderbeklædning, jf. § 10, skal der gøresnotat om baggrunden herfor og resultatet heraf.
3
2.2.
Efter § 1, stk.1, i lov nr. 246 af 8. juni 1978 om visse foranstaltningerimod tyveri fra det kgl. bibliotek, der hører under Kulturministeriet, gen-nemføres ved biblioteket visitation af personer. Visitationen foretages efterforskrifter, der godkendes af kulturministeren, jf. lovens § 1, stk. 2.En person, der udtages til visitation, skal lade en kontrollant gennemse ta-sker, pakker og lignende samt lade sin ydre beklædning undersøge, jf. lo-vens § 2. Nægter en person at lade sig visitere, eller giver visitationen ri-melig grund til mistanke om tyveri fra bibliotekssamlingen, kan personenefter lovens § 3 tilbageholdes. Tilbageholdelsen skal i så fald foretages såskånsomt, som omstændighederne tillader, og personen skal snarest muligtovergives til politiet med henblik på visitation.Efter lovens § 4, stk. 1, er politiets visitation ikke begrænset til den ydrepåklædning. Visitationen skal foretages i et særligt lokale. En visitation,der ikke begrænses til den ydre påklædning, må ikke udføres eller overvæ-res af personer af andet køn end den, der skal visiteres, medmindre dennesamtykker heri. Den pågældende kan endvidere kræve, at visitationenoverværes af et vidne, jf. lovens § 4, stk. 2.Visitationen skal foretages med størst mulig hensynsfuldhed og må ikkevære videre gående, end formålet nødvendiggør, jf. lovens § 5.Det bemærkes, at kulturministeren den 2. oktober 2013 har fremsat lov-forslag nr. 18 om lov om ændring af lov om visse foranstaltninger imodtyveri fra det kgl. bibliotek. (Udvidelse af visitationsadgang til visse stats-lige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang tilsamlingerne). Lovforslaget er fortsat under behandling i Folketinget.
4