Retsudvalget 2013-14
L 55 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 55
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 12. december 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven(Sikkerhed i retssale)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til1. behandling den 8. november 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 30. september2013 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 426(folketingsåret 2012-13). Den 1. november 2013 sendte ju-stitsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Dommerforeningen.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Dommerforeningen mundtligt over for ud-valget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens svar herpåer optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed detstillede ændringsforslag.Venstres medlemmer af udvalget anerkender de stigendeproblemer med sikkerheden i retssale særlig ved rocker- ogbandesager. Der bruges uforholdsmæssig mange politimæs-sige ressourcer på transport af tiltalte fra fængsler til retssa-le og ikke mindst beskyttelse under selve sagen. Det er vig-tigt for V, at politiet på den ene siden bruger sine ressourcerhensigtsmæssigt og på den anden siden sikrer, at grundlæg-gende retssikkerhedsmæssige principper for den tiltalteoverholdes. Når det er sagt, så mener V generelt, at der erbalance i lovforslagets forslag om sikrede retssale i nærhe-den af fængsler. V er dog som en række af høringssvarenebl.a.. fra Domstolsstyrelsen meget tvivlende over for validi-teten af den forretningscase som forslaget bygger på, jf. svarpå spørgsmål 2. V er ikke overbevist om, at lovforslagetsamlet set er udgiftsneutralt. Det ændrer dog ikke på, at op-førelsen af en særligt sikret retssal efter V's opfattelse er engod ide. V har forståelse for, at lovforslaget udvider mulig-heden for at visitere deltagerne i en retssag. V har dog prin-cipielle kvaler ved den betydelige udvidelse og tilhørendeministerbemyndigelse, som lovforslaget lægger op til, hvorretsbetjente kan få mere vidtgående beføjelser end f.eks.fængselsfunktionærer, jf. svar på spørgsmål 10. Det burdeefter V's opfattelse være sådan, at visitation foretages, hvisder er samtykke, og hvis der ikke er samtykke, kan personentilbageholdes, indtil politiet er fremme og kan foretage envisitation. V er bekymret for en udvikling, hvor flere ogflere offentlige myndigheder får hjemmel til at visitere bor-gere. V vil derfor nøje følge med i, hvordan justitsministe-ren forvalter bemyndigelsen, der gives med dette lovforslag.Men samlet set kan V støtte lovforslaget.Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at prin-cippet om åbenhed i retsplejen er grundlæggende i det dan-ske retssystem. Princippet indebærer, at domstolene skal
AX015556
2
være let tilgængelige for alle, og at de skal både være ogfremstå upartiske. EL er bekymret for, at indførelse af visi-tationer af besøgende i retssale samt opførsel af retsbygnin-ger i tæt tilknytning til kriminalforsorgens bygninger, kansignalere, at besøgende ikke er velkomne, eller at domstolenikke er upartisk i relation til kriminalforsorgen. EL har be-mærket, at også Dommerforeningen og Domstolsstyrelsenhar udtrykt denne bekymring i relation til placeringen af dennye sikrede retssal ved Vestre Fængsel. EL bemærker dog,at justitsministeren henviser til, at bygningens opførselse ogindretning vil ske i tæt samarbejde med de relevante parter,og at der i dette arbejde er fokus på, at bygningen fremstårupartisk og neutral. EL kan derfor støtte forslaget, men vilfølge udviklingen meget nøje.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. ÆndringsforslagÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:
Til § 11)I den undernr. 3foreslåede§ 27 a, stk. 3,indsættes ef-ter »gennemførelsen af«: »visitationer og«.[Redaktionel ændring]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 27 a, stk.1 og 2, angår efter ordlyden visitation (af tøj) og undersøgel-se (af medbragte effekter). Det foreslås, at det tilsvarendeudtrykkeligt kommer til at fremgå af lovteksten, at adgangentil at fastsætte regler efter den foreslåede bestemmelse i rets-plejelovens § 27 a, stk. 3, ligeledes angår visitation og un-dersøgelse.Der er alene tale om en sproglig præcisering, og der erikke tilsigtet nogen materiel ændring i forhold til det frem-satte lovforslag. Der henvises i den forbindelse til punkt3.2.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Annika Smith (SF)Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 55Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra justitsministerenHenvendelse af 29/11-13 fra Dommerforeningen1. udkast til betænkningHenvendelse af 6/12-13 fra Dommerforeningen2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan ministeren vil håndtere klageadgangen og sikreretssikkerheden for de borgere og tilhørere m.v., der vil blive visiteretsom led i sikkerhedskontrollen ved retsbygningerne, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om der findes en business case, hvoraf domstolenes samledeudgifter som følge af lovforslaget fremgår, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den nye sikrede retsbygningfremstår fuldstændig uafhængigt af Vestre Fængsel, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor ofte det forventes, at det vil blive nødvendigt af sikker-hedsmæssige grunde at sætte retten i den nye sikrede retssal ved Vest-re Fængsel, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det er nødvendigt at anvende den nye sikrede retssalved Vestre Fængsel også i civile sager og fogedsager, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor Retten på Frederiksberg og Københavns Byret ikkeselv som hidtil skal beslutte, hvor de sætter retten, idet det med lovfor-slaget forudsættes, at dommervagten ved retterne flyttes til den nyretsbygning ved Vestre Fængsel, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en oversigt over kriminalforsorgens såvel som politiets ud-gifter til transport af indsatte og arrestanter m.fl. i 2012 i forbindelsemed afvikling af retssager ved Københavns Byret og ved Retten påFrederiksberg, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i beregningen i bilaget til Domstolsstyrel-ses høringssvar, hvor styrelsen på side 7 opgør den samlede etable-ringsomkostning og engangsudgift til to sikrede retssale til flere tiltal-te samt Dommervagt for Københavns Byret og Retten på Frederiks-berg til i alt 92, 2 mio. kr., til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om oversendelse af de økonomiske beregninger, der viser, at detsamlet set er en samfundsøkonomiske besparelse, at alle grundlovsfor-
2
3
4
5
6
7
8
9
4
10
1112
hør i København og på Frederiksberg skal klares i den sikrede retssal,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilke andre områder end domstolenes myndighedsper-soner, som ikke er en del af politiet, har ret til at visitere besøgende pålinje med den hjemmel, der sikres til retsbetjente i lovforslaget, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-13 fra Dommerfor-eningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-13 fra Dommerforenin-gen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
5
Bilag 22 af udvalgets spørgsmål og dennes svar herpåSpørgsmålene og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Venstre.Spørgsmål 2:Findes der en business case, som ministeren nævnte under 1. behandlingen, hvoraf domstolenes samle-de udgifter som følge af lovforslaget fremgår sammen med udgifterne til etableringen af retsbygningen ogmindreudgifterne for politiet og kriminalforsorgen, og vil ministeren i givet fald sende denne til udvalget?Svar:Justitsministeriet orienterede den 9. oktober 2013 forligskredsen bag aftalen om kriminalforsorgensøkonomi 2013-2016 om business case for etablering af en særligt sikret retsbygning ved Vestre Fængsel.Orienteringen om business casen vedlægges.Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at det ved udarbejdelse af business casen er lagt tilgrund, at retsbygningen kommer til at indeholde en sikret retssal til gennemførelse af højrisikosager og toretssale til brug for dommervagten. Etablering af retsbygningen skønnes samlet set at indebære anlægsud-gifter på ca. 60,0 mio. kr. svarende til en årlig omkostning på op til 7,6 mio. kr. til renter og afskrivninger.Etablering af retsbygningen vil endvidere medføre mindre-udgifter for politiet og kriminalforsorgen.Politiet og kriminalforsorgen vil ved en gennemførelse af lovforslaget således kunne reducere ressource-forbruget på transport- og bevogtningsopgaver. Samlet set skønnes besparelserne at udgøre 8,0 mio. kr.årligt fordelt på 6 mio. kr. hos politiet og 2 mio. kr. hos kriminalforsorgen.Størrelsen på de årlige mindre-udgifter betyder, at der kan opstilles en positiv business case for etable-ring af en sikret retsbygning ved Vestre Fængsel.Der vil i den videre proces frem mod den konkrete etablering af retsbygningen ske en nærmere kvalifi-cering af business casen. Det vil i den forbindelse bl.a. blive vurderet, om det er hensigtsmæssigt at udvi-de projektet, således at retsbygningen kommer til at bestå af to sikrede retssale og tre retssale til dommer-vagten.Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 7 og 8 vedrørende lovforslaget.
6
7
8
9
10
11
12
Spørgsmål 10:Ministeren bedes redegøre for, på hvilke andre områder end domstolenes har myndighedspersoner, somikke er en del af politiet, ret til at visitere besøgende på linje med den hjemmel, der sikres til retsbetjente ilovforslaget.Svar:1.Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, foreslås det,at der i retsplejeloven indsættes en udtrykkelig hjemmel til, at vedkommende retspræsident kan bestem-me, at personer, som ønsker adgang til retten, skal lade deres beklædning visitere og medbragte effekterundersøge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor. Endvidere foreslås det, at justitsministeren bemyn-diges til at fastsætte de nærmere regler om gennemførelsen af visitation af beklædning og undersøgelse afmedbragte effekter, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.3–3.2.6 og de specielle bemærk-ninger til lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til retsplejelovens § 27 a).De administrative regler, som vil blive udstedt i forbindelse med gennemførelsen af lovforslaget, vilbl.a. omfatte regler om den nærmere gennemførelse af selve sikkerhedskontrollen og kontrollanternes eg-nethed, herunder bl.a. krav til uddannelse.Sikkerhedskontrollen vil i praksis kunne udføres af fast personale ved retten, der udpeges af retspræsi-denten til at varetage denne opgave efter at have gennemført den fornødne uddannelse. Efter lovforslagetvil det imidlertid også være muligt for retterne at antage bistand fra vagtvirksomheder mv. til håndteringaf opgaven.2.Når det gælder spørgsmålet om, på hvilke andre områder myndighedspersoner, som ikke er en del afpolitiet, har ret til at visitere besøgende på linje med den foreslåede hjemmel, kan nævnes følgende (ikkeudtømmende) eksempler:2.1.I forhold til kriminalforsorgens institutioner gælder reglerne i bekendtgørelse nr. 757 af 24. juni2013 om adgangen til besøg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgensinstitutioner.Bekendtgørelsen indeholder bl.a. i § 9, stk. 1, en bestemmelse, hvoraf det fremgår, at der i lukkede insti-tutioner foretages visitation af det tøj, som den besøgende er iført ved fremmødet. I åbne institutioner kander foretages visitation af det tøj, som den besøgende er iført ved fremmødet, jf. bekendtgørelsens § 9,stk. 2. Visitation af det tøj, som den besøgende er iført ved fremmødet, kan foretages ved anvendelse afmetaldetektor og ved, at den besøgende opfordres til at fremvise genstande, som den besøgende har i lom-mer m.v. Visitation kan endvidere foretages ved, at det ved klappen eller beføling uden på tøjet undersø-ges, om den besøgende har effekter gemt i tøjet, i lommerne eller på kroppen under tøjet, jf. bekendtgørel-sens § 9, stk. 3.Hvis der i det enkelte tilfælde er en begrundet mistanke om, at den besøgende vil foretage indsmugling,kan der endvidere efter bekendtgørelsens § 10, stk. 1, foretages en nærmere undersøgelse af den besøgen-des yderbeklædning. Nærmere undersøgelse af den besøgendes yderbeklædning foretages ved, at den be-søgende opfordres til at aftage sin yderbeklædning med henblik på, at institutionen kan foretage en nær-mere undersøgelse af denne, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 2.Af bekendtgørelsens § 11 fremgår endvidere, at hvis undersøgelse af den besøgende i medfør af §§ 9-10skal finde sted, skal det forinden tilkendegives den besøgende, at undersøgelsen kun kan gennemføresmed den besøgendes samtykke, og at det kan medføre afvisning, hvis den pågældende nægter at lade sigundersøge.Undersøgelse af den besøgende i medfør af §§ 9-10 skal gennemføres på en måde, der i størst muligtomfang er egnet til at mindske den besøgendes oplevelse af at blive krænket, jf. bekendtgørelsens § 12,stk. 1. Visitation i form af klappen eller beføling uden på tøjet, jf. § 9, stk. 3, 2. pkt., må ikke foretages afpersoner af andet køn end den, der skal undersøges, og nærmere undersøgelse af den besøgendes yderbe-
13
klædning, jf. § 10, skal foregå i et særligt lokale og må ikke foretages eller overværes af personer af andetkøn end den, der skal undersøges. Undersøgelsen må ikke overværes af andre besøgende eller indsatte, jf.bekendtgørelsens § 12, stk. 2 og 3.Endelig fremgår det af bekendtgørelsens § 13, at når der foretages nærmere undersøgelse af en besøgen-des yderbeklædning, jf. § 10, skal der gøres notat om baggrunden herfor og resultatet heraf.2.2.Efter § 1, stk.1, i lov nr. 246 af 8. juni 1978 om visse foranstaltninger imod tyveri fra det kgl. bibli-otek, der hører under Kulturministeriet, gennemføres ved biblioteket visitation af personer. Visitationenforetages efter forskrifter, der godkendes af kulturministeren, jf. lovens § 1, stk. 2.En person, der udtages til visitation, skal lade en kontrollant gennemse tasker, pakker og lignende samtlade sin ydre beklædning undersøge, jf. lovens § 2. Nægter en person at lade sig visitere, eller giver visita-tionen rimelig grund til mistanke om tyveri fra bibliotekssamlingen, kan personen efter lovens § 3 tilbage-holdes. Tilbageholdelsen skal i så fald foretages så skånsomt, som omstændighederne tillader, og perso-nen skal snarest muligt overgives til politiet med henblik på visitation.Efter lovens § 4, stk. 1, er politiets visitation ikke begrænset til den ydre påklædning. Visitationen skalforetages i et særligt lokale. En visitation, der ikke begrænses til den ydre påklædning, må ikke udføreseller overværes af personer af andet køn end den, der skal visiteres, medmindre denne samtykker heri.Den pågældende kan endvidere kræve, at visitationen overværes af et vidne, jf. lovens § 4, stk. 2.Visitationen skal foretages med størst mulig hensynsfuldhed og må ikke være videre gående, end formå-let nødvendiggør, jf. lovens § 5.Det bemærkes, at kulturministeren den 2. oktober 2013 har fremsat lovforslag nr. 18 om lov om æn-dring af lov om visse foranstaltninger imod tyveri fra det kgl. bibliotek. (Udvidelse af visitationsadgangtil visse statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til samlingerne). Lov-forslaget er fortsat under behandling i Folketinget.