Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
1307257_0001.png
1307257_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:2. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:980646
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse afafgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 22. november 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse af afgiften for parke-

ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-

skyttelse på parkeringsområdet). fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren være behjælpelig med teknisk bistand til etændringsforslag, hvor færdselsloven ændres således, at der måparkeres frem til fem meter fra et gadehjørne/til et vejkrydsm.v., i stedet for de ti meter, som gælder i dag, jf. Færdselslo-vens § 29, stk. 1, nr. 2?”

Svar:

1.

Ændringsforslaget vil kunne formuleres således:»Lovforslagets § 1, nr. 5, ændres, så færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 2, af-fattes således:»2) i vejkryds eller inden for en afstand af 5 m fra den tværgående køreba-nes nærmeste kant eller cykelstis nærmeste kant,« «.Bemærkninger:Med ændringsforslaget foreslås færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 2, ændret,således at standsning eller parkering ikke må ske i vejkryds eller inden foren afstand af 5 meter fra den tværgående kørebanens nærmeste kant eller –hvor kørebane og cykelsti udmunder sammen – fra cykelstiens nærmestekant. Efter den gældende bestemmelse i færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 2,er afstanden 10 meter.

2.

Justitsministeriet kan af færdselssikkerhedsmæssige grunde ikke tiltrædeændringsforslaget. Den såkaldte 10-meter-regel i færdselslovens § 29, stk.1, nr. 2, har således til formål at sikre, at udsynet ikke hindres for de trafi-kanter, som drejer om hjørnet, jf. Folketingstidende 1931-32, Tillæg A, sp.3645, hvilket tillige er fremhævet i pkt. 2.3.1 i Rapporten om bedre for-brugerbeskyttelse på parkeringsområdet (der er oversendt til FolketingetsRetsudvalg den 27. juni 2013, jf. bilag 342).
2