Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
1318303_0001.png
1318303_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:20. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:1002970
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje (L 54), (Forhøjelseaf afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 11. december 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om offentlige veje (L 54) (Forhøjelse af afgiften for parke-

ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-

skyttelse på parkeringsområdet) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren definere, hvad der menes med ”særligt indret-tede køretøjer” nævnt i lovforslagets nr. 6 (til § 92 c, stk. 4, 2.pkt.) samt i bemærkningernes pkt. 5.2, side 9, anden spaltemidt på og i bemærkningerne til lovforslagets nr. 6 på side 23,første spalte nederst, samt henvise til, hvor begrebet forekom-mer andre steder i færdselsloven? Således bedes ministeren be-skrive bemærkningernes eksempel: ”reklamevogne”, samthvorvidt dette eksempel er dækkende for andre typer af ”sær-ligt indrettede køretøjer”.”

Svar:

Som anført under pkt. 2.4.2.2 i Rapport om bedre forbrugerbeskyttelse påparkeringsområdet har KL i forbindelse med arbejdet i arbejdsgruppen pe-get på, at de lokale behov i forhold til, hvad der skal gælde for parkeringfor visse typer af særlige køretøjer, er meget forskellige, og at der derfor eret reelt behov for i et vist omfang fortsat at kunne fastsætte særlige reglerom standsning og parkering ved lokal bekendtgørelse.Det er herefter anført, at det er arbejdsgruppens opfattelse, at detpå bag-grund af det, som KL har anførtskal være muligt ved lokale bekendtgø-relser at fastsætte særlige regler om standsning og parkering for bl.a. sær-ligt indrettede køretøjer. Om baggrunden herfor er det anført, at de lokaleregler skal kunne udstedes for at varetage andet end parkeringshensyn.Formålet med undtagelsen for så vidt angår særligt indrettede køretøjer ersåledes at hindre, at parkeringspladser for de almindelige trafikanter opta-ges af f.eks. køretøjer, som er placeret det pågældende sted af andre grun-de end på grund af et behov for at parkeref.eks. (som følge af den mådekøretøjet er indrettet på) for at gøre reklame for et produkt, en virksomhedeller lignende.
2