Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:20. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:1001697
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje (L 54), (Forhøjelseaf afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 10. december 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven og lov om offentlige veje (L 54) (Forhøjelse af afgiften for parke-
ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-
skyttelse på parkeringsområdet) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af svar på spørgsmål 11 bedes ministeren oply-se, om der med denne nye definition af færdselslovens anven-delsesområde overhovedet er steder, hvor færdselsloven ikkegælder, set i lyset af at færdselsloven nu ikke kun gælder til ogmed rabatten, men også yderrabatten, og i konkrete tilfældeogså arealer uden for yderrabatten, og hvordan skal man somtrafikant vide om færdselsloven gælder?”
Svar:
Som anført under pkt. 1 i besvarelsen af spørgsmål nr. 11 vedrørende lov-forslaget er der i færdselslovens § 1 om lovens anvendelsesområde fastsatfølgende:”§1.
Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel påvej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færd-selsarter.”Det er almindeligt antaget, at det afgørende for, om et areal er omfattet afafgrænsningen i færdselslovens § 1, er, om arealet benyttes til almindeligfærdsel af en eller flere færdselsarter. Der må således lægges vægt på defaktiske forhold, og der må kræves en mere almindelig benyttelse, men deter tilstrækkeligt, at et enkelt af færdselselementerne – f.eks. fodgængere,cyklister eller bilister – benytter arealet.Der er ikke med lovforslaget lagt op til at ændre på færdselslovens anven-delsesområde. Færdselsloven vil således også fremover finde anvendelse iforhold til yderrabatter, når der er tale om et areal, som ligger uden for detareal, som er beregnet til færdsel med motordrevet køretøj. Dette forudsæt-ter dog som hidtil, at yderrabatten benyttes af andref.eks. fodgængeretil almindelig færdsel.
2