Retsudvalget 2013-14
L 54 Bilag 6
Offentligt
1311471_0001.png
1311471_0002.png
9. december 2013
Til Justitsminister Morten Bødskov
Uddybende spørgsmål vedrørende lovforslag L54AutoCamperRådet stillede d. 2. december 2013 forslag (spørgsmål 18) om lige behandling af personbiler iDanmark uanset anvendelse og vægt. Svaret, som vi modtog få minutter inden AutoCamperRådet havdeforetræde mødet i Retsudvalget, henviser til Arbejdsgruppens arbejder, men følger ikke konsekventArbejdsgruppens anvendelse af betegnelser for de forskellige typer af køretøjer.Ligeledes er det ikke AutoCamperRådets argumenter, der citeres i svarets afsnit 2.Vi har derfor et uddybende spørgsmål, og citerer fra:afsnit2.4.2.2. Arbejdsgruppens overvejelser:
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at ordningen med lokale parkeringsbekendtgørelser –herunder i lyset af borgernes generelle øgede mobilitet – medvirker til at gøre det vanskeligt forborgerne at overskue, hvordan parkering lokalt kan ske lovligt. Det kan efter arbejdsgruppensopfattelse medvirke til, at forbrugerne kan have en oplevelse af, at parkeringsafgifter gives pået uigennemskueligt grundlag.Og senere:
Efter arbejdsgruppens opfattelse taler retssikkerhedsmæssige grunde for, at der så vidt muligtetableres ens regler om standsning og parkering over hele landet, der som udgangspunkt kunkan fraviges lokalt ved skiltning eller afmærkning. Dette er der således også allerede i betydeliggrad lagt op til med de gældende bestemmelser i færdselslovens §§ 28-30, som arbejdsgruppenfinder i det væsentlige bør videreføres. Arbejdsgruppen har i den forbindelse noteret sig, at detaf bemærkningerne til færdselslovens § 29, stk. 4, ligeledes fremgår, at yderligere standsnings-og parkeringsrestriktioner, der ikke tilkendegives ved afmærkning, så vidt muligt bør fastsættescentralt frem for ved lokale bekendtgørelser.
http://www.autocamperraadet.dk/
[email protected]
Arbejdsgruppen finder imidlertid, at det, der er fastsat i flertallet af de gældende lokaleparkeringsregler, så vidt muligt bør videreføres i færdselsloven som gældende for hele landet,således at det som udgangspunkt kun kan fraviges lokalt ved skiltning eller afmærkning.KL har dog i forbindelse med arbejdet i arbejdsgruppen peget på, at de lokale behov i forhold til,hvad der skal gælde for parkering for visse typer af særlige køretøjer, er meget forskellige, og atder derfor er et reelt behov for i et vist omfang fortsat at kunne fastsætte særlige regler omstandsning og parkering ved lokal bekendtgørelse.Arbejdsgruppen har noteret sig dette og finder på den baggrund, at kommunernes adgang tilefter færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, jf. § 92 c, stk. 4, med samtykke fra politiet ved lokalbekendtgørelse at træffe færdselsmæssige bestemmelser om parkering og standsning, som ikkeer begrænset til en bestemt vejstrækning, og som indvirker på vejens udnyttelse ellerindretning, i et vist omfang skal bevares. Det bør således efter arbejdsgruppens opfattelse – påbaggrund af det, KL har oplyst – være muligt ved lokale bekendtgørelser at fastsætte særligeregler om standsning og parkering fortunge køretøjer(lastbiler, busser, autocampere mv.), ogpåhængs-køretøjer (campingvogne mv.).Tilsvarende gælder med hensyn til særligt indrettedekøretøjer som f.eks. reklamevogne, hvor lokale regler udstedes for at varetage andet endparkeringshensyn. Efter arbejdsgruppens opfattelse er det således naturligt, at man somfører af sådanne ”særlige” køretøjer skal gøre sig bekendt med de lokale regler, der gælderherfor, således at lokale regler af denne karakter ikke vil indebære, at forbrugere med rettevil kunne anføre, at parkeringsafgifter pålægges på et uigennemskueligt grundlag.(Fremhævelserne er AutoCamperRådets)I arbejdsgruppens rapport, er det således tunge køre køretøjer, altså køretøjer over 3500 kg – herunderautocampere - samt særlige køretøjer som f.eks. reklamevogne, som man forventer, vil kunne gøre sigbekendt med lokale regler.Kan Justitsministeren bekræfte, at lovforslagets § 1 punkt 6, vedrørende muligheden for at regulereparkering og standsning ved lokale bekendtgørelser ikke omfatter personbiler, herunder autocampere,under 3500 kg?Med venlig hilsenAutoCamperRådet
Formand Max Watson, Jytte Jakobsen
http://www.autocamperraadet.dk/

Side 2