Kulturudvalget 2013-14
L 50
Offentligt
1306858_0001.png
1306858_0002.png
1306858_0003.png
1306858_0004.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. december 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 26. november 2013 stillet mig følgende spørgsmål,nr. 1 (Lov nr. 50), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 1

Til Kulturstyrelsens rapport om en ny ordning for lokalradio og -tv be-des ministeren svare på følgende spørgsmål:a. Kulturstyrelsens tidsplan arbejder med en offentliggørelse af pro-gramtilladelser senest 28. februar 2014 og en tidligst mulig sendestart1. marts 2014. Har Kulturstyrelsen et forslag til, hvorledes dette skalkunne lade sig gøre i praksis?b. Kan stationer, der ønsker at sende fra den 1. marts 2014, gøre detteinden der er etableret et sendesamvirke?c. Kan de stationer, der ønsker at starte 1. marts 2014, etablere etsendesamvirke, sendetidsfordele og indgå en aftale med DIGI-TV?d. Kan der indgås en aftale med DIGI-TV, inden der er etableret etsendesamvirke?e. I 2013 er der betalt 100,- kr. plus moms pr. regional sendetime tilDIGI-TV. Er der aftalt en timepris med DIGI-TV for 2014 for en iden-tisk ydelse?f. Der udstedes 38 tilladelser i 2014. Hvad ydes der i tilskud, hvis til-ladelsesindehaver starter 1. marts 2014?g. Er det muligt at forlænge de nuværende tilladelser til 31. marts2014 og lade alle nye tilladelser starte 1. april 2014?
Dok. nr. 1979082
Side 2
h. I rapportens afsnit 5.5.2 henvises til 7.4.1. Betyder formuleringernei disse to afsnit, at der kun må bruges tilskud til de 2 egenproduceredeførstegangsudsendelser og ikke til omkostninger i forbindelse med de-res genudsendelse?i. Hvorledes skal den systematiske indlevering af programkopier tilnævnet foregå? Må der bruges af tilskuddet til dette formål?j. Tilladelsesindehaverne skal indsende kvartalsvise rapporter, derskal indeholde oplysninger og dokumentation for den realiserede pro-gramvirksomhed og finansieringen heraf. Forventes dette at omfatteen erklæring fra en statsautoriseret eller registreret revisor?k. Hvorfor og hvordan skal medlemmer af et sendesamvirke kunnehæfte solidarisk for ikke-medlemmers udnyttelse af øvrig sendetid hosDIGI-TV?

Svar

Indledningsvist skal det bemærkes, at der spørges til Kulturstyrelsens rapport om enny ordning for lokalradio og -tv. I besvarelsen nedenfor er det antaget, at det, der me-nes, er Radio- og tv-nævnets udbudsmateriale, idet det er dette materiale, som beskri-ver en række af de forhold, der spørges til. Det skal desuden bemærkes, at det har væ-ret muligt for potentielle ansøgere at stille spørgsmål til nævnets udbudsmateriale viaKulturstyrelsens hjemmeside.a) Omlægningen af lokal-tv har været undervejs i nogen tid og er allerede omtalt iMedieaftalen 2012-2014. Kulturstyrelsen har endvidere udarbejdet en rapportog i forbindelse med denne afholdt rundbordssamtaler med branchen før og efterdennes udarbejdelse. Udbudsmaterialet er offentliggjort 7. november 2013. Derer således mulighed for at forberede sig til den nye ordning. Den tidligst muligedato for sendestart er den 1. marts 2014 og den seneste er 1. juni 2014.b) Hvis der er flere tilladelseshavere i samme region, skal disse indgå i et sende-samvirke. Sendesamvirket skal således fordele minimumssendetiden på densendetid, der er til rådighed. På denne baggrund kan tilladelseshaver ikke på-begynde sin programvirksomhed, inden der formelt er etableret et sendesam-virke, da det følger af § 18, stk. 4, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommer-cielt tv i MUX 1, at sendesamvirket fordeler minimumssendetiden i den pågæl-dende region.c)Tilladelseshavere i en region skal indgå i et sendesamvirke. Det kræver såledesen tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet, før sendesamvirket i en region for-melt kan etableres. Det forventes, at nævnet den 21. februar 2014 vil behandle
Side 3
ansøgningerne. Derefter vil det hurtigst muligt blive offentliggjort, hvilke stati-oner, der har fået udstedt en tilladelse. Herefter vil sendesamvirket kunne etab-leres, aftale sendetidsfordeling og indgå aftale med DIGI-TV.d) Det er sendesamvirket, der indgår aftale med DIGI-TV om betaling, jf. § 18, stk.9, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1. Se i øvrigt svartil spørgsmål b) og c).e) Det er sendesamvirket, der indgår aftale med DIGI-TV om betaling, jf. § 18, stk.9, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1. Der er såledesikke på nuværende tidspunkt aftalt nogen pris.f)Det årlige tilskud til lokal-tv kan ikke præcist fastslås på nuværende tidspunkt.Dette skyldes, at det er Radio- og tv-nævnet, som beslutter, hvorledes den sam-lede pulje til både lokalradio og -tv skal fordeles mellem henholdsvis lokalradioog lokal-tv. Det følger af § 31 i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tvi MUX 1, at tilskuddet til lokal-tv skal udgøre mindst 50 pct. og maksimalt 70pct. Herudover er tilskuddet til hver tilladelseshaver afhængig af antallet af ud-stedte tilladelser. Tilskuddet i 2014 vil blive meddelt på baggrund af ansøgnin-gernes oplysninger om sendestart, således at alle tilladelseshavere modtagerdet samme tilskud pr. aktive sendeuge i 2014, da alle tilladelseshavere skalsende det samme antal tilskudsberettigede minimumssendetimer pr. uge.
g) Det er besluttet ikke at forlænge de nuværende tilladelser til ikkekommercielt-tv, men at igangsætte udbuddet af de sendemuligheder, der bliver ledige den 1.januar 2014, hvor de nuværende tilladelser udløber. Igangsættelsen er sket hur-tigst muligt med henblik på at få en så kort periode som mulig, hvor der ikkesendes lokal-tv. Det er et politisk ønske, at den nye ordning skal træde i krafthurtigst muligt med nye krav til lokalt indhold og publikum, samt at tilskuds-midlerne for 2014 skal anvendes til at understøtte den nye ordning. Det har væ-ret nødvendigt at acceptere en periode, hvor der ikke sendes lokal-tv.h) Det årlige driftstilskud fra Radio- og tv-nævnet kan alene anvendes til omkost-ninger forbundet med produktionen af tilladelseshavers ugentlige 2 timers før-stegangsudsendelser. Dette inkluderer de driftsomkostninger, der er forbundetmed de ugentlige 2 timers førstegangsudsendelser, herunder genudsendelse afdisse samt indsendelse af de kvartalsvise rapporter m.v., men ikke produktio-nen af ugentlige førstegangsudsendelser ud over de 2 ugentlige timer.i)Tilladelseshavere har pligt til at indsende kvartalsvise rapporter om program-virksomheden herunder programkopier til Radio- og tv-nævnet, som skal inde-holde oplysninger og dokumentation for den realiserede programvirksomhed ogfinansieringen heraf. Det er nævnet, der fastsætter retningslinjer om indrap-
Side 4
portering, der vil blive beskrevet nærmere i en efterfølgende vejledning, somsendes til tilladelseshaver. Se også svar til spørgsmål h).j)Det er Radio- og tv-nævnet, der fastsætter retningslinjer om indrapportering,der vil blive beskrevet nærmere i en efterfølgende vejledning, som sendes til til-ladelseshaver.
k) Det fremgår af § 18, stk. 9, i udkast til bekendtgørelsen om ikkekommercielt tv iMUX 1, at sendesamvirket skal betale DIGI-TV for den kapacitet i MUX 1, derer allokeret til distribution af sendesamvirkets programvirksomhed. Dermedskal sendesamvirket indgå aftale med DIGI-TV, hvor medlemmerne af sende-samvirket hæfter solidarisk for betalingen til DIGI-TV. Foruden medlemmer afsendesamvirket kan indehavere af midlertidige, tidsbestemte tilladelser, jf. ud-kast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1 § 3, stk. 3 sende pro-grammer i MUX 1. Men da det er sendesamvirket, der skal indgå aftale medDIGI TV I/S, hæfter sendesamvirkets medlemmer solidarisk for betalingen tilDIGI TV I/S. Sendesamvirket må således opkræve betaling hos de midlertidigetilladelseshavere.
Med venlig hilsen
Marianne Jelved