Kulturudvalget 2013-14
L 50 Bilag 3
Offentligt
Justering af nyhedsformidlingen i det regionale DanmarkAf Frands Mortensen, Preben Sepstrup, Erik Nordahl SvendsenMålsætning og præmisserMålet er at sikre et udbud i alle regioner af nyheder, aktualitetsstof og debat, der både nuog i den digitale fremtid har tilstrækkelig kvalitet til, at borgerne kan træffe beslutningerom samfundsmæssige anliggender på et oplyst grundlag. Dette publicistiskeudgangspunkt er grundlaget for det efterfølgende forslag om justering afressourceanvendelsen.Nyhedsformidlingen i regionerne leveres i dag i det væsentlige af tre aktører: deregionale/lokale dagblade, de regionale radiostationer og de regionale TV-stationer, dels ideres primære medier, dels på nettet og mobilt. Ingen af de tre har tilstrækkeligt medressourcer til at opfylde formålet, og mangfoldighed, alsidighed og kvalitet opnås ikkeved indbyrdes konkurrence mellem ressourcesvage aktører.Målet nås heller ikke ved at forbyde de regionale radio- og TV-stationer at anvende nogleaf deres begrænsede ressourcer til at løse opgaven. Lukning af de regionale radio- og TV-stationers hjemmesider vil ikke sikre dagbladene så store abonnements- ogreklameindtægter på deres hjemmesider, at der bliver ressourcer nok til at skabe et bedreprogramudbud end det, der allerede findes på de tre aktørers nuværende hjemmesider.Løsningen er ikke at reducere ressourcerne i hver region, men at koncentrere anvendelsenaf dem og derved opnå synergifordele.Det er en præmis for forslaget, at dagbladene er hovedleverandør af regionale nyheder,og at deres bidrag til det samlede programudbud derfor må opretholdes. De beskæftiger idag størstedelen af den journalistiske arbejdskraft i regionerne.Ordningen må konstrueres så den ressourcemæssigt er til gavn for dagbladene samtidigtmed, at DR’s og de regionale TV-regioners public serviceforpligtelser opfyldes.ForslagetDer skal i hver større by (inkl. hovedstaden) skabes “en stor hjemmeside”, der samler denjournalistiske formidling af stof af samfundsmæssig betydning, og som sikrer borgerne etmangfoldigt og alsidigt programudbud af kvalitet. Hjemmesiden skal være gratis og frittilgængelig for alle. Hjemmesiden kan bringe reklamer. Hjemmesiden drives af denkoncessionshaver, der nævnes nedenfor.Produktion og udsendelsen afnyheds- og aktualitetsprogrammer
i de regionale radio-og Tv-udsendelser samt den/de ”store hjemmesider” udbydes samlet i koncession i hvertkoncessionsområde. Udgangspunkt er en fast pris (f. eks. 90 mio. kr. årligt, der tages fralicensen), og Radio- og tv-nævnets udvælgelse sker via skønhedskonkurrence. Løbetid erf. eks. otte år. Udsendelserne sker på koncessionshavernes ansvar og distribueres på DRskanaler. DR får således ikke nogen redaktionel indflydelse på de regionale udsendelser.
1
Produktion af andre regionale radio- og Tv-programmer end nyheds- ogaktualitetsprogrammer foretages af DR.Vinderen af koncessionen forpligtes til at etablere “den store hjemmeside” og i øvrigt atanvende sociale medier i alle større byer i koncessionsområdet. DR og TV 2 må ikkeoprette hjemmesider med henblik på nyheds- og aktualitetsstof i disse byer/områder.For byen København/hovedstadsområdet skabes en lignende ordning.Antallet og omfanget af koncessionsområder/regioner justeres. De byer, der skal havehjemmesider, lægges fast før udbuddet.Radiolovens § 10 om public service skal overholdes i koncessionshaverens radio, tv og“den store hjemmeside”, evt. med enkelte præciseringen med hensyn til omfang ogopdatering af nyheder, men ikke med detaljer som i Radio 24Syv. Radio- og tv Nævnetfører tilsyn med koncessionshaverens udsendelser samt “den store hjemmeside” medmulighed for normale sanktioner.Vinderen af koncessionen er frit stillet til at udgive andre medier, f.eks. dagblade ogandre trykte medier efter eget ønske – det gælder både frekvens, indhold og finansiering.Her gælder § 10 ikke. Eksisterende (og evt. nye) statsstøtteordninger kanfortsætte/oprettes.Vinderen kan ved siden af “den store hjemmeside” oprette egne hjemmesider medselvvalgt indhold, og disse kan finansieres af både reklamer og abonnement.DR forbereder et ’kontrolbud’, der anvendes, såfremt der ikke indkommer kvalificeredebud på koncessionen.Opgiver koncessionshaver at videreføre koncessionen (f. eks. p.g.af egen konkurs),udbydes den igen i en ny otte-års periode.Der etableres en overgangsordning efter de arbejdsretslige regler for de ansatte i deregionale radio- og Tv-stationer.Konsekvenser for de nuværende aktørerDe public service-forpligtelser, DR og de regionale Tv-stationer er pålagt, skal fortsatopfyldes.De regionale Tv-stationer nedlægges, idet deres opgaver med hensyn til nyheder ogaktualitet på TV og net overføres til de nye koncessionshavere, og øvrigeprogramopgaver overgår til DR. I det omfang der opnås rationaliseringsgevinster vednedlæggelsen, følger midlerne med til koncessionshaveren. Koncessionshaverne og DRindgår aftale om levering af regionalt nyhedsstof til DRs nationale nyhedsudsendelser.DR skal ikke betale koncessionshaverne for disse leverancer.
2
Af DRs public service kontrakt skal fremgå, at DR ikke driver regionalnyhedsvirksomhed i radio, tv eller på net, men har aftale med koncessionshaverne omleverancer. Endvidere bestemmelser om de nødvendige ”vinduer” på DRs radio- og tv-kanaler til koncessionshaverens udsendelser (ganske som det i dag kendes fra TV2/Danmarks vinduer for TV 2 Regionerne).De dagblade, der ikke vinder koncessionen i deres område, vil lukke inden for kort tid.Det er muligt for flere bladhuse i samarbejde at byde på en koncession, og det vil fremmede fusioner, der allerede er i gang. Ordningen vil accelerere en udvikling, der ikke kanstoppes. Den kommende regionale opdeling kan uden større vanskeligheder indpasses iforhold til de tilbageværende bladhuse.Ordningen garanterer ikke, at det bliver de regionale bladhuse, der vinder koncessionerne,men det er sandsynligt, da de i forvejen har de regionale journalistiske ressourcer og denerfaring, der skal til for at kvalificere sig i skønhedskonkurrencen. Landsdækkendedagblade kan ikke hindres i at byde, hvad andre medier heller ikke kan.Koncessionshaver kan i konkurrence med de eksterne producenter byde på andreentrepriseopgaver, f. eks. de dele af TV 2/Danmark A/S’ og DR’s programmer, der iøvrigt sendes i udbud.TV 2/Danmark A/S kan fortsat sende regional Tv-reklame, da sendernettet erregionaliseret.At flytte de regionale Tv-udsendelser væk fra TV 2/Danmark A/S’ hovedkanal vilimidlertid årligt koster TV 2/Danmark A/S et stort millionbeløb på udgiftssiden. TV2/Danmark A/S skal herefter selv finansiere produktionen af de ca. 40 daglige minutter,som TV-regionerne hidtil har stillet gratis til rådighed. Hvad det reelt koster, må TV2/Danmark A/S kunne beregne. Et usikkert skøn ligger over 200 mio. kr. Denne fordel,som TV 2/Danmark A/S mister, har hidtil udgjort indirekte statsstøtte, der falder bort.Hvis staten vil, kan statsstøtten erstattes med direkte statsstøtte til driften eller ved enengangsinvestering i form af et kapitalindskud. Sådanne ordninger er godkendt i Frankrigaf EU-Kommissionen. Hvis staten ikke kompenserer TV 2/Danmark A/S, vil det være envæsentlig svækkelse af virksomheden. – At TV 2/Danmark ikke længere får et aftaltleveranceforhold fra de regionale Tv-stationer indebærer ikke noget økonomisk tab, daleverancen hidtil er sket til markedspriser.Forholdene angående landsnyheder ændres ikke. Den fulde konkurrence mellem privatemedier og statslige public service medier kan og skal opretholdes nationalt for at sikreborgerne et samlet programudbud med mangfoldighed, alsidighed og kvalitet, selv omdet ikke kan lade sig gøre af ressourcemæssige årsager på regionalt plan.
3