Kulturudvalget 2013-14
L 50 Bilag 1
Offentligt
1297169_0001.png
1297169_0002.png
1297169_0003.png
1297169_0004.png
1297169_0005.png
1297169_0006.png
1297169_0007.png
1297169_0008.png
1297169_0009.png
1297169_0010.png
1297169_0011.png
1297169_0012.png
1297169_0013.png
1297169_0014.png
1297169_0015.png
NOTAT
Høringssvar modtaget i forbindelse med høring vedr. lovforslag omny ordning for lokal-tv (MUX 1)Ved fristens udløb den 30. september 2013 kl. 12:00 har Kulturstyrelsenmodtaget svar med bemærkninger fra følgende 8 høringsparter:Bispebjerg Lokal-TVDansk Folkeoplysnings SamrådDILEM (Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier)Erhvervs- og VækstministerietFYN KANALEN, TVT-SVENDBORG, TVT MIDDELFARTKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenSAML (Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet)TV Sydsjælland
Endvidere har Kulturstyrelsen modtaget følgende svar uden bemærkningerfra følgende 5 høringsparter:Dansk AnnoncørforeningErhvervsstyrelsenForbrugerombudsmandenRigsrevisionenSkatteministeriet
De modtagne svar med bemærkninger er indeholdt i det følgende. Svareneer ordnet alfabetisk efter afsender.
Fra:Alex Heick [mailto:[email protected]]Sendt:25. september 2013 19:14Til:Radio-og tv-nævnetCc:Lill-Jana Vandmose LarsenEmne:Bispebjerg Lokal-TVs høringsvar vedrørende Mux 1
Kære KulturstyrelseHermed to bemærkninger vedrørende Ændringsforslag til Lov om Radio og TV.m.v.h. Alex Heick. Bispebjerg Lokal-TV
H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • [email protected]
25. september 2013
Til KulturstyrelsenBispebjerg Lokal-TVs høringssvar til ”Forslag til lov om ændring af lovom radio- og fjernsynsvirksomhed”Tak for muligheden for at kommentere forslaget til lovændring. Vi har to be-mærkninger:1) Lovforslagets § 45a stk. 2 om EU bestemmelserneHer falder man en vis inkonsekvent ulæselighed i øjnene.Eftersom man i EU næppe havde lokal-TV i tankerne, da det citerede EU direktiv blevforfattet, er det forståeligt, at lovforslaget på dette punkt stritter i flere retninger. Detkræves på den ene side, at stationerne skal producere alt selv lokalt, men alligevelskal stationerne bruge op til 10% af programbudget og sendetid på programmer, somer produceret af andre stationer i EU. Det hænger ikke sammen.Det synes ganske vist at fremgå af bemærkningerne, at dette er en pligttekst af hen-syn til EU-lovgivning. Jeg har derfor gennemset det pågældende EU-direktiv for atvurdere, om det nu også har sin rigtighed.Det har det ikke.Der er ikke, som anført i bemærkningen til lovforslaget, kun tale om artikel 17, menbåde om artikel 16, 17 og 18. Artikel 18 er vigtigst.Af praktiske grunde har jeg indføjet artiklerne nedenfor (understregningerne er mine):FREMME AF DISTRIBUTION OG PRODUKTION AF FJERNSYNSPROGRAMMER
Artikel 16Medlemsstaterne skal, når det er muligt, med passende midler drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter den største halvdel af den sendetid, der ikke består af nyheder,sportsbegivenheder og underholdningsudsendelser med konkurrencepræget islæt, reklame, tekst-tv-tjenester og teleshopping, til transmission af europæiske programmer. Under hensyn til tv- spred-ningsforetagendets ansvar over for seerne med hensyn til oplysning, uddannelse, kultur og under-holdning skal denne andel opnås trinvis på grundlag af passende kriterier.----------Artikel 17Medlemsstaterne skal, når det er muligt, med passende midler drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter mindst 10 % af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbe-givenheder og underholdningsudsendelser med konkurrencepræget islæt, reklame, tekst-tv-tjenesterog teleshopping — eller alternativt, efter medlemsstaternes valg, mindst 10 % af deres programbud-get — til europæiske programmer, der er fremstillet af producenter, som er uafhængige af disse tv-spredningsforetagender. Under hensyn til tv-spredningsforetagendets ansvar over for seerne medhensyn til oplysning, uddannelse, kultur og underholdning skal denne andel opnås trinvis på grund-lag af passende kriterier. I denne forbindelse skal en passende andel forbeholdes programmer af nydato, det vil sige programmer, der udsendes senest fem år efter deres produktion.Artikel 18Dette kapitel finder ikke anvendelse på fjernsynsudsendelser, der er bestemt for et lokalt publikum,og som ikke indgår i et nationalt netværk.
I artikel 16 og 17 læser jeg, at kravet kun skal gælde, ”når det er muligt”.
2
I den konkrete sammenhæng er kravet i praksis umuligt at implementere, fordi det erulogisk og irrelevant. Både stationer og tilsynspligtige myndigheder må forventes atignorere bestemmelsen, fordi ingen kan pege på, hvordan den skal implementeres,-endsige redegøre for, hvorfor det skulle give mening.Artikel 18 er dog vigtigere. Her står, at direktivet slet ikke vedrører lokalt og regionaltTV.Tillad mig derfor at foreslå, at den del af lovforslaget samt de bemærkninger, der hen-viser til den pågældende EU bestemmelse, simpelthen sløjfes fra forslagets tekst. Istedet kan man som pligttekst anføre, at forslaget ikke er i konflikt med EU-lovgivningen jf. artikel 18.
Alex Heick. Formand for Bispebjerg Lokal-TV. Tonemestervej 9, 2400 NV. [email protected]
2) Forslag til ny § 45bFormålet med dette lovforslag er at højne kvaliteten af de lokale stationers program-mer og herved gøre hele sendefladen kvalitativt bedre og mere seværdig. Håndgrebeter at skabe færre stationer, der med en bedre økonomi kan producere mere spæn-dende lokal-TV.Dette kunne efter vor vurdering godt lykkes.Imidlertid bliver det koblet til krav om seertal, og hvis også dette skal lykkes, er det enforudsætning, at lovgiverne tager seriøse hensyn til lokal-TV kanalens samlede sen-deflade.I forvejen er seertalsproblemet op ad bakke, fordi Boxer og kabelselskaber nu flytterlokal-TV kanalen til kanal 99, som er den absolutte bundplacering. Og stadig fleredanske og internationale kanaler konkurrerer i dag om danske seeres opmærksom-hed.Især vil dog den kompakte blok af 4 timers talentløst tegnsprogs-TV hver aften i denbedste sendetid være en møllesten om halsen på ønsket om en seværdig sendefladefor lokal-TV kanalen.Tegnsprogs-TV henvender sig til under 5000 personer på landsbasis.1/3 af sendetiden bringer tegnsprogs-tv et programskilt med en melodisløjfe, der ikke erudskiftet siden 2009.Halvdelen af udsendelserne er genudsendelser.Opsætningen er uendeligt gabende fantasiløs. En tegnsprogstolk der står foran et fjern-syn.Der bringes kun nyhedsudsendelser, og eksempelvis ikke aktuelle debatudsendelser fraDR2.Derfor er tegnsprogs-TV ulideligt, hvis man ikke tilhører den lille målgruppe.
Disse bemærkninger kunne lyde som et korstog mod tegnsprogs-TV, men det er sletikke hensigten. Hensigten er blot at påpege det indlysende, - at det er svært at skabeen spændende sendeflade for lokal- TV kanalen, når prime-time består af en kompaktblok af fire timers ulideligt ingenting.
3
Håndgrebet for at rette op herpå er at skabe et tegnsprogs-TV koncept, der er interes-sant for andre end målgruppen. Tegnsprogs-TV trænger til at blive peppet op, og sen-detiden kunne med stor fordel fordeles ud over dagen. Dette kunne sagtens lade siggøre med lidt fantasi.At tegnsprogs-TV fik sendetid hele fire timer i træk er en historisk tilfældighed. Daregional-TV, der sendte sammen med lokal-TV efter 2009, fik sin egen kanal, blevsendetiden blot overdraget til tegnsprogs-TV med den begrundelse, at alt andet villekræve en lovændring. Det har af samme grund heller ikke været muligt at justere påtegnsprogs-TVs kompakte sendetidsblok.Nu foreligger et forslag til lovændring, hvor dette spørgsmål desværre alligevel ikkeberøres. Det er forhåbentlig bare en forglemmelse.Hvis tegnsprogs-TV skal bo på samme kanal som lokal-TV (hvilket sådan set er OK),skal det gøres mere professionelt, og de skal udnytte deres sendetid ordentligt.Hvis en sådan udvikling skal fremmes, skal tegnsprogs-TV nok have hjælp. På denkorte bane medfører det behov for økonomi til konceptudvikling og på længere sigtmåske behov for ekstra driftsmidler, hvilket så må justeres i et senere medieforlig.For at illustrere hvordan det kunne skrues sammen,- hermed (med forbehold for kon-sekvensrettelser) et ændringsforslag til aktuelle lovforslag:Efter§ 45aindsættes som ny paragraf:§ 45b.Tegnsprogs-TV tildeles 3 timer og TV-glad tildeles ½ times sendetid dagligt.Stk. 2Kulturministeren fastsætter placeringen af disse stationers sendetid.Stk. 3.Der afsættes et engangsbeløb på ½ mio. kr. til konceptudvikling af tegnsprogs-tv.
Venlig hilsen
Alex HeickFormand for Bispebjerg Lokal-TVAlex Heick. Formand for Bispebjerg Lokal-TV. Tonemestervej 9, 2400 NV. [email protected]
Fra:Annemarie Holm [mailto:[email protected]]Sendt:18. september 2013 14:52Til:Radio-og tv-nævnetCc:'Trine Bendix Knudsen'; '[email protected]'Emne:Høring over udkast til forslag om ændring af radio- og fjernsynsloven (Nyordning for udsendelse af ikkekommercielt tv i MUX 1)
Til KulturstyrelsenDansk Folkeoplysnings Samråd sender vedhæftet høringssvar vedrørende høring overudkast til forslag om ændring af radio- og fjernsynsloven (Ny ordning for udsendelseaf ikkekommercielt tv i MUX 1).Venlig hilsenAnnemarie Holm,Udviklingskonsulent
4
3326 0370 (dir)2371 5309 (mob)[email protected]Dansk Folkeoplysnings Samråd - DFSGammel Kongevej 39 E, 2.tv., 1610 København V3315 1466[email protected]www.dfs.dk
KulturstyrelsenMedierH.C. Andersens Boulevard 21553 København VAtt: Lill-Jana V. LarsenSendt pr. mail til:[email protected]
København,18-09-2013
Høring over udkast til forslag om ændring af radio- og fjernsynslo-ven (Ny ordning forudsendelse af ikkekommercielt tv i MUX 1)Dansk Folkeoplysnings Samråd er generelt optaget af udviklingen afdet danske samfund, det danske folkelige demokrati og det aktive med-borgerskab. DFS’ medlemsorganisationer arbejder til daglig med for-skellige aspekter af frivillighed, aktiv borgerdeltagelse og folkelig oplys-ning, herunder SLRTV, Sammenslutningen af Lokale Radio- og Tv-stationer.Vi er derfor opmærksomme på, at ovenstående forslag om ændring iradio- og fjernsynsloven pt. er til høring og vi har i denne sammenhængfølgende bemærkninger til forslaget:DFS vil gerne udtrykke tilfredshed med, at der nu indføres en ny ord-ning for ikkekommercielt tv i MUX 1 med henblik på standsning af til-skudsrytteri.Vi er principielt bekymret for særordninger for navngivne stationer. Vi erprincipielt tilhængere af, at alle har mulighed for at komme til orde ielektroniske medier. Derfor kan det give anledning til bekymring, at derforeslås begrænsning i antallet af sendetilladelser.
5
DFS støtter iøvrigt, at programmerne skal være lokalt funderede, dvs.at programmerne er produceret fra lokalområdet og af tilladelseshave-ren selv, og at programmerne skal være rettet til befolkningen i det re-gionale tilladelsesområde.
Med venlig hilsen
Trine Bendix KnudsenSekretariatsleder
København d. 24-09-2013
KulturstyrelsenMedierH.C. Andersens Boulevard 21553 København V[email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ny ordning for lokal tv (MUX1)Kulturstyrelsen har ved mail af 2 september bedt om bl.a. DILEMs inputvedrørende det fremlagte udkast til lovforslag om ny ordning for lokaltv..Vi finder grundlæggende at vort bagland og vore medlemmer berøreskraftigt af denne nye bekendtgørelse og vi har følgende bemærkninger.Ved høringssvar af 03.08 har vi tidligere gjort opmærksom på vorepositive tanker og vore betænkeligheder. Da lovforslaget ikke harændret sig i forhold til udkast til bekendtgørelsen er vore input ogsåenslydende med henvisning til vort brev af 03.08.
6
Vi tillader os at præcisere følgende punkter fra vort brev af 03.08:
1. Vore medlemmer ser med bekymring på udhulingen aftilskudsordningen.Vi forventer naturligvis at tilskudspuljen til lokal radio og – tvforhøjes til de ønskelige 100 millioner. Særligt nu hvor puljenskal betale for både diverse sekretariater, hjemmesider,medieskoler, målinger, DR TV & TV2 via DIGI Tv m.m.2. Vi ser ligeledes med bekymring på ny elastik ordninger.F.eks. vedr.:a. hjemmesiderne. Der må fremover ikke reklameres påstationernes hjemmeside, men må der være link til hjemmesiderhvor der er reklamer? Denne problemstilling er man nødt til at fåafklaret.b. Sendetilladelser tildeles i henhold til ”skønhedskonkurrence”.Betyder det at idebaserede, f.eks. kirkelige stationer, af hensyntil helhedsbilledet, skal være med i hver region? Dette ville værepositivt at få præciseret, specielt når man tænker på detforarbejde, samt de oplevelser vedr. tildeling af sendetilladelser,der er gået forud for denne bekendtgørelse.
3. DILEM mener at Hovedstadsområdet igen opleverdiskriminerende paragrafer når sendetilladelser i detteområde skal indsnævres til 8.Denne negative forfordeling skal ses i lyset af dagens forhold.Dette vil efterfølgende opleves ved fordeling af midlerne til tvstationer.Der er et stort behov i hovedstadsområdet, hvilket dokumenteresi dag, for en større adgang til attraktive sendetider og for atkunne sende i HD kvalitet.DILEM vil derfor anbefale at Open Channels forsøg medterrestrisk digital tv på MUXKBH UHF kanal 35 gørespermanent.Det kan næppe undre Kulturstyrelsens Medieafdeling at DILEMsidebaserede lokale stationer glæder sig til denne nye omgang medtildeling af sendetid bl.a. til lokal tv. Vore stationer har været med fradag ét og håber, at man ikke igen spiller hasard med tilladelser til nye7
uprøvede kræfter. F.eks. fik en forening i 2009, som end ikke varetableret, tildelt sendetilladelse, hvorimod stationer med årtiers godeerfaringer blev sorteret fra. Vi glæder os over at dette hasardspil endteså nogenlunde, ikke mindst pga. de ”gamle” stationers kompetencer ogerfaringer gennem årtier. Vi håber at den læring som kontinuerlig sker,vil afspejle sig i de nye tilladelser.
Med venlig hilsen
Daglig leder,2291 2574
Fra:Heidi Vigen JørgensenSendt:25. september 2013 15:08Til:Radio-og tv-nævnetEmne:Samlet høringssvar til høring over udkast til lovforslag om ny ordning for lokaltvHermed Erhvervs – og Vækstministeriet bidrag til høringen.
Med venlig hilsen
HEIDI VIGEN JØRGENSEN
Student
Slotsholmsgade 10-12DK - 1216 København Kwww.evm.dk[email protected]Tlf.33 92 33 50Tlf. Dir.91337212Mobil91337212
8
KulturstyrelsenH.C. Andersens Boulevard 21553 København V
25. september 201313/08283-5hvj-dep
Høring over udkast til lovforslag om ny ordning for lo-kal-tv (Mux-1)Erhvervs – og Vækstministeriet har modtaget ovenståendehøring fra kul-turstyrelsen. Erhvervs – og Vækstministeriethar sendt materialet i høring ved Erhvervsstyrelsen og Kon-kurrence – of Forbrugerstyrelsen og har på den baggrundfølgende bemærkninger:Det ikke kan udelukkes, at et krav om minimumspublikumvil kunne påvirke konkurrencen mellem konkurrerende lo-kal-tv-stationer, der har forskellig popularitet.Eventuelle spørgsmål til bemærkningerne kan rettes til:Nanna Vejen SnitkjærTlf. 41715230
Med venlig hilsenHeidi Vigen JørgensenStudent91337212[email protected]
Fra:Leif Hansen [mailto:[email protected]]Sendt:26. september 2013 14:21Til:Radio-og tv-nævnetCc:Bjarne B. Jørgensen; Hanne Bertelsen; Leif HansenEmne:BILAG HØRINGSSVAR 25. SEPTEMBER 2013.pdf - Adobe Reader
Til
9
KULTURSTYRELSEN
HØRINGSSVAR,Fra. FYN KANALEN, TVT-SVENDBORG OG TVT MIDDELFART.(region Fyn)Den 25. SEPTEMBER 2013Vedr.Bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 11)
I medfør af § 45, stk. 5 og 6, § 47, stk. 2 og 4, § 48 og § 92 a ilov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelsenr. 988 af 6. oktober 2011 som ændret ved lov nr. 513 af 27.maj 2013, og lov nr. xx af xx 2013 fast- sættes:Vi tillader os herved at henvise til høringssvar af 29. juli 2013(Fra FYN KANALEN, hvilket høringssvar vi har tiltrådt)Og tillader os at fremkomme med følgende tilføjelser og præciseringer:Det glæder os meget at TV-GLAD ikke skal opfylde noget krav om seertal,det medfører at vi forventer en tilsvarende fritagelse for reportageudsendel-ser fra Byrådsmøder, Regionsmøder og andre offentlige samfundsrelevanteudsendelser. Tilsammen sender de 3 stationer (der vil fusionere) , på årsba-sis ca. 115 timers nye udsendelser af denne type. Fra Byrådsmøderne iOdense, Svendborg og Middelfart). Vi henviser høfligst til vedlagte (ved-hæftet fil) uddrag af programoversigter og prognoser, der viser de tre TVstationers programoversigter for 2012 og 2013.Vi tillader os også af nødvendige praktiske grunde, at kravet om fast to ti-mers nye udsendelser om ugen blødes op til årlige gennemsnit, da grundla-get for Tv reportagerne fra Byrådsmøder. Regionsmøder og andre offentli-ge samfundsrelevante udsendelser ikke kan tilrettelægges løbende da mø-derne afholdes månedsvis og er af meget varierende længde.
Vi gør opmærksom på at . FYN KANALEN, TVT-SVENDBORG OG TVTMIDDELFART i mange år har sendt denne type TV udsendelser, (udover detøvrige programstof)Hvis man ikke kan imødekomme disse to forslag vil reportageudsendelserne ikkekunne gennemføres, da de formentlig ikke kan leve op til kravene om seer-tal (publikum), hvilket statens egen TV udsendelser fra folketinget formentligheller ikke kan.De tre TV stationer påtænker at foretage en fusion fra 01.01.2014, for at sikre atdet demokratisk underskud i informationerne om det lokale politiske og borger-relaterede liv ikke yderligere forringes, da forholdene er således at hverken DR,TV 2 eller TV 2 regionerne, ikke producerer og sender reportageudsendelser fradisse offentlige møder.De seneste konstateringer af den faldende interesse for lokalpolitik, vil vi gernevil bidrage til at forbedre ved at give TV seerne mulighed for at kunne se offent-lige møder i fuld længde på TV.
Vi anmoder om velvillig behandling af vort høringssvar og stiller os natur-ligvis til rådighed for et evt. personligt fremmøde for yderlige oplysningereller skriftlig korrespondance.
10
Med venlig hilsenFYN KANALEN, TVT-SVENDBORG OG TVT MIDDELFART.Leif Hansene.b.
Fra:Nanna Vejen Snitkjær (KFST) [mailto:[email protected]]Sendt:9. september 2013 14:49Til:Radio-og tv-nævnetCc:Jacob Borum; 1 - KFST DS; 1-DEP OM2 (enhedspostkasse); Sanne OlsenEmne:Høring lovforslag MUX 1Til KulturstyrelsenKulturstyrelsen har sendt udkast til lovforslag om ny ordning for lokal-tv(MUX 1) i høring hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Konkurrencerådet. Iden egenskab er styrelsen en uafhængig konkurrencemyndighed. De føl-gende høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkurrencemyn-dighed.I lighed med styrelsens svar på høring over udkast til bekendtgørelse ved-rørende ikkekommercielt tv i MUX 1, bemærkes det i nærværende høring,at det ikke kan udelukkes, at et krav om minimumspublikum vil kunne på-virke konkurrencen mellem konkurrerende lokal-tv-stationer, der har for-skellig popularitet.Eventuelle spørgsmål til bemærkningerne kan rettes til undertegnede.Med venlig hilsenNanna Vejen SnitkjærFuldmægtig/Head of SectionKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen/Danish Competition and Consumer AuthorityDirekte +45 4171 5230E-mail[email protected]
Carl Jacobsens Vej 352500 ValbyTlf. +45 4171 5000Vi arbejder for velfungerende markeder.
11
Fra:Gitte Thomsen [mailto:[email protected]]Sendt:27. september 2013 13:45Til:Radio-og tv-nævnetEmne:Høring om lovforslag MUX1
Kære Lill-Jana Vandmose LarsenVedhæftet sender jeg hermed svar fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfun-det, SAML, på den ovennævnte høring.Venlig hilsenGitte ThomsenSAMLSøndergade 12, 1.Postboks 12219100 AalborgTlf. 9813 9681www.saml.dk
SAMLSøndergade 12, Postboks 12219100 Aalborg
tlf. 98 13 96 81mobil 20 20 91 40E-mail:[email protected]
KulturstyrelsenMedierH.C. Andersens Boulevard 21553 København VAtt.: Lill-Jana V. LarsenSendt per mail til:[email protected]
Aalborg, den 27. september 2013
Svar på høring over udkast til forslag om ændring af radio- og fjernsynsloven(Ny ordning for udsendelse af ikkekommercielt tv i MUX 1)Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, har følgende be-mærkninger til det udsendte forslag til ændringer af radio- og fjernsynsloven:
12
Konkret§ 1.1.SAML kan ikke støtte den foreslåede ændring til nyt stk. 3 i § 45: at Kul-turministeren kan fastsætte, at Radio- og tv-nævnet uden udbud kan meddeletilladelse til TV-Glad. SAML er modstander af særordninger for navngivnestationer, erfaringerne fra tidligere tiders forsøg med særordninger viser, at deter yderst uhensigtsmæssigt at indføre særordninger.2.§45a. SAML kan ikke anbefale den foreslåede ændring, at Kulturministerenkan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtil-ladelser til ikke-kommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende tilde regionale TV 2-virksomheders områder. SAML er principielt tilhænger af,at alle har mulighed for at komme til orde i et elektronisk medie, så hvis der erledig sendetid bør denne kunne søges af en ikke-kommerciel tv-station. Enbegrænsning af antallet af sendetilladelser vil være til ubodelig og uopretteligskade for ytringsfriheden og det lokale demokrati samt ikke mindst for yt-ringsmuligheden. Den foreslåede ændring om begrænsning af antallet af sende-tilladelser er derudover i direkte modstrid med de oprindelige tanker om bor-gernes mulighed for at kunne oprette og drive ikke-kommerciel lokal radio ogtv-virksomhed.Stk. 2 SAML kan varmt anbefale den foreslåede ændring, at Kulturministerenkan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være hjemmehørende i detteområde, og at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.3.Ingen bemærkninger til disse ændringer.
SAMLSøndergade 12, Postboks 12219100 Aalborg
tlf. 98 13 96 81mobil 20 20 91 40E-mail:[email protected]
§ 2.SAML kan ikke anbefale, at alle de foreslåede ændringer træder i kraft den 1.januar 2014. SAML foreslår, at de nuværende sendetiladelser administrativtforlænges til 31. december 2014, og at de foreslåede ændringer om lokalt ind-hold / lokal forankring med de af SAML fremsatte bemærkninger indføres fra1. januar 2014. Dette vil give de berørte tv-stationer den fornødne ro til at pro-ducere programmer til og fra borgerne i tilladelsesområdet, samt give ordnin-gen et år til at vise om denne ændring er fornøden til at nå det ønskede mål: atbegrænse tilskudsrytteriet.SAML anbefaler, at must carry genindføres for MUX 1.
13
Generelt til bemærkningerne til lovforslagetSAML er som nævnt i tidligere høringssvar meget tilfreds med, at der nu ind-føres en ny ordning for ikke-kommercielt tv i MUX 1, således at det omfatten-de tilskudsrytteri, der gennem de senere år har kunnet finde sted, nu kan stop-pes.I sær støtter SAML de foreslåede ændringer, at programmerne fremover skalhave lokalt indhold, selv om vi foretrækker begrebet skal være lokalt fundere-de: at programmerne er produceret fra lokalområdet og af tilladelseshaverenselv, og at programmerne skal være rettet til befolkningen i det regionale tilla-delsesområde. Derimod er vi temmelig bekymrede over den foreslåede æn-dring, at programmerne handler om eller er med personer fra lokalområdet.Denne tolkning af lokalt indhold vil være temmelig begrænsende for stationer-nes muligheder for at kunne bruge musik i udsendelserne, at kunne producereudsendelser med etnisk, religiøst og / eller politisk (internationalt og nationalt)indhold.SAML er modstander af, at der indføres et kriterie om minimums antal af seerefør en tv-station kan modtage støtte. At måle seergrundlag er en bekosteligaffære og vil ikke fremme den af forligskredsen ønskede kvalitetsforbedring.Tværtimod vil dette krav medføre en uheldig jagt efter høje seertal på bekost-ning af mangfoldigheden og kreativiteten i de producerede programmer. Risi-koen for holdningsløst omnibus-tv vil blive forhøjet.SAML advarer mod at indføre et kvalitetskrav, det kan kun ende i smagsdom-meri. SAML er ikke modstander af kvalitet også hos de ikke-kommercielleelektroniske medier, men en kvalitetsforbedring kan kun opnås gennem uddan-nelse af stationernes medarbejdere, frivillige og ansatte.
Venlig hilsen
Gitte Thomsensekretariatsleder
Fra:Bojesen - TV Sydsjælland [mailto:[email protected]]Sendt:3. september 2013 08:45Til:Radio-og tv-nævnet; Kaspar D. LindhardtEmne:"Høring - lovforslag MUX 1"
14
Kære Kaspar Lindhardt
"Høring - lovforslag MUX 1"
"Kulturministeriet er i den forbindelse opmærksom påde EU-retlige forpligtelser, der følger af artikel 17 i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10.marts 2010 om samordning af visse love og administra-tive bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af au-diovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuellemedietjenester), EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1, hvor-efter medlemsstaterne,når det er muligt,med pas-sende midler skal drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter mindst 10 pct. af densendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenhe-der, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 pct. af program-budgettet til europæiske programmer fra producenter,der er uafhængige af tv-foretagendet."Udtrykket"når det er muligt"må være nøglen til at forholde sig til ogoverholde dette EU direktiv, idet det ikkepå samme tider muligt at kræ-ve atlokal tv skal produceres i lokalområdet af tilladelseshaverogkræve at10% skal leveres af producenter, der er uafhængige af tv-foretagenet.Det er, ganske enkelt, i denne situation,IKKE MULIGTatdrage omsorg for at dette direktiv efterleves.Bedste hilsenerSigurd
Sigurd Bo BojesenTV SydsjællandNæstformand, kasserer og sendetidsadministratorSendesamvirke MUX 1 Øst
15