Kulturudvalget 2013-14
L 50 Bilag 1
Offentligt





NOTAT6.november 2013Kommenteret høringsnotat om udkast til ændring af radio- og fjernsynsloven(Ny ordning for udsendelse af ikkekommercielt tv i MUX 1)Kulturstyrelsen sendte den 2. september 2013 et udkast til ændring af lov om radio- ogfjernsynsvirksomhed i høring med frist den 30. september 2013 (se vedlagte høringsli-ste, bilag 1).Hovedformålet med lovændringen er at udmønte beslutningerne i medieaftalen for2012-2014 om, at der fremover kun skal udstedes tilladelser til samt gives støtte til pro-gramvirksomhed, som reelt har et publikum, og som handler om lokale forhold. Medie-aftalen er endvidere konkretiseret i aftalepartiernes beslutning af 2. maj 2013 om, atlokal-tv fremover skal have et betydeligt kvalitetsløft og i langt højere grad målretteslokalsamfundene.Formålet med lovændringen skal ses i sammenhæng med høringen over udkast til be-kendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1, som Kulturstyrelsen foretog i juli måned2013. Lovudkastet knytter sig til de forslag, udkastet til bekendtgørelse indeholder, ogskal skabe hjemmel til at gennemføre de i bekendtgørelsen forudsatte ændringer.I alt 13 organisationer m.v. har afgivet høringssvar inden for høringsfristen, se bilag 2.Blandt disse har 5 tilkendegivet, at de ingen bemærkninger har.I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar til udkasttil ændring af loven samt for ministeriets kommentarer. Der henvises herudover i dethele taget til de vedlagte høringssvar.1) Særlig ordning for TV-Glad
Dansk Folkeoplysnings Samråd – DFS vil gerne udtrykke tilfredshed med, at der nuindføres en ny ordning for ikkekommercielt tv i MUX 1 med henblik på standsning aftilskudsrytteri, men er principielt bekymret for særordninger for navngivne statio-ner.Denne holdning deles af Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet (SAML),som supplerer med at oplyse, at erfaringer fra tidligere forsøg med særordninger viser,at det er yderst uhensigtsmæssigt at indføre særordninger.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministerietbemærker, athensigten med ordningen er at sikre foreninger m.v.,hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod per-soner med fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel funktionsnedsættel-se, adgang til at sende i MUX1 samt tilskud til produktion af programmer, og at dettesåledes skal sikres uafhængigt af udbuddet af øvrige tilladelser til lokal-tv i MUX1, oguden de hertil knyttede krav om lokalt indhold med videre.På baggrund af høringssva-rene justeres ordningen således, at særordningen vedrørende TV-Glad i lovforslaget er-stattes af en generel mulighed for, at foreninger, hvis formål er at producere ikkekom-
Dok. nr. 1948011
Side 2
mercielt tv, som er produceret af og rettet mod personer med fysisk funktionsnedsættel-se og psykisk eller intellektuel funktionsnedsættelse, kan søge om tilladelse i den hertilsærligt afsatte sendetid og opnå tilskud fra de hertil særligt afsatte midler. Tilladelse ogtilskud meddeles af Radio- og tv-nævnet efter ansøgning.2) Hjemmel til at fastsætte, at der højst kan udstedes et bestemt antal tilladel-
ser
Dansk Folkeoplysnings Samråd – DFSog Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfun-det (SAML)er principielt tilhængere af, at alle har mulighed for at komme til orde ielektroniske medier og finder derfor, at begrænsningen i antallet af programtilladelsergiver anledning til bekymring og kan være til ubodelig og uoprettelig skade for ytrings-friheden, ytringsmuligheden og det lokale demokrati.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet har i høringsnotatet vedrørende udkast til bekendtgørelse vedrørendeikkekommercielt tv i MUX 1 beskrevet, hvorledes et væsentligt øget antal tilladelserkombineret med enminimering af kravene til hver af tilladelseshavernes produktions-og udsendelses-omfang efter ministeriets opfattelse ikke er enhensigtsmæssig løsning.En forhøjelseaf antallet af tilladelseshavere vil indebære en væsentlig reduktion af bådemulighederne for et succesfuldt samarbejde mellem tilladelseshaverne om en sammen-hængende programflade og mulighederne for et effektivt tilsyn med hver enkelt tilla-delseshaver. De nuværende tilladelseshavere har mulighed for at slå sig sammen, ogder er intet til hinder for, at der inden for samme tilladelse indgår bidrag fra forskellige’redaktioner’, som imidlertid – fordi de kommer fra samme tilladelseshaver – har etoverordnet fælles præg – på samme måde som de mange ’omnibus’-kanaler, der i øvrigtpræger tv-markedet.På baggrund af bemærkningerne fremsat i forbindelse med høringen over udkast til be-kendtgørelsen, foreslog Kulturministeriet dog i det reviderede udkast til bekendtgørelseen ændring af det samlede antal tilladelser fra 32 til 38 for at imødekomme høringspar-terne således, at der i region Hovedstaden kan tildeles 11 i stedet for 8, og i hver af re-gionerne Fyn, Nord og Midt/Vest kan tildeles 4 i stedet for 3. Fordelingen pr. region vil igivet fald være således: 11 i region Hovedstaden, 5 i region Syd, 5 i region Østjylland, 4i region Øst, 4 i region Midt-Vest, 4 i region Nord, 4 i region Fyn og 1 i region Bornholm.En sådan fordeling afspejler fortsat de ovennævnte hensyn, men tager bl.a. i højeregrad hensyn til den befolkningsmæssige fordeling.Sendemulighederne i MUX 1 er en knap ressource, hvilket betyder, at der kun er en viskapacitet til rådighed, herunder et bestemt antal timer. Det vil derfor ikke være prak-tisk muligt at lade alle komme til orde uden en vis begrænsning i antal tilladelser. Her-til kommer, at det konkrete antal tilladelser ikke er en del af nærværende lovforslag.De fremsatte bemærkninger giver således ikkeministeriet anledning til at foretage æn-dringer i nærværende lovforslag.3) EU-krav om brug af uafhængige producenter
Bispebjerg Lokal-TVog TV Sydsjællandfinder, at det er selvmodsigende, at stationerneskal producere alt lokalt, men alligevel skal bruge op til 10 % af programbudget og sen-
Side 3
detid på programmer, som er produceret af andre stationer i EU. Stationerne mener ik-ke, at dette er et krav ifølge det nævnte EU-direktiv, som kun anvender betegnelsen”når det er muligt” og foreslår derfor, at bemærkninger om dette punkt udgår fra lov-forslagets tekst.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet skal bemærke, at EU-kravet om, at medlemsstaterne, når det er mu-ligt, med passende midler skal drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsættermindst 10 %. af sendetiden til bestemte programkategorier eller uafhængige producen-ter, ikke fremgår af nærværende lovforslag. Bestemmelsen er derimod indarbejdet i ud-kast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1, hvortil ingen af de hørte parterfor så vidt angår dette punkt fremsatte bemærkninger under høringen juli må-ned.Bemærkningerne giver derfor ikke Kulturministeriet anledning til at foretage æn-dringer i lovforslaget.Dansk Folkeoplysnings Samråd – DFSog Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfun-det (SAML), støtter forslaget om, at programmerne skal være lokalt producerede m.v.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet har ingen bemærkninger hertil.4) ”Egenproduktion” omfatter ikke co- og entrepriseproduktioner
Ingen af de hørte organisationer m.v. har haft bemærkninger til dette punkt.5) Øvrige bemærkninger
Bispebjerg Lokal-TVforeslår, at der indsættes en ny §45b med teksten:”Tegnsprogs-TV tildeles 3 timer og TV-Glad tildeles ½ times sendetid dagligt.Stk. 2.Kulturministeren fastsætter placeringen af disse stationers sendetid.Stk. 3.Der afsættes et engangsbeløb på ½ mio. kr. til konceptudvikling af tegnsprogs-tv.”Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet finder ikke, at det ligger indenfor det politiske ønske til denne ord-ning at begrænse tegnsprogs-tv sendetid. Hvad angår TV-Glads sendetid,henvises tilbemærkningerne til pkt. 1 ovenfor.Det bemærkes i øvrigt, atsendetiden ikke er en del afradio- og fjernsynsloven, menderimod henhører under bekendtgørelsen om ikkekom-mercielt tv i MUX 1.Bemærkningerne giver således ikke Kulturministeriet anledning tilat foretage ændringer i lovforslaget.Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) har gentaget sine indsigelserfra høringen over udkast til bekendtgørelsen om ikkekommercielt tv i MUX 1 og be-mærker særligt, at de forventer, at tilskudspuljen forøges med 100 mio. kr. for ikke atudhule ordningen og ser herudover med bekymring på nye ”elastiske ordninger” somkrav til hjemmesider og tildeling af programtilladelser ved skønhedskonkurrence. En-delig mener DILEM, at hovedstadsområdet bliver diskrimineret, hvis sendetilladelser-ne til dette område indsnævres til kun 8.
Side 4
Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet bemærker, at DILEMs indsigelser ikke vedrører forhold som beskre-vet i udkast til denne lovændring, men allerede er behandlet i høringsnotatet vedrøren-de udkast til bekendtgørelse vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1. Ministeriet skaldog særligt tilføje, at tildeling af programtilladelser ved såkaldt ”skønhedskonkurrence”ikke er et nyt forslag, idet tildelingen af tilladelser er sket på netop denne måde gen-nem en længere årrække.Bemærkningerne giver således ikke Kulturministeriet anled-ning til at foretage ændringer i lovforslaget.Erhvervs- og Vækstministeriet samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anfører, atdet ikke kan udelukkes, at et krav om minimumspublikum vil kunne påvirke konkur-rencen mellem konkurrerende lokal-tv-stationer, der har forskellig popularitet.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet bemærker, at Erhvervs- og Vækstministeriet samt Konkurrence- ogForbrugerstyrelsens kommentar ikke vedrører forhold omhandlet af udkast til lovæn-dringen, men at problemstillingen allerede er behandlet i høringsnotatet vedrørendeudkast til bekendtgørelse vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1.Bemærkningerne gi-ver derfor ikke Kulturministeriet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.FYN KANALEN, TVT-SVENDBORG, TVT MIDDELFARTforventer, at deres reporta-geudsendelser og andre offentlige samfundsrelevante udsendelser – på lige fod med TV-Glads undtagelse fra krav om seertal – heller ikke skal undergives noget krav om seer-tal. Stationerne anfører endvidere, at kravet om fast to timers nye udsendelser om ugenbør ændres til årlige gennemsnit.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet bemærker, at FYN KANALEN, TVT-SVENDBORG, TVT MIDDEL-FARTs kommentar ikke vedrører forhold omhandlet af udkast til lovændringen, men atproblemstillingen hører under og allerede er behandlet i høringsnotatet vedrørende ud-kast til bekendtgørelse vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1.Bemærkningerne giverderfor ikke Kulturministeriet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.Derhenvises i øvrigt til bemærkningerne til pkt. 1 ovenfor.Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet (SAML) finder ikke, at ordningen børtræde i kraft den 1. januar 2014, men foreslår at de nuværende tilladelser forlænges til31. december 2014, således at dog forslagene om lokalt indhold/lokal forankring indfø-res fra 1. januar 2014. SAML anfører endvidere, at must carrybør genindføres for MUX1.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet bemærker for så vidt angår forslaget om genindførelse af must carryfor MUX 1, at SAMLs kommentar ligger udenfor det nuværende forslag til udkast tillovændring og allerede er besvaret i høringsnotatet vedrørende udkast til bekendtgørel-se vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1.
Side 5
Vedrørende SAMLs forslag om forlængelse af de nuværende tilladelser, således at dennye ordning – bortset fra kravet om lokal tilknytning m.v. – ikke træder i kraft før den1. januar 2015, skal Kulturministeriet anføre, at det er politisk besluttet, at ordningenskal træde i kraft ved årsskiftet i forbindelse med udløbet af den nuværende ordning forMUX 1. Bemærkningerne giver derfor ikke Kulturministeriet anledning til at foretageændringer i lovforslaget.