Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 46
Offentligt
1305285_0001.png
1305285_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
27. november 2013

Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 46 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 18. november 2013.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2013 fraForsikring & Pension, jf. L 46 - bilag 3.

Svar:

Forsikring & Pension påpeger i deres henvendelse til Erhvervs-, Vækst-og Eksportudvalget, at lovforslaget ikke i sig selv sikrer, at der tilføres nykapital til virksomhederne, men at en række yderligere forudsætningerskal falde på plads for, at salg af lån fra pengeinstitutter kan være attrak-tivt for både pengeinstitut, låntagere og investorer.Derudover opfordrer Forsikring & Pension til, at ledelsesreglerne i §§ 70-71, i lov om finansiel virksomhed, udskydes og behandles sammen medde øvrige ændringer af ledelsesreglerne i ændringsforslaget til lov omfinansiel virksomhed, der forventes fremsat januar 2014.Den del af lovforslaget, der omhandler pengeinstitutternes muligheder forat oprette refinansieringsregistre med henblik på salg af bl.a. erhvervslån,skal skabe bedre rammer for, at pengeinstitutter kan udstede værdipapirermed sikkerhed i puljer af erhvervslån.Det giver investorerne adgang til nye investeringsmuligheder. Forslagetregulerer ikke i detaljer, hvordan transaktionerne skal struktureres ellerf.eks. hvilket niveau af kvalitetskontrol, der skal ligge til grund for denenkelte udstedelse. Forslaget giver imidlertid vid mulighed for, at inve-storerne via tredjemand kan udføre tjek af kvaliteten på lånene samt pen-geinstituttets håndtering af låneforholdene. Samtidig er der med lovfors-laget stor fleksibilitet i mulighederne for at aftale fordelingen af risiko påden konkrete udstedelse mellem investor og udsteder.Fleksibiliteten sigter på at skabe rammer for en bred vifte af udstedelsermed forskellige risikoprofiler og dermed også forskellige ønsker til kon-trol og risikodeling fra investors side. Der er således med lovforslagetsøgt i høj grad at give investor fleksibilitet til at stille de krav til den en-kelte udstedelse, som findes fornuftig.Forslaget stiller, som Forsikring & Pension påpeger, i sagens natur ingengarantier for, at der vil være et marked, da det vil være afhængigt af, atpengeinstitutterne og investorerne kan nå til enighed om vilkår og priser
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
for udstedelserne.I fald at Forsikring & Pensions medlemmer er villige til at foretage engrundig vurdering af risiko og afkastmuligheder ved nye investeringspro-dukter baseret på puljer af erhvervslån, vil det imidlertid væsentligt for-bedre mulighederne for, at der kan opstå et marked, der kan være til gavnfor både pengeinstitutter og pensionskasser, og som samtidig kan skabebedre adgang til finansiering for bl.a. små og mellemstore virksomheder.I forhold til forslaget om udvidelse af anvendelsesområdet for §§ 70 og71 foreslår Forsikring og Pension, at denne ændring ikke gennemføresnu, men udskydes og behandles sammen med de øvrige ledelsesregler ilov om finansiel virksomhed i lovforslaget, der forventes fremsat i januar2014. Forsikring & Pension anfører, at hvis ændringen gennemføres nu,vil det skabe uklarhed for selskaberne om hvilke regler, der gælder forfinansielle holdingselskaber og forsikringsholdingselskaber, da ledelses-reglerne vil blive ændret i forbindelse med ændringerne i lov om finansielvirksomhed til januar, og at der efterfølgende vil ske en ændring af ledel-sesbekendtgørelsen for forsikringsselskaber. Forsikring & Pension anfø-rer derudover, at en ikrafttrædelsesdato den 1. januar ikke giver selskabertilstrækkelig tid til omstilling til de nye regler.Forslaget om at udvide anvendelsesområdet for §§ 70 og 71 er en konse-kvens af en række internationale retningslinjer, herunder ”Guidelines onInternal Governance” fra EBA og ”Insurance Core Principles” fra IAIS,hvoraf det følger, at reglerne også bør gælde på koncernniveau for finan-sielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder. Forslageter desuden en naturlig udvidelse af reglernes anvendelsesområde, da deopgaver, der er omfattet af de to bestemmelser også er relevante for fi-nansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder.Ændringen af §§ 70 og 71 udspringer ikke af CRD 4-reglerne. Det hardog en umiddelbar tilknytning hertil. Jeg finder derfor ikke grundlag forat udskyde lovbehandlingen af disse bestemmelser, men er positiv over-for at skyde ikrafttrædelsestidspunktet for denne ændring til 1. april 2014,så selskaberne får tid til omstilling til de nye regler samt kan gennemføreregelændringen samtidig med CRD-4 reglerne.