Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 46 Bilag 7
Offentligt
1306089_0001.png
1306089_0002.png
1306089_0003.png
1306089_0004.png
1306089_0005.png
Til lovforslag nr.L 46
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. november 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov omværdipapirhandel m.v., lov om finansiel stabilitet og lov om tinglysning(Styrkelse af markedet for erhvervsobligationer med indførelse af regler om repræsentanter i forbindelse medobligationsudstedelser og mulighed for, at pengeinstitutter kan oprette refinansieringsregistre, adgang til, at andre endlåntagerne i et realkreditaktieselskab kan udøve indflydelse på den forening, der ejer realkreditselskabet, m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 11 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til1. behandling den 12. november 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den28. juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –306 (folketingsåret 2012-13). Den 31. oktober 2013 sendteerhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel,Danmarks Fiskeriforening ogForsikring & Pension.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Forsikring & Pension mundtligt over forudvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af<>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 11)Inr. 9indsættes efter »§ 5, stk. 3,«: »§ 61, stk. 1, 2.pkt.,«.[Konsekvensrettelse]2)Inr. 21indsættes efter »§ 77 b, stk. 1,«: »§ 79 a, stk. 1,§ 199, stk. 9,«.[Konsekvensrettelse]3)I detnr. 28forslåede§ 152 p, stk. 2,ændres »SDO-re-gister« til: »register over aktiver, der ligger til sikkerhed forudstedelse af særligt dækkede obligationer, jf. § 152 g i lovom finansiel virksomhed«.[Lovteknisk justering]4)Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 199, stk. 2, 1. pkt.,ændres »eller i en finansiel hol-dingvirksomhed« til: », i en finansiel holdingvirksomhed el-ler i en forsikringsholdingvirksomhed«.«[Konsekvensrettelse]5)Inr. 36ændres »stk.6og7,«til: »stk.7og8,«.[Konsekvensrettelse]6)Inr. 37ændres »stk.11,«til: »stk.12,«.[Konsekvensrettelse]7)Efter nr. 39 indsættes som nye numre:»02.I§ 226, stk. 1,ændres »§ 224, stk. 1, 2, 4 og 5,« til: »§224, stk. 1, 2, 5 og 6,«.03.I§ 226, stk. 2,ændres »§ 224, stk. 2 og 4,« til: »§ 224,stk. 2 og 5,«.04.I§ 253, stk. 1,ændres »§ 224, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk.5,« til: »§ 224, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 6,«.«[Konsekvensrettelse]Til § 38)Nr. 1affattes således:»1.I§ 16 eindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Deltager Finansiel Stabilitet A/S i afviklingen afet nødlidende pengeinstitut, der har oprettet et refinansie-ringsregister i henhold til § 152 i, stk. 1, i lov om finansielvirksomhed, skal Finansiel Stabilitet A/S eller et dattersel-skab til Finansiel Stabilitet A/S overtage pengeinstituttetsforpligtelser overfor den berettigede enhed i overensstem-melse med § 152 v i lov om finansiel virksomhed.«Stk. 4 bliver herefter stk. 5.«[Lovteknisk justering]9)Det undernr. 2foreslåede§ 16 n, stk. 6,affattes såle-des:»Stk. 6.Medvirker Finansiel Stabilitet A/S til en afviklin-gen af et nødlidende pengeinstitut efter stk. 1, der har opret-
tet et refinansieringsregister i henhold til § 152 i, stk. 1, i lovom finansiel virksomhed, skal Finansiel Stabilitet A/S elleret datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S overtage pengein-stituttets forpligtelser overfor den berettigede enhed i over-ensstemmelse med § 152 v i lov om finansiel virksomhed.«[Lovteknisk justering]Til § 510)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dogstk. 2 og 3.«[Konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 11]11)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.§ 1, nr. 16-20, træder dog først i kraft den 1. april2014.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Yderligere udskydelse for så vidt angår § 1, nr. 16-20]BemærkningerTil nr. 1 og 4Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineretsom finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7.Til nr. 2Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineretsom finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7. Desuden tager forslaget herefter højde for indsættelsenaf ny § 79 a ved lov nr. 1383 af 23. december 2012 om æn-dring af selskabsloven, årsregnskabsloven og forskellige an-dre love.Til nr. 3Ifølge stk. 2 kan aktiver indføres i refinansieringsregiste-ret, medmindre pengeinstituttet og låntager eller anden tred-jemand, f.eks. en kautionist for det pågældende lån, har ind-gået en skriftlig aftale om, at aktivet ikke kan overdrages.Bestemmelsen indebærer, at aftalte begrænsninger i ad-gangen til at overdrage aktiverne kræver skriftlighed. Ombetydningen i forhold til allerede indgåede aftaler i relationtil lån og kreditter etableret inden lovens ikrafttræden henvi-ses der til bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 4.Et lån, der indgår i et register over aktiver, der ligger tilsikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer, jf.§ 152 g i lov om finansiel virksomhed, kan ikke samtidig re-gistreres i et refinansieringsregister. Hvis disse typer af lånindføres i refinansieringsregisteret, skal indførelsen ansessom ugyldig.Til nr. 5 og 6Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineret
3
som finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7. Forslaget tager herefter højde for ændringen af § 199ved lov nr. 617 af 12. juni 2013 om ændring af revisorlovenog lov om finansiel virksomhed.Til nr. 7Der er tale om en lovteknisk justering som følge af, at derer indsat nyt stykke i § 224, hvorfor henvisningerne i § 226og § 256 skal tilrettes.Til nr. 8Som en konsekvens af de foreslåede regler i lov om fi-nansiel virksomhed om et refinansieringsregister, foreslåsdet med § 16 e, stk. 4 at tydeliggøre, at såfremt FinansielStabilitet A/S træder til som køber af et nødlidende pengein-stitut efter § 16 e, stk. 1, skal Finansiel Stabilitet A/S ogsåovertage de forpligtigelser, der følger af den serviceaftale,der foreligger som følge af det nødlidende pengeinstitutssalg af aktiver via et refinansieringsregister til en berettigetenhed.Finansiel Stabilitet A/S skal dog ikke overtage forpligti-gelserne i serviceaftalen i de tilfælde, hvor der i den indgåe-de aftale mellem pengeinstituttet og den berettigede enheder angivet en sekundær administrator af aktiverne, jf. lov omfinansiel virksomhed § 152 v, stk. 1.Bestemmelsen gælder også i tilfælde af, at Finansiel Sta-bilitet A/S har overtaget aktiver fra et pengeinstitut, der ererklæret konkurs, jf. § 16 j.En overtagelse af serviceaftalen vil betyde, at FinansielStabilitet A/S skal sikre administrationen af aktiverne, her-under pengestrømmen mellem aktiverne (låntagerne) og denberettigede enhed. Finansiel Stabilitet A/S overtager såledesikke ejerskabet til aktiverne, men skal kun administrere akti-verne på vegne af den berettigede enhed. Efter overtagelsenaf serviceaftalen er Finansiel Stabilitet A/S herefter beretti-get og forpligtet til at modtage betalinger vedrørende denenkelte låntagers ydelser på aktiverne i refinansieringsregi-steret og sikre, at disse videreforvaltes til den berettigede en-hed.Al information til låntager vil skulle varetages af Finan-siel Stabilitet A/S som led i administrationen af kundefor-holdene på lånene i registeret. Eftersom Finansiel StabilitetA/S alene indtræder i serviceaftalen og dermed ikke overta-ger selve aktivet, vil Finansiel Stabilitet A/S i overensstem-melse med § 16 e, stk. 1, alene skulle afvikle forpligtelsen ihenhold til serviceaftalen, mens ejerskabet til de enkelte ak-tiver fortsat er placeret hos den berettigede enhed, jf. deforeslåede regler om et refinansieringsregister i § 152 n i lovom finansiel virksomhed.Hvis det viser sig, at den berettigede enhed ikke har op-nået aftale om salg af refinansieringsregisteret eller aftaleom serviceaftale inden for 6 måneder efter, at pengeinstitut-tet er overdraget til Finansiel Stabilitet A/S, skal FinansielStabilitet A/S sætte eventuelle afdragsbestemmelser i kraft,der følger af serviceaftalen, jf. § 152 v i lov om finansielvirksomhed eller sætter eventuelle afdragsbestemmelser ud-arbejdet af administratoren for registeret i kraft, jf. § 152 y i
lov om finansiel virksomhed. Indeholder aftalen ikke en af-dragsbestemmelse og er der ikke udarbejdet en afviklings-plan af administrator for registeret, afdrages lånene efterreglerne i § 152 v, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.Finansiel Stabilitet A/S er berettiget til at modtage beta-ling for arbejdet med administrationen af serviceaftalen.Til nr. 9Som en konsekvens af de foreslåede regler i lov om fi-nansiel virksomhed om et refinansieringsregister, foreslåsdet med § 16 n, stk. 6, at tydeliggøre, at såfremt FinansielStabilitet A/S i forbindelse med medvirken til afviklingen afet nødlidende pengeinstitut efter § 16 n, stk. 1, skal Finan-siel Stabilitet A/S også overtage forpligtigelserne i den ser-viceaftale, der foreligger som følge af det nødlidende penge-instituts salg af aktiver via et refinansieringsregister til enberettiget enhed.Finansiel Stabilitet A/S skal dog ikke overtage forpligti-gelserne i serviceaftalen i de tilfælde, hvor der i den indgåe-de aftale mellem pengeinstituttet og den berettigede enheder angivet en sekundær administrator af aktiverne, jf. lov omfinansiel virksomhed § 152 v, stk. 1.Ved anvendelse af afviklingsordningen i kapitel 4 d i lovom finansiel stabilitet overtager Finansiel Stabilitet A/S detnødlidende instituts aktiver og ikke-efterstillede passiver.Umiddelbart efter overtagelsen overdrages den sunde del afdet nødlidende institut til et andet institut. Finansiel Stabili-tet A/S kan som en del af denne overdragelse overdrage ad-ministrationsforpligtelsen i henhold til den overtagne ser-viceaftale. Finanstilsynet skal godkende overdragelsen imedfør af § 204 i lov om finansiel virksomhed.En overtagelse af serviceaftalen vil betyde, at FinansielStabilitet A/S skal sikre administrationen af aktiverne, her-under pengestrømmen mellem aktiverne (låntagerne) og denberettigede enhed. Finansiel Stabilitet A/S overtager såledesikke ejerskabet til aktiverne, men skal kun administrere akti-verne på vegne af den berettigede enhed. Efter overtagelsenaf serviceaftalen er Finansiel Stabilitet A/S herefter beretti-get og forpligtet til at modtage betalinger vedrørende denenkelte låntagers ydelser på aktiverne i refinansieringsregi-steret og sikre, at disse videreforvaltes til den berettigede en-hed.Al information til låntager vil skulle varetages af Finan-siel Stabilitet A/S som led i administrationen af kundefor-holdene på lånene i registeret. Eftersom Finansiel StabilitetA/S alene indtræder i serviceaftalen og dermed ikke overta-ger selve aktivet, vil Finansiel Stabilitet A/S alene skulle af-vikle forpligtelsen i henhold til serviceaftalen, mens ejerska-bet til de enkelte aktiver fortsat er placeret hos den berettige-de enhed, jf. de foreslåede regler om et refinansieringsregi-ster i § 152 n i lov om finansiel virksomhed.Hvis det viser sig, at den berettigede enhed ikke har op-nået aftale om salg af refinansieringsregisteret eller aftaleom serviceaftale inden for 6 måneder efter, at pengeinstitut-tet er overdraget til Finansiel Stabilitet A/S, skal FinansielStabilitet A/S sætte eventuelle afdragsbestemmelser i kraft,der følger af serviceaftalen, jf. § 152 v i lov om finansielvirksomhed eller sætter eventuelle afdragsbestemmelser ud-
4
arbejdet af administratoren for registeret i kraft, jf. § 152 y ilov om finansiel virksomhed. Indeholder aftalen ikke en af-dragsbestemmelse og er der ikke udarbejdet en afviklings-plan af administrator for registeret, afdrages lånene efterreglerne i § 152 v, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.Finansiel Stabilitet A/S er berettiget til at modtage beta-ling for arbejdet med administrationen af serviceaftalen.Til nr. 10 og 11Det foreslås at udskyde ikrafttrædelsen af reglerne, hvor-med anvendelsesområdet for §§ 70 og 71, i lov om finansiel
virksomhed, udvides til også at gælde finansielle holding-virksomheder og forsikringsholdingvirksomheder, sådan atdenne udvidelse først træder i kraft 1. april 2014 og ikke 1.januar 2014. Dermed gives selskaberne længere tid til atindrette sig i overensstemmelse med reglernes udvidede an-vendelsesområde.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Annette Lind (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Thomas Jensen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG)Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 46Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 14/11-13 fra Danmarks FiskeriforeningHenvendelse af 14/11-13 fra Forsikring & PensionTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 27/11-13 fra Advokatfirmaet Gorrissen FederspielÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 46Spm.nr.123TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 14/11-13 fra Danmarks Fiske-riforening, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 14/11-13 fra Forsikring &Pension, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 27/11-13 fra AdvokatfirmaetGorrissen Federspiel, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpå