Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 43 Bilag 1
Offentligt
1288997_0001.png
1288997_0002.png
1288997_0003.png
1288997_0004.png
1288997_0005.png
1288997_0006.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag(Indførelse af forvaltningsrevision m.v.)
§1I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 203 af 25. februar 2013,som ændret ved § 6 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 2,ændres »lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-nelse samt befordringsudgifter« til: »lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse ierhvervsrettet voksen- og efteruddannelse«.2.§ 3, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.3.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Revisionen foretages i overensstemmelse med § 3 i lov om revisionen af statens regnska-ber m.m.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven har virkning fra og med regnskabsåret 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslagets indholdLovforslaget rummer efter anbefaling fra Rigsrevisionen en bestemmelse, der pålægger revisor for Ar-bejdsgivernes Uddannelsesbidrag (herefter AUB) at udføre forvaltningsrevision af administrationen af demidler, som AUB administrerer. Forslaget om, at AUB tillige omfattes af krav om forvaltningsrevision, skalses på baggrund af AUB-ordningens beløbsmæssige størrelse.Desuden omfatter lovforslaget to konsekvensændringer som følge af ændret lovgivning.2. Forvaltningsrevision2.1. Gældende retLov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder i § 25 sædvanlige bestemmelser om revision, menrummer ikke hjemmel til at pålægge AUB’s revisor at udføre forvaltningsrevision, dvs. revision i henhold tilprincippet om god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen afstatens regnskaber m.m.Bestyrelsen for AUB kan overlade administrationen af AUB-ordningen til Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion (herefter ATP), jf. AUB-lovens § 3, stk. 6. AUB har benyttet sig af denne mulighed, og i dag varetagerATP således administrationen af AUB’s opgaver. ATP er ikke underlagt krav om forvaltningsrevision, menledelsen af ATP sikrer, at der tages skyldige økonomiske hensyn i administrationen gennem et betryggendeøkonomistyringssystem. Dette gælder også for den virksomhed, som ATP udfører for AUB i henhold tilAUB-loven eller på andet grundlag.Bestyrelsen for AUB indsender et budget for de samlede udgifter efter loven til Undervisningsministeriet,jf. AUB-lovens § 23 b, og for hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen tillige et årsregnskab, bestående afbalance, resultatopgørelse og noter, og der udarbejdes endvidere årsberetning. Det reviderede og godkendteårsregnskab sendes senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb til ministeriet, jf. AUB-lovens § 24, stk. 1 og2.2.2. Den foreslåede ordningEfter anbefaling fra Rigsrevisionen foreslås det, at revisionen af administration af AUB’s ordninger foreta-ges i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov omrevisionen af statens regnskaber m.m. Herved skal AUB fremover undergives forvaltningsrevision udoverfinansiel revision og juridisk-kritisk revision.Sædvanlig finansiel revision indebærer, at det ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og vedjuridisk-kritisk revision efterprøves, om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i over-ensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter, samt med indgåede aftaler og sædvanligpraksis. Forvaltningsrevision indebærer, at revisor tillige foretager en vurdering af, hvorvidt der er tagetskyldige økonomiske hensyn, dvs. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet, ved forvaltningen af demidler og driften af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet, jf. § 3 i lov om revisionen af statensregnskaber m.m. Revisor skal desuden vurdere virksomhedens målfastsættelse, målopfyldelse og økonomi-styring.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.Forslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for AUB.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har været til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Rigsrevisio-nen, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, FSR-Danske Revisorer og Rådet for de Grundlæggende Erhvervs-rettede Uddannelser.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af, at den nævnte lov er blevet ophævet og afløst afen ny lov, jf. lov nr. 639 af 14. juni 2010 om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervs-rettet voksen- og efteruddannelse med senere ændringer.Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at udpegning af medlemmer til AUB’s bestyrelse i dagfinder sted efter lov om ligestilling af kvinder og mænd, hvorfor særskilt regulering i AUB-loven er overflø-dig. Forslaget har ikke indholdsmæssig betydning.Til nr. 3Det foreslås, at revisionen af administration af AUB’s ordninger foretages i overensstemmelse med god of-fentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.Revisionsopgaven i henhold til § 3 omfatter tre aspekter: Finansiel revision, juridisk-kritisk revision og for-valtningsrevision.Ved forvaltningsrevision skal revisor vurdere, om der ved forvaltningen er taget skyldige økonomiske hen-syn, dvs. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet. Revisor skal desuden vurdere virksomhedens mål-fastsættelse, målopfyldelse og økonomistyring.Revisor skal planlægge revisionen på en sådan måde, at det sikres, at der gennemføres revision af høj kva-litet på en økonomisk, produktiv og effektiv måde. Det sker på grundlag af informationer om den revideredevirksomhed. Planlægningen sker med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og risiko. Ved planlæg-ningen af revisionen lægges det til grund, at væsentlige og risikofyldte områder revideres over en årrække,men ikke nødvendigvis hvert år.Ud fra væsentlighed og risiko udføres forvaltningsrevision på afgrænsede områder, og det vurderes, om derer foretaget økonomisk hensigtsmæssig forvaltning på disse områder.Det vil være AUB’s eksterne revisor, der får til opgave at udtale sig i revisionsprotokollen om revisionensvurdering af AUB’s administration af de ordninger, som er henlagt til AUB (forvaltningsrevision).Der henvises til afsnit 2.2.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014, og at den får virkning fra og med regnskabsåret2014. Ændringen har således ikke betydning for regnskabet for 2013.

Bilag 1

Gældende formuleringLovforslaget§1I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,jf. lovbekendtgørelse nr. 203 af 25. februar2013, som ændret ved § 6 i lov nr. 895 af 4. juli2013, foretages følgende ændringer:§ 1. (…)Stk. 2.Arbejdsgivernes Uddannelsesbidragbidrager endvidere til finansiering af godtgørel-se i henhold til lov om godtgørelse ved delta-gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se samt befordringsudgifter og udgifter til kostog logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsud-dannelser m.v.1.I§ 1, stk. 2,ændres »lov om godtgørelse veddeltagelse i erhvervsrettet voksen- og efterud-dannelse samt befordringsudgifter« til: »lov omgodtgørelse og tilskud til befordring ved delta-gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se«.
§ 3.Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ledes2.§ 3, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.af en bestyrelse, der består af en formand og 16andre medlemmer. Heraf udpeger Dansk Ar-bejdsgiverforening 5, Landsorganisationen iDanmark 5, staten 1, kommunerne 1, regions-rådene i forening 1, Funktionærernes og Tjene-stemændenes Fællesråd 1, Kommunale Tjene-stemænd og Overenskomstansatte 1 og Cen-tralorganisationernes Fællesudvalg 1. Udpeg-ningen af medlemmer sker efter reglerne i lovom ligestilling mellem mænd og kvinder vedbesættelse af visse bestyrelsesposter i den stats-lige forvaltning.
§ 25.Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Ud-dannelsesbidrag skal revideres af mindst énstatsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Ar-bejdsgivernes Uddannelsesbidrag udnævnerrevisor, men kan til enhver tid trække udnæv-nelsen tilbage.Stk. 2.Ved revisorskift skal bestyrelsen forArbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og revisorgive børne- og undervisningsministeren en re-degørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold.Stk. 3.Efter at revisionen af årsregnskabet erafsluttet, skal revisorerne ved påtegning på
3.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Revisionen foretages i overensstem-melse med § 3 i lov om revisionen af statensregnskaber m.m.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
regnskabet bekræfte, at de har revideret dette.Stk. 4.Revisorerne har altid ret til at deltage ibestyrelsesmøder under behandling af sager,der har betydning for revision eller aflæggelseaf regnskabet.Stk. 5.Revisorerne har pligt til at deltage i be-styrelsens behandling af de pågældende sager,hvis det ønskes af blot et bestyrelsesmedlem.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2014.Stk. 2.Loven har virkning fra og med regn-skabsåret 2014.