Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 42 Bilag 1
Offentligt
1289005_0001.png
1289005_0002.png
1289005_0003.png
1289005_0004.png
1289005_0005.png
1289005_0006.png
1289005_0007.png
1289005_0008.png
1289005_0009.png
1289005_0010.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler, studen-terkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)(Sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud)§1I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013,foretages følgende ændring:1.Efter § 38 indsættes:»§ 38 a.Institutionen anvender ved udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausuler om ud-dannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætter regler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder om hvilkeudbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 274 af 19. marts 2013, foretages følgende ændring:1.Efter § 24 indsættes:»§ 24 a.Institutionen anvender ved udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausuler om ud-dannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætter regler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder om hvilkeudbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§3I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 950 af 24. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr. 274 af 19.marts 2013, foretages følgende ændring:1.Efter § 28 indsættes ikapitel 6:
»§ 28 a.Institutionen anvender ved udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausuler om ud-dannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætter regler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder om hvilkeudbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven finder anvendelse for udbudsforretninger, hvor anmodning om optagelse i EU-Tidende fremsendes efter lovens ikrafttræden.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrundLovforslaget fremsættes i forbindelse med finanslovsaftalen for 2013 mellem regeringen (Socialdemokra-terne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten, hvor et element er en styrket indsats forat sikre flere praktikpladser ved offentlige udbud.Mange unge gennemfører ikke deres erhvervsuddannelse, fordi de ikke kan få en praktikplads. Der er i dagca. 5.400 elever, der hverken har en praktikplads i en virksomhed eller en skolepraktikplads. Regeringen harderfor som opfølgning på finanslovsaftalen for 2013 besluttet, at statslige ordregivere skal være forpligtedetil i forbindelse med relevante udbud efter et »følg- eller forklarprincip« at overveje brugen af sociale klausu-ler om uddannelses- og praktikaftaler.”Følg- eller forklarprincippet” indebærer, at statslige ordregivere enten skal anvende sociale klausuler omuddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud eller forklare, hvorfor de ikke gør det.Lovforslaget skal sikre, at de offentlige gymnasier, voksenuddannelsescentre og erhvervsskoler, der erselvejende institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-uddannelse m.v. eller lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, samt private gymnasieskoler m.fl.,der er selvejende institutioner omfattet af lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højereforberedelseseksamen (hf-kurser), på samme måde som statslige myndigheder følger »følg- eller forklarprin-cippet« ved relevante udbudsforretninger og efterfølgende kontraktindgåelser.Lovforslaget skal medvirke til at sikre flere praktikpladser ved, at der i forbindelse med de udbudsforret-ninger, som de omfattede selvejende uddannelsesinstitutioner gennemfører, og efterfølgende kontraktindgå-elser indarbejdes klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, hvis udbudsforretningen opfylder visse krav tilomfang, og det er lovligt efter de udbudsretlige regler at stille sådanne klausuler i det konkrete tilfælde.1.2. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget forpligtes institutionerne til i forbindelse med relevante udbud og efterfølgende kontrakt-indgåelser at anvende klausuler om uddannelses- og praktikaftaler eller forklare fravalg deraf. Det indebærer,at institutionerne skal anvende et »følg- eller forklarprincip«, dvs. enten skal de anvende sociale klausulerom uddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud eller forklare, hvorfor de ikke gør det. En social klausulom uddannelses- og praktikaftaler er et krav i et udbud om, at den leverandør, der vinder opgaven, skal påta-ge sig at ansætte en eller flere elever eller overflytte allerede ansatte elever hos leverandøren til brug for ud-førelse af kontrakten.Lovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lovom institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedel-seseksamen (hf-kurser).Efter lovforslaget bemyndiges undervisningsministeren til at fastsætte regler om ordningen med ”følg- el-ler forklarprincippet”, herunder om hvilke udbud, der er omfattet af ordningen.
3
2. Klausuler om uddannelses- og praktikaftaler2.1. Gældende retDer er i gældende lovgivning ingen bestemmelser, hvorefter institutionerne er forpligtede til i forbindelsemed relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- og praktikafta-ler.I det omfang, at det er lovligt efter de udbudsretlige regler at stille sådanne klausuler, kan institutionernevælge at gøre det.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at institutionerne forpligtes til i forbindelse med udbud og efterfølgende kontraktindgåelser atbruge klausuler om uddannelses- og praktikaftaler eller forklare et eventuelt fravalg deraf. Det indebærer, atinstitutionerne skal følge et »følg- eller forklarprincip«, dvs. enten skal anvende sociale klausuler om uddan-nelses- og praktikaftaler i udbud og efterfølgende kontraktindgåelser eller forklare, hvorfor de ikke gør det.Lovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lovom institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse eller lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forbere-delseseksamen (hf-kurser).Der vil kunne fastsættes regler om udformningen af ordningen, herunder om hvilke udbud, der er omfattet.Det påtænkes, at reglerne udformes som beskrevet nedenfor:Klausulen om uddannelses- og praktikaftaler skal, svarende til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vej-ledning om klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud af 30. august 2013, tageudgangspunkt i en eller flere uddannelser omfattet af lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervs-grunduddannelse m.v. Begge uddannelsesordninger indeholder praktikforløb og omfatter en flerhed af ud-dannelser inden for bl.a. byggeri, fremstillingsvirksomhed, transport, medier, sundhed, elektricitet, fødevarer,service og merkantile erhverv. Det skal dog fremhæves, at en klausul om uddannelses- og praktikaftaler ikkenødvendigvis vil skabe flere praktikpladser omfattet af lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervs-grunduddannelse m.v. Det skyldes, at det følger af EU-retlige principper, at leverandøren har ret til at ansæt-te elever fra sit hjemland eller andre EU-lande omfattet af uddannelsesordninger, som svarer til de danskeuddannelsesordninger, som klausulen er baseret på.Kravet om at anvende et »følg- eller forklarprincip« skal kun omfatte relevante udbud. Afgrænsningen afhvilke udbud, der omfattes, vil ske i overensstemmelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledningaf 30. august 2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud. Det fremgår af vejledningen,at følgende udbud (og efterfølgende kontraktindgåelser) anses som relevante:– Bygge- og anlægskontrakter, hvor kontrakten udføres her i landet, har en varighed på mindst 6 månedersamt en kontraktværdi på enten mindst 10 mio. kr. eksklusiv moms og/eller minimum 4 mio. kr. i løn-sum.– Tjenesteydelseskontrakter, hvor kontrakten udføres her i landet, har en varighed på mindst 6 måneder,indeholder et driftselement som f.eks. rengøring eller kantinedrift, og samtidig har en kontraktværdi påenten mindst 10 mio. kr. eksklusiv moms og/eller minimum 4 mio. kr. i lønsum.Hvis et konkret udbud (og efterfølgende kontraktindgåelse) ikke falder ind under kriterierne for de omfat-tede udbud, skal den ordregivende uddannelsesinstitution ikke anvende »følg- eller forklarprincippet«. Insti-tutionen skal i disse tilfælde således ikke forklare, hvorfor udbuddet ikke indeholder en klausul om uddan-nelses- og praktikaftaler. Det bemærkes, at selvom et konkret udbud ikke falder ind under kriterierne for deomfattede udbud, er ordregiver ikke afskåret for at anvende en klausul i udbuddet, hvis dette i øvrigt er indenfor de juridiske rammer.Er det konkrete udbud (og efterfølgende kontraktindgåelse) omfattet af ordningen, jf. ovenfor, skal den or-dregivende institution foretage en konkret vurdering af, om den opgave, der udbydes, i praksis egner sig tilen klausul om uddannelses- og praktikaftaler. Det skyldes, at lovligheden af en social klausul altid vil beropå en konkret vurdering i henhold til EU’s udbudsregler. Ordregiver skal bla. overveje, om en social klausul
4
i et konkret udbud er proportionalt i forhold til opgaven, som skal udbydes, og om klausulen kan medføre enovertrædelse af ikke-diskrimination- og ligebehandlingsprincipper.Falder et konkret udbud ind under kriterier for »relevante udbud«, og vælger den ordregivende uddannel-sesinstitution ikke at anvende en klausul om uddannelses- og praktikaftale, fordi udbuddet ikke egner sig tilen klausul om uddannelses- og praktikaftale, skal ordregiver forklare hvorfor. Denne forklaring skal væreudarbejdet senest i forbindelse med indgåelsen af den pågældende kontrakt.Forklaringen skal fremgå af uddannelsesinstitutionens hjemmeside på internettet. Begrundelsen kan for ek-sempel være, at der ikke er mangel på praktikpladser inden for det uddannelsesområde, som er relevant forden konkrete kontrakt, eller at det ikke vil være proportionalt at stille en social klausul i kontrakten. Har or-dregiver indgået en frivillig partnerskabsaftale med henblik på at skaffe praktikpladser inden for det eller deområder, som er relevante for den konkrete kontrakt, kan det også være en forklaring på, hvorfor ordregiverikke anvender en social klausul.Der henvises i øvrigt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning af 30. august 2013, hvor det bl.a.fremgår, hvordan en social klausul om uddannelses- og praktikaftaler kan formuleres og indgå i udbud. Des-uden gennemgår vejledningen de retlige rammer for brugen af klausulerne i kontrakter, der er omfattet afEU’s udbudsdirektiv. Vejledningen tager udgangspunkt i »Rapport om sociale klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler i forbindelse med udbud« fra december 2012, der bl.a. gennemgår de retlige rammer for an-vendelsen af sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 38 a), § 2, nr. 1 (§ 24 a) og § 3, nr. 1 (§ 28 a).2.2.1. Tilsyn og sanktioner ved manglende overholdelse af ny tilskudsbetingelseDet påtænkes, at der årligt som led i Undervisningsministeriets tilsyn med institutionerne udarbejdes enstatus på indsatsen for øget anvendelse af klausuler om uddannelses- og praktikpladser. Institutionerne vilderfor i den forbindelse skulle indsende oplysninger om gennemførte udbud og efterfølgende kontraktindgå-elser omfattet af ordningen i løbet af året og brugen af klausuler i den forbindelse. Det vil kunne ske medhjemmel i de gældende bestemmelser om undervisningsministerens indhentelse af oplysninger fra institutio-ner til brug for gennemførelse af tilsyn, hvor der bl.a. kan indhentes oplysninger om institutionernes aftaler,jf. § 54, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., §31, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 26 i lov om private gymnasieskoler, stu-denterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Hvis Undervisningsministeriet konstaterer, at en institution ikke har udarbejdet en forklaring i forbindelsemed et relevant udbud og efterfølgende kontraktindgåelse, hvor der ikke er stillet klausuler om uddannelses-og praktikpladser, eller forklaringen ikke er på institutionens hjemmeside på internettet, vil håndhævelsenske ved brug af institutionslovgivningens almindelige sanktionsbestemmelser, dvs. bestemmelser om påbud i§ 50, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 29,stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 24 i lov om private gymnasieskoler, studen-terkurser og kurser til højere forberedelseseksamen samt bestemmelserne om tilskudsmæssige sanktioner i §52 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 30 i lov ominstitutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 25 i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kursertil højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Ved konstatering af en overtrædelse af bestemmelsen vil institutionens bestyrelse få et påbud om for frem-tiden at bruge princippet ved fremtidige udbud og efterfølgende kontraktindgåelser.Hvis bestyrelsen ikke overholder et sådant påbud, vil der kunne iværksættes tilskudsmæssige sanktioner iform af tilbageholdelse af tilskud, bortfald af tilskud helt eller delvis eller krav om tilbagebetaling helt ellerdelvist af tilskud, jf. ovenfor.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for ydelse af tilskud til de selvejende uddannelsesinstituti-oner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov
5
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kursertil højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Lovforslaget har ingen væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for de selvejende uddan-nelsesinstitutioner omfattet af lovforslaget.Tilrettelæggelsen af tilsyn med denne nye tilskudsbetingelse vil indgå i den løbende planlægning af tilsyns-indsatsen i Undervisningsministeriet, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. Udgifterne herved finansieres inden forde eksisterende rammer.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil dog for envirksomhed, der indgår en kontrakt med en af de omfattede institutioner kunne være stillet vilkår om, at virk-somheden indgår uddannelses- og praktikaftaler.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Institutionerne vil alene være forpligtet til at stille klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, hvis det erlovligt i henhold til de udbudsretlige regler, herunder EU-udbudsreglerne.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har været i høring hos: Akademikernes Centralorganisation, Arbejdsgivernes Ud-dannelsesbidrag, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Dan-marks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri(DI), Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Handicaporganisa-tioner, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark, Er-hvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af direktører og for-standere ved AMU-centrene, Foreningsfællesskabet Ligeværd, FSR – danske revisorer, Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Fællesrådet for foreninger for ud-dannelses- og erhvervsvejledere, Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,Handelsskolernes Lærerforening, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom,Landbrug og Fødevarer, Landselebestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social-og sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Leder- og bestyrelsesforeningen forVUC, LO, Private Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsret-tede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddan-nelse, SOSU-lederforeningen og Uddannelsesforbundet.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regioner
6
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Det foreslås med den ny § 38 a, at de offentlige gymnasier og voksenuddannelsescentre forpligtes til i for-bindelse med relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler eller forklare eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om insti-tutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Tilskudsbetingelsen stilles medhenblik på at medvirke til at skaffe flere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Den foreslåedebestemmelse indebærer en pligt for uddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om uddannelses- og prak-tikaftaler i forbindelse med udbud og efterfølgende kontraktindgåelse, hvis det er et omfattet udbud og ioverensstemmelse med de udbudsretlige regler. For udbudsforretninger, der er omfattet af forpligtelsen skalet eventuelt fravalg af at stille sådanne klausuler altid forklares. Forklaring om et eventuelt fravalg skal of-fentliggøres på institutionens hjemmeside på internettet.Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren gives bemyndigelse til at fastsætte regler om forpligtel-sen efter stk. 1, herunder om hvilke udbudsforretninger, der er omfattet i form af såvel kvantitative som kva-litative kriterier for de pågældende udbud. Det kan være krav til udbuddets økonomiske størrelse eller ind-holdsmæssige karakter. Reglerne vil blive fastsat med udgangspunkt i kriterierne i Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsens vejledning af 30. august 2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud. Dervil også kunne fastsættes krav til den forklaring, der skal udarbejdes for et eventuelt fravalg af at stille klau-suler om uddannelses- og praktikaftaler.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.Til § 2Til nr. 1Det foreslås med den ny § 24 a, at institutioner for erhvervsrettet uddannelse (handelsskoler, tekniske sko-ler, erhvervsskoler, landbrugsskoler, arbejdsmarkedsuddannelsescentre, sosu-skoler etc.) forpligtes til i for-bindelse med relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler eller forklare eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om insti-tutioner for erhvervsrettet uddannelse. Tilskudsbetingelsen stilles med henblik på at medvirke til at skaffeflere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Den foreslåede bestemmelse indebærer en pligt foruddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbudog efterfølgende kontraktindgåelse, hvis det er et omfattet udbud og i overensstemmelse med de udbudsretli-ge regler. For udbudsforretninger, der er omfattet af forpligtelsen skal et eventuelt fravalg af at stille sådanne
7
klausuler altid forklares. Forklaring om et eventuelt fravalg skal offentliggøres på institutionens hjemmesidepå internettet.Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren gives bemyndigelse til at fastsætte regler om forpligtel-sen efter stk. 1, herunder om hvilke udbudsforretninger, der er omfattet i form af såvel kvantitative som kva-litative kriterier for de pågældende udbud. Det kan være krav til udbuddets økonomiske størrelse eller ind-holdsmæssige karakter. Reglerne vil blive fastsat med udgangspunkt i kriterierne i Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsens vejledning af 30. august 2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud. Dervil også kunne fastsættes krav til den forklaring, der skal udarbejdes for et eventuelt fravalg af at stille klau-suler om uddannelses- og praktikaftaler.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Til § 3Til nr. 1Det foreslås med den ny § 28 a, at private gymnasieskoler, hf-kurser osv. forpligtes til i forbindelse medrelevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- og praktikaftalereller forklare eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om privategymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). Tilskudsbetingelsenstilles med henblik på at medvirke til at skaffe flere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Denforeslåede bestemmelse indebærer en pligt for uddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om uddannel-ses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud og efterfølgende kontraktindgåelse, hvis det er et omfattetudbud og i overensstemmelse med de udbudsretlige regler. For udbudsforretninger, der er omfattet af for-pligtelsen skal et eventuelt fravalg af at stille sådanne klausuler altid forklares. Forklaring om et eventueltfravalg skal offentliggøres på institutionens hjemmeside på internettet.Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren gives bemyndigelse til at fastsætte regler om forpligtel-sen efter stk. 1, herunder om hvilke udbudsforretninger, der er omfattet i form af såvel kvantitative som kva-litative kriterier for de pågældende udbud. Det kan være krav til udbuddets økonomiske størrelse eller ind-holdsmæssige karakter. Reglerne vil blive fastsat med udgangspunkt i kriterierne i Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsens vejledning af 30. august 2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud. Dervil også kunne fastsættes krav til den forklaring, der skal udarbejdes for et eventuelt fravalg af at stille klau-suler om uddannelses- og praktikaftaler.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014, og at loven finder anvendelse for udbudsforretnin-ger, hvor anmodningen om optagelse i EU-Tidende er fremsendt efter lovens ikrafttræden, dvs. den 1. januar2014 eller senere. Tilskudsbetingelsen har dermed virkning for udbud, hvor anmodning om optagelse i EU-Tidende er fremsendt den 1. januar 2014 eller senere. Udbudsforretninger, der er fremsendt og offentliggjorti EU-Tidende før den 1. januar 2014 vil således ikke være omfattet af tilskudsbetingelsen.
8

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om institutioner for almengymnasiale ud-dannelse og almen voksenuddannelse m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011,som ændret senest ved § 1 i lov nr. 455 af 7.maj 2013 foretages følgende ændring:.1.Efter § 38 indsættes:»§ 38 a.Institutionen anvender ved udbud ogefterfølgende kontraktindgåelser klausuler omuddannelses- og praktikaftaler eller offentliggørsenest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for atundlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætterregler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder omhvilke udbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-nelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 274 af19. marts 2013, foretages følgende ændring:
1.Efter § 24 indsættes:»§ 24 a.Institutionen anvender ved udbud ogefterfølgende kontraktindgåelser klausuler omuddannelses- og praktikaftaler eller offentliggørsenest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for atundlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætterregler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder omhvilke udbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§3
9
I lov om private gymnasieskoler, studenter-kurser og kurser til højere forberedelseseksa-men (hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 950af 24. september 2012, som ændret ved § 7 ilov nr. 274 af 19. marts 2013 foretages følgen-de ændring:
1.Efter § 28 indsættes ikapitel 6:»§ 28 a.Institutionen anvender ved udbud ogefterfølgende kontraktindgåelser klausuler omuddannelses- og praktikaftaler eller offentliggørsenest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for atundlade dette.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætterregler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder omhvilke udbud, der er omfattet af forpligtelsen.«§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2014.Stk. 2.Loven finder anvendelse for udbuds-forretninger, hvor anmodning om optagelse iEU-Tidende fremsendes efter lovens ikrafttræ-den.
10