Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 42 Bilag 1
Offentligt
1289003_0001.png
1289003_0002.png
1289003_0003.png
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.33M.351

Høringsnotat

til

Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen

voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private

gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)

(Sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler)

I.

Indledning

Et udkast til lovforslag har i perioden 16. august 2013 til 13. september 2013 været i høring hos50 myndigheder og organisationer. Lovudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.Der er modtaget 20 høringssvar, hvoraf 6 har bemærkninger til lovudkastet. En liste med angi-velse af, hvem der har afgivet bemærkninger er vedlagt.De indkomne høringssvar har givet anledning til:sproglig præcisering i lovforslagets bemærkninger omkring definitionen på en social klausultilføjelse af generel henvisning til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning af 30.august 2013

II.

Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

1. Generelle bemærkninger

Generelt er der tilslutning til intentionen om at fremme etablering af flere praktikpladser.DI kan dog ikke støtte, at der som krav for at modtage offentlig støtte opstilles betingelser omat benytte sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, mens Håndværksrådet peger på,at sociale klausuler i sig selv kan have både økonomiske og administrative konsekvenser for pri-vate virksomheder samt medføre merudgifter. Finanssektorens Arbejdsgiverforening er princi-pielt imod anvendelsen af sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler. Foreningen fin-der, at det bedre kan betale sig at forbedre erhvervslivets rammevilkår.

2. Bemærkninger til elementer af lovforslaget

2.1. Social klausul

DI finder det uheldigt, at der i bemærkningerne til lovforslaget tales om, at der skal ansættes eneller flere elever til at udføre arbejdet under kontrakten, da netop hensynet til kvaliteten i denuddannelse, som leveres, også kan gøre det relevant, at allerede ansatte elever indgår i løsningenaf opgaverne i kontrakten.Håndværksrådet finder definitionen på en social klausul, som den fremgår af 1. afsnit i lovfors-lagets pkt. 1.2 forkert eller upræcis.
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.33M.351
Ministeriets bemærkninger:Høringssvarene har givet anledning til en præcisering i lovforslagets almindelige bemærkninger,afsnit 1.2, således at det nu – i overensstemmelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsensvejledning af 30. august 2013 – fremgår, at en social klausul om uddannelses- og praktikaftalerer et krav i et udbud om, at den leverandør, der vinder opgaven skal påtage sig at ansætte en el-ler flere elevereller overflytte allerede ansatte elever hos leverandørentil brug for udførelse af kontrakten.

2.2. Vejledning

DI finder det væsentligt, at institutionerne baserer deres eventuelle anvendelse af sociale klausu-ler på den aktuelle vejledning fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.Håndværksrådet foreslår, at der i lovforslaget henvises specifikt til Konkurrence- og Forbruger-styrelsens vejledning på området.Ministeriets bemærkninger:Høringssvarene har givet anledning til en tilføjelse i lovforslagets almindelige bemærkninger, af-snit 2.2, således at der nu er en helt generel henvisning til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsensvejledning af 30. august 2013.

2.3. Godkendelse af praktikpladser

Landselevbestyrelsen for den pædagogiske assistentuddannelse og Landselevbestyrelsen for so-cial- og sundhedsuddannelsen forudsætter, at de faglige udvalg fortsat godkender praktikpladserfor der igennem at sikre kvaliteten på praktikstedet.Ministeriets bemærkninger:Indførelsen af forpligtelsen for de offentlige gymnasier, voksenuddannelsescentre, erhvervssko-ler og private gymnasieskoler m.fl. til at bruge sociale klausuler om uddannelses- og praktikafta-ler i forbindelse med relevante udbudsforretninger ændrer ikke ved de faglige udvalgs kompe-tence til at godkende praktikpladser.

2.4. Private gymnasier

Private Gymnasier og Studenterkurser finder, at det må være en fejl, at ændringen også skal ind-føres i lov om private gymnasieskoler m.v. Foreningen finder, at de private gymnasier på insti-tutionsområdet er mere parallelle med de frie grundskoler. Foreningen indstiller, at forslaget tilændring af lov om private gymnasier, studenterkurser m.v. trækkes tilbage.Ministeriets bemærkninger:Udgangspunktet er, at statslige ordregivere skal omfattes af forpligtelsen til at overveje at an-vende sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud. De private gymna-siers tilskudsstruktur er den samme som den for de offentlige gymnasier. Og med et taxameter-tilskud svarende til 84,9 % af de offentlige gymnasiers taxametertilskud plus et momstillæg samt
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.33M.351
elevernes egenbetaling, har ministeriet fundet det rimeligt, at de private gymnasier som udbyde-re af ungdomsuddannelser bidrager til dette samfundsmål.

2.5. Særforanstaltning

Institut for Menneskerettigheder beder ministeriet overveje, hvorvidt lovforslaget i højere gradkan sikre, at de elever, som har sværest ved at få praktikpladser (minoritetsunge), får øget ad-gang hertil, og at diskrimination ved fordelingen af praktikpladserne forebygges. Instituttet hen-viser til, at lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet giver mulighed for atbenytte særforanstaltninger, når foranstaltningerne har til formål at forbedre beskæftigelsesmu-lighederne for f.eks. personer med en bestemt etnisk oprindelse. Instituttet anbefaler, at der ibemærkningerne til lovforslaget fremhæves muligheden for at anvende måltal for andelen afpraktikpladser besat af elever med anden etnisk baggrund end dansk som en del af sociale klau-suler.Ministeriets bemærkninger:Ministeriet er enigt i, at sociale klausuler skal anvendes uden forskelsbehandling, og at der skalvære opmærksomhed på at forebygge diskrimination. Ministeriet finder det imidlertid ikke hen-sigtsmæssigt i lovforslaget at udpege særlige foranstaltninger herimod, da disse må fastsættes iforhold til den konkret foreliggende problemstilling.